Hur skulle du se på detta?

Bukefalos 30 år!

Det finns inte längre.
Det togs bort på 1970-talet och det enda som finns kvar är för vägar från 1800-talet.

Om den dessutom bryter mot andra lagar, så är det bäst att den inte används alls.
Jag vet, därför skrev jag att det är vad jag tycker i den beskrivna situationen och att jag tycker att det är ”av hävd”.
Var det en fråga om vad som var lagligt att göra för att förhindra användning av stigen/vägen hade jag svarat annorlunda :)

Ja, men nu är ju avloppen där och jag vill inte att någon ska tvinga fram något servitut.
Nej det förstår jag att du inte vill. Jag tycker fortfarande det är konstigt att avloppen godkännes när det inte ens egentligen fanns en väg dit. Men vad finns bredvid din tomt? Kan du göra så som någon beskrev här att du flyttar vägen mer och mer till sidan om?

Jag vet ungefär vilket område det rör sig om och ja, det är lite vilda västern där :angel:

Säger du det? 🤣 Jag tänker i och för sig att det är mer pragmatik än vilda västern. Regler föreskriver att en slamtömningsbil ska ha väg fram till fastigheten som är minst 3,5 meter bred och med en vändplan på minst 19 meter i diameter. Av arbetsmiljöskäl får de inte backa. Knappt någon skulle kunna ha godkänt avlopp här på de premisserna. Reglerna blir i viss mening bara pappersprodukter.

Jag hade ställt ut något på min tomt. T ex en gammal skottkärra eller cykel. Det hade nog fått de flesta att inte gena onödigtvis mycket över tomten.

Jag skulle nog inte påstå att jag störs just nu. Att folk ska få slamtömma tycker jag är självklart. De som bor här parkerar i princip alltid på parkeringen, utan det är bara de som hyr som tar bilen. Men så tänker jag stugor kan byta ägare och de kanske inte ser på det på samma sätt utan det ska köras upp saker för renovering, bygg, osv. Ju längre vi låter det bero ju svårare blir det kanske att säga nej om det blir för mycket.
Har ni någon form av förening eller samfällighet. Det bästa är i såfall att ta upp det där prata om saken och komma överens om en bra lösning som är acceptabel för de flesta. Som du skriver någonstans att vägen går ju där men den bör inte utökas och man får vara begränsad med användningen och inte köra där dagligen fram och tillbaka. Iom att den ligger på er tomt och det inte finns servitut så tänker jag att det är rimligt att man inte använder den i "onödan" men att det är ok att använda vid i och urlastning samt slamtömning och dylikt som du redan beskrivit. Det blir samma regler som vid gågata ;).

Säger du det? 🤣 Jag tänker i och för sig att det är mer pragmatik än vilda västern. Regler föreskriver att en slamtömningsbil ska ha väg fram till fastigheten som är minst 3,5 meter bred och med en vändplan på minst 19 meter i diameter. Av arbetsmiljöskäl får de inte backa. Knappt någon skulle kunna ha godkänt avlopp här på de premisserna. Reglerna blir i viss mening bara pappersprodukter.
Här får slambilen både backa på grannens parkering/ nerfart och sedan få ut slangen långt ut i ena hästhagen där hästarna inte kan vara när bilen kommer för min gammelman har som yngre jagat ut slamgubben.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka