hur stor hage åt 3 hästar?

Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Förstod ditt tidigare svar så som att man kunde kringgå att hästarna skulle röra på sig i hagen om man ser till att de får röra sig någon gång under dagen. Dvs att man kan ställa dem i mini hagar och sen låta dem springa i ridhuset 10 min eller dyl och på så vis "fuska" sig runt en bra hag miljö. Tolkade jag helt fel?

Det är rätt tolkning av djurskyddslagen ja.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Ja det stämmer, men i såna fall får du ha en snäll inspektör.Sånt godkänns bara i vissa fall,tex om det ABSOLUT inte finns tillgång till mer mark osv.Det är svårt att motivera att man har flera ha mark,fullt friska hästar(som får äta gräs osv)och bara ha en boxhage.

Snäll inspektör eller inte, det är inte reglerat mer än så i lagen. Däremot verkar inspektörer tycka väldigt mycket, och olika.

För att ni inte ska missförstå mig så tycker jag lagen är helt åt h*vete på denna punkten men är det inte reglerat mer än så så är det inte, jag återger bara hur jag tolkat lagen.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det måste ju vara sjukhagar och inte rasthagar.

Jag tänker på ett visst stall som jag var och kollade på i vintras det har hagar i den storleken och det är rast hagar.
Är inte helt säker på storleken, men de är en bit mindre än rundkorall och större än en box sjukhage.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

håller helt med. mina hästar har såpass stora hagar att det inte blir lerigt även om det regnar som det gjort nu. det blir vått men ingen lera.

grushagar är skittråkigt för hästarna. händer att jag sätter mina på ridbanan och då försöker dom antigen rymma eller står och sturar.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Inga hästar tål i längden det frostnupna gräset, har dom benägenhet för fång så ökar risken ordenligt.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Min häst har ätit de i fleraflera år och han har aldrig varit sjuk. Men om nu hästen inte tål de så måste man väl inte ha en äng som vinterhage? Man kan väl använda skog som vinterhage och äng som sommarhage? Och om man har stora hagar så blir de mindre lera. Visst vid grinden blir de lerigt i de flesta hagar men de kan man åtgärda med grus.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det är inte underligt att antalet fånghästar ökar, jag försöker förebygga inte vänta tills jag får en sjukdom. Mina hästar har aldrig varit i närheten av fång och jag hoppas att jag kan sköta dom så bra i framtiden också så dom förblir friska.

Jag trodde att det var dom som bedrev hästverksamhet som bar inne och skrev här och jag har svårt att tänka mig ett stall med 20-30 som har en hektar vinter hage och häst. Ska man ha verksamhet ska man vara mer realistisk och ekonomin får man om man håller sina hästar friska.

Sen behöver inte en grusad torr hage vara trist, det är inte mina hagar i att alla fall. Då måste det var tristare för hästen att stå över kotan i lera hela dagarna som ofta ser.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det är inte underligt att antalet fånghästar ökar, jag försöker förebygga inte vänta tills jag får en sjukdom. Mina hästar har aldrig varit i närheten av fång och jag hoppas att jag kan sköta dom så bra i framtiden också så dom förblir friska.

Jag trodde att det var dom som bedrev hästverksamhet som bar inne och skrev här och jag har svårt att tänka mig ett stall med 20-30 som har en hektar vinter hage och häst. Ska man ha verksamhet ska man vara mer realistisk och ekonomin får man om man håller sina hästar friska.

Sen behöver inte en grusad torr hage vara trist, det är inte mina hagar i att alla fall. Då måste det var tristare för hästen att stå över kotan i lera hela dagarna som ofta ser.

Hur menar du att din grusade hage inte är trist? Hur kan du tillgodose hästen grundläggande behov av att söka föda? Söka föda innebär i mina ögon inte gnaga på dit lagda grenar ex.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Japp , eftersom hagen både är lite kuperad och dom har fritt med hö sprit i olika platser i hagen i bra kärl. Ytan räcker gott till att springa och röra sig på :) mina hästar har sin 16 ättimar per dygn och torra fina hagar utan lera vid grinden.

Jag stänger av sommar delen när frosten kommer så hästarna inte får det stressade gräset att äta (fång risk). God hästhållning ger nämligen friska hästar och friska hästar är billiga hästar som mår bra :love:

Får inte en häst äta sina timmar så finns det risk för magsår och det vill jag inte heller att dom ska få ;)

Det är alltså inte en liten boxhage dom har, utan en rätt bara yta ca 2500 kvadratmeter men mycket mindre än rådet jag läste på 40000 kvadratmeter till fyra hästar på vintern, det har mina hästar inte ens per gång på sommaren.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Hej! Jag har inte läst igenom hela tråden men jag väll ändå säga att jag själv har hagar som inte blir leriga mer än precis vid grindhålet. Jag håller fullständigt med om att hästar ska ha hagar så att de kan vandra på stora ytor! Märk väl att jag t o m har fångshettisar i dessa hagarna! De får dock på sommaren vila magarna i mindre hagar på natten alt ha betesreducerare. Något som är jätte viktigt för fånghästar som är känsliga för frostnupet gräs är att de får stråfoder (FIBER) för att jämna ut stärkelsen och sockerarterna. En annan sak jag märkt är att om de har ordentligt med hö när man släpper ut dem så äter de hellre det än går och betar frostgräs. (Ofta så hinner det då tina upp på dagen här i Skåne innan hästarna går och betar större mängder av det frostnupna gräset). Så har jag löst det och jag tycker att man ska göra allt för att man ska ha ordentliga hagar till sina hästar så att de måste röra på sig ordentligt. Vattenho ska vara långt från foderbord e t c, allt för att de ska behöva gå. Nä, jag tycker att man tyvärr ser allt för många hästar som står i knähögt med lera och i hagar som är ibland t o m är mindre än en ridbana:cry:.Fram för ordentliga hagar till våra hästar!
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Det är inte underligt att antalet fånghästar ökar, jag försöker förebygga inte vänta tills jag får en sjukdom. Mina hästar har aldrig varit i närheten av fång och jag hoppas att jag kan sköta dom så bra i framtiden också så dom förblir friska.

Jag trodde att det var dom som bedrev hästverksamhet som bar inne och skrev här och jag har svårt att tänka mig ett stall med 20-30 som har en hektar vinter hage och häst. Ska man ha verksamhet ska man vara mer realistisk och ekonomin får man om man håller sina hästar friska.

Sen behöver inte en grusad torr hage vara trist, det är inte mina hagar i att alla fall. Då måste det var tristare för hästen att stå över kotan i lera hela dagarna som ofta ser.

Vadå underligt? Vem försöker inte att förebygga sjukdomar? Min häst har aldrig varit i närheten av fång. Du skriver som om jag låter min häst få fång. Min uppfattning iaf.
Tråden handlade om 3 hästar, inte ett 20tal.
För mej är en grusad hage tråkig. Vad ska dom "gräva" och kraffsa i? Min här gillar rötter och om han ska gräva igenom en gruslager först så blir de ju inte bra för gruset heller. Jag och min syster har våra 2 hästar ute dygnet runt på ca 3-4 hektar och de e inte ens lerigt vid grinden.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Fång är en smygande sjukdom som faktiskt ökar bland alla raser och det frusna gräset är en känd bov.

Förr när hästar stod på stall och tränades hårt 5-6 dagar i veckan då fick dom måndagsjukan, korsförlamning. Det ha minska för vi låter våra hästar röra på sig i hagar.

Hästverkasamhet är för mig många hästar, nu kommer jag bara använda tre stycken, när jag drar igång efter jul.

Att rekomendera en hektar och äst som minsta yta det är att ta till, hästarna sk hunna röra sig fritt i alla gångarter står det i lagen. Då kan man ta sig en funderare på storleken utifrån det när man rekomenderar hag storlek.

Bara för att man inte har en häst med fång betyder inte att man förebygger och undviker fång. Jag har inte heller någon fånghäst och tänker inte få någon heller.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Fång är en smygande sjukdom som faktiskt ökar bland alla raser och det frusna gräset är en känd bov.

Förr när hästar stod på stall och tränades hårt 5-6 dagar i veckan då fick dom måndagsjukan, korsförlamning. Det ha minska för vi låter våra hästar röra på sig i hagar.

Hästverkasamhet är för mig många hästar, nu kommer jag bara använda tre stycken, när jag drar igång efter jul.

Att rekomendera en hektar och äst som minsta yta det är att ta till, hästarna sk hunna röra sig fritt i alla gångarter står det i lagen. Då kan man ta sig en funderare på storleken utifrån det när man rekomenderar hag storlek.

Bara för att man inte har en häst med fång betyder inte att man förebygger och undviker fång. Jag har inte heller någon fånghäst och tänker inte få någon heller.

Så bara för att hästarna stod inne mer förr är det ok att de står i små hagar nu :crazy:

VAR finns kunskapen om hästens naturliga behov???
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Jag har aldrig sagt små hagar, men 10 000 kvadrat meter det är att ta i.

En häst ska kunna röra sig fritt i alla gångarter, då krävs det yta och inte små ute boxar. Det var ju just det att hästarna inte fick röra sig fritt som gav korsförlamning och idag byter vi det mot en ny sjukdom (fång) bra hagar som är lämpliga för hästar, vad sägs om det.

Just nu så går mina hästar i ridbanan 35*35 meter, sen har dom en grusad hage som är ca 40 meter lång och i snitt 20 meter bered och den avslutas med en rund volt med en diameter på 7 meter, det är den grusade yta mina hästar har på vintern att röra sig på. Den grusade hagen mellan volten och ridbarnan är en liten sluttning som hästarna har sitt väderskydd i högst upp. Mina går alltså på lösdrift på vintern med fritt med mat både i lösdriften och på utsidan. Jag tror inte att någon av mina hästar har ett trist liv i denna hage.

Däremot skulle deras liv bli trist om dom drog på sig fång och därför stänger jag av betes delen under vinterhalvåret om det inte blir ordentligt med snö, då öppnar jag så dom får hela ytan att röra sig på.

Får hästen fång då kan jag lovar dig att livet inte blir roligt vare sig för häst eller hästägare. Jag har tagit hand om en fånghäst som ägaren var för snäll emot så han fick fång på fånganfall. Här var han symtomfri men med ett mycket begränsat liv för att slippa ett nytt anfall.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Du förstår inte alls vad jag menar. Hästen har typ tre naturliga behov den behöver få utlopp för dagligen: Social kontakt, ströva och söka föda.

Söka föda och i viss mån ströva för att söka föda kräver ytor på åtm ca 0.5 ha, ju mer kuperad och varierande terrängen är desto mer kan man dra ner på ytan men inte så extremt som du beskriver.

Allt annat är bara att förmänskliga hästens behov och allt annat ÄR små hagar.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Alltså missförstå mig rätt. Du tar säkerligen jättebra hand om dina hästar och med små ponnyer förstår jag om du är rädd för fång.

Det är din attityd att försvara små hagar med att det är fullt tillräckligt och normalt för hästar som jag är emot.

Det finns säkert massa bra anledningar till att ha grusade/små hagar till hästarna och det finns säkert jättemånga hästar som klarar det bra men att därifrån gå till att säga att det är "att ta i" att ha en högst normal hagareal (vilket 1 ha är för få hästar), där vägrar jag hålla med.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Hästar har behov, dom behöver tugga i minst 16 timmar per dyn, dom behöver röra på sig vilket går att få till på 2500 kvadratmeter också om man vet vad man gör.

Hästar sover också 4 timmar per dygn också rider vi dom och pysslar lågt räknat 1,5 timme per dag.

24-(1,5+4+16)= 2,5 timmer kvar att vara sociala :)

Jag tycker inte heller att man ska ha mini grusade hagar, om du skulle komma till mig så har mina hästar en villa tomt var utan hus på och mycket mer på sommaren.

Vad som får är bra mat, inte frostnupet gräs, röra sig utan mycket mellan matationer och vatten, mina hastar går naturlig långt på en dag.

När det gäller fång så ökar sjukdomen hos stora hästar och att inte förebygga problem tycker jag är helt fel mot hästen.
 
Sv: hur stor hage åt 3 hästar?

Hästar har behov, dom behöver tugga i minst 16 timmar per dyn, dom behöver röra på sig vilket går att få till på 2500 kvadratmeter också om man vet vad man gör.

Hästar sover också 4 timmar per dygn också rider vi dom och pysslar lågt räknat 1,5 timme per dag.

24-(1,5+4+16)= 2,5 timmer kvar att vara sociala :)

Jag tycker inte heller att man ska ha mini grusade hagar, om du skulle komma till mig så har mina hästar en villa tomt var utan hus på och mycket mer på sommaren.

Vad som får är bra mat, inte frostnupet gräs, röra sig utan mycket mellan matationer och vatten, mina hastar går naturlig långt på en dag.

När det gäller fång så ökar sjukdomen hos stora hästar och att inte förebygga problem tycker jag är helt fel mot hästen.

Du har fortfarande missat ett behov - att hästen faktiskt strövar fritt och söker mat. Bara för att den tuggar serverad mat tillfredsställs inte det behovet :)

Ang fånget så är det ett alldeles för extremt sätt att undvika genom att ha ALLA hästar på grus halva året. I mina ögon.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 845
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
620
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 978
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp