Bukefalos 28 år!

Hur stor värdeminskning vid PPID

marie89

Trådstartare
Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID.
Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning, välutbildad och lättriden. Jag skulle gissa på att jag hade fått ca 50 för henne. Men nu så har hon fått diagnosen PPID vilket innebär att hon kommer att må bra med medicin, men hon ska ha en tablett varje dag resten av livet.
Just nu är det inte aktuellt att sälja henne, men om det skulle bli det, hur mycket påverkar PPID priset? Handlar det om litegrann eller är hon betydligt mindre värd?
 
Tänk på att diagnos inte är lika med att den kommer må bra av medicin.

Jag vet inte hur marknaden ser ut för en sådan häst men själv hade jag aldrig köpt på mig ett problem av den sorten som sällan blir bra i slutänden, när jag kan få en frisk häst för lika mycket pengar. Fång kommer alltid vara ett övergripande ångestmoment och medicineringen fungerar inte alltid samt kanske måste ändras till mer.
 
Är det någon som har koll på hur stor värdeminskning det blir på en häst med PPID.
Jag har en maxad C ponny, 9 år. Bra härstamning, välutbildad och lättriden. Jag skulle gissa på att jag hade fått ca 50 för henne. Men nu så har hon fått diagnosen PPID vilket innebär att hon kommer att må bra med medicin, men hon ska ha en tablett varje dag resten av livet.
Just nu är det inte aktuellt att sälja henne, men om det skulle bli det, hur mycket påverkar PPID priset? Handlar det om litegrann eller är hon betydligt mindre värd?
Är egentligen onödigt att fundera på det vad hästen borde vara värd eller vad den inte borde vara värd. I slutändan är hästen värd det någon vill betala för den helt enkelt. Ska ni sälja så sätt ett pris som ni tycker den bör vara värd och se vad responsen blir.
 
Jag tror inte att någon som har insikt i vad PPID innebär skulle köpa en häst med den diagnosen (och någon som inte har insikt är ingen köpare i mina ögon) så jag skulle säga att värdet är noll. Om du en dag inte skulle kunna ha henne kvar så gör henne den tjänsten och låt henne somna in. Det är långt ifrån säkert att hon kommer må bra på medicin. Väldigt många hästar mår trots medicin inte bra och fång är mer regel än undantag med allt vad det innebär.
 
Jag tror inte att någon som har insikt i vad PPID innebär skulle köpa en häst med den diagnosen (och någon som inte har insikt är ingen köpare i mina ögon) så jag skulle säga att värdet är noll. Om du en dag inte skulle kunna ha henne kvar så gör henne den tjänsten och låt henne somna in. Det är långt ifrån säkert att hon kommer må bra på medicin. Väldigt många hästar mår trots medicin inte bra och fång är mer regel än undantag med allt vad det innebär.
Samtidigt så visar ju tydligen studier på att medelåldern på hästar med ppid är 19 till 27 år. Tyder ändå på att om man hittar rätt foder och rätt medicinering att hästarna har god chans att klara sig fint ett bra tag.

Dock så kräver det ju såklart att den nya ägaren verkligen vet vad det innebär så den inte behandlar och fodrar hästen som en "normal" häst. Krävs ju lite extra men hästen kan mycket väl leva ett bra liv ifall den har en ägare som är insatt i problemen och dom extra kostnaderna.
 
Samtidigt så visar ju tydligen studier på att medelåldern på hästar med ppid är 19 till 27 år. Tyder ändå på att om man hittar rätt foder och rätt medicinering att hästarna har god chans att klara sig fint ett bra tag.

Dock så kräver det ju såklart att den nya ägaren verkligen vet vad det innebär så den inte behandlar och fodrar hästen som en "normal" häst. Krävs ju lite extra men hästen kan mycket väl leva ett bra liv ifall den har en ägare som är insatt i problemen och dom extra kostnaderna.
Om medicinen kostar 60 000/livstid så borde hästens värde vara 0.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast det är ju helt och hållet upp till den som köper hästen att avgöra. Hästar kostar vad folk är villiga att betala för dom oavsett status på hästen.
Självklart, har man mycket pengar kan man köpa en kroniskt sjuk häst. Men inte i min värld.
 
Samtidigt så visar ju tydligen studier på att medelåldern på hästar med ppid är 19 till 27 år. Tyder ändå på att om man hittar rätt foder och rätt medicinering att hästarna har god chans att klara sig fint ett bra tag.

Jag har inte läst studierna, men visar verkligen studierna att de klarar sig "ett bra tag"? Jag har fått intrycket att det ofta är äldre hästar som får diagnos och de är ju gamla för att de levt symptomfritt bra länge. Tycker det är mer intressant att se ett medelvärde på antalet år en häst levt med sjukdomen, i kombination med medianvärde på ålder på hästarna i studien.
 
Självklart, har man mycket pengar kan man köpa en kroniskt sjuk häst. Men inte i min värld.
Just kostnaden så kan man ju lätt komma upp i 500kr i månaden om hästen är en tanig svårfödd häst som behöver kraftfoder. Finns ju många som medvetet köper hästar som är svåra att hålla i hull med. Allt är relativt.
 
Samtidigt så visar ju tydligen studier på att medelåldern på hästar med ppid är 19 till 27 år. Tyder ändå på att om man hittar rätt foder och rätt medicinering att hästarna har god chans att klara sig fint ett bra tag.

Dock så kräver det ju såklart att den nya ägaren verkligen vet vad det innebär så den inte behandlar och fodrar hästen som en "normal" häst. Krävs ju lite extra men hästen kan mycket väl leva ett bra liv ifall den har en ägare som är insatt i problemen och dom extra kostnaderna.

Vore intressant att läsa den studien :) Kan du länka?

Ibland räcker det inte med perfekt utfodring och medicinering. Hästen mår ändå inte bra och får dessutom fång. Sedan är de flesta som får diagnosen PPID redan i det övre ålderspannet. Att få PPID som nioåring är inte så vanligt utan det är vanligare när hästen kommer uppåt 20 år.

Sedan får man också fundera på vem som köper en häst med PPID. Vem är redo att lägga 1000 kr eller ännu mer varje månad enbart på medicin? Det är skillnad att ha en häst som blir sjuk och vårda den mot att köpa en häst med så fördyrade levnadskostnader.Tyvärr är nog risken stor att hästen när hen sålts inte får någon medicin mer.
 
Jag har inte läst studierna, men visar verkligen studierna att de klarar sig "ett bra tag"? Jag har fått intrycket att det ofta är äldre hästar som får diagnos och de är ju gamla för att de levt symptomfritt bra länge. Tycker det är mer intressant att se ett medelvärde på antalet år en häst levt med sjukdomen, i kombination med medianvärde på ålder på hästarna i studien.
Vad jag läste så visade studierna att medelåldern för hästar med ppid var 19-27 år. Har inte läst studien mer än att det fanns en studie som visade det resultatet. Hästarna kanske blev diagnostiserade med det bara nåt år innan jag vet inte. Dock har jag stött på två stycken unga hästar som har fått diagnosen, alltså under 10 år, ska man då gå efter studien så bör dom ju med rätt foder och medicinering lätt ha minst 10 år kvar.
 
Vad jag läste så visade studierna att medelåldern för hästar med ppid var 19-27 år. Har inte läst studien mer än att det fanns en studie som visade det resultatet. Hästarna kanske blev diagnostiserade med det bara nåt år innan jag vet inte. Dock har jag stött på två stycken unga hästar som har fått diagnosen, alltså under 10 år, ska man då gå efter studien så bör dom ju med rätt foder och medicinering lätt ha minst 10 år kvar.
Det vet man ju inte utan mer insyn i studien. Det blir lite som när avpixlat eller liknande presenterar statistik som de tolkar på ett sätt som stödjer deras intressen.
 
Det vet man ju inte utan mer insyn i studien. Det blir lite som när avpixlat eller liknande presenterar statistik som de tolkar på ett sätt som stödjer deras intressen.
Är man intresserad vidare så går det att ta reda på mera exakt vad studien menade, alltså hur länge hästarna levde med diagnosen mera specifikt. Speciellt om man då ska köpa en häst med diagnosen så är det bara att ta reda på mera.
 
Just kostnaden så kan man ju lätt komma upp i 500kr i månaden om hästen är en tanig svårfödd häst som behöver kraftfoder. Finns ju många som medvetet köper hästar som är svåra att hålla i hull med. Allt är relativt.

Fast här handlar det om kostnaden för medicin utöver alla specialfoder och tillskott hästen behöver för att må så bra som möjligt. Vår häst åt medicin för ca 1000 kr/månad och de extra tillskotten han fick kostade några hundra varje månad. Detta var alltså utöver allt annat foder. Vår blev extremt svårfödd ifrån att ha varit lättfödd tidigare så foderkostnaderna mer än tredubblades. Sedan behöver dessa hästar oftast hovvård oftare och mer omfattande än snitthästen. Vår behövde skos var 3-4 vecka med sulor och silicon. Tidigare, när han var frisk behövde han skos med 9 veckors mellanrum i snitt och hade aldrig behov av sulor eller annat. De hästarna kan sällan gå på bete heller utan man får räkna med vinterfoderstat året runt. De behöver ofta en uppgrusad hage och det är inte heller billigt om man inte väljer att sätta dem i en liten fyrkant vilket jag inte tycker är ett värdigt liv.
 
Fast här handlar det om kostnaden för medicin utöver alla specialfoder och tillskott hästen behöver för att må så bra som möjligt. Vår häst åt medicin för ca 1000 kr/månad och de extra tillskotten han fick kostade några hundra varje månad. Detta var alltså utöver allt annat foder. Vår blev extremt svårfödd ifrån att ha varit lättfödd tidigare så foderkostnaderna mer än tredubblades. Sedan behöver dessa hästar oftast hovvård oftare och mer omfattande än snitthästen. Vår behövde skos var 3-4 vecka med sulor och silicon. Tidigare, när han var frisk behövde han skos med 9 veckors mellanrum i snitt och hade aldrig behov av sulor eller annat. De hästarna kan sällan gå på bete heller utan man får räkna med vinterfoderstat året runt. De behöver ofta en uppgrusad hage och det är inte heller billigt om man inte väljer att sätta dem i en liten fyrkant vilket jag inte tycker är ett värdigt liv.
Jag vet mycket väl vad det innebär, behöver ingen utförlig förklaring till vad en häst kan kosta och vad en häst kan komma att ha för liv för att må bra. Vet vad ppid är och vad det innebär.

Hästar kan kosta av olika anledningar otroligt mycket och det är upp till var och en om den känner att den har råd med det eller inte och är villiga att betala för det. Har en vän med ett "vanligt" halvblod som är frisk som kostar 2500 i månaden bara i skoning, äter kraftfoder som jag vet inte vad. Går heller inte på bete då inte ägaren vill ha hästen på bete av olika anledningar. Så även friska hästar kan kosta pengar och ändå köper folk dom.
 
Precis som TW skriver , min var ett bottenlöst hål. Man kunde ge hur mycket mat som helst.
Det är väl skillnad på om du vill kosta på en frisk häst flera tusen i månaden som en annan ägare inte skulle göra. Men en sjuk häst kan man inte om man har nån skam i kroppen låta bli att medicinera.
Jag skulle inte heller sälja en PPIDhäst, men det är jag det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 870
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 814
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 926
Senast: Snowball
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 343
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp