Bukefalos 28 år!

Hur ska man tänka?

Sv: Hur ska man tänka?

Tänkte detsamma, en bit ur en plastpåse från affären tejpad med sådan plåstertejp som finns på apoteket. Eller om man inte har det hemma kanske isoleringstejp vilket kanske å andra sidan inte håller så bra eller träningstape eller sådan tejp som man har för att säkra lindorna på hästen.

Sedan om det blir ett oöverstigligt problem så kan man ju försöka själv antar jag. (Och jo jag vet att det är hemskt, men det går rent teoretiskt sett att försöka, må illa, ligga på golvet ett tag, försöka, nästan svimma, testa igen osv. (har gjort det med inflammerade/nästan igenväxta hål i öronen när jag skulle sätta i nya ploppar och jo det svartnade, man skakade, man svimmade närapå och spydde nästan men det gick.))
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska man tänka?

Det lät inte så kul. Att du vågade tömma den på egen hand :eek:

När de skar upp min så var det en riktig operation och de satte ett drän för att allt skulle komma ut. Fick tömma den två gånger till tätt på operationen.

Tror ändå att du skulle må bäst av att lägga om den på vc.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag blir så traumatiserad av svimningar och dåligt mående att jag inte tänker utsätta mig för sådan tortyr. Döden känns mer attraktiv faktiskt.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Det går inte att söva mig på vanligt sätt. Jag får full panik av sprutor. De hade fått söva mig med gas och sedan hålla mig sövd en vecka eller så. Om det inte hade varit möjligt hade jag övervägt att ta livet av mig. Faktiskt.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Ok, jo jag håller med om att det inte är jättekul direkt (även om jag bara tycker det är jobbigt för stunden). Men då är det ju bara att fortsätta be om hjälp helt enkelt eftersom det är det minst otäcka alternativet. Om det kan betraktas som jobbigt att hjälpa någon med beror väl på avstånd osv. Men om det tar max 5 minuter tycker jag inte att det är konstigt att hjälpa.

Eller ring och fråga vården om du kan komma en gång om dagen och om du måste betala varje gång (eftersom du var rädd att såret höll på att bli dåligt). Jag förstår att det kostar om du går till husläkaren, men distriktssköterskan borde väl inte kosta.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Det går inte att söva mig på vanligt sätt. Jag får full panik av sprutor. De hade fått söva mig med gas och sedan hålla mig sövd en vecka eller så. Om det inte hade varit möjligt hade jag övervägt att ta livet av mig. Faktiskt.

Mig sövde de inte ;)
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jo, distriktssköterskan kostar. 100 kr per besök.

Såret har ju blivit bättre men jag väntar fortfarande på dagen då hudfärgen återgått till det normala helt och hållet och att såret slutat läcka. Om det bara blir torrt så klarar jag mig nog sen.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Du har inte så många val egentligen, om man tänker logiskt, så jag antar att du MÅSTE göra det som känns minst vidrigt:

1) Låta vårdcentral ta hand om dig och betala för det, eller
2) Låta grannen hjälpa dig och ev. ge henne något som tack för hjälpen, eller
3) Byta kompress själv.

Såret måste skötas för att läka rätt och för att du inte ska riskera komplikationer/bli sjuk. Jag VET att du inte vill pga fobier och annat, men du har ju inget direkt val!
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag sitter här och inser att mitt sår är mitt ansvar, men jag känner att jag ORKAR INTE! :arghh: Jag kan inte bestämma mig för hur jag ska göra.

Det känns också att det aldrig blev bytt igår och det är ingen bra känsla.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut. Men själv hade jag tänkt att ett sår inte är "bara ett jäkla sår", utan en fråga som är viktig för min hälsa. Och så hade jag betalat för att få det gjort, och bett någon vän de dagar vårdcentralen är stängd. Eller kollat om det går att få hjälp på sjukhuset de dagarna.

Jag tycker inte att man behöver se 100 kr/omläggning som dyrt. Utan som en fantastisk service och en god hjälp för ens hälsa.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag saknar gnista.

Jag kommer aldrig att kunna köpa hus om jag hela tiden ska lägga pengar på än det ena än det andra. (Eget hus är enda alternativet för mig.) Jag verkligen hatar att göra av med pengar. Inte ens ridningen ger vad jag vill så det är väl lika bra att sluta så spar jag de slantarna. Trodde liksom att det kunde ge mig lite glädje, men det tycks inte vara värt det.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag hade precis som Petruska sett det som väl investerade pengar i mig själv. Eftersom alla andra alternativ (utom att strunta helt i omläggning, vilket du tydligen valt nu) är uteslutna är det ju vad som återstår. Betala för att låta VC göra det. Och det är - allvarligt talat - inte några våldsamma summor det rör sig om.

Nu har du ju uteslutit att göra det själv och att be någon annan, och det finns ju inga fler alternativ. Det är väl så du måste tänka?
 
Sv: Hur ska man tänka?

Tar du inte hand om det nu kan det börja kosta rejäla summor, mediciner, sjukskrivning etc och i värsta fall inlagd på Sjukhus..
 
Sv: Hur ska man tänka?

Välkommen till verkligheten, kan man väl säga. Så är det för oss ALLA. Man hoppas på att kunna spara, att kunna leva ekonomiskt. Men HUR man än gör så kommer de där oväntade utgifterna - sjuka djur, trasiga bilar, etc - som förstör planerna. Men det hjälper ju inte. Vissa utgifter får/kan man inte strunta i ändå. Vad ska du med ett hus till om du inte är frisk? Hälsan är såpass viktig att man bara inte FÅR strunta i den!!

Så länge du inte kan byta bandage själv, och så länge du tycker att det är jobbigt att be om hjälp, så finns det faktiskt inget annat alternativ än att bita i det sura äpplet och gå och betala för servicen. Och förhoppningsvis rör det sig väl ändå inte om hur många dagar som helst till innan det slutar blöda/vätska och du klarar av att fixa det själv? Så himla stort/djupt kan väl ändå inte såret vara?
 
Sv: Hur ska man tänka?

Vad jag ska med ett hus till? Jag slipper flytta igen. Jag har gjort det alltför många gånger. Jag vill ha en egen trygg plats på jorden som ingen kan köra bort mig ifrån. Vid senaste flytten för tre månader sedan fick jag offra väldigt mycket. Nu bor jag pyttelitet och störs hela tiden av ljudet från luftvärmepumpen som dessutom orsakar drag så jag går och fryser. Jag har ingen riktig toa (portapotti) och ingen egen dusch och tvättmaskin. Kokvrån är också jätteliten och jag vet inte vart jag ska göra av med grejerna/matvarorna. Så här vill jag inte ha det i evigheter. (Trots att min hyresvärd är jätterar och fixar och donar så jag ska trivas.)

Nej, såret är inte djupt.

Jag ringde VC men det var lång telefonkö så jag la på. Vill inte bränna upp hela mitt kontantkort.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag förstår att du VILL ha ett eget hus. Men den drömmen kan ju inte gå före allt annat som också är viktigt, som då din hälsa. Och vill du inte lägga pengar på hälsan, så måste du ju ta tag i fobin du har och lära dig byta kompress själv.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag kommer aldrig att kunna köpa hus om jag hela tiden ska lägga pengar på än det ena än det andra.

Jag känner inte dig, men för mig låter det här som problem som inte alls enbart handlar om pengar.

Att man skulle vilja använda sina pengar till annat än det visar sig att man måste använda dem till, är nog nästan normalfallet, skulle jag tro.

Så länge du resonerar som att du inte vill be om hjälp med såret, inte kan/vill lägga om det själv och inte vill betala för att få det gjort, så betyder ju det att det krävs trolleri för att du ska bli nöjd.
 
Sv: Hur ska man tänka?

Jag känner inte dig, men för mig låter det här som problem som inte alls enbart handlar om pengar.

Det handlar om att någon gång få lugn och ro. Och jag har bråttom för jag börjar bli lite för gammal för husköp.

Jag har varit till VC nu.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 824
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 167
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp