Hur stor andel tävlingsryttare finns det på Buke?

Bukefalos 30 år!

Hade du tävlingslicens 2025?

• Jag hade inte tävlingslicens 2025

Röster: 99 71,2%
  • Jag löste 1-3 meetinglicenser 2025

Röster: 16 11,5%
  • Jag löste årslicens ( = 4 meetinglicenser eller fler)

Röster: 24 17,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    139

JohannaB

Trådstartare
Statistiken visar att det är en väldigt liten andel av alla ryttare (och kuskar) som tävlar.
Ska vi testa en liten undersökning här på Dressyr för att se hur det ser ut här?

Formuleringen blev ”löste licens” men jag tänkte nog snarare att man både köpte licensen OCH använde den på tävling 😅 men jag tänkte fel när jag skrev alternativen

Man är anonym i omröstningen men vill man diskutera kan man såklart göra det i tråden med. Spelar ingen roll om man identifierar sig som dressyrryttare eller inte utan alla som råkar läsa tråden får gärna lägga en röst oavsett :)

Jag tävlade inte/hade inte licens 2025, men det beror till största delen på begränsningar i unga hästar och att jag inte fått ihop hela paketet med körkortsbehörighet OCH uppgraderat släp OCH extra hästkompis på hemmaplan förrän i slutet av året. Därmed hoppas jag på åtminstone någon eller några tävlingsstarter under 2026! För nu är det vääääldigt många år sedan men mitt gröna kort har krafsats fram ur gömmorna för att vara redo.

Jag har haft en skadad häst och en ny unghäst under 2025 men fick iaf ihop fyra tävlingar med sex starter. Jag räknar med fler under 2026, framför allt med den unga hästen men kanske även med den äldre som är i full träning nu efter sin operation.

Jag hade lite planer på att lösa licens i år, men istället för att (till slut) komma ut på riktiga hopptävlingar så fick jag ta bort min ridhäst. Har inte haft licens sen 2016 och sista tävlingen jag gjorde var 2017 (bruksridning).

Högst oklart om det nånsin blir nån fler tävling, då ponnyn inte vill ha bett i munnen (vilket krävs för körning) och hästen ska ridas in i halsring.

2020 tävlade jag och haflingern första gången, då hade jag inte tävlat på 7 år. Vi tävlade rättså mycket 2020-2024 trots ett föl däremellan 2022❤️
2025 har bjudit på 3 starter med femåringen jag rider. Det hade blivit mer om de inte fått världens hosta. 2026 får vi se hur det blir med henne… jag blir säkert sugen om ägaren inte blir! Annars kanske Nova får göra någon start till hösten också! Tycker det är kul att tävla om jag är väl förberedd så vi har bra förutsättningar. 😃

Jag har aldrig definierat mig som tävlingsryttare, och mina starter totalt i livet kan inte vara mer än max tio.

Med förra ponnyn startade jag dock på gamla dar en ny karriär som dressyrtävlande.

Hela fyra starter blev det, sedan kom pandemin.

Men grönt kort har jag, och jag har numera vana att vara på tävlingsplatser då ungdomarna hemma, vill vara med ibland.

Själv har jag unghästar, och det dröjer innan vi kan ens fundera på tävling.

Jag tävlade ett gäng gånger under 2025, är ingen stortävlare men det brukar bli ett antal starter per år.
Brukar börja med att lösa meetinglicens eftersom man aldrig vet hur det går (hålla sig frisk osv) och sen när jag har gjort ett par starter löser jag årslicens.

Jag har gjort 12 starter i år, 10 i fälttävlan och 2 dressyr. Färre än vanligt, det var väldigt lite tävlingar under sommaren i år, och en häst var skadad hela året.

Löser alltid meetinglicens och så går den över till årslicens sen. Har i år startat 9 starter vilket är vad jag brukar. Brukar nog ligga på mellan 8-10 starter per år skulle ja tro. Ridit Intermediare 1 och intermediare A i år 🐎

Jag gillar egentligen att tävla men i år blev det inget pga två orsaker. Pengar och jag vet inte vilken klubb jag ska gå med i efter jag flyttat...

Jag var inte sådär supernöjd med klubben jag var med i innan flytten heller så jag känner inte för att lösa medlemskap hos dem heller.

Jag har inte tävlat på många år. Men förra våren kom jag igång bra med min lille häst och planerade att rida lite lätt dressyr. Då skadade han sig 🙃 min andra häst är bara tre år. Men vi får väl se om det kan bli någon start under 2026.

Så här efteråt hade det ju varit roligt med att se hur många starter varje tävlingsryttare gjorde med 😅 men det går ju göra en ny omröstning nån gång 👍

70% (-ish) som inte tävlar, 10%(-ish) som gjort sporadiska starter och 20% (-ish) som når upp till årslicens och får gå under epitet tävlingsryttare som gjort en tävlingssäsong

Jämfört med SvRFs medlemmar så är det större andel tävlingsryttare här (140 tusen medlemmar, 22 tusen med licens = 16% av medlemmarna har tävlingslicens) men det stämmer ändå hyfsat med hur hela förbundet ser ut (vilket ju borde göra att SvRFs styrelse borde läsa på Buke för att ta reda på vad deras medlemmar tycker ;) såklart ett skämt men vi representerar nog hyfsat hur ridsport Sverige ser ut iaf?)

Så här efteråt hade det ju varit roligt med att se hur många starter varje tävlingsryttare gjorde med 😅 men det går ju göra en ny omröstning nån gång 👍

70% (-ish) som inte tävlar, 10%(-ish) som gjort sporadiska starter och 20% (-ish) som når upp till årslicens och får gå under epitet tävlingsryttare som gjort en tävlingssäsong

Jämfört med SvRFs medlemmar så är det större andel tävlingsryttare här (140 tusen medlemmar, 22 tusen med licens = 16% av medlemmarna har tävlingslicens) men det stämmer ändå hyfsat med hur hela förbundet ser ut (vilket ju borde göra att SvRFs styrelse borde läsa på Buke för att ta reda på vad deras medlemmar tycker ;) såklart ett skämt men vi representerar nog hyfsat hur ridsport Sverige ser ut iaf?)

Sen finns även vi som har häst (kanske utan att ens rida) och inte är medlemmar. Svårare att hålla koll på antalet dock.

Eller för den delen alla som tävlar islandshäst, de har ju SIF.

Jag har gjort tre starter i år. Så räknas väl knappt som tävlingsryttare 😅 Var anmäld på en tävling till men kom inte till start pga punktering på släpet.
Hästen har gjort fler starter iom att hon tävlas i hoppning av annan ryttare.

Senaste gången jag tävlade var 2009. Min häst visade tydligt att hon inte ville då så jag betäckte henne. Tanken var att fölungen skulle bli min nästa distanshäst men sen hände livet så nu står jag med 2 hästar som bar planerade för distansen och ingen av dem är startad (12 och 15 år gamla). Idag vill jag inte tävla och dessutom vill jag inte vara medlem i SvRF då jag tycker organisationen talar med kluven tunga och är toxisk.

Statistiken visar att det är en väldigt liten andel av alla ryttare (och kuskar) som tävlar.
Ska vi testa en liten undersökning här på Dressyr för att se hur det ser ut här?

Formuleringen blev ”löste licens” men jag tänkte nog snarare att man både köpte licensen OCH använde den på tävling 😅 men jag tänkte fel när jag skrev alternativen

Man är anonym i omröstningen men vill man diskutera kan man såklart göra det i tråden med. Spelar ingen roll om man identifierar sig som dressyrryttare eller inte utan alla som råkar läsa tråden får gärna lägga en röst oavsett :)
Nu har jag inte lagt en röst men blev lite nyfiken på annat som ändå känns lite inom trådens ämne.

Jag löste årslicens (hos Svenska islandshästförbundet) för 2025 men borde ha köpt engångslicenser då det hade blivit billigare.

Jag gjorde så i år att jag löste en endagslicens första tävlingen (180 kr) men när jag skulle tävla andra så hade jag planer på att åka så pass många tävlingar att det var lika bra att köpa att lösa för resten av året. Så då köpte jag en årslicens. En årslicens kostade för 2025 600 kr så då betalade jag 420 kronor - eftersom jag redan betalt 180 kr för en endagslicens så drogs det av för kostnaden på årslicensen. Förklarade jag på ett logiskt sätt där?

Hur som, hur fungerar det för er i SvRF?

Nu har jag inte lagt en röst men blev lite nyfiken på annat som ändå känns lite inom trådens ämne.

Jag löste årslicens (hos Svenska islandshästförbundet) för 2025 men borde ha köpt engångslicenser då det hade blivit billigare.

Jag gjorde så i år att jag löste en endagslicens första tävlingen (180 kr) men när jag skulle tävla andra så hade jag planer på att åka så pass många tävlingar att det var lika bra att köpa att lösa för resten av året. Så då köpte jag en årslicens. En årslicens kostade för 2025 600 kr så då betalade jag 420 kronor - eftersom jag redan betalt 180 kr för en endagslicens så drogs det av för kostnaden på årslicensen. Förklarade jag på ett logiskt sätt där?

Hur som, hur fungerar det för er i SvRF?
Om man inte vet att man ska rida många tävlingar så kan man lösa meetinglicens. När man löst flera meetinglicenser som motsvarar kostnaden för en årslicens så övergår den automatiskt till en årslicens, så då kan man fortsätta tävla på den sen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka