Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare miumiu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 6 196

Bukefalos 30 år!

miumiu

Trådstartare
Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar.

Plötsligt kommer en stor svart hund sättande mot oss (lös). Våra hästar får panik och börjar vända, men vi lyckas få stopp. Sedan sluter ytterligare två hundar upp och omringar oss, morrar och reser ragg. Hoppar och gör utfall mot hästarna. Vi hoppar av och blir stående typ 10 minuter medan hundarna springer fram och tillbaka, hoppar upp i ansiktet på mitt ridsällskap etc. Till slut springer dom tillbaka i samma riktning som dom kom ifrån och vi börjar efter en stund gå åt samma håll för att leta efter ägaren som lyst med sin frånvaro medan vi ropat på hjälp.

Ägaren skymtar förbi när vi kommer och har ca 5 hundar lösa springandes efter sig. Viftar bara åt oss när vi ropar på henne.

Är fortfarande skärrad av denna upplevelse men detta är tydligen en uppfödare som är lite av en lokalkändis och vi ska hålla god min för grannsämjan osv. Men detta känns inte ok för mig. Jag är inte direkt hundrädd i övrigt men detta var sjukt obehagligt, det och behövde skriva av mig för att bolla tankar med er här.

Ägaren är typ 80 år gammal och döv enligt någon men då har man väl inte 5 lösa hundar springandes i skogarna helt utan uppsikt?

Tack för era svar! Polisen kontaktades av mitt ridsällskap som hänvisade till länsstyrelsen. Tänker också på att det kunde gått så mycket mer illa än det faktiskt gick, tex om mitt barn (som är hundrädd) varit med... Tycker det känns sjukt oansvarigt att bara släppa massa hundar vind för våg i skogen utan uppsikt, men tydligen är det så dom rastas.... Var dessutom fler lösa hundar som vi mötte tidigare på turen, men dom hade ägare inom syn/hörhåll som kallade in när vi ropade. Men tänker att det blir en risk även för andra hundägare om det springer massa lösa hundar i skogen.

Har fått info om att liknande saker hänt andra genom åren (10-20 år tillbaka), någons häst satte av i sken och blev jagad osv. Fick rådet att kontakta denna uppfödare och kartlägga vilka tider hon släpper ut sina hundar i skogen....

Vad gäller att hålla god min för grannsämjan. Det är sånt som personer som ignorerar lagar och regler lever på. Folk vågar inte stoppa dem av rädsla för att det ska slå tillbaka mot dem själva som skapat dålig stämning. Men det är ju personen som bryter mot lagar och regler som skapar den dåliga stämningen, inte den som säger till att deras beteende är fel och skadligt.

Mitt med.
Det finns ju historier där det gått riktigt illa, minns en tjej som blev jagad av polarhundar utanför Stockholm.

Jaa, alltså jag är inte hundrädd i vanliga fall och min häst är trygg med hundar så länge dom inte beter sig som rovdjur kring honom. Men den här situationen var helt klart obehaglig och jag kommer undvika den skogen tills vidare iom att det verkar vara allmänt känt att hundarna släpps just där.

Fick svar från länsstyrelsen iaf som ville ha kompletterande uppgifter. Stallägaren tyckte vi kunde gå bort och prata med den här kvinnan igår men då hade jag redan rapporterat in händelsen till länsstyrelsen så då skulle det ju vara som att jag kom och sa "Tjena tjena, det är jag som precis anmält er till länsstyrelsen" 🙈

Jaa, alltså jag är inte hundrädd i vanliga fall och min häst är trygg med hundar så länge dom inte beter sig som rovdjur kring honom. Men den här situationen var helt klart obehaglig och jag kommer undvika den skogen tills vidare iom att det verkar vara allmänt känt att hundarna släpps just där.

Fick svar från länsstyrelsen iaf som ville ha kompletterande uppgifter. Stallägaren tyckte vi kunde gå bort och prata med den här kvinnan igår men då hade jag redan rapporterat in händelsen till länsstyrelsen så då skulle det ju vara som att jag kom och sa "Tjena tjena, det är jag som precis anmält er till länsstyrelsen" 🙈
Ja enstaka mindre hund har jag också mött och fått efter mig det är mest lite drygt, men en flock blir ju något helt annat..
Stora hundar som verkar vilja jaga tycker jag också kan vara rätt obehagliga.

Jag hade nog inte gått dit heller 😅

Var med om en hemskt obehaglig incident idag när jag och en stallkamrat var ute på ridtur på kommunala stigar.

Plötsligt kommer en stor svart hund sättande mot oss (lös). Våra hästar får panik och börjar vända, men vi lyckas få stopp. Sedan sluter ytterligare två hundar upp och omringar oss, morrar och reser ragg. Hoppar och gör utfall mot hästarna. Vi hoppar av och blir stående typ 10 minuter medan hundarna springer fram och tillbaka, hoppar upp i ansiktet på mitt ridsällskap etc. Till slut springer dom tillbaka i samma riktning som dom kom ifrån och vi börjar efter en stund gå åt samma håll för att leta efter ägaren som lyst med sin frånvaro medan vi ropat på hjälp.

Ägaren skymtar förbi när vi kommer och har ca 5 hundar lösa springandes efter sig. Viftar bara åt oss när vi ropar på henne.

Är fortfarande skärrad av denna upplevelse men detta är tydligen en uppfödare som är lite av en lokalkändis och vi ska hålla god min för grannsämjan osv. Men detta känns inte ok för mig. Jag är inte direkt hundrädd i övrigt men detta var sjukt obehagligt, det och behövde skriva av mig för att bolla tankar med er här.

Ägaren är typ 80 år gammal och döv enligt någon men då har man väl inte 5 lösa hundar springandes i skogarna helt utan uppsikt?
Fy sjutton vad läskigt! Jag hade också anmält, jättebra att ni gjort det. Hade struntat fullständigt i någon grannsämja.
Vet du vilken ras det är på hundarna?

Liknande trådar

• Hur uppfostra och minska stress
  • R
    Småsyskon – hur ska jag göra?
  • Tips för nästa steg i ensamhetsträning?
  • vilken hund ska vi välja bort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka