Hur stötta pappa?

Bukefalos 30 år!

Så hjärtlöst gjort av barnen. De borde absolut ha diskuterat det med honom först. Att börja med hemtjänst hade väl varit lämpligare i så fall, sä hade din pappa fått lite avlastning, hon hade mer tillsyn men fick ändå bo kvar hemma så de kunde träffas som innan
Men då hade hon ju blivit själv delar av dygnet...och kunnat hitta på precis vad som helst, ex nattetid.

Men du har nog inte förstått- den dementa damen bor själv- hur i jisses tror du det fungerar med hemtjänst eller korttidsboende när hon ändå är ensam övrig tid och har gjort en massa konstiga saker i sin ensamhet? just för att hon är dement.
Det räcker såklart inte med enbart tillsyn hur bra den än varit och hur väl hennes vän än vill när hon ändå får vara ensam ibland.
Återigen. Särbo, inte vän. Känns viktigt i denna situation faktiskt. Jag tror inte en massa saker om vad som skulle hjälpt under denna tid och som skulle gjort en övergång till ett demensboende mer rimlig i dagens skede av sjukdomen utan reflekterar över att det är konstigt att gå från noll till hundra utan att annat funnits i bilden. Finns som sagt annat än hemtjänst. Även på ett boende kommer inte någon att konstant ha ögonen på henne och då i en miljö som inte varit bekant för denne i x antal år. Jag säger inte att damen inte skulle behövt flytta nu eller snart. Mest att det var dåligt skött.

Även på ett boende kommer inte någon att konstant ha ögonen på henne och då i en miljö som inte varit bekant för denne i x antal år. Jag säger inte att damen inte skulle behövt flytta nu eller snart. Mest att det var dåligt skött.
Men det är ju en jäkla skillnad på ett boende som är låst, inte tillgång till kök, spis redskap osv, med personal i det låsta utrymmet dygnet runt. Fattar du inte det?

Men det är ju en jäkla skillnad på ett boende som är låst, inte tillgång till kök, spis redskap osv, med personal i det låsta utrymmet dygnet runt. Fattar du inte det?
Nej, jag förstår inte hur du väljer ut en sak per inlägg och går på som om jag inte förstår nyanser när det är en komplex situation vad du eller jag än säger. Det är fortfarande en massa steg som verkar hoppats över här oavsett om damen faktiskt behövt flytta just exakt nu. Känns inte så värt att fortsätta detta sidospår med dig :)

Men vad otrevlig du låter i flera inlägg? 😅

……

Jag känner mest att jag aldrig vill bli gammal och definitivt inte sjuk… Tycker det verkar otroligt dåligt skött och tycker hemskt synd om pappan (och damen också).

Jag känner verkligen med din pappa! Osnyggt skött av barnen att inte berätta!

Men jag vill också understryka att det ska vara otroligt illa ställt med en person för att den ska placeras på boende mot sin vilja. Det är också en process med biståndsbedömning och troligen en väntetid på en plats. Så troligen har det här pågått ett tag och troligen har damen accepterat att flytta.

Men jag vill också understryka att det ska vara otroligt illa ställt med en person för att den ska placeras på boende mot sin vilja. Det är också en process med biståndsbedömning och troligen en väntetid på en plats. Så troligen har det här pågått ett tag och troligen har damen accepterat att flytta.
Ja, det är min erfarenhet med som vän till närstående att det ska gå väldigt långt innan man lyckas sätta någon på ett boende utan dennes medgivande. Har vänner som fått kämpa länge länge, med biståndshandläggare innan deras föräldrar fått plats på boende eftersom man inte får gå emot brukarens vilja om den inte bedöms som att den kan vara en risk för sig själv. Många turer ute på stan i nattlinne och ibland hemkörd med polis, grannar som ringt barnen osv. Så det är ju inte bara för barn att bestämma att nu ska mamma in på hemmet, det är ofta en ganska grundlig utredning först. Det kan man ju ofta se i trådarna här på forumet med om man söker på dementanhörig.

Jag tänker samma, osannolikt att detta är något som barnen gjort utan hennes vetskap. Rent krasst kan det ju till och med vara hennes önskan att inte berätta något, kanske med rädsla för att han skulle försöka få henne att stanna, vetskapen om att han skulle bli väldigt ledsen etc? Det är ju inte säkert att det är barnens idé/val att inte berätta något…

Man sätter i första hand in en spisvakt eller ersätta spis med en bra mikrovågsugn och färdiglagade rätter - i samråd med personen. Det räcker inte med att du tycker att det är rätt för att det ska vara det.

Man sätter i första hand in en spisvakt eller ersätta spis med en bra mikrovågsugn och färdiglagade rätter - i samråd med personen. Det räcker inte med att du tycker att det är rätt för att det ska vara det.
I det här fallet? som enligt beskrivning behöver hjälp med alla måltider för att få i sig mat? Om en person med demens är så dement att den direkt får ett heltidsboende, då finns det en anledning till det.

Men vad otrevlig du låter i flera inlägg? 😅

……

Jag känner mest att jag aldrig vill bli gammal och definitivt inte sjuk… Tycker det verkar otroligt dåligt skött och tycker hemskt synd om pappan (och damen också).
Jag håller helt enkelt inte med vissa i tråden, jag tycker inte det är "bra" att bank-id har varit hos en vän som hjälpt henne, och jag tror barnen har rätt och gjort rätt- i samråd med vården.

Jag håller helt enkelt inte med vissa i tråden, jag tycker inte det är "bra" att bank-id har varit hos en vän som hjälpt henne, och jag tror barnen har rätt och gjort rätt- i samråd med vården.
Det var inte det jag reagerade på, det är väl helt ok att inte hålla med. Det var mer sättet du skriver på. Att avsluta ett inlägg med ”Fattar du inte det?” känns inte särskilt vänligt…

I vilket fall. Jag tycker det största problemet här är att barnen inte ens informerat pappan. Han och damen har ju trots allt varit ett par (vare sig de bott ihop eller ej) i 26 år, och barnen har varit fullt medvetna om detta. Att han sedan fick höra ”Vi tänkte åka till stan och köpa något gott till jul.”, för att sedan inse att hon inte kommer att komma hem igen, måste ju ha varit en total chock för pappan. Både hjärtlöst och förnedrande. (Sedan är det väl fullt möjligt att damen behövde komma till boendet, men pappan skulle fått vara delaktig.)

Så gjordes det med svärmor med. Det var inte förrän hemtjänsten flaggade att det var ohållbart som vi äntligen fick in henne på boende. Vi hade sagt till länge... Det var spisvakt och kamera och mat från hemtjänsten osv. Hon åt inte och gömde allt och öppnade inte alltid dörren..

Det är väl ingen som skrivit att det är bra eller rätt, men tråden handlar inte om det. Om man haft tillstånd från barn och särbon så förstår jag att pappan ifråga inte tänkt på det, och det är oavsett en ickefråga framöver och för frågan ts ställer, hur kan hon stötta sin pappa i detta.

Varför envisas du med att kalla honom vän? För att de båda är gamla? Kan man inte vara särbo i den åldern i din värld? Kan du inte respektera båda två och kalla dem vad de faktiskt är, särbos?

I vilket fall. Jag tycker det största problemet här är att barnen inte ens informerat pappan. Han och damen har ju trots allt varit ett par (vare sig de bott ihop eller ej) i 26 år, och barnen har varit fullt medvetna om detta.

Och jag tycker faktiskt det är det minsta problemet. Det finns säkert en god anledning till det beslutet, men det är något jag bara tror av vetskap hur personer kan bli och må när de sköter en dement anhörig eller vän på fulltid.

Även om det är planerat sen länge och damen är med på det så är det klart att din pappa blir orolig och ledsen.
Även om de valde att inte involvera din pappa i beslutet så tycker jag att barnen kunde förklarat tydligare när det väl var skett.
Jag tycker det låter väldigt taskigt att stänga av/blockera hans nummer utan att ge mer information oavsett anledning.

Hur har det gått? Har han fått någon mer information?

Liknande trådar

• Har vi Ice här?
  • Gamla föräldrar, vad ska jag göra?
  • Aldrig haft en pojkvän
  • Separation

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn