Hur ska ni göra med julen?

Jag och sambon firar jul hemma ensamma. Min sambo är i en högriskgrupp så vi är inte beredda att riskera något. Eventuellt träffar vi hans mamma utomhus någonstans då hon bor på samma ort men hon är också i högriskgrupp på grund av flera olika sjukdomar. Vi tänker att det kommer fler jular och man får väl ta igen det sociala efter vaccination.
 
Jag som älskar att fira jul ensam och lyckats slingra mig ifrån familjejular flera år har detta covidår lyckats lova att fira jul med ett syskon + familj + min pappa och A. Det är svårt när vårdpersonalen i familjen tycker att det är ok att jag ska vara där - och min svägerska erbjöd mig mask och visir om jag är orolig :nailbiting: Så jag ger upp och är där på julafton. Jag testade mig dessutom för två veckor sedan och var negativ och är inte ute förutom att handla mat.
 
Jag kommer sova större delen av julafton (jobbar natt) och dottern jobbar, maken står väl i köket och sliter så vi får julig middag ❤️.
Juldagen har min syster bjudit över oss, dom är dom enda vi träffar regelbundet så det känns okej. Syster är hemma barnledig och hennes man jobbar hemifrån men vi ska väl försöka hålla hyfsat avstånd iallafall.
Makens mamma ska såklart absolut komma och hälsa på över jul, vi har lyckats avstyra det i ett halvår nu men det blir väl att maken hämtar henne så hon slipper åka kommunalt. Hon kommer då bo hos hans bror hoppas jag, hon är inte direkt i riskgrupp och träffar knappt folk då hon är sjukpensionär. Största risken är att vi smittar nån då både jag och dottern jobbar inom vården men men, samtidigt har vi precis blivit friskförklarade från corona på mitt jobb och all personal har testats inklusive jag det bara två som testat positivt (på dagen) och ingen av oss på natten har haft det så vi har väl bra hygienrutiner.
 
Vi har inte helt bestämt oss än. Det hela handlar om ifall vi ska fira jul med min svärfar och min svågers familj eller inte (de har bestämt att de ska fira ihop). Svärfar är å ena sidan i riskgrupp men å andra sidan ganska nybliven änkling och har varit väldigt mycket ensam sen mars.

Samtliga kommer isf sitta i karantän från och med nu i helgen dvs 12 dygn innan, För oss blir det inte jättestor skillnad eftersom vi ändå jobbar hemifrån osv. Tycker att det ändå borde vara helt ok, men har som sagt inte helt bestämt oss än.
 
Jag skulle med glädje sätta mig i karantän för att kunna fira med mamma. Men eftersom barnen går i skolan så går ju inte det.
 
Nej precis. Våra slutar 22/12.

Oj, så sent! Nä, det finns ju ingen chans.

För min del, rent egoistiskt, tycker jag att det är rätt skönt att ha en riktigt bra anledning att få fira en lugn jul. Vi flänger ofta runt mycket under juldagarna och det är ju trevligt men man är rätt sliten efteråt också. Men jag får så dåligt samvete om det innebär att någon närstående får fira jul ensam och ledsen.
 
Oj, så sent! Nä, det finns ju ingen chans.

För min del, rent egoistiskt, tycker jag att det är rätt skönt att ha en riktigt bra anledning att få fira en lugn jul. Vi flänger ofta runt mycket under juldagarna och det är ju trevligt men man är rätt sliten efteråt också. Men jag får så dåligt samvete om det innebär att någon närstående får fira jul ensam och ledsen.
Jag har den möjligheten varannan jul, när barnen firar med pappan. Den här julen skulle vi ha varit hos mamma allihop. Jag älskar det, men nu är det två år till nästa gång.
 
Jag har den möjligheten varannan jul, när barnen firar med pappan. Den här julen skulle vi ha varit hos mamma allihop. Jag älskar det, men nu är det två år till nästa gång.

Vi brukar turas om att fira jul hos olika släktingar. Eftersom vårt barn är båda släkters enda barnbarn så är det viktigt för alla mor- och farföräldrar att få fira julafton med henne så vi har ett rullande schema. Vi hoppar över det här året och de vi skulle firat julafton med kommer vi fira julafton med nästa år istället. Det blir lugnast för alla så och jag slipper ha dåligt samvete över var jag firar jul.
 
Jag skulle med glädje sätta mig i karantän för att kunna fira med mamma. Men eftersom barnen går i skolan så går ju inte det.

Nej det är ju många som inte har den möjligheten. Hos oss är det inga grundskolebarn inblandade och de som jobbar gör det hemifrån. Våra tvivel har inte med om vi vill sitta i karantän eller inte att göra utan ifall det i slutänden blir en bra lösning riskmässigt. Men tycker att det borde vara tillräckligt lång tid.
 
Vi kommer vara bara familjen.
Normala år är vi 20 stycken så det blir en rejäl skillnad.
Julklappar (endast barn) samlas ihop innan och öppnas på julafton.

Det är såklart trist men iår blir det ingen stress med varken julmat eller passa tider.
----------
Jobbar på restaurang och iår är det beställt massor av jultallrikar för 2,3,4,5,6 personer (och nån enstaka ensam).
Så det märks att många kommer fira i små sällskap/familjer.
 
Min mamma kommer att fira med oss. Hon har själv valt det, trots att hon är i riskgrupp. Hon har förlorat sin make, min far, i år och har levt mer eller mindre isolerad ända sedan coronas intåg. Jag är orolig för hennes skull men förstår hennes val. Huset här är stort och det är enkelt att vara utomhus. Men ändå, det är svårt att inte oroa sig.
 
Jag skulle med glädje sätta mig i karantän för att kunna fira med mamma. Men eftersom barnen går i skolan så går ju inte det.
Här erbjöd jag mina föräldrar att vi skulle sätta oss i karantän med barnen från den 19:e och ses i mellandagarna (isolerade i 10 dagar) men de avböjde pga onödig risk. Jag respekterar det. Fast de kommer träffa min syster med familj i mellandagarna, delvis inomhus, så jag känner mig skapligt bortvald 😔
 
Vi brukar fira ensamma, bara vi och barnen så det blir som vanligt. Nyår är väl det som kommer skilja sig eftersom vi brukar fira med vänner. Nu blir det inte riktigt så.
 
Nu har vi bestämt att vi ska fira med makens familj som jag beskrev ovan.

Det skaver lite att vi är 10 personer (några av dem barn) som inte träffas regelbundet i vanliga fall. Men å andra sidan träffar ingen av oss några förutom hushållen i vanliga fall och samtliga som ska vara med sitter helt i karantän sen i fredags dvs 12 dygn innan.

Tänker att vårt arrangemang ändå borde vara säkrare än om 8 pers från samma "lilla krets" men där folk jobbar "ute" och går i skola, vilket vore helt enligt rekommendationerna.
 
Vi kommer att fira jul och nyår i husbilen nånstans på solkusten. Säkrare plats finns inte. Troligtvis Malaga eller Marbella. Är vädret soligare uppåt längs kusten så åker vi upp till Alicante. Man är ju nästan själv på alla underbara stränder. Dagens övning är att åka till Cordoba och kolla på ett slott
Säkrare plats finns inte? Jag har släktingar i Marbella och jag får då inte samma känsla från dem. Sen, det sista jag hörde var att dom inte fick röra sig mellan områdena, dvs de bor i Marbella och får då tex inte åka till Malaga. De får inte röra sig utanför sin kommun tror jag det är. Hur kan du då få åka till både Marbella, Malaga och Alicante? Dags att följa råden där du är kanske...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 072
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp