Bukefalos 28 år!

Hur stor värdeminskning vid PPID

förra tisdagen när vi åkte till klinik var hon halt på ett ben, de upptäckte då en lindrig fång. nu blir hon bara sämre. idag har hon så ont i alla ben så hon klarar knappt vända på sig. igår tänkte jag att jag skulle ge henne några dagar med medicinen. men idag mår hon så dåligt och det syns på hela henne att hon har ont. detta trots buttan.
har pratat med kliniken och att hon blivit mycket sämre är allvarligt, hon borde blivit lite bättre. så idag kommer en distriktsveterinär ochk kollar på henne, då hon har för ont för att köra till klinik
Vad jättetråkigt :(
 
Jag lyssnar på världsledande forskare inom PPID. Jag tror att de har mest kunskap. Mycket mer än vissa veterinär. Det är sorgligt att endel veterinärer inte kollar upp och tar till sig den senaste forskningen utan fortsätter sprida sin okunskap. Det är hästarna och i förlängningen olyckliga hästägare som får betala priset.
Tror inte så många veterinärer och kliniker är så extremt okunniga faktiskt i vad dom säger och gör.
Självklart får hästen brister om hen inte får sina behov tillgodosedda. Hur menar du att hen inte skulle få näringsbrister? Genom magi? Det tar liksom inte en månad att få bort depåer.
Ibland är det viktigaste att få ner depåerna och nej dom försvann inte helt på en månad men dom minskade otroligt mycket och sen kunde man öka på höt igen. Uppenbart så klarade hon sig fint på det hon fick även om hon inte fick allt genom höt. Det finns mineralfoder att ge också som hon fick lite av. Du menar att det hade vart bättre att låta hästen lida och ha ont ett långt tag bara för att sakta få ner hästen i vikt? och eventuellt ta bort hästen för att den inte svarar på behandlingen?
Depåerna hos en häst med PPID är ett tecken på att hästens metabolism inte är som den ska. Visst ska man försöka få bort depåerna men inte genom att snabb banta hästen. Det är inte så att hästen mirakulöst blir frisk när depåerna är borta. I vissa fall kan hästen se ut som ett spjälstaket men ändå ha depåer. Vad är din lösning då?
Nu handlade det om akut fång, hästen hade rejäla smärtor, såpass att hon fick hämtas med transport från hagen för hon kunde inte röra sig alls. Och den hästen hade inte särskilt mycket hull över revbenen, inte alarmerande mycket iallafall och dock PRE så otroligt stor nacke och mankam och bakdel som nu är kanske en tredjedel av vad dom var innan. Därför också kanske som ägaren missade det. Enligt veterinären hade den IR, misstänkte det iallafall.

Och nej, hästen blev inte frisk när depåerna minskade men symptomen försvann, hon hade inte ont längre. Om det var för att depåerna minskade så otroligt mycket eller vad det var går väl inte att säga säkert. Och ja jag kan säga att hon såg inte särskilt vacker ut i det värsta skedet men det gick att sakta få tillbaka muskler och bra hull senare. Och nu är hon jättefin faktiskt.
Jag har aldrig hört om en svårt sjuk människa som rekommenderas att tappa vikt snabbt. Det är påfrestande för kroppen att tappa vikt snabbt och är kroppen redan svårt sjuk kan det bli droppen. Det är dessutom extremt viktigt vid all viktnedgång att individen tillgodoser sitt näringsbehov för annars blir hen ännu sjukare pga bristerna.
Vad är det för sjukdom som människan skulle ha menar du som går att jämföra med akut fång hos häst?
En häst som får fång av de vanliga orsakerna, dvs. av PPID och/eller IR behandlas fodermässigt likadant. Lågt socker och bort med stärkelsen. Får hästen andra typer av fång, dvs. överätning, förlossningsfång osv. har fortsatt fodring inte samma betydelse. Då är det en yttre orsak som plötsligt har tillkommit som har utlöst fången. Den typen av fång är inte så vanlig.
Fast näe, uppenbart så behandlas inte alla akuta skeden likadant. Tror faktiskt inte så många veterinärer och kliniker är så dåliga och behandlar fång fel och dom hästarna jag sett har alla blivit bra igen och lever normalt. Dom har ju inte ppid dock så kanske det akuta skedet i fången behandlas annorlunda om dom har det.
Det hade varit intressant att få veta vad du hänvisar till för kunskapskälla med tanke på vad du hävdar är den rätta vägen att gå.
Eh, behandlande veterinärerna kanske? Som jag skrev, du får gärna ringa klinikerna och berätta att dom har fel, dom klinikerna och veterinärerna som jag träffat i samband med hästarnas behandlingar.

Den rätta vägen att gå? Jag skriver annars att det verkar vara otroligt olika beroende på utgångsläget för hästen. Hästen som inte hade övervikt direkt utan fick fång pga medicinerna behandlades inte på samma sätt som hästen med depåerna. Jag är inte låst till en typ av behandling för all fång för det verkar vara väldigt olika.
 
Senast ändrad:
hästen är nu borta. två helt olika veterinärer konstaterade att hon inte klarade fången. hon hade trots butta och mjuka sulor fram så ont så hon nästan ramlade när hon skulle vända
 
Jag är så ledsen för eran skull. De tär ju inte så här man vill att hästen ska må i slutet.
 
Beklagar sorgen! :(

Hade vet några teorier om varför hon plötsligt blev så dålig? Jag tycker inte ACTH värdet var tillräckligt högt för att orsaka ett så kraftigt fånganfall, som eskalerade så hastigt. Kan du haft ett riktigt sockerbombsfoder? Ax kvar i halmen?

Det är nästan så jag funderar på om det var något annat än PPPID och högt kortisol som orsakade fång, att det förhöjda ACTH värdet var en konsekvens och inte en orsak. Förgiftning kanske?

Du nämnde i ett tidigare inlägg att många i hennes släkt haft PPID, var de också så unga?
 
Jag fattar inte det heller. Men höet hon fick var i princip som halm, och det tyckte hon inte var så gott så hon åt inte heller så mycket som hon brukar. Tycker också det är konstigt.

Det är en av hennes bröder som fått det konstaterat, tror han var ca 15 då. Sen har hon en bror som är 11 som symtomen stämmer in på som också haft ett konstigt fånganfall. Hennes mamma tog vi bort som 19 åring, då hade hon haft fång flera ggr och var också jättestel i sina ben när det var kallt. Hon hade också fettansamling på nacke och rumpa .
 
Ja, det låter mer sannolikt att det var kraftig EMS hon hade med tanke på åldern. Symptomen är väldigt lika och kan lätt förväxlas. Men veterinären tog aldrig glukos och insulinprov? Bara ACTH?

Jag skulle informera ägarna till syskon och avkommor om att de bör testa sina hästar för EMS och PPID, så de ev kan ändra foderstat etc innan hästen får fång. Eftersom släkten verkar vara hårdare drabbad än vanligt.
 
De tog bara acth.

De som har brodern som jag tycker har symtomen är informerade. De andra syskonen är äldre och jag har inga uppgifter till ägarna.
 
Jag har inte läst studierna, men visar verkligen studierna att de klarar sig "ett bra tag"? Jag har fått intrycket att det ofta är äldre hästar som får diagnos och de är ju gamla för att de levt symptomfritt bra länge. Tycker det är mer intressant att se ett medelvärde på antalet år en häst levt med sjukdomen, i kombination med medianvärde på ålder på hästarna i studien.

Inte säker en 2 åring fick den diagnosen.
Vet fler hästar som fått de tidigt. 1 av 100 kan ha de utan symtom sa forskare och vet åt henne
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 125
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 847
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 954
Senast: Snowball
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 490
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp