Hur svårt är det att säga "tack"?

Bukefalos 30 år!

Nu möter jag sällan mina grannar och vi är isf lika otrevliga gela högen.
Jag tillhör även kategorin som gömmer mig i affären om jag ser någon jag känner för att slippa hälsa och ev behöva prata.
Ja gömma sig i affären är också lite typiskt svenskt och anses nog mer okej :)

så du satt alltså barnvakt hos någon du samtidigt aktivt inte hälsade på.
Aja inte så intressant att diskutera vidare men jag tycker det är mycket otrevligt att inte hälsa.
Förekommer hos en del ungdomar i stallet med.
Dom säger varken hej eller hejdå.
Det vore intressant om du beskrev vad du menar med granne, hur man eventuellt skulle mötas och vid vilket tillfälle det vore lämpligt att hälsa.
Jag skulle tycka det var otroligt jobbigt och skulle aktivt ta avstånd om varje människa som bor på den här gatan skulle börja heja på mig när jag var ute i trädgården och påtade - jag har en känsla av att de skulle tycka detsamma. Någonstans måste man ju få vara ifred.

Stöter man aktivt på varandra (hamnar ivägen för varandra med bilen eller soptunnan eller var det nu var månde) är det en annan sak. Då blir ögonkontakt naturlig och man typ nickar, hälsar eller vadsom.

Men nu börjar vi verkligen koma ifrån trådstarten. Där står jag fast vid att jag tycker att man skickar en bekräftelse och ett tack - men det vore inte alls fel av TS att skicka en chock om prylen kommit fram okej och därmed initiera kontakten.

Det vore intressant om du beskrev vad du menar med granne, hur man eventuellt skulle mötas och vid vilket tillfälle det vore lämpligt att hälsa.
Jag skulle tycka det var otroligt jobbigt och skulle aktivt ta avstånd om varje människa som bor på den här gatan skulle börja heja på mig när jag var ute i trädgården och påtade - jag har en känsla av att de skulle tycka detsamma. Någonstans måste man ju få vara ifred.

Stöter man aktivt på varandra (hamnar ivägen för varandra med bilen eller soptunnan eller var det nu var månde) är det en annan sak. Då blir ögonkontakt naturlig och man typ nickar, hälsar eller vadsom.

Men nu börjar vi verkligen koma ifrån trådstarten. Där står jag fast vid att jag tycker att man skickar en bekräftelse och ett tack - men det vore inte alls fel av TS att skicka en chock om prylen kommit fram okej och därmed initiera kontakten.
När man möts. Att börja jaga folk i deras trädgårdar är ju ännu skummare än att inte säga hej.
Men går man förbi varandra tycker jag det är oerhört otrevligt att ignorera istället för att säga hej.

För att jag inte har något intresse av att integrera med okända människor.
Hälsar någon på mig svarar jag om jag hör, har i princip alltid stora lurar, men hälsar aldrig först.
Och jag anser att det är ett märkligt beteende.
Går man förbi någon man känner igen tycker jag det hör till att man säger hej.

Skickade en liten, men dock, överraskningspresent till min systerdotter som är 19 år och bor själv. Enligt min syster har hon fått den redan innan påsk, men se skriva ett litet "tack" på Whatsapp har hon inte bemödat sig att göra.
Jag kanske är känslig men det känns inte bra då jag ville överraska och göra henne glad och så bryr hon sig tydligen inte ett smack. Slut på överraskningspresenter från moster nu!

Är det bara hon, eller är det ett vanligt beteende nuförtiden?
Rätta mig om jag har fel, men du har alltså hoppat direkt till ALDRIG MER pga ett (eventuellt) missat tack ca 2 v efter en present som mottagaren inte inte ens bett om att få?

Vi pratar inte om ett medvetet utnyttjande av en persons vänlighet, ett långvarigt ointresse eller ens en speciell eller dyr gåva? Utan om ett (eventuellt) missat kommunicerat tack till dig? Jag tänker att den svåra personen här kanske inte alls är systerdottern och hade nog tagit en liten paus för att fundera på var jag kände mig så förorättad att jag hamnar på nivån ALDRIG MER för typ... ingenting? Det är en rätt kraftig överreaktion enligt mig.

När man möts. Att börja jaga folk i deras trädgårdar är ju ännu skummare än att inte säga hej.
Men går man förbi varandra tycker jag det är oerhört otrevligt att ignorera istället för att säga hej.
Fast var går man förbi varandra? Jag förstår liksom inte hur logistiken ser ut?
Bor jag i ett enormt trapphus med fler än typ fem lägenheter villjag Verkligen inte att folk börjar se det som en vana att hälsa, det banar väg för obekväma och trånga situationer... och bor man som jag bor längsmed en gata med många hur och lägenheter är det ju just när folk är ute i trädgården som man"passerar" varandra och att då börja hojta är också tokigt.
Ser jag en granne på stan finns inte en suck att jag stannar upp eller hälsar om vi inte har en relation utöver just var vi bor...
Ute på landet passeerar man oftast varandra i bil. 🤷‍♂️
En granne är en granne, vi är liksom inte kompisar. Sedan kan en granne Bli en kompis men det är en annan sak.

Om jag och han som har dörren intill kommer hem samtidigt nickar vi visst och vill han någonting stannar jag ju och lyssnar (jag drar till och med in hans soptunna, och han min. ;) ) , men möts vi ute på gatan ser jag ingen anledning. Det blir ju jättejobbigt om vi inte ska kunna sitta ute på våra respektive uteplatser utan att det känns tvunget med interaktion.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar