Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Googlade lite på vit herdehund.. är inte den rasen egentligen (kollade historien) som en vit Schäfer? Fast godkänd och ansedd som renras?

Typ :D

Jo. Typ :D

Vit herdehund är lite mindre skarp än schäfer. Fanns högt på vår lista och mina önskemål om temperament är ungefär som dina. Nu blev det inte det, det dök upp en blandraskull ( :o ) som var ännu mer lik vårt ideal.

Du kan även titta på om beauceron är något för er, de är stora. Och det finns några Rhodesian Ridgeback-ägare här som talar mycket varmt för den rasen.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Har läst att det är flera med mig som rekommenderar Vit Herdehund :D Har 2 långhår själv och får nog säga att så mycket "skit" drar de inte in som man skulle kunna tro, men vita hår överallt får man räkna med. Härliga hundar som gärna hänger med på allt. Som sagt, rasen verkar passa er som handen i handsken ;)
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Om du kan krypa ner lite i storlek tycker jag att Lapsk Vallhund eller Finsk Lapphund skulle passa er, små men kompakta och även om den finska lapphunden ser fluffig ut går det lätt att ta han dom pälsen (bara att skölja av om det blir skitigt) och de tycker inte om att vara i vatten (de kommer inte krypa ner i dikena).
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Men varför är det så noga med att öronen ska stå upp?

Vit herdehund, finns också svarta schäfer.

Korthårig collie är lite mindre men hanarna kan bli 60 cm i mankhöjd. Öronen står upp, ska delvis vippa lite.

Hade ni släppt på det här med kravet om öronen skulle ni haft så många fler raser att välja på och om ni också kunde minska lite på mankhöjdskrav till t.ex minst 50 cm. Det är ju inte så stor skillnad.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Självklart talar jag, vi, väldigt varmt om vår ras:)

TS: Ridgeback kunde ev vara något för er.

Skaffar du en RR har du en väldigt bra gårdshund med en hel del vakt vilket kan va bra om ni bor ensligt.
De hänger med på det mesta så löprundor och långa ridturer uppskattas verkligen. Många individer kräver dock mental stimulans också så att du gillar lydnad är bara positivt. Du kommer dock inte få så mycket "gratis" i lydnadsträningen utan kommer antagligen få jobba en hel del själv.
Jag har inga problem med att hon jagar. Finns säkert individer som gör det men jag tror inte rasen i sig är mer "jaktgalna" än att det går att träna bort.
Vad det gäller menalitet och friskhet/sundhet finns där både väldigt bra och dåliga linjer men om det blir aktuellt med en RR så sätt er in i rasen och kolla upp individer, linjer och uppfödare VÄLDIGT noga!
Inga Sankt Bernards -ögon och inget lurv. Nackdelen kan vara att de fryser men på med ett täcke så är det löst i många fall:) Inga uppåtstående öron förstås..

Fördelen med min RR är att hon ALDRIG lämna min sida när vi är ute och rider eller ute i skogen. Hon har stenkoll på vart jag är och även om hon tar sig en runda iväg så är det aldrig längre än att hon ser mej och kommer tillbaka inom minuten.
Så har jag också uppfattat att många RR's är. Förarbundna brukar det väl kallas om jag inte har helt fel;)

Lite grann info om rasen som jag fastnat för. Kanske inte nåt för er men ni har iaf fått lite mer att tänka på:D
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

anlednignen till att vi vill ha en hund med stående öron är att jag har väldigt dålig erfarenhet av hundar med liggande. Dvs det har varit mycket öronproblem. Både bland släkt och vänner är just öroninflammationer/ klåda mm vanligt förekommande hos dessa individer (inte alls hos de med stående9 och vet. har sagt att det ganska ofta beror på att det blir för varmt i öronen på dem.

Att hålla på och dona med öronen är väl inget som jag egentligen avskräcks från men efter att min mor fått avliva en hund enbart pga öronen (de höll på i flera år - kroniska öroninflammationer) och jag under min uppväxt hört dena stackars hund skrika av smärta vissa nätter så kan jag bara inte med att ta risken. Just nu i alla fall.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Schäfrar kan vara helsvarta, det är mao ingen egen ras på något sätt. Finns en tråd som var uppe för någon vecka sedan bara.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Jag har inte stött på någon korthårig hund med liggande öron som har återkommande problem med öronen.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Om ni är sugen på en schäfer men inte tycker om den karakteristiska schäferteckning så köp en svart schäfer då. :)

156600_10150128085348626_702398625_7819336_3082954_n.jpg


Affa%20379r.jpg


tidigarehundar_clip_image004.jpg
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)


Vilken mysare :love:

När jag ser dina bilder så ser jag ju att Fanny (den hund som familjen haft och som är vårt ideal, Schäfer/Schabrador) såg ut som en svart schäfer, möjligtvis ngt smalare i ansikte och kroppsbyggnad men det kan bero på att hennes päls inte var så buskig.

Men hur hittar man en svart schäfer då? Är det bland vanliga schäferkullar eller är det mer som med vita schäfrar att det är egna kullar?
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)


Vilken av bassetvarianterna tänker du på då? Hound?

Fauvar, petiter och deras större kusiner mfl. har mig veterligen inga jätteproblem med öronen. Jag vet att ingen av mina fauvar eller bekantas fauvar har öronproblem i alla fall ;)
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Ja, det säger sig ju självt att hundar med liggande öron lättare kan få öronproblem än hundar med stående. Kommer det in fukt kan det ju bli varmt och gosigt där bakterierna frodas.
Men jag kan inte tro att det är vanligt med så stora problem som du beskriver!

Jag har RR, den rasen har du redan fått info om, och min tjej har haft öroninflammation en gång. Badvatten i öronen ;)
Men hon hade inte ont. Det var bara att tvätta och torka ur regelbundet så var problemet snart borta.

Sen kan också öronproblem vara relaterat till allergi. Det är då det blir riktigt stora problem om man inte inser den bakomliggande orsaken.

Vad jag ville få fram var att problem med hängande öron inte borde vara så himla avskräckande. Se bara till att du kollar linjerna för problem och allergi.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Vilken mysare :love:

När jag ser dina bilder så ser jag ju att Fanny (den hund som familjen haft och som är vårt ideal, Schäfer/Schabrador) såg ut som en svart schäfer, möjligtvis ngt smalare i ansikte och kroppsbyggnad men det kan bero på att hennes päls inte var så buskig.

Men hur hittar man en svart schäfer då? Är det bland vanliga schäferkullar eller är det mer som med vita schäfrar att det är egna kullar?


Det föds ganska mycket svarta i brukslinjerna... Varpå jag rekommenderar dig att kika på uppfödare som avlar på brukslinjer... Det finns en del som nästan enbart får Svarta i en kull. Ring uppfödare och kolla runt. http://www.svenskbruksschafer.com/
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :) Äntligen...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 153
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Nu är det dags att införa en hund i min och sambons liv. Men velar mycket bland raser. Vill helst ha en renrasig då man mer vet vad man...
Svar
13
· Visningar
1 542
Senast: Viveka
·
I
Övr. Hund Jag vill ha en hund men vet inte vilken ras.. Jag har aldrig haft hund innan men har passat och haft "hunddagis" på sommrarna där jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp