Bukefalos 28 år!

Köpa hund - Välja ras

Nu är det dags att införa en hund i min och sambons liv. Men velar mycket bland raser. Vill helst ha en renrasig då man mer vet vad man "bör" få.

Krav - riktilinjer
  • minimal / liten pälsvård
  • Mellanstor, tänk pincher
  • will to please
  • soffpotatis (kan koppla av hemma)
  • Inte allt för dyr(säg under 10000kr)
  • Aktiv sällskapshund

Min sambo har aldrig haft hund men älskar djur, så det kommer bli jag som har det högsta ansvaret. Hunden kommer att få följa med mig till arbetet och stallet. Spåra på hobbynivå, lydnads och lite agility. Lite lagom.
Hunden ska ändå inte vara för skarp så att min sambo inte kan hantera den. Helst inte allt för vaktig/skällig.

har ni några tips?

Har funderat på DSG (dansk/svensk gårdshund) Pincher, Sheltie, Collie men är inget konkret.
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Har du tittat på Staffordshire bullterrier?
En valp kostar dock runt 13 000 men det gör de flesta renrasiga hundar.
Är lite mindre än mellanstorlek men det är ju en synnerligen rubust hund så jag tycker det är svårt att räkna staffen som en liten ras.
Passar den aktiveringsnivå du beskriver. Ingen vakt, inget skall, ingen jakt. Snäll men bufflig mot alla människor.
Min har underbart mycket will to please.

Mvh
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

En welsh springer spaniel tror jag kan passa, mindre pälsvård och mindre aktiveringsbehov än den engelska varianten, vilket torde passa er bra. Lagon stor lättsam och glad allroundhun d om man vill ha en härlig friluftskompis och träna lite lagom, inget om man satsar på att komma ut och tävla tidigt och klättra fort i klasserna, men annars funkar de bra till det mesta.

En del pälsvård såklart, men inget överdrivet utan veckovis borstning räcker, vill man ha utställningpäls bör man frisera lite 1-2 ggr i månaden men för vanlig vardagsfin päls kan man glesa ut betydligt. Som motvikt till pälsvården kan nämnas att dom är vädertåliga och mkt sällan eller aldrig behöver kläs på vid tex stallvistelse.
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Jag har själv en DSG och det låter som att den skulle kunna passa in på det du vill. Men soffpotatis och DSG rimmar inte i mina ögon. Men om du menar att du vill ha en hund som gärna myser nära i soffan så stämmer det för DSG myser mer än GÄRNA tätt intill :) Men dom är inga lata soffpotatisar utan aktiva hundar som vill ha både mental och fysisk stimulans :)

Dock kan det bli svårt att hitta en DSG för under 10000, att köpa hund kostar ju en del. Vet inte om det finns någon renras för under 10000 kr.
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Att köpa hund är inte som att köpa häst, att man kan kolla efter priser, pruta osv. Oftast sätter rasklubben riktlinjer på priser och sedan håller de flesta sig däromkring. Vissa raser kostar såklart mer, men de flesta ligger runt 10-12000. Köper du en hund med defekt, tex färgfel, bettfel osv får du såklart prisavdrag.

DSG verkar vara en lämplig ras.
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Welshen passar rät bra in på de övriga kriterierna men pälsvården skulle jag inte klassa som liten eller minimal - det är en långhårig hund med rejäla behäng, lertider får man krasst räkna med dusch efter varje utevistelse, toppat med schampo och balsam minst 1 gång i veckan om man råkar få en hund som tovar lätt (det är väldigt individuellt) eller om man använder kläder på hunden. Plus trimning varannan vecka om man vill hålla pälsen kort, är hunden bara hemmahund väljer många att låta trimma bara 4 ggr/år, men då får man räkna med att pälsen växer sig rejält lång däremellan.

Inte heller skulle jag säga att aktiveringsbehovet på welshen är mindre än hos den engelska sprigern, om något så finns det tyvärr en hel del uppfödare som avlar icke jaktdugliga welsh, men det drar ju inte ner på aktiveringsbehovet.
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Jag har ingen aning om vad andra raser än min egen kostar i inköp, men tycker du inte att det känns väldigt onödigt att begränsa sig så kraftigt över bara några tusenlappar?

Bättre att spara lite mer (lägg undan månadskostnaden under en period så har du snabbt flera tusen) och kunna välja vilken ras man vill.
Kan inte finnas alls många raser att välja på under 10000 kr..
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Har haft flera ESS och även en welsh och tja jämför man så är welshen lättsamare både vad gäller aktivering och pälsvård. Generellt sett såklart. Min hade ifs god pälskvalitet och tovade inte. Men skulle man ha oturen att få en individ med dålig pälskvalité kan man ju ändå inte ställa ut så då kan man ju klippa ner dem. Har TS tittat på sheltie och collie så är TS nog beredd att spola av efter stallbesök redan.
Jag badade inte min med schampoo mer än kanske var 6 e vecka, men som sagt han hade god (rastypisk) pälskvalité
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Welshen passar rät bra in på de övriga kriterierna men pälsvården skulle jag inte klassa som liten eller minimal - det är en långhårig hund med rejäla behäng, lertider får man krasst räkna med dusch efter varje utevistelse, toppat med schampo och balsam minst 1 gång i veckan om man råkar få en hund som tovar lätt (det är väldigt individuellt) eller om man använder kläder på hunden. Plus trimning varannan vecka om man vill hålla pälsen kort, är hunden bara hemmahund väljer många att låta trimma bara 4 ggr/år, men då får man räkna med att pälsen växer sig rejält lång däremellan.

Inte heller skulle jag säga att aktiveringsbehovet på welshen är mindre än hos den engelska sprigern, om något så finns det tyvärr en hel del uppfödare som avlar icke jaktdugliga welsh, men det drar ju inte ner på aktiveringsbehovet.

Håller med detta!
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Priset var väl mest en riktlinje, när jag var barn så hade vi renrasiga collies och min prisbild är väl lite förvrängd eftersom att jag jämför lite med dåtidens priser, men allt går ju upp så det får ju bli det pris som anges ;)
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Vi har olika erfarenheter då :) även om du nog sett en längre utveckling av raserna. Själv har jag bara involverat mig de senaste fem åren, men däremot ganska intensivt och sett en bred front hundar.
De uppfödare jag hjälpt till hos samt vad man sett på både prov, test och utställningar har gett mig intrycket att welshen generellt sett är mera turbo av de två, däremot ser man betydligt fler arbetsinriktade ESS. Pälsvården är definitivt mer jobbig på en ESS och öronen tyngre.

Själv är jag kanske för petig och vill ha hunden totalt ren för att kunna ha den i soffa och dylikt. Den mesta sanden etc ramlar visserligen av när väl hunden torkat och lämnar hunden ren, men då får man räkna med att dammsuga den delen av huset som hunden varit i i stället. Just hennes päls är väldigt lättskött men så är inte fallet med alla, det avlas i mitt tycke för mycket på mega-päls, utan en tanke på att det ska vara en fungerande skogshund. Men söker TS en lättskött päls så tänker jag mer på typ kort vorstehpäls - mina jaktkamrater förstår inte alls saker som att man måste kamma frön och kardborrar ur pälsen, att våt snö kan klunpa upp hela behängen eller att en reflexväst typ Hurtta tovar ihop håret under den.
 
Sv: Köpa hund - Välja ras

Förlåt om jag kapar tråden lite, men nu när jag har identifierat ett par andra springerägare måste jag passa på och fråga lite. :)

Har själv haft flera ESS och tyckte från första stund att det var "hundarnas hund". (Tidigare hade jag haft Golden, som visserligen var trevliga, men i jämförelse med springrarna lite för tröga för min smak).

Welshen är däremot en helt ny bekantskap för mig, jag valde den främst för att den verkar ha bättre öron och päls än den engelska. Har läst på en hel del, men inte träffat mer än ett par stycken welshar. Min nya valp är ljuvlig och väldigt följsam, i stort sett helt problemfri hittills, (bortsett från att den biter i händerna som alla valpar, men det går ju över med tiden). :)

Men man kan ju inte bedöma mycket på en såpass ung individ, så därför är jag lite nyfiken på info från folk som haft båda raserna. Pratar man med uppfödare så är ju alltid den egna rasen helt utan fel, och det bästa som existerar ö.h.t.

Finns det generella rasbetingade skillnader i temperamentet på ESS och WSS? Efter vad jag har hört är welsharna lite "flamsigare" och blir inte mogna förrän bortåt 3-årsåldern. De lär också vara mer svårtränade än ESS. Stämmer det?

En annan sak som jag hört är att welshen är mjukare mot andra hundar och mycket sällan visar aggressivitet, stämmer det? (Det har varit en del problem med hanhundsaggressivitet hos familjens gamla hane, och det är något jag helst vill undvika).

Hur är det med jaktdriften? Den har varierat väldigt hos våra tre ESS, från nästan noll hos min egen tik till ganska stark hos de andra. (Ganska = dra iväg efter ett rådjur och bli borta utom synhåll någon minut). Eftersom jag inte jagar själv, är överdriven jaktlust naturligtvis ett minus för mig.

Slutligen apportering: Jag gillar hundar som bär omkring saker av sig själva, retrievers är ju otroligt charmiga i det avseendet. Det jag upplever hittills med den nya valpen är att den är mindre benägen att plocka upp och bära än vad den gamla var i samma ålder. Finns det rasbetingade skillnader här?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 907
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 407
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 355
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 847
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp