Bukefalos 28 år!

Hur stoppar man människan?!

MalinJ

Trådstartare
Det är nu två personer som har kontaktat mig efter att jag satte ut en annons på en häst i helgen. Båda dessa har blivit blåsta av samma uppfödare som jag och har genom att läsa min annons fattat misstanke om att det är samma person.

Jag har i annonsen inte skrivit ett enda ord som kan spåras till personen - inte ens stammen på hästen, bara att uppfödaren inte har skickat in det som krävs för att registrera. Den ena av dom som kontaktade mig hade sålt ett sto till XX och skulle som betalning få ett föl. Det är nu flera år sedan och hon har fortfarande inte sett röken av varken något föl eller annan betalning. XX har sedan dess flyttat flera gånger, bytt mail och mobil flera gånger och går inte att nå. XX har betydande skulder hos kronofogden, vilket gör att ingen advokat är sugen på att ta ärendet. Jag har tidigare varit i kontakt med flera andra människor som också råkat ut för XX. Med tanke på vilken liten verksamhet XX ändå har, verkar "blåsningsprocenten" vara nära nog 100%.

Min undran nu är: Hur i hela friden ska man göra för att undvika att fler råkar illa ut? Man får ju inte gå ut med namn eller andra uppgifter som kan spåras till personen så vad gör man? Själv har jag gett upp om att få min registrerad men jag önskar jag kunde stoppa framfarten av den här människan. Tips?

Moderatorn - jag vet vad som gäller men jag har inte skrivit något som kan härledas till personen och hoppas att tråden får vara kvar.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Jag tror att ända chansen är att alla som blivit lurade gör polisanmälningar och att man i anmälan noga anger vilka belopp det rör sig om. Det är också bra om man kan hänvisa till att andra också gör anmälningar, så att det snabbt kommer fram att flera blivit lurade. Sedan får polis och åklagare utreda om det är brottsligt eller inte det som XX gjort/gör. Om det är brottsligt så kan XX dels få straff och dels näringsförbud om det sker som en verksamhet.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Men är det en polissak då? Alltså - rätta mig om jag har fel men det handlar ju om att XX står i skuld och det är väl inte samma sak som lagbrott? Många av sakerna handlar ju om handlingar som XX ska göra - i flera fall då skicka in handlingar för registrering men det finns ju inget som säger NÄR detta ska göras.

I andra fall har XX köpt häst av någon och sen inte betalat, vilket resulterat i att säljaren till slut hämtat hem hästen igen. Ett sto kom tillbaka till säljaren men var då redan betäckt med XX egna hingst. I ett annat fall var det visst en hingst som XX redan hunnit använda till att betäcka sina ston med.

Vet inte om XX driver det som verksamhet men jag förvånar mig över hur h*n kan ha så många hästar och ett par hundra tusen i skuld hos kronofogden. Hur hänger det ihop då?
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Jag har ingen juridisk utbildning, men inget hindrar väl att du pratar med polisen och ber om råd. Alla andra handlingar problematiseras ju av att även denna kvinna skyddas av lagen, du kan inte - oavsett hur fel hon har agerat - ta lagen i egna händer så att säga. Jag förstår frustrationen över att fler kan råka illa ut.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Om det är brottsligt eller inte beror ju på de olika fallen. Jag vet ju inte fullt ut alla fakta. Men vissa av sakerna kan troligen klassas som bedrägeri. Tyvärr kan den som hämtade tillbaka hästen själv ha gjort ett lagbrott. Men det beror helt på omständigheterna hur det har avtalats och hur det gick till vid hämtningen.

Hur det hänger ihop med skuld hos fogden och många hästar? Det kan finnas en hel del olika svar på det.
Det kan vara att XX inte betalat hästarna och det finns äganderätts förbehåll.
Det kan vara så att de inte inbringar något högre värde och är svår sålda vilket då innebär att KF inte får in några pengar vid en försäljning. Kan i värsta fall bli så att de istället ökar på skulden.
Det kan finna socialaorsaker som gör att man inte tar ifrån en person sina djur o s v.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Fast om det är ett tillvägagångssätt/beteende som hon satt i system så är det ju bedrägeri och brott?

Du förlorar ju knappast något på att anmäla heller...

Anmäl!
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Nej jag förstår tanken - man förlorar inget på att anmäla. Men för min egen personliga del handlar det i nuläget bara om att XX inte skickat in betäckningsrapport och övriga handlingar för att jag ska kunna registrera hästen (som nu är 2,5 år) och jag tvivlar på att herr polis skulle bry sig lixom.

Men om vi ponerar att hon anmäls, blir befunnen skyldig till lagbrott - och så får hon böter, vilka hon inte kan betala för hon har skulder hos kronofogden och så får jag och övriga rätt i att hon ska skicka in betäckningsrapporter och det som krävs för reg....... Då är ingenting förändrat! Jag har redan svart på vitt på att hon ska fixa registreringen på min häst..... Har ett gällande kontrakt, vilket hon aldrig bestridit - hon bara låter bli att göra det. (kan lika gärna skriva ut hon, kan ju gälla 50% av befolkningen)

Och ägarna till de hästar hon köpte har nu tillbaka sina hästar och kanske tycker att man inte orkar bråka, det var ju ett tag sedan. Och det finns inget som hindrar henne att fortsätta att avla på sina ston med sin egen hingst och sen sälja avkommorna och upprepa historien.

Hon som fortfarande inte har fått någon betalning för sitt sto har ju däremot lite mer att komma med.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Om något förändras eller ej vet du först när anmälan är gjord.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Vet hon om att du vill anmäla? Om du pratar med henne och säger att sista utvägen är att anmäla om hon inte skickar in papperna så kanske hon gör det?
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Skuld och skuld, men ett upprepat mönster tyder på bedrägeri så nog är det anmälningsbart alltid.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Skuld och skuld, men ett upprepat mönster tyder på bedrägeri så nog är det anmälningsbart alltid.

Jag menar detsamma! Detta medför ju egentligen väldiga kostnader om man ska se till att man står med en stor värdeminskning i hästen osv...

Vd jag tänker är att omhon befinns skyldig bör man ju kunna få rätt i att kunna registrera sin häst? Jag vet inte hur detta skulle funka men om flera anmälde och även då till rasföreningen måste det ju ändå kunna gå att få ut sina registreringspapper om det på något annat sätt kan styrkas att hon äger hingsten osv?? Eller?

Kan inte tänka mig att detta inte skulle kunna gå att lösa med registrerande förening när du tomhar kontrakt på det, om du betalar ev hingstavgifter osv?
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Vill tillägga att mitt första svar var angående frågan "hur stoppar man människan" och mitt andra på huruvida det går att registrera avkomman....

:D
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Jag har ju bråkat med den här människan i flera år och lagt ganska stora summor på advokatkostnader på alla olika turer (det här med registreringen är bara toppen på ett isberg av alltihop). Spenderat massor av tid till efterforskningar. Det värsta är ändå all energi jag har lagt på ilska och frustration - man blir så jävla förbannad helt enkelt och det suger såååå mycket energi. Jag hade beslutat mig för att släppa alltihop nu. Sälja hästen billigt utan papper och bara gå vidare och aldrig mer tänka på henne.

Men sen när fler hör av sig så kommer allt upp till ytan igen. Det handlar inte om hämndlystnad för egen del men man vill helt enkelt inte att fler ska råka ut för henne i framtiden.

Sassiball - Man kan inte prata med en människa som inte går att få tag på. Hon vet att jag inte drar mig för att gå vidare med saker eftersom jag fått ta till advokat vid två tidigare tillfällen men i det här fallet kan advokaten inget göra - det är inte frågan om någon tvist och dessutom har hon som sagt skulder hos kronofogden nu så det finns inga pengar att hämta.

Wrangler - Jag har varit i regelbunden kontakt med rasföreningen och där är hon välkänd för sånt här men det finns inget man kan göra om inte hon skickar in det hon ska.

Boj - Det är ju som du säger om man kan få det till bedrägeri man kan göra något.

Men återigen - målet med alltihop är inte att få rätt utan att stoppa människan! Man skulle önska att det fanns någon plats eller ett forum där man fick gå ut offentligt med bevisade fakta och namn för att varna för sånt här. Helst vill man bara skrika ut hennes namn till alla hästmänniskor i landet!!!!
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

PM:a gärna namnet till mig!

I övrigt förstår jag dig, men fan vad surt sånthär är! :mad:
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Du får gärna skicka mig ett pm också, så hjälps vi åt att pma fler och sprider vidare genom vänner och bekanta !:idea:

Hej från Hambo
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Pm:a gärna mig också! Jag letar häst, och ligger i tvist angående min nuvarande.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

ett upprepat beteende på det där viset är bedrägeri, och ska polisanmälas.
Det är ett grovt brott och kan straffas med fängelse.
Då när anmälan är jgord samt att det förhoppningsvis blir en fällande dom, kan hon bli belagd med näringsförbud.
Enda sättet att stoppa henne på är alltså att ni som blivit utsatta för henne, går till polisen och anmäler.

Jag håller tummar och tår för er!
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

En direkt fråga till moderatorn: Får jag starta en tråd där jag inte nämner något som kan spåras till personen men talar om vilken ras det handlar om och uppmanar de som blivit lurade eller känner någon som blivit lurad i affärer inom rasen att skicka pm till mig?

Jag har börjat sammanställa en lista över allt som den här personen gjort och ju mer man nystar i det här, desto värre blir det. Det handlar inte bara om lurade människor utan också det sätt hon sköter hästarna på. Senaste uppgifterna jag kom över handlade om att hon också medvetet inavlar kraftigt. Betäcker ston med bröder och söner - ston som betäcks redan i tvåårsåldern.

Jag tänker att ju mer information jag har - och då inte bara hörsägen utan verkliga fakta, desto större chans har man att kunna sätta stopp för den här skiten.
 
Sv: Hur stoppar man människan?!

Efter en snabb googling såg jag iallafall att denna person nyligen har köpt ett arabföl. Om det nu inte finns flera med samma (ovanliga?) namn?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 656
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 777
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 551
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 204
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp