Bukefalos 28 år!

Hur städar du toan?

Jag använder klorin och/eller diskmedel. Skrubbar skålen så långt ned jag kommer åt i med en svamp och upp under kanten, samt under ringen. Använder fuktig trasa för resten. Jag har en toaborste men använder den i princip aldrig, och särskilt inte när jag städar "ordentligt." Samma sak på hotellet, skrubben är för gäster eller om toan är så skitig att jag inte vill stoppa ned handen. :p
 
För egen del kan jag inte se något behov av rengöring med klor i hemmiljö. Under normala omständigheter räcker det med rengöring utan desinficering.

Men jag undrar om sättet att använda det istället för annat rengöringsmedel. Trodde att desinficerande medel över lag ska användas på en rengjord yta där man först tagit bort varierande former av smuts med andra städmetoder/medel? Någon mer insatt som har koll på den biten?

Städa rent först, desinficera (vid behov) sen! Sitter det partikelsmuts kvar gör desinfektionsmedlet inte mycket nytta.

Jag städar toan med WC-anka (Skona) och badrumsspray (Såklart) i normala fall. Klorin finns hemma för att det är effektivt mot många magsjukevirus, men det är väl tre år sedan vi behövde använda det sist.

(Köksbänken kan jag torka med väteperoxid vid behov, ser ingen anledning att använda klorbaserad desinfektion där.)
 
Jag använder såpa, allrengöring eller diskmedel både i och på utsidan av toaletten. Håller ren såpa/diskmedel i toaletten och låter stå en stund. Skrubbar sedan med borste i skålen och på insidan av kanten (borsten har en sådan där liten extra kantborste). Torkar sedan rent toastolen från renaste yta till mest osanitära så att jag inte sprider några läskiga grejer över stolen. Badrummet och slutligen toastolen är det som rengörs sist i städprocessen. Allt städmaterial körs sedan i tvättmaskinen på 90 grader så det är redo vid nästa städtillfälle.
 
Beror väl på vad som görs i hemmamiljö.

Själv vill jag ha något som dödar både bakterier och sporer i när jag städar i framförallt kylen. Om jag skulle bo ihop med någon som råkar ut för magsjuka så skulle det rengöras med desinficerande i minst badrum.

Inte inne men hemma.
Även innan styckning så rengörs ytor och verktyg med något som dödar bakterier och sporer, även annan mattillverkning.
Även stall och hönshus tvättas med desinficerande medel 1gång om året.

Nar vi forst kom till Saudi Arabien pa mitten av -80 talet fick jag lara mig att skolja gronsaker (som ofta vattnades med sewage dar reningsetoderna ibland kunde ifragasattas) med 1-2 kapsyl clorox i en diskho halvfull med vatten. Inte mycket, men man lamnade gronsakerna 5-10 minuter och vi blev aldrig sjuka hemma.

Senare kunde vi fa tag pa ett decifictions medel fran UK som anvandes speciellt for nappflaskor och liknande. Men toaletter stadades med chlorox.
 
Nar vi forst kom till Saudi Arabien pa mitten av -80 talet fick jag lara mig att skolja gronsaker (som ofta vattnades med sewage dar reningsetoderna ibland kunde ifragasattas) med 1-2 kapsyl clorox i en diskho halvfull med vatten. Inte mycket, men man lamnade gronsakerna 5-10 minuter och vi blev aldrig sjuka hemma.

Senare kunde vi fa tag pa ett decifictions medel fran UK som anvandes speciellt for nappflaskor och liknande. Men toaletter stadades med chlorox.

Men ... Manniska! 😲 Hur skriver du?
 
Jag tar wc-anka och sen skrubbar jag hela insidan med toaborste. Sprayar sen med typ Ajax och torkar av sits och utsida med fuktig trasa. Använder inte klorin.
 
Kokande vatten är en viktig ingrediens i min städning överlag, och givetvis även på toaletten. Kokar vatten, blandar i såpa och skrubbar loss med en riktigt kraftig och härlig svamp. Wcskålen skuras med borste till vardags och svamp nån gång i veckan (kommer åt bättre i skrymslen).

Toalettstol, handfat, golv och väggar spolas av efter skrubbning.
Älskar desinfektionsmedel och har både klor, sprit och Virkon i olika sprayflaskor som används där det passar.

Ja, jag avskyr smuts&smitta och är en helt infernalisk städare. Polerar till och med saker med tops och tandborste i den vardagliga städningen, så ni kan ju tänka er...
 
Kokande vatten är en viktig ingrediens i min städning överlag, och givetvis även på toaletten. Kokar vatten, blandar i såpa och skrubbar loss med en riktigt kraftig och härlig svamp. Wcskålen skuras med borste till vardags och svamp nån gång i veckan (kommer åt bättre i skrymslen).

Toalettstol, handfat, golv och väggar spolas av efter skrubbning.
Älskar desinfektionsmedel och har både klor, sprit och Virkon i olika sprayflaskor som används där det passar.

Ja, jag avskyr smuts&smitta och är en helt infernalisk städare. Polerar till och med saker med tops och tandborste i den vardagliga städningen, så ni kan ju tänka er...
Jösses. Hinner du med något annat än att städa?
 
Kokande vatten är en viktig ingrediens i min städning överlag, och givetvis även på toaletten. Kokar vatten, blandar i såpa och skrubbar loss med en riktigt kraftig och härlig svamp. Wcskålen skuras med borste till vardags och svamp nån gång i veckan (kommer åt bättre i skrymslen).

Toalettstol, handfat, golv och väggar spolas av efter skrubbning.
Älskar desinfektionsmedel och har både klor, sprit och Virkon i olika sprayflaskor som används där det passar.

Ja, jag avskyr smuts&smitta och är en helt infernalisk städare. Polerar till och med saker med tops och tandborste i den vardagliga städningen, så ni kan ju tänka er...
:D
Kan inte du komma och bo i mitt hus ett par veckor?
 
Skurar oftast med vanlig såpa (dagligen), men har klorin hemma som används vid tex magsjuka. (Har skolbarn)
 
wc rengöring, och sedan mirakelmedlet på resten (ättika, vatten diskmedel) ca 1 gång i veckan, i bland fler om jag känner att det behövs.
Någon gång då och då klorin.
Någon gång i halvåret mer noggrann skrubb under kanterna osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 212
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok De människor som varit workawayers hos mig under sommaren har varit av 4 olika nationaliteter. Ibland har kulturskillnader blivit...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp