Hur skyddar jag mina hästar???

Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Jag skrev ju också om linor och vad jag menar är i snubbelhöjd, alltså inte så högt att det kan skada en människa på moped eller cykel. Linan ska ju bara sitta på sådana ställen där ingen annan har andledning till att vara. Den ska ju inte sitta på en väg eller annan genomfartsled.


Ett problem är ju att lagstiftningen ofta verkar skydda brottslingar, så ifall en inbrottstjuv skadar sig så lär han kunna stämma dig. Ifall en tjuv halkar på den osandade trappan när han bär ut platt-TVn så kan du ju fällas för det. Då kan man ju tänka sig vad som händer ifall man gillrat fällor.

Angående folk som skär hästar tycker jag de är ett oerhört bra argument för att införa dödsstraff. Tyvärr lär de väl inte få något särskilt hårt straff idag.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Angående folk som skär hästar tycker jag de är ett oerhört bra argument för att införa dödsstraff. Tyvärr lär de väl inte få något särskilt hårt straff idag.

Hade jag kommit på någon med att skada mina hästar på den sättet, och jag hade fått tag på personen i fråga, så hade jag förmodligen skadat denna ganska svårt. Visst.
Men att staten ska gå in och "avliva" gärningsmännen? Nej, det luktar illa lång väg.

Människor som begår den här typen av brott är oftast (vad jag förstått, rätta mig om jag har fel) psykiskt sjuka. Jag tycker det är illa nog att Sverige i historien har tvångssteriliserat/kastrerat dessa.


TS
Vilken tur att hästen dog av andra orsaker! Och tråkigt att folk sprider rykten som oroar andra.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Hade jag kommit på någon med att skada mina hästar på den sättet, och jag hade fått tag på personen i fråga, så hade jag förmodligen skadat denna ganska svårt. Visst.
Men att staten ska gå in och "avliva" gärningsmännen? Nej, det luktar illa lång väg.

Människor som begår den här typen av brott är oftast (vad jag förstått, rätta mig om jag har fel) psykiskt sjuka. Jag tycker det är illa nog att Sverige i historien har tvångssteriliserat/kastrerat dessa.


TS
Vilken tur att hästen dog av andra orsaker! Och tråkigt att folk sprider rykten som oroar andra.

Frågan är varför man skulle sjunka lika lågt? Jag menar det är illa nog att en person skadar ens djur men varför skulle man själv begå en brottslig handling till följd av det då är man ju inte bättre själv som jag ser det.
Är det dessutom så som du resonerar, en sjuk person så är väl inte våld den rätta lösningen eller hur.

I övrigt är det just dessa falska rykten som ger upphov till att människor beter sig konstigt, det finns fall där man spridit rykten om att hästar blivit illa skurna och sedan har det drabbat helt oskyldiga människor som inte har gjort en fluga förnär en gång just pga man har agerat som du skrivit ovan i tron om att det är en gärningsman.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Anledningen till att jag skriver att jag förmodligen skulle gå bananas på gärningsmannen är just för att jag förmodligen hade gjort detta.
Inte för att jag anser att denna förtjänar det, för att straffa den, för att lära den en läxa eller liknande.
Utan för att jag hade sett svart. Jag vet att det är fel, och jag vet att det inte skulle göra någon nytta, men jag hade inte kunnat kontrollera mig själv i en sådan situation.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Anledningen till att jag skriver att jag förmodligen skulle gå bananas på gärningsmannen är just för att jag förmodligen hade gjort detta.
Inte för att jag anser att denna förtjänar det, för att straffa den, för att lära den en läxa eller liknande.
Utan för att jag hade sett svart. Jag vet att det är fel, och jag vet att det inte skulle göra någon nytta, men jag hade inte kunnat kontrollera mig själv i en sådan situation.

Utan att ta dessa personer i försvar som gör detta mot djur, men se mitt fetstilta. För de är precis detsamma för den person som då har skadat ett djur, de kan förmodligen inte heller kontrollera sig. En sjuk person om det nu handlar om en sådan, lär sig knappast av att man brukar våld. Skillnaderna mellan en klart tänkande person och en person som inte har alla besticken i lådan är just behärskning.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Ett problem är ju att lagstiftningen ofta verkar skydda brottslingar, så ifall en inbrottstjuv skadar sig så lär han kunna stämma dig. Ifall en tjuv halkar på den osandade trappan när han bär ut platt-TVn så kan du ju fällas för det. Då kan man ju tänka sig vad som händer ifall man gillrat fällor.

Angående folk som skär hästar tycker jag de är ett oerhört bra argument för att införa dödsstraff. Tyvärr lär de väl inte få något särskilt hårt straff idag.

Jag vet det men resonerar som så att skulle någon vilja göra mina hästar illa så skulle jag hellre ta det ev. straff som blir om det innebär att hästarna förblir oskadda.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Utan att ta dessa personer i försvar som gör detta mot djur, men se mitt fetstilta. För de är precis detsamma för den person som då har skadat ett djur, de kan förmodligen inte heller kontrollera sig. En sjuk person om det nu handlar om en sådan, lär sig knappast av att man brukar våld. Skillnaderna mellan en klart tänkande person och en person som inte har alla besticken i lådan är just behärskning.

Jag gör en oerhörd skillnad på att ta steget att skada ett djur, och på att bli förbannad när någon ger sig på några av de man älskar mest. Och jag undrar lite vad det är du anklagar mig för med?

Som jag skrivit vet jag om att de flesta som gör detta är sjuka och inte kan rå för det, och jag vet att de inte lär sig något av jag ger mig på dem. Det är inte i kall beräkning jag skulle skrika, jaga och förmodligen även slå om jag kom åt.
Det är av självkännedom jag säger det. Jag vet att om jag hade kommit på någon med att skada mina djur på ett sådant sätt hade jag blivit fullkomligt rosenrasande och inte tänkt klart. Jag är med största sannolikhet inte ensam om att vara sådan.

Likaså hade jag blivit förbannad om jag kom på någon med att skada min syster ex.

Jag undrar om du läser in något jag inte skrivit? Eller hur tolkar du egentligen det jag säger? För jag känner det som att du jämför mig med gärningsmännen. När det jag säger är att jag har kort stubin och är rädd om mina kära, inte att jag har en empatistörning.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Jag hade också blivit :devil: förbannad, men jag hade inte slagit. Däremot hade jag använt så mycket som hade krävts för att hålla kvar personen på plats till polisen kommit, och då menar jag att hålla fast personen.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Ett problem är ju att lagstiftningen ofta verkar skydda brottslingar, så ifall en inbrottstjuv skadar sig så lär han kunna stämma dig. Ifall en tjuv halkar på den osandade trappan när han bär ut platt-TVn så kan du ju fällas för det. Då kan man ju tänka sig vad som händer ifall man gillrat fällor.
Det där är en ren skröna som inte har någon som helst verkligehetsförankring i Sverige. Det finns inte ett enda fall där en inbrottstjuv skadat sig och fått ersättning för att husägaren inte sandat/skottat trappan. :grin:

Att medvetet gillra fällor för att skada någon är däremot olagligt, men om en inkräktar skadar sig "på egen hand" kan du aldrig dömas för det, oavsett om det är en hal trappa eller en boll som det klivs snett på.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Kan bara hålla med!

Och om det nu vore sant, så har ju brottslingen iom att han anmält att han skadat sig i princip även erkänt brottet, så nog katten skulle han väl få sitt straff också?
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Det där är en ren skröna som inte har någon som helst verkligehetsförankring i Sverige. Det finns inte ett enda fall där en inbrottstjuv skadat sig och fått ersättning för att husägaren inte sandat/skottat trappan. :grin:

Det verkar som att du har rätt i det. Jag googlade och lyckades inte finna något fall. Fast det verkar vara en ganska utbredd uppfattning att det ska ha förekommit något sådant rättsfall. Undrar var det kommer ifrån, men det är kanske någon vandringshistoria som spritt sig.

Även om just den hänvisningen var fel så står jag fast vid uppfattningen att det daltas allt för mycket med brottslingar. Är det någon som på allvar tror att t.ex. en hästskärare skulle få något särskilt strängt straff?
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Det har blivit en myt för att så många blandar ihop det svenska rättssystemet och amerikanska filmer.
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

I 90 % av fallen är det inte någon som avsiktligt skadat hästarna, utan finns helt naturliga orsaker. Men jag förstår att man blir orolig..absolut. Själv satte jag upp securitas skylt med varning för kameraövervakning samt varning för hunden skylt med rottweiler ansikte på. Det hjälper väl till att jag också har en rottweiler, samt att jag bor precis bredvid stallet, och han brukar reagera direkt när det händer något på gården. Han ser och hör väldigt bra. Hans tuggade ben och leksaker ligger högt och lågt. Låsa stqallet hade jag inte velat göra pga riskerna vid brand. Har aldrig på dom grimma varken i hage eller stall och förvarar inte grimmor lättillgängligt när dom går i hagen (gärningsmännen behöver ju oftast sånt när dom ska ha djuret att stå still.) Jag går ofta promenader och kollar till dom på betet, tidigt på morgonen samt sent på kvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

*KL*
Tror det numer finns brandlarm privatpersoner kan köpa som är kopplade till räddningstjänsten. Dock inte helt säker. Vi har på vårat stall iaf larm direkt kopplat till räddningstjänsten, men vi har ridskoleverksamhet osv. Visst, det kostar säkert skjortan och löser det ut av misstag vilket har hänt fler gånger så kostar det 4000+, men det är det värt när man har stall på vårat område, vi har tom blivit direkt hotade om att få stallet påtänt...
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

Jag tänker skaffa Knölgäss, de ska jag ha i en hage utanför stallet så att de vaktar dörren. Sova kan de göra i maskinskjulet, bygger en liten bostad till dom där. Kommer inkräktare så skriker de och går mot inkräktaren med utfällda vingar och väser. Har hört att detta är synnerligen effektivt, dessutom skadar de ju inte folk om de mot förmodan skulle komma in till dom, bara skrämmer.:D
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

hahaha, gäss hade dom på ett stall jag jobbade på under -80 talet :) dom nöps så de blev stooora blåmärken.....ooonnnntttt :) har även läst om att dom har det runt en del fängelser :)


ingen dum ide alls :))))
 
Sv: Hur skyddar jag mina hästar???

ett och annat blåmärke får man kanske räkna med, men det får det vara värt. Vi hade getter förrut och de hade ungefär samma effekt, men de var för påhittiga, åt upp allt och så rymde de hela tiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 714
Senast: Fetaost
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 398
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 584
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 010
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp