Hur tänker hundägare egentligen?

Emma-pemma

Trådstartare
Varning för ett argt inlägg!
Ibland undrar jag hur hundägare tänker. Att de liksom blir kränkta när man säger till att de måste ha ordning på hunden. Jag har flera vänner och släktingar med jättetrevliga hundar, men det känns som att de inte tänker längre än näsan räcker. (Morr...)

Vi har katter, de bor här och den här gården är alltså deras hem. Igår kom en bekant och hälsade på. Släpper ut hunden som strosar omkring utan koppel. Hunden får syn på en katt och börjar jaga denna. Ägaren står bara och tittar och försöker inte ens kalla tillbaka hunden. När jag ropar gör hon det, men förklarar att hunden är såå lydig men om den börjat jaga är det svårt att kalla tillbaka. Men varför släpper man då hunden om den inte är tillräckligt lydig för att genast avbryta en jakt trots att den är nära att få tag i katten? Och att sedan bli kränkt när jag tycker att hunden ska vara kopplad, och att den kan dricka sitt vatten på verandan och inte på parkettgolvet i köket.

Jag har upplevt detta med flera hundägare i bekantskapskretsen. Det kommer bortförklaringar som att "en hund kommer inte ikapp en frisk katt" eller "om inte katten börjar springa så jagar han inte" och liknande, men det är ju bara bullshit. Det här är katternas hem, och där ska de vara fredade.

Suck!
 
Som hundägare hade jag blivit vansinnig av sådant beteende. Jag tror inte heller att jag är ensam om det utan det tror jag att de flesta hade blivit. För mig handlar det inte om hundägare som kategori utan kategorin människor som inte tänker innan de gör och de finns i alla kategorier.

Överhuvudtaget har jag väldigt svårt för gränslösa människor som tar förgivet att de själva, deras partner/barn/djur alltid är välkomna överallt och kan bete sig hur de vill utan att ta hänsyn till andra. Så, jag skulle vilja påstå att du stör dig på gränslösa människor för jag lovar att du inte hade stört dig på mig som hundägare för jag hade aldrig kunnat drömma om att bete mig så illa.
 
Jag tror inte det du beskriver handlar om besvärliga hundägare utan besvärliga människor. Jag är övertygad om att situationen hade varit den samma om det rört sig om ett barn och inte en hund och att de har liknade tänkesätt i många situationer. En del människor är lite väl uppe i sitt och har svårt att se situationen annat än från sitt perspektiv.
 
Varning för ett argt inlägg!
Ibland undrar jag hur hundägare tänker. Att de liksom blir kränkta när man säger till att de måste ha ordning på hunden. Jag har flera vänner och släktingar med jättetrevliga hundar, men det känns som att de inte tänker längre än näsan räcker. (Morr...)

Vi har katter, de bor här och den här gården är alltså deras hem. Igår kom en bekant och hälsade på. Släpper ut hunden som strosar omkring utan koppel. Hunden får syn på en katt och börjar jaga denna. Ägaren står bara och tittar och försöker inte ens kalla tillbaka hunden. När jag ropar gör hon det, men förklarar att hunden är såå lydig men om den börjat jaga är det svårt att kalla tillbaka. Men varför släpper man då hunden om den inte är tillräckligt lydig för att genast avbryta en jakt trots att den är nära att få tag i katten? Och att sedan bli kränkt när jag tycker att hunden ska vara kopplad, och att den kan dricka sitt vatten på verandan och inte på parkettgolvet i köket.

Jag har upplevt detta med flera hundägare i bekantskapskretsen. Det kommer bortförklaringar som att "en hund kommer inte ikapp en frisk katt" eller "om inte katten börjar springa så jagar han inte" och liknande, men det är ju bara bullshit. Det här är katternas hem, och där ska de vara fredade.

Suck!

Den hunden hade varit död om det hänt på min gård (i synnerhet om den hade gett sig på min älskade gammelkatt :heart). Nu har jag ett visst rykte som en surkärring :angel: så det skulle inte hända här, ingen kliver in på min gård utan att ha hunden i koppel.
 
I min bekantskapskrets är det ett icke förekommande beteende. Jag och samtliga hundägande vänner vet vad vi har för hundar, samt respekterar alla djur. Ska vi hem till någon annan är det standard att fråga om det finns andra djur där, samt prata med den vi ska till om hur vi tillsammans ska ordna det så att djuren mår bra under ett eventuellt besök osv.

Med andra ord: Byt vänner/bekantingar eller informera dem INNAN besök om att det är förbjudet för hundar att gå lösa där, oavsett hur bra lydnad de påstår sig ha på sina hundar. På så sätt slipper du bli arg och djuren slipper bli stressade.
 
Har en släkting som beter sig lite likadant. Hen har ganska många hundar och de är inte rumsrena. Då kan man tycka att hen borde rasta hundarna innan de kommer in, men de är tydligen rastade när de har gått lösa in i huset. Hen torkar heller inte upp :rage:

Tyvärr går det inte riktigt att byta släktingar :meh:

Men jag skyller bara på att hen är oansvarig, inte hundmänniska
 
Nora springer alltid lös här på gården (radhusområde). Katterna bryr hon sig inte om men när jag ser en katt håller jag ändå ett extra öga på henne tills katten är borta. Kommer det ut en granne kallar jag alltid henne till mig tills jag hälsat på grannen och vet om den vill hälsa på Nora eller inte. Vill den inte det får hon snällt sitta hos mig tills grannen passerat. Hon vet att hon inte får hälsa på någon utan ok från mig. Min granne har hemtjänst och igår kom en hemtjänstpersonal ut och ville hälsa på Nora och försökte locka henne till sig, men Nora stod där hon stod tills hon fick ok av mig at hälsa. Hon är verkligen en fantastisk liten hund 🥰

Hade Nora jagat en katt hade jag blivit vansinnig! Eller om hon hade sprungit fram till hundar och/eller grannar. Hon jagade en tupp en gång och jag kan säga att det har hon aldrig gjort igen.
Så jag tror som de andra säger. Det är inte dumma hundägare, det är dumma människor. Som någon skrev hade den säkert även låtit sitt barn härja och kanske t.o.m. jaga katten.
 
Har hänt här med.Brukar få tag på hundar då alla katter har löpt in i stallet och upp på loftet och för att komma ut från stallet där ifrån behöver hunden ta sig förbi rasande kattägare för att komma ut igen, där ifrån leder jag ut hunden i nackskinnet ut till ägaren och släpper inte förrän koppel är på eller hunden sitter i bilen.

Det värsta jag hört var från en sambo till en i ett grannjaktlag som släppte ut sina vallhundar här och satte efter inte katten men väl kattmaten när bildörren öppnades och sedan har människan mage att säga att så blir det om du låter kattmaten stå så hundarna når, ägaren till hundarna fick en avhyvling om inte på denna gård och håll dina :rage: hundar kopplade på denna gård om du inte kan hålla koll på dom för stallet är kattens hem.
 
Nej det där handlar om en respektlös människa och har ingenting med hundägare i allmänhet att göra. Sen brukar ju katter iofs vara ganska snabba och hoppa upp på något men det beror ju på hur man bor, i vårat stall släppte vi bara ut hundarna men katterna där hoppade undan eller fräser ifrån., men då var det ju vårat eget stall och jag skulle inte åka hem till någon och bara släppa lös hundarna :)
 
Varning för ett argt inlägg!
Ibland undrar jag hur hundägare tänker. Att de liksom blir kränkta när man säger till att de måste ha ordning på hunden. Jag har flera vänner och släktingar med jättetrevliga hundar, men det känns som att de inte tänker längre än näsan räcker. (Morr...)

Vi har katter, de bor här och den här gården är alltså deras hem. Igår kom en bekant och hälsade på. Släpper ut hunden som strosar omkring utan koppel. Hunden får syn på en katt och börjar jaga denna. Ägaren står bara och tittar och försöker inte ens kalla tillbaka hunden. När jag ropar gör hon det, men förklarar att hunden är såå lydig men om den börjat jaga är det svårt att kalla tillbaka. Men varför släpper man då hunden om den inte är tillräckligt lydig för att genast avbryta en jakt trots att den är nära att få tag i katten? Och att sedan bli kränkt när jag tycker att hunden ska vara kopplad, och att den kan dricka sitt vatten på verandan och inte på parkettgolvet i köket.

Jag har upplevt detta med flera hundägare i bekantskapskretsen. Det kommer bortförklaringar som att "en hund kommer inte ikapp en frisk katt" eller "om inte katten börjar springa så jagar han inte" och liknande, men det är ju bara bullshit. Det här är katternas hem, och där ska de vara fredade.

Suck!
Vissa människor är sådana helt enkelt, har inte med hundägare specifikt att göra.
 
Lägger till att här finns både hund och katt, eller ja fanns katt med valde att omplacera senare katten av olika anledningar och inte skaffat ny.
 
Enda stället mina hundar har fått jaga katt på är hemma hos mej. Har jag haft med dom till någon så har dom varit kopplade om inte jag har fått lov att släppa. Alltid kopplade om det funnits andra djur i närheten
 
Som tidigare sagt: hundägare är inte en grupp utan den enda gemensamma nämnaren är just att de äger en hund.

Det du pratar om är personer som är allmänt dumma i huvudet. Sådana finns det gott om och de brukar utöver att de är hundägare även vara bilförare, någons föräldrar, någons kollega etc.

De allra flesta vettiga människor låter inte sina djur eller barn jaga andra djur vare sig det är katter, höns, kaniner, hästar eller kor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 638
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 228
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp