Hur ska ni göra med julen?

Svårt att hålla distans i en 2a. Vi bor 80 mil ifrån varan, så vi lär ju vistas på samma ställe dygnet runt över jul. Mötas halvvägs och bo på hotell känns ännu sämre ur smittsynpunkt.
Du gör redan massvis mer än de allra flesta som ens tänker i såna här banor. Är ni friska och vill fira jul tillsammans - så gör det. Vill ni vara extra noggranna, ta ett test. Fint att vara ansvarsfull som du är, men jag skulle inte rekommendera att sluta leva totalt. Det kan jag lova bär med sig sina egna risker också.

Men, du gör som du tycker är bäst! Ofc.
 
Du gör redan massvis mer än de allra flesta som ens tänker i såna här banor. Är ni friska och vill fira jul tillsammans - så gör det. Vill ni vara extra noggranna, ta ett test. Fint att vara ansvarsfull som du är, men jag skulle inte rekommendera att sluta leva totalt. Det kan jag lova bär med sig sina egna risker också.

Men, du gör som du tycker är bäst! Ofc.

Kan man ta test bara sådär? Är det inte begränsat så att bara folk med symptom ska ta dem? Eller är det bara jag som är för solidarisk..? :o
 
Har umgåtts med moster rätt ofta under coronaperioden så åker till henne och käkar bara. Om alla är friska vill säga :) Inte varit med familjen (mamma, syster 1 med familj, syster 2 med familj) de senaste 6 åren om inte mer.. 🤔
 
Kan man ta test bara sådär? Är det inte begränsat så att bara folk med symptom ska ta dem? Eller är det bara jag som är för solidarisk..? :o

Jag hade inte tagit ett test bara för att. Känns som resursslöseri när andra behöver det bättre.

Jag tycker absolut ni kan fira jul tillsammans om ni båda känner er friska och inte utsatt er för några större smittorisker än att typ handla mat innan. Inte umgås med en massa andra, men det verkar det ju inte som att du gör.
 
Jag hade inte tagit ett test bara för att. Känns som resursslöseri när andra behöver det bättre.

Jag tycker absolut ni kan fira jul tillsammans om ni båda känner er friska och inte utsatt er för några större smittorisker än att typ handla mat innan. Inte umgås med en massa andra, men det verkar det ju inte som att du gör.

Nej den största riksen är hans jobb där folk blir sjuka om vartannat. Men han är säker att han hade det innan testningarna drog igång så han vet inte.
 
Det har väl varit ett problem att folk testar sig för att kunna gå på fest. Testkapaciteten är ju väldigt ansträngd så jag skulle inte utnyttja den om jag inte hade symtom på covid.
Jag tycker iofs inte det låter som så otroligt dumt att folk gjort detta.

Men vill man vara säker på att inte begränsa kapaciteten på den offentliga sjukvårdens tester, så ta ett privat test då?
 
Var finns dessa att tillgå?
Undrar jag med?

Finns en lista på privata aktörer tex här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-19/test-for-covid-19/testning-for-reseintyg/

(nu är rubriken på den sidan just för reseintyg, men aktörerna utför tester).

Beror förstås på vart man bor för att se vilken man kanske kan använda eller ej. Ska man köra genom landet kanske det går att mellanlanda dock och ta ett test.
 
Finns en lista på privata aktörer tex här:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-19/test-for-covid-19/testning-for-reseintyg/

(nu är rubriken på den sidan just för reseintyg, men aktörerna utför tester).

Beror förstås på vart man bor för att se vilken man kanske kan använda eller ej. Ska man köra genom landet kanske det går att mellanlanda dock och ta ett test.

Har dessa ställen även egna labb som analyserar resultatet? I stor utsträckning är det ju analyskapaciteten på labben som är flaskhalsen. Så är det samma labb är det ju inte så att man undviker att försämra testmöjligheter för andra bara för att man betalar för testet själv.
 
Vi kommer att fira jul och nyår i husbilen nånstans på solkusten. Säkrare plats finns inte. Troligtvis Malaga eller Marbella. Är vädret soligare uppåt längs kusten så åker vi upp till Alicante. Man är ju nästan själv på alla underbara stränder. Dagens övning är att åka till Cordoba och kolla på ett slott
 
Kommer fira jul med mamma och pappa som vanligt. Sen åker jag hem direkt igen.

Syrran och hennes dotter brukar komma upp ibland, men självklart (och tyvärr) inte i år :(
 
Har dessa ställen även egna labb som analyserar resultatet? I stor utsträckning är det ju analyskapaciteten på labben som är flaskhalsen. Så är det samma labb är det ju inte så att man undviker att försämra testmöjligheter för andra bara för att man betalar för testet själv.

Har du nån källa på att deras tester gör att labb blir överbelagda?
 
Frågan var väl om du har någon källa för att de INTE blir det? :)

Det är en konstig sak att fråga. Defaultläget är att inte är överbelagda. Det man isf ska argumentera för är att de kan BLI överbelagda pga dessa tester. Och även ta in i beräkningen varför det inte ändå vore bra att fler testar sig (och således avstår från kontakt i högre utsträckning om de är positiva).

Och även om de nu har egna labb så skulle du ju isf kunna argumentera för att dessa labbs kapacitet bör köpas upp av staten, isf. Vilket inte du eller nån annan verkar göra? Nåja, gör som ni vill. Jag tycker vetenskapen (och logiken) i detta är ganska solklar på att mer testning = mindre smittspridning. Så jag hoppas alla labb går väldigt fullt och gärna utökar sin kapacitet i den mån det går.
 
Har du nån källa på att deras tester gör att labb blir överbelagda?

Om du missade det så bestod mitt inlägg av en fråga där jag frågade dig om de privata aktörerna du länkade till använde samma labb som regionerna.

Förutsatt att alla använder samma labb så är det väl inget test som i högre utsträckning än något annat gör att labb bli överbelagda. Alla test bidrar såklart till detta. Och just precis därför ska man testa sig när man rekommenderas att testa sig utifrån prioritering, och inte i förebyggande syfte eller liknande. Alldeles oavsett om man betalar för det själv eller inte.

Eftersom du påstod att man kunde ta ett privat test utan att överbelasta sjukvården så bör väl du veta att dessa analyser inte påverkar analyskapaciteten för regionens tester?
 
Det har väl ingenting alls med saken att göra?

Förutsatt att alla använder samma labb (det var ju en fråga jag ställde i mitt inlägg) så är det väl inget test som i högre utsträckning än något annat gör att labb bli överbelagda. Alla test bidrar såklart till detta. Och just precis därför ska man testa sig när man rekommenderas att testa sig utifrån prioritering, och inte i förebyggande syfte eller liknande. Alldeles oavsett om man betalar för det själv eller inte.

Eftersom du påstod att man kunde ta ett privat test utan att överbelasta sjukvården så bör väl du veta att dessa analyser inte påverkar analyskapaciteten för regionens tester?
Det hade ju tydligen allt med saken att göra?

Läs mitt andra inlägg.

Vad har du för källa på att de använder labb som kommer att överbelastas pga deras användande? Eller gissar du bara hejvilt?
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 062
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp