Hur skyddar jag mina hästar???

Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Usch, det är vansinnigt obehagligt när någon vill illa.
En lina dragen över gårdplanen och en lina dragen strax innaför stalldörren gör att personen förmodligen slår sig såpass rejält att denne drar därifrån utan att uträtta sitt ärende. Detta kan man ju göra direkt och sedan skaffar man larm. Det finns billiga larm på typ Jula och liknande ställen som tjuter högt om någon öppnar dörren. Det kan vara tillräckligt för att skrämma bort.
Att sätta upp varningsskyltar för larm och kameror har också avskräckande effekt.

Jag hoppas verkligen att polisen får tag i idioten som gjorde det här innan hen har hunnit skada någon mer.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hej! om du läser dagen nyheter OM detta stoet??
Var hon 34 år och i dåligt skick och dog av något annat
Än en Sjuk person. Mycket tråkigt att denna nyhet blivit
SÅ STOR... MEN visst ska man vara försiktig det finns massa dårar där ute.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Det spelar väl egentligen ingen roll VAD hästen dog av? En galning kom uppenbarligen in och knivskar hästen - är det inte illa nog menar du?
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Lås stalldörren med en rejäl hänglås. Häng upp en yxa brevid. Om det börjar brinna, kan vem som helst ta yxan, hugga upp låset, och få ut hästarna. Om fanskapet som skär hästar använder yxan hör man förmodligen att någon slår in stalldörren, vaknar och kan springa ut och förhindra att han skadar hästarna.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Känns ju jätte skönt om det är så att hästen dog av något annat och vi inte har någon galning som går lös i trakten, hur som helst ska vi nog ändå försöka fixa något larm/lås etc. då vi tidigare haft inbrott i stallet, ärligt skiter jag i om folk snor något (även om det inte heller är så kul förstås) det värsta är att veta att en främmande människa har varit i stallet hos hästarna....

Hundsaker har vi redan överallt eftersom vi har hund, har man åkt förbi vårt stall för att "kolla läget" när hunden varit där så har det nog varit lagom för att skrämma, han är ju supersnäll, men han är stor, 45 kg och svart och han skäller rätt bra ut främlingar....

Ett stort problem är att vi har flera ingångar till stallet, det blir ju ett jäkla projekt att fixa lås för alla dessa....

Skyltar är ju bra tips och attrapper, och borde ju vara ganska billigt att fixa. Har pratat med securitas men de ska ju ha runt 3000 i månaden för att säkra vårt stall och det känns ju tyvärr inte aktuellt.

Jag har tidigare sagt gallergrindar som sitter innanför dörrarna och som man låser, är fortfarande inne på detta (enda problemet är ju mängden ingångar vi har till stallet, kan ju bli rätt dyrt) tror att risken att bli utsatt för inbrott eller nån galning är större än att stallet skulle börja brinna, vi har ingen höskulle, men fikarum i anslutning. Där har vi dock timer på kaffebryggare etc. i fall man skulle glömma och vi har förbud på att köra tvättmaskinen när ingen är där och den stängs av med huvudströmbrytare efter man använt den.

Ett större problem vad gäller brand och få ut hästar är väl att man tar av hästarna grimmorna på kvällen, det är näst intill omöjligt att få på en stirrig häst grimma vid brand, å andra sidan har jag varit med om hästar som har hängt sig då de har fastnat med grimman på något vis i boxen, så inga grimmor på hemma hos oss!

Jag får klura vidare på detta, men jag känner mig helt klart lättad om det är så att det inte är någon galning ute och skär i hästar!
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

sätt lås om boxarna eller sätt upp skylt " hästen bits, gå inte nära"... ;)
Eller liknande.. detta är helsjukt... sätt upp larm eller vad som helst!!
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hejsan..

Vi har satt lås på vårat stall efter att ha pratat med polis och brandkår.
Brandmannen sa att det tar inte längre tid att ta sig in i ett låst stall än ett olåst.
kruxet är väl att ingen kan rädda hästarna vid en ev brand. Men brand är nog det jag minst fruktar. Bor vid en trafikerad väg med en granne med knepiga och fulla besökare.

Anledningen till att vi valde att låsa stallet var efter ett besök i hagen och råd från polisen att låsa in hästarna.

Vi köpte även ett larm från jula med rörelse detektor jätte bra tills det börjar att krångla. Bara falsklarm eftersom sensorn är så känslig...
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Nu har jag inte läst alla svar ordagrant, men min tanke är iaf ett larm som tjuter i högt i erat hus och även ute på stallplan om någon öppnar dörren. Rörelsesensor på en läskigt stark lampa på stallplan tycker jag också, men så långt ut i skogen som du verkar bo så kommer den nog tändas med jämna mellanrum pga viltdjur och liknande. Det är det väl iof värt om det kan skrämma bort någon, men kan bli störande för hästarna om dom har fönster.

Kamera hade jag skaffat i vilket fall, för även om man inte hinner dit innan det skett så får man åtminstone fast fanskapet, vilket är väldigt sällsynt. Dom som håller på såhär nöjer sig sällan med en häst, dom blir snarare mer triggade att fortsätta efter första gången.

Och fällor á la "Ensam hemma" låter faktiskt som en både kul och bra idé, men har du inackorderingar eller brukar ta hjälp av folk så bör det vara väl genomtänkta fällor som alla som har behörighet i stallet bör känna till väl.

Ström i handtaget hade jag nog inte vågat, jag är inte alltid helt 100% igång med min hjärnaktivitet på mornarna eller när jag är stressad så jag har garanterat glömt av det en gång eller två :angel:

Låsa eller inte låsa är ju egentligen den största frågan. OM det börjar brinna så vill man att vem som helst kan få ut hästarna så fort som möjligt, och iom att du bor som du gör så är ju chanserna små att någon förbipasserande ens hinner se det i tid, man behöver inte göra riskerna större genom att ge dom svårare att ta sig in.

Sprinklersystem i stallet hade ju kanske varit något, men tyvärr hade hästarna nog ändå inte klarat sig pga röken som blir, dom hade nog fått panik om det började regna inomhus och även sprinklersystem kan krångla och gå igång utan eld eller rök.

Nej nu har jag spunnit vidare alldeles för mycket, men jag hoppas du fått några bra tips iaf :)
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Ett större problem vad gäller brand och få ut hästar är väl att man tar av hästarna grimmorna på kvällen, det är näst intill omöjligt att få på en stirrig häst grimma vid brand, å andra sidan har jag varit med om hästar som har hängt sig då de har fastnat med grimman på något vis i boxen, så inga grimmor på hemma hos oss!

Ang detta: Om ni har möjlighet att ha trådar hängandes som vetter mot en hage vid eventuell brand så vore ju detta bra. Alltså två rep som bilder en gång raka vägen ut till en hage. Då kan man släppa hästarna utanför stalldörren (eller kanske längre ut) och jaga vidare dom ut i hagen vid brand. Dock riskabelt eftersom hästar sägs vilja tillbaka till stallet, men ändå bättre kanske än att släppa dom lösa. Man får ju hoppas att det är mer än en ensam människa som upptäcker en eventuell brand :o
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Det spelar väl egentligen ingen roll VAD hästen dog av? En galning kom uppenbarligen in och knivskar hästen - är det inte illa nog menar du?

Fast nu är ju grejen att hästen kanske inte alls skadats av en människa... :grin:

Det händer att hästar skadar sig "där bak" alldeles på egen hand, och i det här fallet kan det tydligen röra sig om en naturlig reaktion från kroppen efter att hästen dött.

Jag vet att det finns hästar som faktiskt blivit skurna av galningar, men det är så tråkigt när händelser som har en naturlig orsak blåses upp och det blir dels en hetsjakt efter skyldiga, dels en massa onödig oro för hästägare. :cool:

Ska bli intressant att se ar den här historien slutar.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

KL

Vill bara upplysa om att ström i handtaget och trådar uppsatta på ett sådant sätt att ex mopedförare kan köra in i dem etc etc KAN klassas som mordförsök eller framkallande av fara och allt vad det heter.

Vi hade polisen ute för att vår by skulle köra i gång ngn sorts grannsamverkan och ortsbefolkningen hade en del påhitt om hur de skulle skydda sina hus för buset (och svartmuskiga typer, som de sa... *skakar på huvudet*:crazy: (snacka fördomar!!!)) och som de gärna delade med sig till polisen. Kan ju lugnt säga att polismannen fick fräsa i från ordentligt och förklara lagen för en del av karlakarlarna här ute... :D Elektrisitet i handtaget ogillades med emfas med sagda förklaring.

Och mitt förslag om förtäckt mordhot hade nog inte heller gillats... men en skylt med varning för hunden är ju inte olaglig.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

KL

Vill bara upplysa om att ström i handtaget och trådar uppsatta på ett sådant sätt att ex mopedförare kan köra in i dem etc etc KAN klassas som mordförsök eller framkallande av fara och allt vad det heter.

Vi hade polisen ute för att vår by skulle köra i gång ngn sorts grannsamverkan och ortsbefolkningen hade en del påhitt om hur de skulle skydda sina hus för buset (och svartmuskiga typer, som de sa... *skakar på huvudet*:crazy: (snacka fördomar!!!)) och som de gärna delade med sig till polisen. Kan ju lugnt säga att polismannen fick fräsa i från ordentligt och förklara lagen för en del av karlakarlarna här ute... :D Elektrisitet i handtaget ogillades med emfas med sagda förklaring.

Och mitt förslag om förtäckt mordhot hade nog inte heller gillats... men en skylt med varning för hunden är ju inte olaglig.

Om du syftade på repen jag talade om så menade jag ihoprullade rep som kan dras ut vid behov. :) Är ju inte ett dugg säkert att människan som kommer dit ser det eller förstår vad dom är till för, men det KAN ju vara någon som ser dom och finner dom användbara :)
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Det jag har funderat på ni som sagt larm som drar igång när man öppnar stalldörren osv - hur stirriga lär inte hästarna bli av det? Jag och sambon pratar lite på hur vi ska skydda stallet vi ska bygga i framtiden och det lutar åt ett tyst larm kopplat till Securitas och till en klocka inne hos oss. Jag hade inte velat haft tokstirriga hästar pga ett högt ljud som drar igång när man öppnar stalldörren. Jag får inte ihop den logiken.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Skaffa en vakthundsskylt i allafall. Gärna en sån där som det står "Jag vet att jag är skyldig att ersätta dig om min hund biter ihjäl dig.." eller vad det står. Sedan lägger du ut ngn hundleksak på stallgården, kanske en gigantisk matskål + vattenskål vid stallväggen.

Du sätter upp skyltar med kameraövervakning, kan du kanske köpa ngn gadget att lägga i fönstret som blinkar och sedan skriva att stallet är larmat?

Men hundsaker att lägga fram är nog effektivt. Och ngra skyltar.
Vilka smarta tips, ska jag anamma den dagen jag har egen gård. Att köpa lite enorma hundprylar - vattenskål, matskål, kamptrasa och jättejättestort tuggben, gärna "upptuggat" dvs delvis blötlagt och krossat - kostar ju inte många hundralappar, man kanske till och med kan bygga upp en liten hundkoja/ett skjul vid stallet som man om inte annat kan förvara saker i :p

Det är inte helt dumt att få folk att tro att de är illa ute om de kommer in på gården. Avskräckande scenerier är oerhört effektivt.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

*kl*

Här i krokarna finns det faktiskt ett hus där de har en bra skylt. Den sitter på staketet vid grinden (stor, inhängnad tomt).

Vi har stora hundar lösa på tomten. Vi är medvetna om vårt ansvar vid skador på människor, men kan inte kontrollera vad de gör om du kliver in på vår mark. Naturligtvis är vänner och släktingar till oss välkomna!
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Är stallet inhägnat så risken inte finns att hundarna bara attackerar utan håller sig på sin sida och skäller? Hur fungerar det att ha dem där ifall man har inackorderingar, folk måste ju komma in till stallet?

Lite nyfiken. Herdehundarna (de sk. bergschäfrarna) är ju ingen lätt ras och man tar på sig mycket ansvar när man skaffar en sådan.

Undrar det också... hur vet hundarna exakt vilka de ska gå på? Om någon som har sin häst i stallet har en vän med sig, är vännen inte välkommen av hundarna då?
Och hur gör hundarna när en fiende kommer? Om de bara jagar bort den, kan ju hen bara gå vidare till nästa stall. Jag har fått uppfattningen att bra vakthundrar är hundar som släpper in djurplågaren/inbrottstjuven men inte släpper ut den. Har jag fel? :)
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

jag är uppväxt med skyddshundar/vakthundar av stooor modell. så länge någon i familjen va hemma/med gick det jättebra för utomstående att komma och gå. om hunden va själv och någon som inte hörde till familjen (spelade ingen roll om det va bekanta som ofta va hemma) gick in syntes inte hunden till innan dom skulle gå ut, då smög den upp och "ställde" människan tills någon i familjen kom. stod dom inte still skulle hunden (vilket dom även gjorde) markera för att vid behov hugga tag i inkräktaren.

därimot visades stor aggrisivitet vid angrepp, men sen är det ju skillnad på herdehund och ren skydds/vakthund efter vad jag förstått....
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Nej jag syftade inte på dina rep :laugh:

Jag syftar på de rep som sägs sättas upp över vägar som leder till gårdar längst in på en egen väg. Ofta ganska tunna trådar som inte syns. Dessa trådar pratas det om ibland att sättas upp för att förstöra bilar och löst folk som kommer för att göra otyg nattetid.

Det kanske är lokalt?

Min pappa åkte dock in i ett sånt rep som tonåring 10 mil härifrån, i staden han är uppväxt i. Han körde moped hem från ett besök hos en farbror han brukade fiska med. Hade den kraftiga men tunna linan suttit några centimeter längre upp hade den grävt in sig i halsen. Sådana linor pratas det om i min by iallafall, tillsammans med el osv i handtag. Men som sagt, det kanske bara är lokalt.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Nej jag syftade inte på dina rep :laugh:

Jag syftar på de rep som sägs sättas upp över vägar som leder till gårdar längst in på en egen väg. Ofta ganska tunna trådar som inte syns. Dessa trådar pratas det om ibland att sättas upp för att förstöra bilar och löst folk som kommer för att göra otyg nattetid.

Det kanske är lokalt?

Min pappa åkte dock in i ett sånt rep som tonåring 10 mil härifrån, i staden han är uppväxt i. Han körde moped hem från ett besök hos en farbror han brukade fiska med. Hade den kraftiga men tunna linan suttit några centimeter längre upp hade den grävt in sig i halsen. Sådana linor pratas det om i min by iallafall, tillsammans med el osv i handtag. Men som sagt, det kanske bara är lokalt.

Jag skrev ju också om linor och vad jag menar är i snubbelhöjd, alltså inte så högt att det kan skada en människa på moped eller cykel. Linan ska ju bara sitta på sådana ställen där ingen annan har andledning till att vara. Den ska ju inte sitta på en väg eller annan genomfartsled.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 714
Senast: Fetaost
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 418
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 587
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 011
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp