Bukefalos 28 år!

Hur spänner man..

T

Tomaten

..en martingal?
har fått för mig att ringarna ska nå till ganacherna men jag är inte säker? :confused: :)
 
När hästen har sitt huvud normalt buret ska martingalen hänga löst. Den ska inte börja verka förrän hästen har halsen farligt nära din näsa... ;)
Nä, kanske liiiite innan, men den får absolut inte hindra hästen att röra huvudet normalt!
 
Någonstans, någongång har det passerat mig att martingalringarna inte får sitta lägre än höftknölarna..

Men om det är rätt eller något förlegat, det får någon annan rätta mig om
 
jaha okay, men hur skulle det gå till???*känner mig väldigt dum*är inte höftknölarna bak? :eek:
 
Någonstans, någongång har det passerat mig att martingalringarna inte får sitta lägre än höftknölarna..

Men om det är rätt eller något förlegat, det får någon annan rätta mig om


har jag oxå lärt mig..
 
Ja höftknölarna sitter bak på hästen.
"dra" en linje från höftknölarna frammåt så har du en ungefär referens att längre ner än så får ringarna inte sitta
 
Har lärt mig av någon (gud vet vem :confused:), att ringarna inte får vara lägre än manken (om man drar ringarna rakt upp).
 
Det har jag också fått lära mig.
Ska kolla om jag hittar mer om det...

Dessutom är det nåt med att vid normalt buren hand ska tygeln gå rakt till hästens mun (dvs martingalen ska vara så lång att den inte "bryter" av tyglarna då & hänga rätt löst)
 
Först ska hästen stå normalt.
Sen sträck upp ringarna, då ska dom vara i en vågrät linje med manken.

Sen ska halsringen sitta så hårt att du får in en handsbredd (ej platt, utan rakt ut) mellan halsen och martingalen.
 
jag har fått lära mig att om du håller ringarna rakt upp ska de vara i höjd med manken..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok A-kassan har dragit in min ersättning. De talade inte om att de skulle dra in den. Jag fick upptäcka det själv och när jag frågade...
Svar
12
· Visningar
1 056
Senast: Wille
·
Övr. Barn Har beslutångest över var vi ska ha den. Vet inte om jag vill ha den på samma ställe som förut, det är svårt för dottern att se allt...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: cherie
·
Utrustning Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än...
2
Svar
24
· Visningar
1 653
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp