Hur städar man?

Hazel

Trådstartare
Ok, jag erkänner. Rubriken är väl till viss del missvisande, jag är inte helt okapabel till att städa. Jag vet hur man dammsuger, torkar golv osv. Problemet är väl att trots detta så ser vår lägenhet ut som hej kom och hjälp mig :cool: det är inte tufft och jag mår ärligt talat ganska dåligt över det.

Problemet är väl att jag helt enkelt inte har orken, min dagar går i stort sätt ut på att tänka positivt. Göra mina "läxor" som jag får av psykologen och fundera ut saker som jag faktiskt orkar eller måste måste måste göra. Jag känner att en extrem organisation krävs för att jag ska klara av att hålla det rent. Jag gillar att organisera, men även det är ju på något sätt en utmaning som jag inte alltid klarar.

Problemet: Ingen sak har sin plats! Lyckas jag väl organisera ett område så förblir det iaf en bra tid rent. Men hittils handlar det om två ytterst små områden.

Lösningar hittils:
jag har plockat bort massa porslin=har man lite porslin kan det omöjligt bli mycket disk (min psykolog tyckte detta var en utmärkt idé)
jag har ställt fram två påsar, en till saker som ska slängas och en till kläder som säljas. Jag har faktiskt lagt saker i båda påsarna *gör pepdans till mig själv* jag har tidigare haft vissa hamstringsproblem :angel:

Nån som har nån mer idé? jag känner verkligen att problemet växer mig ur händerna. Både jag och sambon mår dåligt över det här och sambon har miljoner andra saker att göra. ¨

Ideér som "städa lite varje dag" funkar inte på mig den har jag provat många gånger..

Jag behöver tips samt gärna lite pepp :idea:
 
Sv: Hur städar man?

Problemet: Ingen sak har sin plats! Lyckas jag väl organisera ett område så förblir det iaf en bra tid rent. Men hittils handlar det om två ytterst små områden.

Ja, där har du problemet tror jag.
Fortsätt med små utrymmen. Försök rensa ur allt som inte behövs.
Var sak MÅSTE ha sin plats.

Ett alternativ är att t.ex. köpa en bokhylla med dörrar och trycka in massa skit där. Faktiskt. :D Skåpluckor är jättebra! Då SER man inte eländet i alla fall. Vi har massor med skåp i vår lägenhet, och det är räddningen. Då kan man rensa en hylla i taget i sin egen takt. Kanske inte världens bästa tips, men det funkar tills vidare. "Under sängen lådor" kan man också förvara en hel del saker i om man har för mycket.

*pepp pepp*
 
Sv: Hur städar man?

vi försöker hitta en bokhylla, men det går segt med den ekonomi vi har idag. Och sen är det ju alla prylar! hur mycket prylar kan man samla på sig utan att drunknar?
 
Sv: Hur städar man?

vi försöker hitta en bokhylla, men det går segt med den ekonomi vi har idag. Och sen är det ju alla prylar! hur mycket prylar kan man samla på sig utan att drunknar?

Oändligt antal! :o
Jag vill inte ens tänka på hur mycket prylar och kläder jag har som jag aldrig kommer att använda, någonsin.

Jag försöker också rensa ur. Men det går långsamt, för jag är typisk samlare.

"Det kan ju vara bra till något... någon gång..."
 
Sv: Hur städar man?

"det kan vara bra att ha en såg" varfan är min såg??? *rotar igenom ena högen med grejor*
 
Sv: Hur städar man?

Man får nog ta ett steg i taget och ordna upp ett problem i sitt liv i taget.
Ta köket denna veckan och ett annat rum nästa vecka. Och ta reda på VARFÖR det kör ihop sej så för dej.
 
Sv: Hur städar man?

Känner igen mig.

Jag har flyttat en hel del på sista tiden, men nu funnit en underbar lägenhet tillsammans med min sambo. Jag hade en kappsäck när jag flyttade in, en extremt liten TV med en inbyggd VHS från 80- talet, två hundar och deras hundsängar. Min sambo hade de större sakerna så som soffa, bord osv och fick vara så snäll att slänga ALLT onödigt. Det det enda sättet för mig att ha det organiserat då jag egentligen är en riktig slarvpelle som gärna slänger saker omkring mig. Därför, tipset till dig är att rydda ut ALLT onödigt plock och saker som du inte använder.

Då blir det enkelt att hålla rent och städat. Praktiska lösningar kan vara vackert och hemtrevligt det med.

:banana:
 
Sv: Hur städar man?

Mitt sätt är att fokusera på problemområden ett i sänder. Plockar man lite här och lite där blir det liksom inget RIKTIGT gjort. Bestämmer man sig däremot för att en gång för alla reda upp ett visst rum, eller en byrå, eller en bokhylla etc. måste man tänka efter när man plockar. Då brukar jag i alla fall få lite resultat.

Tyvärr orkar jag oftast bara ett halvt rum. Sedan börjar jag samla igen :angel:
 
Sv: Hur städar man?

Håller med de andra. Jag bor själv med man, barn, hund och katt i ett mobile home på 44 kvadrat. Det blir en jävla massa grejjer. Jag har mina egna regler, t ex att jag måste diska innan jag går och lägger mej, för jag avskyr när det står disk när jag går upp. Planera dagen innan att "imorrn ska jag städa" och så gör du det, du får inte göra något annat innan det är klart. Sätt på bra musik och sätt igång.

Fast det går inte att hålla ordning om saker inte har sin egen plats. Om du tycker det är svårt att sortera, ta bort typ allt som du inte "behöver" sen får du plocka fram det om du saknar det. Man blir mer rofylld om man inte har det stökigt runtomkring sej, tycker jag.
 
Sv: Hur städar man?

För det första så läs Rensa i röra med feng shui av Karen Kingston (men kapitlet om tarmrensning skiter jag i... :D). Många exempel som väcker en del tankar kring vad man egentligen har samlat på sig hittills i livet, och framför allt varför.

För det andra, ta till dig speciellt pryltestet ur boken:
- 1. Blir jag glad när jag tänker eller tittar på den?
- 2. Älskar jag den helhjärtat? (Här ryker många "fina" saker.)
- 3. Är den verkligen användbar? (När använde jag den t ex senast - är den användbar för mig, eller för någon annan?)

Behåll enbart det som du svarat ja till 1an på, och som även har ett ja på 2an eller 3an.
 
Sv: Hur städar man?

Några små tips för att hitta harmoni i sin röra.


Börja med ett skåp/hylla/rum.

Rensa ut allt som du inte använt under ett år dvs alla olika årstider, inte städa nu utan rensa.

Släng, sälj eller spara "minnen" i en låda.


När du gjort det så ta nästa skåp/hylla/rum och rensa.

När allt är rensat så sorterar du iordning i resp rum, var saker ska stå och vad som får dig att må bra att titta på.

När sedan allt det är gjort då kan du städa och jag lovar att både städning och att hålla iordning blir så mycket enklare och du kan njuta av ordningen som du själv skapat.

Lycka till och massor av pepp till harmonin i hemmet ;)
 
Sv: Hur städar man?

Organisera:
- Skaffa lådor, pärmar och tidskriftssamlare.
- Tidningar som ska sparas sorteras in i resp. tidskriftssamlare och så kan man skriva på ryggen på den vad den innehåller för tidskrift.
- I pärmar sätts alla viktiga papper in. Använd register. En flik till räkningar (årets), en till betyg, en till viktiga kvitton etc. Ha för vana att sätta in papper i dessa kontinuerligt.
- I lådor sorteras saker som har liknande användningsområden. Lådor i olika storlekt behövs. En låda till verktyg, en för sygrejer, en för julsaker, en för smycken, en för... Vissa lådor kan säkert ställas i förrådet, då deras innehåll inte är ngt som måste förvaras inne i lägenheten/används inte ofta. Verktygslådan kan man ha i städskåpet.
- Gå igenom en garderob eller liknande ordentligt. Varje sak värderas - spara, slänga, skänka, sälja?
- Varje gång något använts, ska det läggas tillbaka på sin plats. Direkt. Rena kläder ska in i lådor/garderober direkt. Smutsiga kläder ska i tvättkorgen. Skräp slänger man i papperskorgen direkt, utan att låta det mellanlanda på soffbordet.

Då det inte ligger för mkt saker framme blir det mycket lättare att städa.

Lycka till!
 
Sv: Hur städar man?

Hörde en bra sak av en arbetskamrat som varit hem till ett par som hade extrem pedantordning.

De hade sagt att de inte hade tid att ha det stökigt! De var mitt i karriär bägge två, hade barn och tufft att få tiden att räcka till.

Alltså måste varje sak som togs fram återbördas till sin plats. Smutstvätt sorteras direkt, tvättade kläder aldrig ligga kvar i högar osv osv.

Själv försöker jag verkligen ha det så att varje sak har en plats att bo på, och dit återvänder den så fort jag släpper den ur händerna. Inte lyckas det jämt, men rätt ofta! och det underlättas självklart av att jag bor ensam.......

...för visst är det så att det tar längre tid att ha det stökigt än lägga allt på rätt ställe direkt...
 
Sv: Hur städar man?

En bra liten detalj i sin helhet är att var gång man släpar hem något nytt - så åker motsvarande antal gamla saker ut. Så försöker jag praktisera i min garderob. Ett par nya brallor = ett par gamla åker ut. Man får genast lite mer kritisk syn på om man behöver köpa nytt då! :angel:
 
Sv: Hur städar man?

Hittade av en slump till FlyLady och blev faktiskt lite mer inspirerad att rensa i röran, nu har jag inte hunnit läsa så mycket men det verkar gå ut på att få in en bra rutin och ta lite varje dag. Och det är ju faktiskt lättare att städa lite och ofta istället för mycket och sällan :)
 
Sv: Hur städar man?

Jättebra tips allihopa :bow:

Jag har blivit mer kritisk till mina grejer. Innan kunde jag inte slänga nåt men idag har det blivit bättre, det känns lättare när man vet att nån annan kanske kommer tycka om grejerna. Än att det ska ruttna på sopen liksom..

Problemet är väl att jag klarar förändringar så himla dåligt. Det blir lite "vill inte ha det såhär, men får ångest när jag tänker på hur det kan ändras"
 
Sv: Hur städar man?

vi försöker hitta en bokhylla, men det går segt med den ekonomi vi har idag. Och sen är det ju alla prylar! hur mycket prylar kan man samla på sig utan att drunknar?

Hur mycket som helst :D Men sen kommer domedagen och då kan Tradera vara ett alternativ. Det man kan få betalt för är lättare att avvara :banana:
 
Sv: Hur städar man?

Man kan lägga saker som man inte vet om man klarar av att skiljas från i en egen kartong, gå ner med den i förrådet och om man efter tex ett år inte saknat saken eller hämtat upp den igen, så behöver/saknar man den uppenbarligen inte och kan utan dåligt samvete ge bort det!
 
Sv: Hur städar man?

vi försöker hitta en bokhylla, men det går segt med den ekonomi vi har idag. Och sen är det ju alla prylar! hur mycket prylar kan man samla på sig utan att drunknar?

Jag fick ett tipps en gång :
Planera in besök regelbundet .
Typ bjud in nån på middag eller att sova över då lär du städa regelbundet *S*
 
Sv: Hur städar man?

Jag är också hopplös.

Några saker som har hjälpt mig är:

- Att inte köpa egen tvättmaskin. Jag använder tvättstugan, alltså ite kläder överallt på tork i lägneheten. Inget kommer upp från tvättstugan som inte är hopvikt och klart att lägga in i garderoben.

- Minimering av mängden saker. Allt som inte används åker ut ur lägenheten.

- Heliga zoner. I köket står Buddha och vakar. Om det är så rörigt att stöket närmar sig hans bänk så brukar jag förr eller senare titta på honom och tänka "det är nog inte så harmoniskt härinne just nu, och jag som behöver ha det någorlunda städat för att må bra..." Sovrummet är också en helig zon, där får det bara inte vara stökigt.

- Alla stallkläder ska in i en garderob för att inte sprida smuts, inklusive skorna (nu när det är lerigt får dock stövlarna bo på en tidning närmast ytterdörren).

- Inga djur inomhus. En av anledningarna till att jag har valt bort inomhusdjur är för att jag inte vill ha merarbetet i form av städning som husdjur innebär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 512
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 100
Senast: Nytant
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp