Hur skyddar jag mina hästar???

Jettan

Trådstartare
Nu har vi en galning i farten i trakten där jag bor. I veckan dog en häst i sin box då den förblödde pga. att någon gått in och skurit hästen i underlivet....:eek:

Jag får jätte ångest över hur jag ska kunna skydda mina hästar, vi bor långt ute i skogen och stallet ligger 700 meter från vårt hus, jag ser inte stallet hemmifrån. Låsa? Larma? Övervakningskameror? Eller ska jag helt enkelt börja sova i stallet? Och hur länge ska man hålla på såhär???

Hur ska jag kunna skydda mina hästar från sånna här idioter????:confused:

På dagarna är det alltid någon i stallet och vi släcker ner vid 10 om kvällarna. Men hela natten sedan är det ju fritt fram....

Någon som har tips, förslag på hur jag kan göra, företag som fixar sånt här osv????

Och hur blir det med föräkringar vid eventuell bran om jag låser i stallet?

Jävla människor rent ut sagt! Jag kommer inte kunna sova i natt pga. detta!!!
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Fy, vad hemskt!!
Förstår verkligen att du är orolig!
Vet inte riktigt vad man kan göra, men det där med larm lät ju inte som någon dum idé kanske.

Gå ut med det i området och kanske i lokala tidningen så att folk håller ögonen öppna efter skumma personer...
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hej
För några år sedan skickade jag ner 3 st kangaler till ett stall i skåne där de fick en av sina hästar skurna ett flertal ggr.
Efter det att Kangalerna kom dit har knivskärningarna upphört det är det enda råd jag kan ge djurägare idag, att skaffa en sund herdehund.
De bor i stallet och de patrullerar betesmarkerna på natten och skrämmer bort de som inte tillhör flocken.
Jag kan naturligtvis bara föra Kangalens talan då det är de herdehundar jag har erfarenhet av, men jag tror inte skillnaden är så stor på de olika herdehundsraserna och de har fungerat kanon bra på att se till de flockar som jag valt ut åt dem att vakta.

Lycka till
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Delvis samma som jag tänkte föreslå - skaffa en riktigt bra vakthund. Annars övervakningskameror + larm kopplat till securitas eller liknande.

Koppla elaggregatet till dörrhandtaget till stalldörren.. :p:devil:

Sjukt obehagligt och jag hoppas att idioten åker fast fortare än kvickt! När jag hör sådant här så är jag så glad att jag har 30m till stallet och en vaktig hund som väcker mig vid minsta underlighet utomhus.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hund har jag redan, fast det är ju en familjehund som följer med oss hem om kvällarna, känns inte aktuellt att skaffa en hund till...

Det där med elen var ju annars ett rätt roligt tips.....:devil:

Tittade på en låssmedskedjas hemsida, de hade bla. låsbara galler man kan sätta vid dörrarna, har sett liknande i galoppstall... det kanske vore något....
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

låst skulle jag nog kanske inte ha gjort iaf.

Det där med övervakningskameror är väl en bra idé, men det stoppar ju inte folk från att gå dit om dom inte vet om det. Visst, ni ser vad som händer i stallet, men hinner ni dit före idioten hunnit därifrån? Att skada en häst på detta vis kan ju inte ta lång tid..... tyvärr.

Däremot, så skulle jag ha satt upp skyltar som varnar för övervakningskameror (även om man inte har några kameror så kanske det skrämmer folk). Och det där med vakthund vore nog inte en dum idé. jag skulle helt klart berätta för min hund att han kommer få bo i stallet ett tag framöver iaf.. haha:)

Gå ut i lokaltidningar och be folk hålla ögonen öppna!
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hade häst utanför Finspång för flera år sedan då nån galning gick lös o skar hästar, larm installerades på dörren, om man öppnade tjöt det så det hördes långväga. Samt en lampa med rörelsevakt.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Kan lova att ett lås på dörren för brandkåren inte tar mer än en halv minut att få upp. Sen när det gäller försäkringsfrågan är det väl en annan sak, men ärligt talat, hur ofta brinner det i ett stall? Visst, risken finns, men om risken för tillfället är större att de blir skurna hade jag valt att låsa om hästarna.

Annars, som de andra redan sagt: Vakthund o kameror, samt egna små påhitt.
En jävla bra stöt när man tar i handtaget, fällor ala ensam hemma runt om på gården... i sånahär fall när polisen dessutom knappt lyfter ett finger tycker jag faktiskt att nästan alla medel är tillåtna.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Kan lova att ett lås på dörren för brandkåren inte tar mer än en halv minut att få upp. Sen när det gäller försäkringsfrågan är det väl en annan sak, men ärligt talat, hur ofta brinner det i ett stall? Visst, risken finns, men om risken för tillfället är större att de blir skurna hade jag valt att låsa om hästarna.

Det jag hade vart rädd för är att den som vill skada hästarna blir förbannad över att det är låst och tuttar eld istället :crazy:
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Det jag hade vart rädd för är att den som vill skada hästarna blir förbannad över att det är låst och tuttar eld istället :crazy:
Fast så fungerar inte de flesta människorna. Gärningsmän är ute efter en sak...inte en massa saker.

Är det låst på ett ställe så går de normalt vidare till nästa, eller försöker bryta sig in. Men tutta eld på stället i ren ilska och hämndbegär är faktiskt inte så vanligt.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Men om man har lås på stallet och inte är hemma, eller inte märker en ev. brand så minskar ju chansen att få ut hästarna då grannar eller passerande som kan få syn på det inte kan ta sig in och hjälpa till, när brandkåren kommer kan det vara för sent att rädda hästarna. om man skulle upptäcka branden själv, och inte ha nyckeln i fickan just då så tar det tid att hitta den oxå...ett larm tror iaf jag skulel vara det bästa, och lampor som lyser vid rörelse kan nog skrämma lite oxå.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Larm ska tydligen vara billigare än vad man tror, det är värt att kolla upp.

I övrigt så, rörelsedetektor på utebelysningen, och lås in alla saxar,knivar, grepar osv.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Jäkligt obehagligt :crazy:

Jag hade satsat på rejäl belysning med rörelsedetektorer, så stallplanen badar i ljus när någon går förbi.
Sedan larm på dörren, samt stora skyltar som upplyser om att stallet är larmat och kamerabevakat (sätt upp attrapper om ni inte vill ha riktiga övervakningskameror)
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Kan ju säga att jag är orolig också, har hästen i trakterna med.

Någon hade skrivit att man kan ha skyltar om övervakningskameror, mycket bra förslag! Ska jag absolut framföra till stallet jag har häst i. Är ju en bra lösning tills man kommit på något bättre, det kan ju förhoppningsvis skrämma denna galna psykopat...
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Skaffa en vakthundsskylt i allafall. Gärna en sån där som det står "Jag vet att jag är skyldig att ersätta dig om min hund biter ihjäl dig.." eller vad det står. Sedan lägger du ut ngn hundleksak på stallgården, kanske en gigantisk matskål + vattenskål vid stallväggen.

Du sätter upp skyltar med kameraövervakning, kan du kanske köpa ngn gadget att lägga i fönstret som blinkar och sedan skriva att stallet är larmat?

Kanske en skylt i grannskapet om att ni gått ihop och har grannsamverkan?

Timer på lampa, som alla skrivit.

Jag har inte en susning om hur dyrt det är men jag vet att det finns larm som ringer upp din mobiltelefon. Och sätter igång videokameror, men då måste man ju köpa såna också.

Men hundsaker att lägga fram är nog effektivt. Och ngra skyltar.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

KL

Man skulle ju också kunna skriva en egenhändig skylt, typ:

Om du som knivskär och dödar hästar råkar gå förbi mitt stall, välkommen in! Min Rottweiler och jag skulle bli alldeles förtjusta om du ville sätta din fot och din strupe över stalltröskeln!
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hej
För några år sedan skickade jag ner 3 st kangaler till ett stall i skåne där de fick en av sina hästar skurna ett flertal ggr.
Efter det att Kangalerna kom dit har knivskärningarna upphört det är det enda råd jag kan ge djurägare idag, att skaffa en sund herdehund.
De bor i stallet och de patrullerar betesmarkerna på natten och skrämmer bort de som inte tillhör flocken.
Jag kan naturligtvis bara föra Kangalens talan då det är de herdehundar jag har erfarenhet av, men jag tror inte skillnaden är så stor på de olika herdehundsraserna och de har fungerat kanon bra på att se till de flockar som jag valt ut åt dem att vakta.

Lycka till


Är stallet inhägnat så risken inte finns att hundarna bara attackerar utan håller sig på sin sida och skäller? Hur fungerar det att ha dem där ifall man har inackorderingar, folk måste ju komma in till stallet?

Lite nyfiken. Herdehundarna (de sk. bergschäfrarna) är ju ingen lätt ras och man tar på sig mycket ansvar när man skaffar en sådan.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Fast det kan ju ta tid för brandkåren att komma till stallet. Det bästa är ju om den som larmar brandkåren också har möjlighet att ta ut hästarna.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

*KL*
Risken att en galning som skär hästar hittar till ens stall är ju rätt minimal. Så jag går inte och oroar mig i onödan. Dessutom visade det sig ju att hästen dog av sjukdom och inte av att ha blivit skuren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 714
Senast: Fetaost
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 403
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 584
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 010
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp