Hur ska ni göra med julen?

Det hade ju tydligen allt med saken att göra?

Läs mitt andra inlägg.

Vad har du för källa på att de använder labb som kommer att överbelastas pga deras användande? Eller gissar du bara hejvilt?

Jag har ingen källa. Jag vet inte. Jag frågade dig ifall de använde samma labb som regionerna eftersom du påstod att man kan ta ett privat test utan att påverka sjukvården. För att kunna göra ett sådant påstående måste man ju veta en sån sak.

Det är en konstig sak att fråga. Defaultläget är att inte är överbelagda. Det man isf ska argumentera för är att de kan BLI överbelagda pga dessa tester. Och även ta in i beräkningen varför det inte ändå vore bra att fler testar sig (och således avstår från kontakt i högre utsträckning om de är positiva).

Det är inte en dugg konstig sak att fråga.

Exempelvis region Stockholm pausade sin självtestverksamhet under fyra dagar för ett par veckor sedan efter som labben var överbelastade och behövde arbeta ikapp. OM det är så att även privata aktörer använder dessa labb så är det väl helt självklart att även dessa aktörer har bidragit till överbelastningen. Och lika självklart borde det vara att folk inte ska använda dessa privata aktörer på annat sätt än enligt myndigheternas rekommendationer för att inte bidra till sådan överbelastning.
 
Åh, vad jag önskar att alla kunde bara hålla sig till restriktionerna och inte hitta på undantag för sig själva. Jag är ensamhushåll med släkten på annat håll i landet. Jag kommer att stanna hemma ensam och inte åka iväg, oavsett vad min gamla förälder tjatar om. Det är hemskt att gamla får sitta ensamma, absolut, men pandemin är hemskare och den måste få ett slut. Om den inte får ett slut får de ju sitta ensamma i alla evighet och det kan knappast vara bättre än att vara ensam just över julen...
 
Åh, vad jag önskar att alla kunde bara hålla sig till restriktionerna och inte hitta på undantag för sig själva. Jag är ensamhushåll med släkten på annat håll i landet. Jag kommer att stanna hemma ensam och inte åka iväg, oavsett vad min gamla förälder tjatar om. Det är hemskt att gamla får sitta ensamma, absolut, men pandemin är hemskare och den måste få ett slut. Om den inte får ett slut får de ju sitta ensamma i alla evighet och det kan knappast vara bättre än att vara ensam just över julen...


Nej, en person måste inte sitta ensam en evighet för att det finns en liten risk att de kan få ett virus som det finns en liten liten risk att dö av. Detta har blivit nån slags masspsykos där vi alla plötsligt låtsas som att livet inte innehåller risker, även för att dö. Vet du vilka som inte tänker så (oftast) ? Åttioplussare. De vet att livet tar slut en dag och att de kan bli sjuka och dö, varje givet år.

Du kan inte gömma dig från livets alla risker för evigt. Tro mig, jag vet.
 
Nej, en person måste inte sitta ensam en evighet för att det finns en liten risk att de kan få ett virus som det finns en liten liten risk att dö av. Detta har blivit nån slags masspsykos där vi alla plötsligt låtsas som att livet inte innehåller risker, även för att dö. Vet du vilka som inte tänker så (oftast) ? Åttioplussare. De vet att livet tar slut en dag och att de kan bli sjuka och dö, varje givet år.

Du kan inte gömma dig från livets alla risker för evigt. Tro mig, jag vet.
Det handlar förhoppningsvis inte om en evighet om vi följer restriktionerna. Och nej, det är en pandemi vi talar om - ingen masspsykos. Och ja, enskilda människor kan tycka att det är värt att riskera att dö, men det är inte läge att bara tänka på sig själv just nu.
 
Kan ju bara svara för mig själv, umgås inte med fler en min pappa (pga av att vi delar hästar & stall) och min sambo. Springer inte i affärer, alla studier ligger på distans osv. Därför kommer jag i jul ( självklart att restriktionerna måste tillåta de ) träffa min mamma & min lillebror. Vi alla barn kommer dela upp oss så alla får en varsin dag för att hålla ned antalet människor.

Hjälper det om alla syskon delar upp sig och träffar sina föräldrar olika dagar om dessa dagar är precis efter varandra? Då har ju ändå föräldrarna på de dagarna träffat rätt många olika personer. Det känns högst tveksamt tycker jag ur smittsynpunkt. Ja, man håller ner antalet personer per firande men under en vecka blir det ändå för många människor.
 
Hjälper det om alla syskon delar upp sig och träffar sina föräldrar olika dagar om dessa dagar är precis efter varandra? Då har ju ändå föräldrarna på de dagarna träffat rätt många olika personer. Det känns högst tveksamt tycker jag ur smittsynpunkt. Ja, man håller ner antalet personer per firande men under en vecka blir det ändå för många människor.
Kommer spridas ut över December ;-) Alla kommer inte komma just jul veckan.
 
Verkar som om det blir lite ändrade planer.
Jag kanske är osedvanligt nojig men en av de som skulle vara med på jul har varit hemma hos en familj med konstaterad Covid19 dock friskförklarade och symtomfria - själv tycker jag inte riktigt att det räcker att de varit symtomfria ett par dagar - jag vill att det ska finnas negativt test alternativt antikroppar. Så troligtvis blir den personen inte med på min jul om det kommer uppvisas någon som helst symtom
 
Verkar som om det blir lite ändrade planer.
Jag kanske är osedvanligt nojig men en av de som skulle vara med på jul har varit hemma hos en familj med konstaterad Covid19 dock friskförklarade och symtomfria - själv tycker jag inte riktigt att det räcker att de varit symtomfria ett par dagar - jag vill att det ska finnas negativt test alternativt antikroppar. Så troligtvis blir den personen inte med på min jul om det kommer uppvisas någon som helst symtom

Vad som också är relevant är väl hur lång tid det har gått mellan symptomdebut hos den sjuke personen och när din gäst var på besök. Om personen hade symptom under fyra veckors tid och sedan varit symptomfri ett par dagar innan besök är nog sannolikheten att din gäst smittats väldigt liten. (sjukvårdspatienter räknas ju inte heller som smittsamma efter visst antal dagar). Om personen däremot haft symptom i fyra dagar och sedan varit symptomfri ett par dagar är sannolikheten nog betydligt högre.
 
Vad som också är relevant är väl hur lång tid det har gått mellan symptomdebut hos den sjuke personen och när din gäst var på besök. Om personen hade symptom under fyra veckors tid och sedan varit symptomfri ett par dagar innan besök är nog sannolikheten att din gäst smittats väldigt liten. (sjukvårdspatienter räknas ju inte heller som smittsamma efter visst antal dagar). Om personen däremot haft symptom i fyra dagar och sedan varit symptomfri ett par dagar är sannolikheten nog betydligt högre.

Jag vet inte riktigt. Min gäst berättade det lite i förbigående att de var "friskförklarade". Vi får se om gästen ska komma hem till mig på jul eller inte. Det var i allafall uteslutet att ses i lördags som hen hade på förslag
 
@Sezziyanen @Breaktown
Nu har jag inte varit inne och kollat de privata aktörerna så kan inte svara på om de har egna labb eller inte. Att regionerna inte analyserar åt privata är jag ganska säker på, men det finns ju även privata lab som kan analysera åt både region och privata vårdgivare.

Men oavsett vem som gör analysen - ett problem har ju varit tillgången på provmaterial och skyddsutrustning. Så även om de privata betalar någon annan privat så påverkar det tillgången på material för provtagning och analys vilket jag ser som problematiskt.
Om tillgången vore tillräcklig så fine, men det är den fortfarande inte avseende alla delar i provkedjan. (källa mitt eget jobb inom djursjukvård)
 
Jag ska förhoppningsvis fira med min familj som jag normalt träffar (vi bor nära och träffar bara varandra utöver jobb som två av oss måste åka till). Just nu träffar jag inte ens dem dock pga flertalet positivt testade på jobbet den senaste tiden så jag vill inte riskera att jag drar med mig smitta till dem. Men jag hoppas verkligen att det ger med sig till jul när jag dessutom äntligen är ledig ordentligt.
 
Vi kommer få besök av svärfar för en enkel överlämning av paket utomhus några dagar innan jul. Jag har föreslagit videosamtal med de som vill. I övrigt är vi hemma och jag måste erkänna att jag gillar det. Så vansinnigt trött på julhets. Jag vill ha det lugnt och trevligt med min familj. Däremot är jag lite sådär... Ni vet, mindre barn och tomte. Hade velat försöka göra någon slags lösning på det. Någon som vinkar i fönstret och lämnar klappar på trappan eller nåt. Vi får se hur det blir. Tomten kanske bara skriver ett brev och ber om ursäkt 🤔
 
Tanken var att jag skulle åka ner till skåne och fira jul med min pappa med familj + farmor, men som läget ser ut nu får jag nog ställa in det :( främst med tanke på min farmor som är i riskgruppen.
I så fall blir jag hemma, och firar med mamma och familj.
 
Jag kommer fira jul med kollegor på jobbet som jag även känner privat. Vi träffas ändå pga samhällsviktigt jobb utan möjlighet att vara hemma så äta julmat lär varken göra till eller från smittspridningsmässigt. Jag jobbar rätt ofta på storhelger så har gjort liknande tidigare år när jag inte varit ledig.
 
Vi kommer få besök av svärfar för en enkel överlämning av paket utomhus några dagar innan jul. Jag har föreslagit videosamtal med de som vill. I övrigt är vi hemma och jag måste erkänna att jag gillar det. Så vansinnigt trött på julhets. Jag vill ha det lugnt och trevligt med min familj. Däremot är jag lite sådär... Ni vet, mindre barn och tomte. Hade velat försöka göra någon slags lösning på det. Någon som vinkar i fönstret och lämnar klappar på trappan eller nåt. Vi får se hur det blir. Tomten kanske bara skriver ett brev och ber om ursäkt 🤔

Finns det ingen granne du skulle kunna be att tomta (dvs vinka i fönstret och lämna en klapp)? Det var verkligen behållningen på jul, just att tomten kom och ALLA i familjen var närvarande. Dvs det var inte pappa som var utklädd :D

Hade jag bott närmare hade jag gärna varit tomtemor :heart
 
Finns det ingen granne du skulle kunna be att tomta (dvs vinka i fönstret och lämna en klapp)? Det var verkligen behållningen på jul, just att tomten kom och ALLA i familjen var närvarande. Dvs det var inte pappa som var utklädd :D

Hade jag bott närmare hade jag gärna varit tomtemor :heart
Tänkte att jag skulle dra ut ett meddelande i lokala fb-gruppen. Förra året firade vi ju "typ" jul ett par dagar innan julafton pga jag jobbade jul och då löste det sig ju med jultomte. Dvs vi var för tidigt ute och barnen tyckte inte att det var konstigt. De fick ju julklappar och god mat innan alla andra.

Nåja, jag spanar lite så får vi se om jag får någon träff ;)
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 461
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 072
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 037
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp