Hur skulle du hantera en partner som regelbundet tog droger? (utbruten Dejtingtråden 33)

Kort och spontant svar utifrån hur frågan formuleras: Jag hade vänt om och gått åt andra hållet.

Med det sagt tror jag nog dock säkert att det kan finnas olika grader av brukande, missbruk och även vissa skillnader mellan olika droger, och insikt i vad man pysslar med (även om linjen inte är varken helt tydligt eller spikrak, och lätt kan förflyttas) men det som gör illegala droger till en dealbreaker för mig är både att det är olagligt (jag vill inte vara tillsammans med någon som riskerar att behöva smussla för polisen, om man ska dra det till sin spets, även om det på möjligen underbyggda grunder finns en diskussion om vad som av samhället bör anses som illegalt) och den påverkan droger (vissa mer än andra) har på samhället i stort. Det bidrar till extremt mycket lidande och inte bara för den enskilda individen.

Man kan säkert även upprätthålla ett välskött och bra liv trots att man drar en lina på krogen då och då, men det är väl nästan på den mest osexiga nivån för mig. Att själv kunna hålla det på nivån att man gör det som en ”kul grej” eller extra krydda för ett kul partaj, samtidigt som man bidrar till andras lidande; nej tack.

Det är svårt att leva ett fläckfritt liv i alla led och resonemanget i sig kan förstås föras på långt många fler områden samt att diskussionen just gällande samhällets syn på droger i sig går att se som relativt komplex, men när det kommer till illegala och framför allt tyngre droger är det enligt min åsikt så obestridligt att det utifrån nuvarande ställning har en negativ påverkan, på flera plan, att jag bara känner: Nej.
 
Allt utom snus och måttlig alkoholkonsumtion (det vill säga typ en öl eller ett glas vin till helgen) går fetbort för mig. Som någon annan skrev, allt beroende som rökning (cigaretter alltså, främst för att jag mår illa av lukten), spel, träning är lika illa. Har en nära anhörig som har både alkohol- och spelproblem och det har gjort min förälder till medberoende och nej tack till det livet.

(Främsta anledningen att snus blir på den okej sidan är att jag förmodligen aldrig skulle hitta en man som inte snusar, haha. Jämfört med rökningen luktar det inte heller på samma sätt i kläder, hår, allting.)

Håller för övrigt med @Sleepan om det här med att köra bil. Jag skulle aldrig palla leva med någon som inte är i körbart skick och som jag måste köra runt på (kollektivtrafiken är ett skämt där jag bor). Av samma anledning ryker alla som inte har körkort.
 
Nej. Jag skulle ständigt gå och vara rädd för att det skulle leda till annat. Jag är "seminykterist" själv, och tycker frekvent intag av alkohol och över rökning/snus över huvud taget är avtändande.

Helst inget missbruk alls, såklart.
 
Nolltolerans för allt missbruk, även för rökning och stort alkoholintag.

Sen tycker jag att svensk drogpolitik och hanteringen av missbrukare är förkastlig, att det borde avkriminaliseras och skötas på liknande sätt som vi säljer alkohol på systembolaget (för att ta ifrån de kriminella gängen sin makt och sin marknad) och att hjälpen till missbrukare skulle skötas på ett helt annat sätt, men det betyder verkligen inte att jag är drogliberal.

Jag tror att det är sociala strukturer och bristande stöd till personer med npf som är största orsaken till missbruk, oavsett om det handlar om spel/droger eller alkohol.
 
En person som anser att det är okej att bruka droger regelbundet har en syn på livet i stort som inte går ihop med mig och mina värderingar. Förutsatt att vi pratar om "illegalt bruk" av droger.
Jag använder läkemedel dagligen. En av sorterna (som jag tar vid behov, väldigt sällan - inte ens varje vecka) räknas som narkotika. Att använda läkemedel, utskrivet av läkare och i måttlig dos, är en annan sak i min värld.
 
Pga barn så fungerar det inte med ens lättare droger som förvaras hemma. Hade jag varit barnlös hade jag kanske tänkt annorlunda. Är ganska liberal och har människor kring mig som använder marijuana av och till. Många av dem lyckas väl med att kombinera karriär med lätt bruk så att man blir förstörd i hjärnan är inte något som drabbar alla. De som verkar få svårt att sköta sig är de som har ett blandmissbruk där drogerna används som självmedicinering för andra bekymmer.
 
Jag säger också nej. Jag vill inte heller vara tillsammans med någon som röker eller som dricker sig berusad, eller kanske inte ens någon som över huvud taget dricker alkohol mer än vid speciella tillfällen/någon gång då och då i små mängder.

Men droger är faktiskt mer nej för mig än rökning och alkohol. Det spelar ingen roll hur många som säger till mig att rökning/alkohol är farligare, för just den biten handlar inte om det. Droger är, här och nu, olagligt, och jag vill inte vara tillsammans med någon som bryter mot lagen. Jag har enorm respekt för lagen och jag skulle må sjukt dåligt och aldrig kunna slappna av om jag var med någon som medvetet och frivilligt bröt mot den. Det spelar ingen roll vad det gäller (det finns självklart undantagsfall, men skippar de här), jag vill inte vara med någon som kör för fort eller som laddar ner filmer. Detta är förmodligen småsaker för de flesta, men för mig är det viktigt. Därför är droger också helnej för mig.
 
Jag hade aldrig kunnat vara tillsammans med en rökare - även vanlig cigarrett-rökare alltså. Lukten, smaken (när man kysser ) är absolut vidrig. Och veta att det är ett nikotinberoende dessutom.

Andra droger hade nog fallit under samma tänk, även alkohol om det gått för långt. Jag levde många år i en omgivning där det röktes väldigt mycket gräs och tänkte knappt på det då, eftersom det nästan var en del av "traditionen" i just den gruppen (en sportgren där man iofs absolut inte borde vara påverkad av något alls, men detta var alltså kvällstid).
 
Vad snackar vi om för droger och vad menas med regelbundet? Lite gräs någon gång i veckan? Inga problem. En lina på månadens krogkväll? Lugnt.
Gräs/tjack/alkohol flera gånger i veckan? Nä tack.
+1

Speciellt gräs har jag inga problem med, och kommer nog aldrig ha sålänge det inte röks typ flera gånger om dagen. Värt att poängtera att det är vad jag tycker nu, kanske får en annan syn på det när man blir 30+. Det beror helt på kontexten till varför personen brukar drogen och om den gör det ”smart”: dricker alkohol på en lördag med en kompis, tar en lina på nyårsafton eller röker gräs en fredag. Har inga problem med om en person väljer att röka gräs en kväll för att kunna somna istället för att käka tex Mirtazapin. 🤷‍♀️ Men somsagt, kan ju hända att jag ändrar mig när jag är 30+, utbildad med hus och jobb liksom.
 
För mig gör det ingen skillnad. Du tar något för att typ förändra dig själv för en stund. Du är då inte längre ditt riktiga jag.

Detta är något som skaver i mig faktiskt, jag blir ... ja, äcklad på något vis.
Exakt. Vad är det som finns inuti som en inte tar tag i ? Som behövs dövas? Eller som en inte vågar släppa fram? Jag var väl lite blyg som ung, vågade inte flörta till exempel och det släppte ju fullständigt med alkohol. Hade dessutom alltid roligt när jag var full. Sen insåg jag att jag kunde ha precis lika roligt nykter och min självkänsla ökade med åldern. Då behövde jag inte effekten av alkohol längre. Att använda personlighetsändrande substanser ger mig bara signaler om ett dåligt mående.
 
Bara för att man har något i blodet, "rester", så innebär det inte att man går rund och är påtänd en vecka efteråt.

Sen är det mer eller mindre nolltolerans mot alkohol och droger när man kör tycker jag är bra. Jag hade tex inte rökt och kört (jag röker inte alls i Sverige längre, utan i länder som har en liberal syn på cannabis).
Nej, det säger jag ju inte heller.
Däremot åker man likförbaskat dit för drograttfylla om man har det i blodet och av någon anledning misstänks vara påverkad och får lämna blod.
 
Vet inte om någon följt utredningen och rättegången kring försäljning och användandet av koks i Göteborg under våren?
Jag var med och utredde (allt är dömt och klart, så det är offentliga handlingar) och blev sjutton mörkrädd över alla vanliga människor som partyknarkade lite, trots att de hade barn hemma osv.
Körde bil påtända med barn i bilen, inte såg några bekymmer med att de drog ett par linor på helgen osv.
Men det är ju också till stor pga den enorma efterfrågan som de jävla gängkrigen fortsätter. 🤷
 
Mitt ex rökte cannabis när vi träffades men gömde det för mig i början. Fick reda på det genom en vän när jag redan fått känslor för honom. Vi pratade om det och jag sa att jag inte var bekväm med det. Det tog ett bra tag men han slutade faktiskt. Nu skulle jag dock inte vara lika tolerant. Vill inte dejta någon som varken röker, dricker för mycket eller har någon form av missbruk (eller bruk av olagliga substanser för den delen.)
 
Total nolltolerans här. Att få veta att någon använder droger och t o m tycker det är helt ok förändrar min syn på denne fullständigt; oavsett vad jag tyckte tidigare. Tar avstånd direkt och skulle inte kunna tänka mig att umgås med denne, än mindre ha en relation.

Inget beroende av något slag accepteras. Gillar inte heller rökare/snus eller större/frekventa intag av alkohol.

En sund och hälsosam livsstil är attraktivt. Och då menar jag inte ständiga dieter eller spring på gym. Bara vettigt leverne.
 
Vet inte om någon följt utredningen och rättegången kring försäljning och användandet av koks i Göteborg under våren?
Jag var med och utredde (allt är dömt och klart, så det är offentliga handlingar) och blev sjutton mörkrädd över alla vanliga människor som partyknarkade lite, trots att de hade barn hemma osv.
Körde bil påtända med barn i bilen, inte såg några bekymmer med att de drog ett par linor på helgen osv.
Men det är ju också till stor pga den enorma efterfrågan som de jävla gängkrigen fortsätter. 🤷
Säkert samma människor som anser att gängen ska bort men ändå får bilen tvättad för 100 kr, äter på restauranger som kriminella driver, klipper sig för 90 kr osv osv.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 538
Senast: Crossline
·
Relationer Har en man som hör av sig till mig med jämna mellanrum i snart 6 år nu. Vi var kollegor och hade eventuellt någon form av kemi en kort...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 819
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 765
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vad jag vill med tråden. Jag studerar på universitet och har en sambo. Hela mitt liv har jag levt destruktivt. Jag har...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp