Hur snabbt kan man börja jobba efter Coronan?

Har varit i exakt kollegornas situation då en beställare hade covid-smitta under ett stort revisionsstopp i höst.

De anställda fick själv bestämma när de skulle komma tillbaka, men symtomfria i två dygn var ett krav.
 
Ag kan ju inte gärna låta Kalle gå hemma med lön för kollegorna är orolig. Så deras oro påverkar inte när Kalle kommer tillbaka. Däremot måste såklart ag hantera kollegornas oro, och spontant tänker jag att utbildning där är första steget efter att ha lyssnat på oron.

Året ut får man karensdagen ersatt med ett schablonbelopp av fk för all sjukdom. Fram till 31 oktober behöver man inte sjukintyg till FK förrän dag 21, normalt dag 15. Och gissningsvis accepterade alla ag även frånvaro dag 8-14 utan intyg.

Men från 1 Nov är det som vanligt med intyg till FK. Karens ersätts tom 31 dec dock.

(normalt krävs intyg till ag från dag 8,och FK vill ha från dag 15 och karensdagen får man sas stå för själv, man ersätts inte)
Fövisso men å andra sidan om det är lite tveksamt läge kanske det är bättre än att kollegorna kanske blir nedsmittade och ingen kommer till jobbet. Det är ett lite speciellt läge nu.

Hur kan Kalle veta att han är 100% frisk från det? Gå på vad läkare säger? Annat? Arbetsgivaren?

Vad ska arbetsgivaren göra för kollegorna? Va händer om arbetsgivaren inte gör något?
 
Fövisso men å andra sidan om det är lite tveksamt läge kanske det är bättre än att kollegorna kanske blir nedsmittade och ingen kommer till jobbet. Det är ett lite speciellt läge nu.

Hur kan Kalle veta att han är 100% frisk från det? Gå på vad läkare säger? Annat? Arbetsgivaren?

Vad ska arbetsgivaren göra för kollegorna? Va händer om arbetsgivaren inte gör något?

Fast det är inte tveksamt läge om alla rek följts.

Jag skrev vad jag tyckte ag skulle göra. Lyssna på oron och utbilda kollegorna så de inser de inte behöver oroa sig. Skulle någon kollega ha extra skäl till sin oro, t ex en nära anhörig i extrem riskgrupp eller något skulle ju ag även kunna göra något för att minska smittrisken för den personen

Om ag inte gör något kommer hen sannolikt få problem med personalgruppen. Samtidigt har personalen ett ansvar att acceptera med.
 
Fast det är inte tveksamt läge om alla rek följts.

Jag skrev vad jag tyckte ag skulle göra. Lyssna på oron och utbilda kollegorna så de inser de inte behöver oroa sig. Skulle någon kollega ha extra skäl till sin oro, t ex en nära anhörig i extrem riskgrupp eller något skulle ju ag även kunna göra något för att minska smittrisken för den personen

Om ag inte gör något kommer hen sannolikt få problem med personalgruppen. Samtidigt har personalen ett ansvar att acceptera med.
I Kalles exempel vet ju ingen om de följts eller inte.
 
I Kalles exempel vet ju ingen om de följts eller inte.

Men jo?
Kalle blir sjuk och går hem. Kalle testar sig för corona. Kalle stannar hemma en vecka från han fick symptom och har när han kommer tillbaka varit feberfri minst två dagar. Då har rekommendationerna följts.

Eller menar du man ska misstro Kalle och att han ljuger?
 
Men jo?
Kalle blir sjuk och går hem. Kalle testar sig för corona. Kalle stannar hemma en vecka från han fick symptom och har när han kommer tillbaka varit feberfri minst två dagar. Då har rekommendationerna följts.

Eller menar du man ska misstro Kalle och att han ljuger?
Ingen vet när han gjorde testet om det verkligen var samma dag som han gick hem eller dagen efter, det jag menar att inget vet.
 
Ingen vet när han gjorde testet om det verkligen var samma dag som han gick hem eller dagen efter, det jag menar att inget vet.

Testet ska göras två dygn efter han fick symptom, alltså gick hem. Tiden börjar räknas när han fick symptom, alltså gick hem

Test samma dag eller dagen efter har större risk visa falskt negativt så vi får hoppas han inte gjorde det samma dag.

Testet är eg skitsamma om han är hemma en vecka efter första symptom och har varit feberfri två dygn när han kommer tillbaka.
 
Fövisso men å andra sidan om det är lite tveksamt läge kanske det är bättre än att kollegorna kanske blir nedsmittade och ingen kommer till jobbet. Det är ett lite speciellt läge nu.

Hur kan Kalle veta att han är 100% frisk från det? Gå på vad läkare säger? Annat? Arbetsgivaren?

Vad ska arbetsgivaren göra för kollegorna? Va händer om arbetsgivaren inte gör något?
Menar du att kollegornas oro ska vara styrande framför de bedömningar som görs av FHM m.fl.?

Var drar du då gränsen när det gäller annan oro, om frågan hur befogad den är görs irrelevant i relation till hur andra kollegor drabbas? Någon som vägrar arbeta med invandrare från Kongo för de kanske varit där på semester under sommaren och kan ha dragit med sig ebola hem? Sluttande plan som gör att AG abdikerar ansvar i fråga om Kalles arbetsmiljö.

Det är ju skillnad om någon med extra oro (eller större fakitsk risk) t.ex. får arbeta i separat rum/mer hemifrån e.dyl. Alltså en insats i relation till den person som har oron jämfört med om du gör Kalle till problemet.

Hur kan du veta att Nina inte är asymptomatisk smittspridare? Hur kan du veta att inte Nisse kommer få en psykos och gå bärsärk med kniv mot kollegorna? Fel i hur frågeställningen formuleras skulle jag säga. Allt du kan arbeta med är sannolikheter, inte garantier.
 
Ingen vet när han gjorde testet om det verkligen var samma dag som han gick hem eller dagen efter, det jag menar att inget vet.

Testet har ju inget att göra med sjukdomen. Det är ju bara en kontroll av vad han lider av.

Han kan gå till jobbet två dagar efter att han varit symptomfri. Det är allt som egentligen behöver diskuteras runt. Och oavsett om en har Corona eller en vanlig förkylning jobbar en inte med symptom.
 
Det som många verkar missa är att ENDA skillnaden mellan bekräftad corona och en helt vanlig förkylning är att för corona ska du vara hemma minst en vecka oavsett. Det är ENDA skillnaden. För båda gäller hemma tills efter två dygn feberfri.

Så förkylning - hemma så länge du har symptom och ev tills du kunnat utesluta corona , du kan återgå till arbetet när du varit feberfri två dagar.

Corona - hemma i minst en vecka, du kan gå till arbetet när du varit feberfri två dagar och det gått totalt en vecka.

Så - kalle får feber och känner sig sjuk och går hem på måndag. På tisdag och onsdag mår han likadant. På onsdagen tar han prov för corona.

På torsdagen mår Kalle bättre och är feberfri.

a) -> på torsdag kommer Kalles provsvar. Ej Corona. På fredag mår Kalle bra och är feberfri. Kalle kan gå till arbetet på lördag om han arbetar då. Men annars på måndagen om han är fortsatt feberfri över helgen.

b) -> på torsdag kommer Kalles provsvar och han har corona. På fredag mår Kalle bra och är feberfri. Man Kalle ska iom att han testat positivt för corona vara hemma en vecka. Så även om Kalle på lördag varit feberfri två dagar får han inte gå till arbetet. Han kan gå till arbetet på måndagen under förutsättning att han varit feberfri även under helgen.

Där ser man tydligt att i ett lindrigt fall blir det ofta minimal skillnad mellan corona eller förkylning.
 
Det som många verkar missa är att ENDA skillnaden mellan bekräftad corona och en helt vanlig förkylning är att för corona ska du vara hemma minst en vecka oavsett. Det är ENDA skillnaden. För båda gäller hemma tills efter två dygn feberfri.

Så förkylning - hemma så länge du har symptom och ev tills du kunnat utesluta corona , du kan återgå till arbetet när du varit feberfri två dagar.

Corona - hemma i minst en vecka, du kan gå till arbetet när du varit feberfri två dagar och det gått totalt en vecka.

Så - kalle får feber och känner sig sjuk och går hem på måndag. På tisdag och onsdag mår han likadant. På onsdagen tar han prov för corona.

På torsdagen mår Kalle bättre och är feberfri.

a) -> på torsdag kommer Kalles provsvar. Ej Corona. På fredag mår Kalle bra och är feberfri. Kalle kan gå till arbetet på lördag om han arbetar då. Men annars på måndagen om han är fortsatt feberfri över helgen.

b) -> på torsdag kommer Kalles provsvar och han har corona. På fredag mår Kalle bra och är feberfri. Man Kalle ska iom att han testat positivt för corona vara hemma en vecka. Så även om Kalle på lördag varit feberfri två dagar får han inte gå till arbetet. Han kan gå till arbetet på måndagen under förutsättning att han varit feberfri även under helgen.

Där ser man tydligt att i ett lindrigt fall blir det ofta minimal skillnad mellan corona eller förkylning.
b) Även om han fortfarande hostar massor? Är det verkligen bara febern som gäller, inga andra symtom räknas?
 
b) Även om han fortfarande hostar massor? Är det verkligen bara febern som gäller, inga andra symtom räknas?

Nej. Man ska ju naturligtvis må bra/okej också, vilket man knappast gör med kraftig hosta. Lätt hosta t ex är uttalat okej om man är feberfri och mår bra. Dvs om man är feberfri och mår okej och enbart har lätta symptom kan man gå tillbaka.

Men med kraftig hosta är man ju inte frisk nog att jobba och bör inte göra det oavsett om man är förkyld eller har corona. Dvs även I alt a bör personen stanna hemma mer med kraftig hosta. Men i mitt exempel är ju utgångspunkten att personen mår bra.
 
Nej. Man ska ju naturligtvis må bra/okej också, vilket man knappast gör med kraftig hosta. Lätt hosta t ex är uttalat okej om man är feberfri och mår bra. Dvs om man är feberfri och mår okej och enbart har lätta symptom kan man gå tillbaka.

Men med kraftig hosta är man ju inte frisk nog att jobba och bör inte göra det oavsett om man är förkyld eller har corona. Dvs även I alt a bör personen stanna hemma mer med kraftig hosta. Men i mitt exempel är ju utgångspunkten att personen mår bra.

Vad jag hittar så står det att det ska ha gått minst 7 dygn varav två feberfria, samt att man ska känna sig "tydligt bättre". Jag tänker att man kan göra det även med kraftig hosta, det beror ju på hur dåligt man mådde innan. Jag, som är en person som hostar mycket och länge efter varje förkylning, skulle inte se min hosta som kraftig medan en utomstående säkert skulle göra det.
 
Vad jag hittar så står det att det ska ha gått minst 7 dygn varav två feberfria, samt att man ska känna sig "tydligt bättre". Jag tänker att man kan göra det även med kraftig hosta, det beror ju på hur dåligt man mådde innan. Jag, som är en person som hostar mycket och länge efter varje förkylning, skulle inte se min hosta som kraftig medan en utomstående säkert skulle göra det.

Folkhälsomyndigheten säger "mått bra" och "känner sig helt frisk"

"Om du testats positiv för covid-19
Om du har tagit ett test som visar att du har covid-19 ska du vara hemma i minst sju dygn räknat från den dag du fick symtom. Om du av någon anledning blivit provtagen trots att du inte har symtom räknas sju dygn från den dag du tog ditt test. Du behöver dessutom ha varit feberfri och mått bra i minst två dygn. Om du har kvarvarande lindriga symtom som lätt hosta och snuva eller lukt- och smakbortfall men i övrigt känner dig helt frisk, kan du återgå till arbete, skola, förskola och annan aktivitet om det gått minst 7 dygn sedan insjuknandet."
 
Sen kommer alltid "kraftig", "lätt", "bättre" och liknande alltid kunna tolkas olika av olika människor. Men sunt förnuft och omtanke försvinner förhoppningsvis inte bara för att man får corona. Dvs man går inte till jobbet när man känner sig sjuk eller när ens symptom är störande för andra även om man känner sig frisk.
 
b) Även om han fortfarande hostar massor? Är det verkligen bara febern som gäller, inga andra symtom räknas?
Det står tydligt på fhm att man kan hosta och ha snuva länge efter att man blivit frisk från covid-19. Hostar man konstant är det väl en sak, men är det tex rethosta då och då så ska det vara ok. Man får helt enkelt göra en egen bedömning.
 
Sen kommer alltid "kraftig", "lätt", "bättre" och liknande alltid kunna tolkas olika av olika människor. Men sunt förnuft och omtanke försvinner förhoppningsvis inte bara för att man får corona. Dvs man går inte till jobbet när man känner sig sjuk eller när ens symptom är störande för andra även om man känner sig frisk.
Ja, min sambo tex har varit förkyld i snart två veckor. Testade negativt för covid denna vecka. Han skulle väl egentligen orka till jobbet nu, men är så himla snorig fortfarande att det känns lite olämpligt. Läkaren höll med så han har fått sjukintyg veckan ut. Efter helgen klarar han förhoppningsvis att jobba utan att behöva snyta sig konstant.

Jag var också hemma förkyld tidigare, var hemma en vecka då jag var jättesnorig. Gick till aka till jobbet efter en vecka när jag inte längre behöver snyta mig hela tiden. Kan få hosta ibland, framförallt om jag pratar mycket, men har tolkat det som att jag nu kan vara på jobbet. Man skäms ju dock om man måste hosta..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 389
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 377
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 292
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp