Hur skulle du se på detta?

Bukefalos 30 år!

Tyvärr medger inte detaljplanen det. Men jag funderar på att sätta upp något så att folk inte tar ut svängarna för mycket åtminstone.
Men om detaljplanen inte godkänner ett staket så godkänner den knappast en avloppsbrunn som ska tömmas av en slambil som ska åka på en väg som inte finns och bryta mot terrängkörningslagen?

Antingen så låter du det vara vilda västern där uppe och då gör du också som du vill med staket eller annat, eller så ska alla följa de regler som finns.
Jag tycker att det hela är mycket märkligt.

Ja, men nu är ju avloppen där och jag vill inte att någon ska tvinga fram något servitut.
Det är nog bäst att du låter det vara som det är då, och tillåter att folk kör över tomten. Har du inte haft någon annan tråd om trafik/parkering innan också, eller jag minns kanske fel? Det verkar lite "oplanerat" där du har stugan?

Det är nog bäst att du låter det vara som det är då, och tillåter att folk kör över tomten. Har du inte haft någon annan tråd om trafik/parkering innan också, eller jag minns kanske fel? Det verkar lite "oplanerat" där du har stugan?

Det var folk som körde skoter över tomten, alltså inte över hörnet för där får man köra skoter, utan typ tvärs över tomten bara meter från huset.

Det har aldrig varit frågan om att inte tillåta att folk kör bil över tomten, utan om jag bör lyfta frågan om att en del av stigen/vägen faktiskt går över min tomt, vilket jag inte tror att folk vet, så att de av det skälet kan tänka på hur mycket man åker över och när. Och att att det finns en vetskap om det som kan traderas till ev. nya fastighetsägare om någon skulle sälja.

Men om detaljplanen inte godkänner ett staket så godkänner den knappast en avloppsbrunn som ska tömmas av en slambil som ska åka på en väg som inte finns och bryta mot terrängkörningslagen?

Antingen så låter du det vara vilda västern där uppe och då gör du också som du vill med staket eller annat, eller så ska alla följa de regler som finns.
Jag tycker att det hela är mycket märkligt.

Jag vet ungefär vilket område det rör sig om och ja, det är lite vilda västern där :angel:

Det var folk som körde skoter över tomten, alltså inte över hörnet för där får man köra skoter, utan typ tvärs över tomten bara meter från huset.

Det har aldrig varit frågan om att inte tillåta att folk kör bil över tomten, utan om jag bör lyfta frågan om att en del av stigen/vägen faktiskt går över min tomt, vilket jag inte tror att folk vet, så att de av det skälet kan tänka på hur mycket man åker över och när. Och att att det finns en vetskap om det som kan traderas till ev. nya fastighetsägare om någon skulle sälja.
Det jag funderar på utöver det som sagts är om det kan bli att nuvarande och framtida grannar senare kan hävda rätt till "väg" av gammal hävd? Finns som juridiskt begrepp, men jag är dåligt insatt i grunderna för det.

Kan en vägsamfällighet (stigsamfällighet 😊) vara till hjälp? Det behöver inte innebära avgifter så länge det inte finns kostnader, men kan vara ett bra forum för dialog. Och för att hantera eventuell framtida fråga om väg.

Jag skulle nog inte påstå att jag störs just nu. Att folk ska få slamtömma tycker jag är självklart. De som bor här parkerar i princip alltid på parkeringen, utan det är bara de som hyr som tar bilen. Men så tänker jag stugor kan byta ägare och de kanske inte ser på det på samma sätt utan det ska köras upp saker för renovering, bygg, osv. Ju längre vi låter det bero ju svårare blir det kanske att säga nej om det blir för mycket.
Finns det inte någon regel att om man låter det bero så länge att folk vänjer sig så är det praktiskt taget en väg sedan? (min uhm gammelmormor hävdade det om stigen över vår tomt som hon hindrade motorscyklar och sådant på. Så ehum gammelmormor hävdade... låg trovärdighet på den)

Jag tror att jag inte förstår förhållandet mellan väg och tomt.

Syns denna väg från huset? Är tomten villaistadentomtstor? eller bondgårdstor (alltså såklart utan åkrarna) eller gigantisk? Är det slät gräsmatta fram till vägen och den liksom skär nära er veranda? Är det 20% av tomten som går till väg eller 1% eller någon promille? Skär vägen av ett hörn eller går den mitt över tomten? Så det är en bit ni använder på andra sidan av vägen? Jag har ingen riktig bild framför mig så jag kan skaffa en åsikt :)

Vad händer om ni lägger stenbumlingar på tomten så att man bara precis kan gå på stigen. Finns då någon annan plats dit vägen kan flytta sig?

(Gammelmormor byggde en portal som en person i lagom storlek kan slingra sig igenom men inte en ponny eller en motorscykel och ledde ponnies och sådant i en stig runt huset, utom sikt.)

Fast då blir det en ännu större väg över min tomt och det vill jag inte. Jag vill inte ens ha en större väg bredvid min tomt. Det finns ingen annan väg att ta upp än förbi (över) oss.
Kan du inte försiktigt putta av stigen från er tomt?

(Dvs tex år efter år långsamt flytta en stenbumling eller ett morotsland så att de kör större och större krok och till slut är de bredvid tomten)

Senast ändrad:

Ja det verkar väl jättelämpligt att berätta det för folk. Om folk tror det är allmänning och allmän väg så kommer de bre ut sig mer än om de faktiskt vet att det är en tomt.

(folk kan få för sig allt möjligt med områden de tror är allmänna, som att fälla träd och gräva ned kablar och gud vet vad. Man hade kunnat trott att företag som gräver ned kabel och fäller träd kollar om någon äger marken, men det gör de inte vad vi erfarit.)

Kan du inte försiktigt putta av stigen från er tomt?
Det här hade jag nog också gjort om folk nu absolut måste köra där, satt ut något som pedagogiskt markerar gränsen för vägen, större stenar eller kanske något planterat om det går, sedan flyttas gradvis den gränsen bort från tomten. Om stigen hela tiden blir bredare kan den åtminstone bli bredare åt andra hållet, bortanför tomtgränsen. Det här vore ju också en fördel för ts om vägen så småningom också mot hens vilja officiellt blir en väg.

Men det tar tid förstås så steg ett om nu stigen ska fortsätta agera väg är väl att ta upp önskemålen om minskad trafik med de som kör och särskilt de som hyr ut.

Senast ändrad:

jag skulle lyfta frågan och be folk informera de som hyr om att det inte är allmän väg som ska nyttjas som det utan att hänsyn är a och o.

Jag skulle lyfta frågan och säga precis det du skriver här. Att det är din tomt de kör på men att det för dig är okej med slamtömning och att lasta av bilen (men också poängtera att bara för att det är okej för dig så är det ändå olagligt att köra där så ingen som får böter hänvisar till att du sa att det är okej) men inte att åka där fram och tillbaka hela tiden. Att vänta innebär enbart att problemet blir större. "Det har alltid varit så" och "vi skiter i vad hen säger och gör som vi alltid har gjort" är tyvärr något du kan se fram emot om inget görs omgående. Det kanske redan nu blir så med den som hyr ut men för övriga verkar det ju som att de är okej med det och precis som du skriver är det att det inte eskalerar det du behöver sikta på.

Om ni bara ägt tomten i 1,5 år och ägaren som hade den för 35 år sen började vägen skulle jag nog se det som att det redan är en väg ”av hävd” och skulle inte försöka begränsa användandet av den.
Däremot ska såklart inte vägen (som inte är byggd för att vara väg) användas då det är vattensjukt eller skadar marken att det körs där. Under den perioden kan man absolut sätta upp en avspärrning av vägen.

Ja, men nu är ju avloppen där och jag vill inte att någon ska tvinga fram något servitut.
Arbetsfordon får åka i naturen.
En slambil räknas som arbetsfordon.

Det innebär dock inte att det blir fritt fram att åka på vägen (som inte finns) för andra.
Prova att vifta litet med lagboken.

Du kan ge olika tillåtelser till att åka över er tomt.
Slambil okej.
Annat inte okej.

Du kan sätta en grind och lämna ut nycklar till de som du tillåter att åka bil där.

Om ni bara ägt tomten i 1,5 år och ägaren som hade den för 35 år sen började vägen skulle jag nog se det som att det redan är en väg ”av hävd” och skulle inte försöka begränsa användandet av den.
Det finns inte längre.
Det togs bort på 1970-talet och det enda som finns kvar är för vägar från 1800-talet.

Om den dessutom bryter mot andra lagar, så är det bäst att den inte används alls.

Jag tycker nog att hyresgäster bör informeras om att det inte ska åkas fram o tillbaka. Inte konstigare än så. Kan en bära 20 kg packning i rygga på vandring kan en gå två gånger fram o tillbaka till bilparkeringen på en dag. Slambilen eller möbelflytt är en annan femma.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka