Bukefalos 28 år!

Hur skriver man ett personligt brev för ett jobb hos tidigare arbetsgivare?

WildWilma

Trådstartare
Sitter just nu och skriver på ett personligt brev till ett jobb (kommunalt) jag gärna vill ha. Jag arbetade som extra resurs med exakt samma arbetsuppgifter där hösten 2012 men fick inte fortsätta trots att de var väldigt nöjda med mitt arbete eftersom det inte fanns plats i ekonomin. Nu en person i gruppen slutat och ett fast jobb är ledigt och jag har just nu bara ett vikariat i en annan kommun.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska presentera mig själv, de känner ju redan mig men samtidigt känns det nonchalant att utgå från det och något måste jag ju skriva. Hur skriver man mittemellan?
 
Sv: Hur skriver man ett personligt brev för ett jobb hos tidigare arbetsgivare?

Jag ser inte problemet. Dels bör du ju förstås ringa till arbetsplatsen och berätta att du är intresserad av jobbet. Sen skriver du en vanlig ansökan men skriver redan i första stycket att du jobbat hos dem tidigare och berättar varför du trivdes så bra och vad som gör att du kommer vara en fantastisk resurs hos dem.

Och modifiera CV:t lite så att du kan trycka på hur bra du kan just deras jobb!
 
Sv: Hur skriver man ett personligt brev för ett jobb hos tidigare arbetsgivare?

Den kommunala byråkratin gör det lite krångligare.

Ja jag ska kontakta min tidigare chef och berätta att jag sökt jobbet. Man ansöker via en hemsida där man bland annat ska klistra in ett personligt brev och det är vad jag ska skriva i det jag tycker är krångligt. Kan ju inte skriva bara "Hej! XX här, jag har sökt jobbet och vill gärna ha det. Det jag funderar mest på är den personliga presentationen dvs, ålder, egenskaper, utbildning, fritidsintressen, ska jag strunta i det? Som det ser ut nu får den vara med, lite har ju hänt på nästan ett halvt år iaf och de kanske inte kommer ihåg allt. Att skriva om hur jag tänker kring jobbet i sig är inte svårt.
 
Sv: Hur skriver man ett personligt brev för ett jobb hos tidigare arbetsgivare?

Jag ser inte heller riktigt problemet. Skriv som vanligt!?

Jag har själv sökt offentliga jobb via den hemsidan, gissar att det är samma. Och då även sökt min egna tjänst som annonserades ut som fast tjänst (var tidsbegränsad innan). Jag skrev precis som vanligt, lite kortare bara och med tillägget hur bra jag trivdes på arbetsplatsen och vilka ytterligare arbetsuppgifter som skulle bli aktuella iom att det blev fast och hur jag skulle ta mig an dem.
 
Sv: Hur skriver man ett personligt brev för ett jobb hos tidigare arbetsgivare?

Tänk inte på att de vet vem du är. Skriv i princip som du hade gjort till ett annat jobb, men nämn som sagt i första stycket att du redan har haft tjänsten och trivdes etc.

Ålder och intressen och övrigt skriver jag ytterst sällan, om ens alls, i mitt PB. Egenskaper nämns med anknytning till annonsen, utbildningar och övrigt syns ju i cv/meritförteckningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 525
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 570
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 515
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 724
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp