Oj jaha man kan väl opponera sig även om nan bara arrenderar. Tänkte att det kunde innebära viss skillnad om du äger el arrenderar.Ja, det är min tomt. Annars hade jag inte funderat på att opponera mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oj jaha man kan väl opponera sig även om nan bara arrenderar. Tänkte att det kunde innebära viss skillnad om du äger el arrenderar.Ja, det är min tomt. Annars hade jag inte funderat på att opponera mig.
1m högt nätstaket borde dom inte opponera sig emotTyvärr medger inte detaljplanen det. Men jag funderar på att sätta upp något så att folk inte tar ut svängarna för mycket åtminstone.
Men om detaljplanen inte godkänner ett staket så godkänner den knappast en avloppsbrunn som ska tömmas av en slambil som ska åka på en väg som inte finns och bryta mot terrängkörningslagen?Tyvärr medger inte detaljplanen det. Men jag funderar på att sätta upp något så att folk inte tar ut svängarna för mycket åtminstone.
Fast detta är ju inte ens okey. Om du nekar folk kommer dom väl tvinga fram ett servitut och då blir vägen större vare sig du vill eller inte. Det skulle dragits i handbromsen innan de där avloppen kom till.
Det är nog bäst att du låter det vara som det är då, och tillåter att folk kör över tomten. Har du inte haft någon annan tråd om trafik/parkering innan också, eller jag minns kanske fel? Det verkar lite "oplanerat" där du har stugan?Ja, men nu är ju avloppen där och jag vill inte att någon ska tvinga fram något servitut.
Det är nog bäst att du låter det vara som det är då, och tillåter att folk kör över tomten. Har du inte haft någon annan tråd om trafik/parkering innan också, eller jag minns kanske fel? Det verkar lite "oplanerat" där du har stugan?
1m högt nätstaket borde dom inte opponera sig emot
Men om detaljplanen inte godkänner ett staket så godkänner den knappast en avloppsbrunn som ska tömmas av en slambil som ska åka på en väg som inte finns och bryta mot terrängkörningslagen?
Antingen så låter du det vara vilda västern där uppe och då gör du också som du vill med staket eller annat, eller så ska alla följa de regler som finns.
Jag tycker att det hela är mycket märkligt.
Det jag funderar på utöver det som sagts är om det kan bli att nuvarande och framtida grannar senare kan hävda rätt till "väg" av gammal hävd? Finns som juridiskt begrepp, men jag är dåligt insatt i grunderna för det.Det var folk som körde skoter över tomten, alltså inte över hörnet för där får man köra skoter, utan typ tvärs över tomten bara meter från huset.
Det har aldrig varit frågan om att inte tillåta att folk kör bil över tomten, utan om jag bör lyfta frågan om att en del av stigen/vägen faktiskt går över min tomt, vilket jag inte tror att folk vet, så att de av det skälet kan tänka på hur mycket man åker över och när. Och att att det finns en vetskap om det som kan traderas till ev. nya fastighetsägare om någon skulle sälja.
Finns det inte någon regel att om man låter det bero så länge att folk vänjer sig så är det praktiskt taget en väg sedan? (min uhm gammelmormor hävdade det om stigen över vår tomt som hon hindrade motorscyklar och sådant på. Så ehum gammelmormor hävdade... låg trovärdighet på den)Jag skulle nog inte påstå att jag störs just nu. Att folk ska få slamtömma tycker jag är självklart. De som bor här parkerar i princip alltid på parkeringen, utan det är bara de som hyr som tar bilen. Men så tänker jag stugor kan byta ägare och de kanske inte ser på det på samma sätt utan det ska köras upp saker för renovering, bygg, osv. Ju längre vi låter det bero ju svårare blir det kanske att säga nej om det blir för mycket.
Kan du inte försiktigt putta av stigen från er tomt?Fast då blir det en ännu större väg över min tomt och det vill jag inte. Jag vill inte ens ha en större väg bredvid min tomt. Det finns ingen annan väg att ta upp än förbi (över) oss.
Ja det verkar väl jättelämpligt att berätta det för folk. Om folk tror det är allmänning och allmän väg så kommer de bre ut sig mer än om de faktiskt vet att det är en tomt.Det var folk som körde skoter över tomten, alltså inte över hörnet för där får man köra skoter, utan typ tvärs över tomten bara meter från huset.
Det har aldrig varit frågan om att inte tillåta att folk kör bil över tomten, utan om jag bör lyfta frågan om att en del av stigen/vägen faktiskt går över min tomt, vilket jag inte tror att folk vet, så att de av det skälet kan tänka på hur mycket man åker över och när. Och att att det finns en vetskap om det som kan traderas till ev. nya fastighetsägare om någon skulle sälja.
Det här hade jag nog också gjort om folk nu absolut måste köra där, satt ut något som pedagogiskt markerar gränsen för vägen, större stenar eller kanske något planterat om det går, sedan flyttas gradvis den gränsen bort från tomten. Om stigen hela tiden blir bredare kan den åtminstone bli bredare åt andra hållet, bortanför tomtgränsen. Det här vore ju också en fördel för ts om vägen så småningom också mot hens vilja officiellt blir en väg.Kan du inte försiktigt putta av stigen från er tomt?
jag skulle lyfta frågan och be folk informera de som hyr om att det inte är allmän väg som ska nyttjas som det utan att hänsyn är a och o.Det var folk som körde skoter över tomten, alltså inte över hörnet för där får man köra skoter, utan typ tvärs över tomten bara meter från huset.
Arbetsfordon får åka i naturen.Ja, men nu är ju avloppen där och jag vill inte att någon ska tvinga fram något servitut.
Det finns inte längre.Om ni bara ägt tomten i 1,5 år och ägaren som hade den för 35 år sen började vägen skulle jag nog se det som att det redan är en väg ”av hävd” och skulle inte försöka begränsa användandet av den.