Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

TeamLundVer

Trådstartare
Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har väldigt olika hunderfarenheter och har således även funderingar om vad som skulle passa bäst för oss.

Sambon är uppväxt i villa med hund. Först en tax och därefter en Labrador.

Själv är jag uppväxt på landet (van att öppna dörren och låta hundarna springa fritt hemma) och vi har nästan alltid haft två hundar samtidigt. Vi har haft gråhund/leklandterrier, Schäfer/Schabrador, okänd blandras (omhändertagen), strävhårig foxterrier, Fyrvägskorsning (Schäfer, Labbe, Flatte och Golden) och slutligen strävhårig foxterrier (igen).

Vi bor på precis samma sätt som jag gjort under min uppväxt (omgärdade av åkrar) och är väldigt aktiva människor. Jag har häst, sambon springer mycket (och långt) och vi är gärna ute i skogen.

Jag har alltid velat ha en Otterhound men sambon har inte blivit övertalad än så det får väl bli lååångt fram i tiden.

Faktiskt kan vi inte riktigt komma överens om precis vilken ras vi vill ha. :o

Vi är överens om följande:
*Minst lika hög som en Schäfer (men inte jättemycket högre)
*Uppåtstående öron
*ABSOLUT INTE tecknad som en Schäfer (jag tycker att de spräckliga och de med sadel är superfula, förlåt men jag kan inte hjälpa det)
*En aktiv hund som orkar (så småningom) att följa med sambon på 1-2 mils joggingrundor.
*En hund som kan följa med till stallet
*Inte en jakthund (eftersom den kommer få gå lös hemma och vi har både råddjur och harar här)
*Inga "Sankt Bernhard ögon"
*Gärna fallenhet för lydnadsträning då jag verkligen älskar detta
*Inget superlurv (lite är OK) med tanke på leriga åkrar

Vi funderar (hoppa inte på mig nu) faktiskt på en blandras. Fast hittar vi en renras som funkar så är vi lika glada för det :p

Jag är ju uppväxt med en del blandisar och de problem vi haft har varit, två med klåda i öronen (iofs på foxarna oxå) varav den ena blandisen även har hudexem pga oerhört tät och lång (blir dock rakad numera) päls.

Den hund jag ser framför mig som idealet var (om än lite för låg) Schäfer/Schabrador (svart).

Jag funderar i banor som Schäfer (vit?) och de andra liknande vallhundarna (kommer inte ihåg vad de heter Teu ngt..), border collie (fast de är väl ngt små?) annars är jag ganska fast i mina tankebanor.

Skulle ni vilja hjälpa mig bena ut det?
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Belgare brukar inte helt sällan vara "jaktidioter" speciellt om de inte får tillräckligt med psykisk stimulans.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

1-2 timmars promenad är ju ingenting för de flesta hundar, så BC och aktiva bruksraser går bort om du inte tänkt elitsatsa.

Dalmatiner tycker jag borde vara ett bra alternativ:) storpudel är skitcoola. En bra rottis, kanske dp-labbe.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

1-2 timmars promenad är ju ingenting för de flesta hundar, så BC och aktiva bruksraser går bort om du inte tänkt elitsatsa.

Dalmatiner tycker jag borde vara ett bra alternativ:) storpudel är skitcoola. En bra rottis, kanske dp-labbe.

Men det står väl springa 1-2 mil, inte 1-2 tim prommenad? ;)
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Om det inte varit för att du vill ha en så pass stor hund skulle jag ha svarat: lapsk vallhund.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Border collie kräver mer än vad ni tänker er, likaså de belgiska vallhundarna tycker jag

Jag tänker spontant en flatte om ni kan bortse från öronen som ju inte står uppåt, en vit herdehund, dalmatiner eller en dp-labbe
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

1-2 timmars promenad är ju ingenting för de flesta hundar, så BC och aktiva bruksraser går bort om du inte tänkt elitsatsa.

Dalmatiner tycker jag borde vara ett bra alternativ:) storpudel är skitcoola. En bra rottis, kanske dp-labbe.

1-2mils löpning ska det vara :) + vara med på stallet, lydnadstränas och promenixa i skogen(kanske ngn cykeltur då och då men det låter jag vara osagt + att den givetvis får hänga med mig ut oxå men då pratar vi kanske 5km löpning i snigelfart och det fixar j de flesta raser)

Både pudel och rottis har väl hängande öron? Vad är en DP-Labbe?
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Springa 1-2 mil kan de flesta Vuxna hundar med normal kroppskonstituion och storlek liten jackrussel och större (förutsatt att de är tränade såklart) Min farbror sprang 1-1,5 mil några gånger i veckan med deras 3kg yorkie när den var yngre (14år nu så tar det lite lugnare)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Springa 1-2 mil kan de flesta Vuxna hundar med normal kroppskonstituion och storlek liten jackrussel och större (förutsatt att de är tränade såklart)

Naturligtvis, men det är ju fortfarande inte samma sak som 1-2 timmars prommenad :idea:
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Vit herdehund är nog den jag kommer på som passar både utseende- och aktivitetsmässigt.
Kan ni krypa lite neråt i storlekarna så kanske lapsk vallhund passar som Gnist föreslagit!
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Belgare brukar inte helt sällan vara "jaktidioter" speciellt om de inte får tillräckligt med psykisk stimulans.

Vad tråkigt :crazy: jag som tyckte de verkade tillräckligt lätta i kroppen för att orka med sambon :D och samtidigt lättlärda (vilket jag vill ha) och i hyfssat rätt storlek (tror jag iaf)

Åh det är svårt det här
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Springa 1-2 mil kan de flesta Vuxna hundar med normal kroppskonstituion och storlek liten jackrussel och större (förutsatt att de är tränade såklart) Min farbror sprang 1-1,5 mil några gånger i veckan med deras 3kg yorkie när den var yngre (14år nu så tar det lite lugnare)

Jag tänkte mest att eftersom vi vill ha en lite högre hund så får den inte bli för tung i sin kroppsbyggnad då det borde slita på höfter och leder mer än vad en lättare kropp gör. Man vet ju aldrig, sambon har börjat yra ngt om maratonlopp istället för halvmaror men jag vet inte om han menar allvar med det snacket :p
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Jag tänker spontant Vit Herdehund, även om lera kanske syns väl på dem :p
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Korthårig collie stämmer in precis förutom att öronen ska tippa lite. Å andra sidan står de ofta rätt upp ändå... Lättskött, aktiv, gillar lydnadsträning, men inte jättekrävande.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Jag håller med de flesta andra, Vit herde hund! Jag själv har en och älskar rasen ;)
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Jag tänker spontant Vit Herdehund, även om lera kanske syns väl på dem :p

Nu tänker jag väl inte riktigt på färgen som opraktisk (dammgrå är en oerhört poppis färg på landet :p) utan det jag skrev om långhåriga hundar är mest för jag vet hur svårt det kan vara att få bort flera kilo intorkad lera som de kommer in med ibland, det räcker gott och väl med det som "korthåriga" hundar lyckas släpa in.

Googlade lite på vit herdehund.. är inte den rasen egentligen (kollade historien) som en vit Schäfer? Fast godkänd och ansedd som renras?

Typ :D
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Haha ja jag förstod att det var det du syftade på! Vit Herdehund kommer främst från vita schäfrar så det kan nog vara den du tänker på, men det finns även en ras som kallas för Vit schäfer som inte är godkänd av SKK.

VH finns förresten som både lång och korthårig, där den korthåriga har samma päls som en korthårig (dvs vanlig) schäfer. Jag har egentligen bara träffat en individ av resen, men hon är supertrevlig och låter som något som skulle passa er.
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Om ni inte hade haft kravet på höjden så hade kanske en pinscher vore något?
De blir upp till 50 cm i mkh (vissa blir större) och är snabba, smidiga, aktiva och har betydligt mer vakt än jakt i sig. De kan lätt hänga med i hästarnas tempo och skulle uppskatta en springtur - men de kan lika gärna hålla en sällskap i soffan när man är förkyld. Pälsen är kort, rasen är frisk överlag. (men se till att föräldrarna (och uppfödarna :D ) har bra mentalitet.)

Jag har flera hästtjejer i bekantskapskretsen som har pinscher, de med egen gård har en riktigt bra gårdshund. (Och man kan rida och galoppträna några varv på travbanan - tillsammans med superglad hund!)



(Jag hade omvända krav på storleken, så jag har dvärgpinschrar, men jag föll för pinschern först.)
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Ah, läste för snabbt (på mobilen och under jakt:p) så jag missade ju dessutom det med öronen.

Men 1-2 mil är inte heller nån fara för en frisk vuxen hund. En vanlig dag kan mina springa först 1 mil vid cykel till stallet och sedan hänga med på 1,5 mils ridtur. Så håller du dig bara ifrån de tyngsta raserna ska det inte vara några bekymmer.

Men då röstar jag också för ngn lapphund!
 
Sv: Hur tänka vid köp av hund (rasspecifika egenskaper)

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med en "spräcklig" schäfer, men jag kom spontant att tänka på hollandse herdeshund. Den är ju dock tigrerad men finns även i mörkare variant som ser nästan svart/helt mörkbrun ut.

Vit herdehund är också ett alternativ som förmodligen passar ännu bättre då de (vad jag tror) inte är fullt lika vassa som den holländska.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :) Äntligen...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 156
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Nu är det dags att införa en hund i min och sambons liv. Men velar mycket bland raser. Vill helst ha en renrasig då man mer vet vad man...
Svar
13
· Visningar
1 542
Senast: Viveka
·
I
Övr. Hund Jag vill ha en hund men vet inte vilken ras.. Jag har aldrig haft hund innan men har passat och haft "hunddagis" på sommrarna där jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp