Bukefalos 28 år!

Hur städar du toan?

Wille

Trådstartare
Det nya boendestödet jag fått skurade min toa det första hon gjorde. Hon hade wc-anka i skålen, men resten torkade hon av med klorin på papper.

Jag vet inte ens varför jag har klorin hemma. Använder det aldrig och blev lite paff över att hon använt det vid toarengöringen. Kändes bara nej, nej, nej, inte klorin av alla produkter. Själv blandar jag wc-anka med vatten och skurar med det. Sen sköljer jag av med rent vatten.

Hur gör du?
 
Toarengöring + toaborste i skålen. Resten torkar jag bara av med lätt fuktat papper, utsidan brukar inte bli särskilt smutsig upplever jag.
 
Jag använder lite olika saker.
Jag har en sur toarengöring, en som innehåller klorin (den har jag fått) och ofta använder jag diskmedel/ajax.
De tre olika tar lite olika saker. I toaskålen använder jag någon av de tre för resten av toan använder jag diskmedel/ajax eller om det finns kalkavlagringar en sur badrumsrengöring.
Toarengöringen med klorin i används bara vid mycket sällsynta tillfällen när det känns vettigt att desinficera toan har skett max 3ggr sedan jag fick flaskan.
 
Det nya boendestödet jag fått skurade min toa det första hon gjorde. Hon hade wc-anka i skålen, men resten torkade hon av med klorin på papper.

Jag vet inte ens varför jag har klorin hemma. Använder det aldrig och blev lite paff över att hon använt det vid toarengöringen. Kändes bara nej, nej, nej, inte klorin av alla produkter. Själv blandar jag wc-anka med vatten och skurar med det. Sen sköljer jag av med rent vatten.

Hur gör du?

Jag gör som du. :) Äger inte ens klorin.
 
Jag använder inte klorin, inte alls speciellt miljövänligt har jag fått lära mig, och dessutom tål jag inte lukten av det.

Jag använder wc-anka i skålen, eller har gjort nu en flaska, vanligtvis är faktiskt vanlig såpa både i och utanpå och ibland kalkborttagningsmedel när jag ser att det behövs. Såpa använder jag generellt till det mesta. Men när jag flyttade och skulle flyttstäda köpte jag Ajax allrengöring samt wc-anka så ankan har jag ju använt upp nu. Såpa och microfiberduk utanpå, har det färdigutspätt i en gammal sprayflaska.
 
Ajax antikalk tror jag den heter, är för badrum. Sprayar i stolen och gnor med borste, det gör jag minst en gång varje dag. Sen torkar jag stolen med microfiberduk och Ajax några gånger i veckan. Blir ganska dammigt i badrummet eftersom vi har två kattlådor och jag får spunk om jag ser damm 😆
Klorin använder jag bara när jag skrubbar kattlådorna.
 
Jag använder inte klorin, inte alls speciellt miljövänligt har jag fått lära mig, och dessutom tål jag inte lukten av det.

Jag använder wc-anka i skålen, eller har gjort nu en flaska, vanligtvis är faktiskt vanlig såpa både i och utanpå och ibland kalkborttagningsmedel när jag ser att det behövs. Såpa använder jag generellt till det mesta. Men när jag flyttade och skulle flyttstäda köpte jag Ajax allrengöring samt wc-anka så ankan har jag ju använt upp nu. Såpa och microfiberduk utanpå, har det färdigutspätt i en gammal sprayflaska.
Klor används ju för att rena dricksvatten så inte så orolig för att klorin är så farligt för miljön jämfört med mycket annat vi städar och tvättar med.
 
Klor används ju för att rena dricksvatten så inte så orolig för att klorin är så farligt för miljön jämfört med mycket annat vi städar och tvättar med.
Tanken med klorin är att den reagerar med organiska föreningar och bryter ner dem. Tyvärr är det så att ibland så binder den istället in i molekylen och skapar en klororganisk förening. Det är de som är problemet inte den normala önskade reaktionen vilket i princip bara blir koldioxid, vatten och kloridjoner.
 
Jag har aldrig haft nån klorrengöring. Aldrig köpt nån, aldrig använt. Det är inte nödvändigt.
I toastolen använder jag nån toarent, just nu ICAs (det var nedsatt pris, innan dess använde jag nog Ecover toarent). Utanpå använder jag papper eller våtservett.
Idag hade jag faktiskt i bikarbonat toastolen eftersom det är grisigt där borsten inte kommer åt. Första gången jag använder bikarbonat så vet inte om det fungerar.
 
Klor används ju för att rena dricksvatten så inte så orolig för att klorin är så farligt för miljön jämfört med mycket annat vi städar och tvättar med.
Jag kan förstå att man måste använda vissa saker för att rena dricksvatten, men att använda det till att städa med känns lite överdrivet. Det är inte så att det kryllar av fler bakterier i badrummet än någon annanstans i ens hem. Eller på ens telefon. Normal rengöring tror jag man kommer långt med, och för min del är såpa det jag valt att använda istället för en massa andra saker. Min toalett är inte äckligare och skitigare än andras och man blir inte sjuk av att gå på den trots avsaknad av klorinrengöring.

Man får givetvis göra som man bäst känner för.
 
Jag har aldrig haft nån klorrengöring. Aldrig köpt nån, aldrig använt. Det är inte nödvändigt.
I toastolen använder jag nån toarent, just nu ICAs (det var nedsatt pris, innan dess använde jag nog Ecover toarent). Utanpå använder jag papper eller våtservett.
Idag hade jag faktiskt i bikarbonat toastolen eftersom det är grisigt där borsten inte kommer åt. Första gången jag använder bikarbonat så vet inte om det fungerar.
Jag köpte när barnen var små för att få vita kläder vita igen. Det är nog senaste gången jag använt det. Men som det stinker, jag kan inte andas av klorinlukten, det snör i hop sig alldeles så förstår inte hur folk till och med kan tycka att det luktar gott! :rofl:
 
Jag älskar klorindoft, men använder det ändå rätt sällan. Wc-rent i toan, sprayar resten med Ajax universal (som jag använder på ganska mycket) eller blandning ättika, vatten och diskmedel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp