Bukefalos 28 år!

Hur städar du toan?

Kokande vatten är en viktig ingrediens i min städning överlag, och givetvis även på toaletten. Kokar vatten, blandar i såpa och skrubbar loss med en riktigt kraftig och härlig svamp. Wcskålen skuras med borste till vardags och svamp nån gång i veckan (kommer åt bättre i skrymslen).

Toalettstol, handfat, golv och väggar spolas av efter skrubbning.
Älskar desinfektionsmedel och har både klor, sprit och Virkon i olika sprayflaskor som används där det passar.

Ja, jag avskyr smuts&smitta och är en helt infernalisk städare. Polerar till och med saker med tops och tandborste i den vardagliga städningen, så ni kan ju tänka er...
Förutom orimligheten i att koka vattnet så är det helt onödigt att ha klor, sprit och
Virkon vid en vardagsstädning. Vi ska inte glömma att många mikroorganismer faktisk är nyttiga för oss.
 
Jag har någon Ajax allrengöring som jag hällt över i sprayflaska överallt, spis som köksluckor som toalettstol. I toaletten städar jag med toaborste, utanpå med spray och mikrofibertrasa eller fuktigt papper eller vad som råkar vara till hands. Det blir absurt dammigt i vårt badrum, så handfat och ovansidan av toacisternen och ovansidan av lampknappen (!) får sig en avtork ett par gånger i veckan åtminstone.
 
Okej. Jag tvättar mina så de skapar inga olägenheter för mig på det viset.
Har lärt mig att tvätta trasor och moppar separat från annan tvätt. (Jättemiljövänligt att tvätta 2-3 trasor och en mopp separat).
Så för att få åtminstone en kvarts maskin måste jag samla ihop massor av smutsiga trasor som då ligger upp till ett år eller mer i en kasse. Det känns/är inte så fräscht.
 
Jag har svårt att tänka mig något mer pinsamt än att behöva ringa en städerska när jag bajsat. 10000% hellre att ha ety snygg designat toaborste och hållare.
Jag skulle också tycka det är pinsamt men det finns säkert folk som inte tycker det.
Har jobbat som städerska på hotell och jag lovar att det finns gäster som inte använder toaborsten. De ringde inte på oss men de lämnade det till oss.
 
Har lärt mig att tvätta trasor och moppar separat från annan tvätt. (Jättemiljövänligt att tvätta 2-3 trasor och en mopp separat).
Så för att få åtminstone en kvarts maskin måste jag samla ihop massor av smutsiga trasor som då ligger upp till ett år eller mer i en kasse. Det känns/är inte så fräscht.
Ok. Jag tvättar handdukar ihop med sängkläder mm I 60 grader...
 
Ok. Jag tvättar handdukar ihop med sängkläder mm I 60 grader...
Det gör jag också.
Menar främst trasor och moppar som är svarta av partiklar utifrån. (Det kommer in mycket partiklar här).
De brukar inte bli rena i 60 grader, jag har fönstertrasor som har grå fläckar. Har ingen lust att tvätta sånt tillsammans med vanlig tvätt.
 
Det gör jag också.
Menar främst trasor och moppar som är svarta av partiklar utifrån. (Det kommer in mycket partiklar här).
De brukar inte bli rena i 60 grader, jag har fönstertrasor som har grå fläckar. Har ingen lust att tvätta sånt tillsammans med vanlig tvätt.
Men jag använder handdukar istället för några trasor... fläckar dör jag inte av. Haha.....
 
Jag kör kalkosan, häller i en flaska och låter stå. Vi har mycket kalk i vattnet här och det är främst det som behöver lite jobb.
Går sen lös med toalettborste när kalkosanet verkat ett tag och tar resten med Ajax allrengöringsspray. Hade lätt kunnat ta klorin också, huvudsaken det funkar.
 
Men jag använder handdukar istället för några trasor... fläckar dör jag inte av. Haha.....
Men vad trevligt att det roar någon. Jag vill då inte ha fläckar av avgas- och asfaltspartiklar i mina kläder och sängkläder. Matfläckar har jag inget emot.
 
Har lärt mig att tvätta trasor och moppar separat från annan tvätt. (Jättemiljövänligt att tvätta 2-3 trasor och en mopp separat).
Så för att få åtminstone en kvarts maskin måste jag samla ihop massor av smutsiga trasor som då ligger upp till ett år eller mer i en kasse. Det känns/är inte så fräscht.
Jag sköljer ur mina trasor noga efter användning och hänger dem på tork, använder dem flera gånger om innan de hamnar i tvätten. Även när det är dags för tvätt är de hyfsat "rena" och torra, då blir det inte sunkigt och man kan spara ihop ett gäng. 🙂
Samma sak med moppen, inte tvättar jag den efter varje gång.
 
Jag sköljer ur mina trasor noga efter användning och hänger dem på tork, använder dem flera gånger om innan de hamnar i tvätten. Även när det är dags för tvätt är de hyfsat "rena" och torra, då blir det inte sunkigt och man kan spara ihop ett gäng. 🙂
Samma sak med moppen, inte tvättar jag den efter varje gång.
Den enda jag vet som tvättar moppar och trasor i.maskin är grannen med städfirma.

Jag sköljer mina microfibertrasor tills vattnet är rent. Har olika trasor till olika ändamål (sorterar på färg)

På ett jobb hade vi en städerska som skrubbade toan med torrt papper. Skickade adm.chefen "dagens skitfläck" varje lunch. Torra bajsfläckar kan.man inte få bort med torrt papper.
Efter några veckor ledsnade jag ur och storstädade vår toa. :mad:
 
Den enda jag vet som tvättar moppar och trasor i.maskin är grannen med städfirma.

Jag sköljer mina microfibertrasor tills vattnet är rent. Har olika trasor till olika ändamål (sorterar på färg)

På ett jobb hade vi en städerska som skrubbade toan med torrt papper. Skickade adm.chefen "dagens skitfläck" varje lunch. Torra bajsfläckar kan.man inte få bort med torrt papper.
Efter några veckor ledsnade jag ur och storstädade vår toa. :mad:
Jag tvättar absolut mina i maskin, men inte mellan varje städning.

Torrt papper för att få bort intorkad skit låter ju rätt eljest! 🤣
 
Jag sköljer ur mina trasor noga efter användning och hänger dem på tork, använder dem flera gånger om innan de hamnar i tvätten. Även när det är dags för tvätt är de hyfsat "rena" och torra, då blir det inte sunkigt och man kan spara ihop ett gäng. 🙂
Samma sak med moppen, inte tvättar jag den efter varje gång.
Så gör jag också

Moppar däremot är oftast mest fulla av hundhår som jag tar bort och så går det att använda en runda till i mitt lilla hem. Jisses amalia vad päls som finns men inte syns! :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kokande vatten är en viktig ingrediens i min städning överlag, och givetvis även på toaletten. Kokar vatten, blandar i såpa och skrubbar loss med en riktigt kraftig och härlig svamp. Wcskålen skuras med borste till vardags och svamp nån gång i veckan (kommer åt bättre i skrymslen).

Toalettstol, handfat, golv och väggar spolas av efter skrubbning.
Älskar desinfektionsmedel och har både klor, sprit och Virkon i olika sprayflaskor som används där det passar.

Ja, jag avskyr smuts&smitta och är en helt infernalisk städare. Polerar till och med saker med tops och tandborste i den vardagliga städningen, så ni kan ju tänka er...
Du är min buke-Crush😍

Använder du någon form av ångtvätt också? (Jag har spanat på Biltemas)
 
Jag sköljer ur mina trasor noga efter användning och hänger dem på tork, använder dem flera gånger om innan de hamnar i tvätten. Även när det är dags för tvätt är de hyfsat "rena" och torra, då blir det inte sunkigt och man kan spara ihop ett gäng. 🙂
Samma sak med moppen, inte tvättar jag den efter varje gång.
Ja? Jag sköljer också ur och hänger på tork när jag använder trasor. (Förutom när jag torkat fönstret, den (blöta) trasan slänger jag). Tvättar varken dem eller mopp efter varje användning.
Har nån gång hittat skadedjur bland torra smutsiga trasor i en kasse så vill inte ha sånt liggande.
 
Jag sparar inte heller på smutsiga trasor, jag har ingen bra förvaringsmöjlighet och ärligt talat tar det mer jobb än vad det är värt för mig. Om jag varit ett flerfamiljshushåll och då tvättat oftare hade det varit enklare men som det är nu förlitar jag mig mer på städservetter eller hushållspapper. Klipper dock sönder gamla kläder och använder tillfälligt :) (= glömmer alltid att jag har dom:o)
 
Fast jag som gäst skulle bli extremt obekväm om jag var dålig i magen och var tvungen att dels lämna eventuella märken över natten och sedan sitta i vetskap om att städerskan var tvungen att både se det och städa upp efter mig. Jag tycker absolut att en stilren ( ;) ) toaborste är ett måste i ett hotellrum. För gästens trivsel också.
Jag var på en 5 stjärnig resort när jag fick matförgiftning, inte jättekul utan toaborste. (Jag spydde framförallt. )
 
Du är min buke-Crush😍

Använder du någon form av ångtvätt också? (Jag har spanat på Biltemas)
Åh, är vi likisar🤩?!

Jag kör min egen lokala ångtvätt via kokhett skurvatten, men är givetvis nyfiken på en ångtvättsmaskin! Inte minst som kattuppfödare ser jag många användningsområden för en sån!

Till er andra som svarat mig efter mitt inlägg där jag blottade min renlighetsmani för världen kan jag upplysa om att *min vardagsstädning tar ca. 30 minuter, inklusive polering och desinfektion. Inövad effektivitet och brutala metoder 😁!
*Givetvis doppar jag svampen i kokhett vatten. Rejäla handskar is the shit!
*Jag betraktar A. Wold som varande lätt bortom sina sinnen och nästan som en fiende. Får alltid en dålig lukt i näsan då jag hör henne.
*Var försiktig med att önska att jag kommer på besök och bor över ett slag- jag kan framstå som skrämmande i min framfart då jag ofta har dubbla gummihandskar, munskydd och hårklut då jag far fram.
 
Jag kan lätt tvätta mopparna (vita) med t.ex. mina lakan, eller kökshanddukar, jag har ju hundarna i sängen så kör det varmt och tänkt att det är "same same".
Men det är det kanske inte?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp