Hur tänker hundägare egentligen?

Eller marsvinsbur hos veterinären, och när man då påpekar att marsvinet inte tycker om hundar säger de "oj, jag trodde det var en katt i buren".

Min kanin godtog inte såna dumheter - hon fräste, reste ragg och markerade tydligt mot hundar som försökte inkräkta på hennes område. Även mot katter som betedde sig illa (katter som bara var och uppförde sig brydde hon sig inte om..). En (tidigare) kompis hade en släkting som lät sin stora hund gå runt och buffla som hon ville, och som en gång tryckte in huvudet i kaninburen när jag höll på. Innan jag hann dra ut hunden högg kaninen mot nosen :devil: .

Imo lär det vara samma typ av folk som glatt låter hunden kuta runt bland hovarna på främmande hästar som de möter ute, utan att ens försöka kalla in, för att "äsch, han är snäll!" eller "han får lära sig" (tydligen är det okej att låta nån bryta nacken då...). Stolpskott.
 
Senast ändrad:
Varning för ett argt inlägg!
Ibland undrar jag hur hundägare tänker. Att de liksom blir kränkta när man säger till att de måste ha ordning på hunden. Jag har flera vänner och släktingar med jättetrevliga hundar, men det känns som att de inte tänker längre än näsan räcker. (Morr...)

Vi har katter, de bor här och den här gården är alltså deras hem. Igår kom en bekant och hälsade på. Släpper ut hunden som strosar omkring utan koppel. Hunden får syn på en katt och börjar jaga denna. Ägaren står bara och tittar och försöker inte ens kalla tillbaka hunden. När jag ropar gör hon det, men förklarar att hunden är såå lydig men om den börjat jaga är det svårt att kalla tillbaka. Men varför släpper man då hunden om den inte är tillräckligt lydig för att genast avbryta en jakt trots att den är nära att få tag i katten? Och att sedan bli kränkt när jag tycker att hunden ska vara kopplad, och att den kan dricka sitt vatten på verandan och inte på parkettgolvet i köket.

Jag har upplevt detta med flera hundägare i bekantskapskretsen. Det kommer bortförklaringar som att "en hund kommer inte ikapp en frisk katt" eller "om inte katten börjar springa så jagar han inte" och liknande, men det är ju bara bullshit. Det här är katternas hem, och där ska de vara fredade.

Suck!
Som flera har sagt, det är mer en allmän idiot och inte specifikt hundmänniska. ;) Jag släpper aldrig hunden lös hemma hos andra och ger hunden vatten helst ute och om husägaren ändå menar att det är okej inne så torkar jag upp efter honom eftersom jag vet att han dräller.
När det gäller att jaga så får inte min jaga något utan att jag har sagt att det är jakt som gäller. Men finns det risk att det dyker upp något som är intressant att jaga är det koppel på, även hemma.
 
alltså min hund jagar katt om de springer. Vilket innebär att hon aldrig får vara lös där det finns katter

Är vi inne hemma hos vänner som har katt så även där får min hund vara i koppel så att hon inte stör katterna i deras hem

Man visar hänsyn oavsett djur och man har koll på sin hund. Ok olyckor kan hända hunden smiter ut från bilen/man tappar kopplet osv men nej man släpper inte bara ut den.
 
Har en släkting som beter sig lite likadant. Hen har ganska många hundar och de är inte rumsrena. Då kan man tycka att hen borde rasta hundarna innan de kommer in, men de är tydligen rastade när de har gått lösa in i huset. Hen torkar heller inte upp :rage:

Tyvärr går det inte riktigt att byta släktingar :meh:

Men jag skyller bara på att hen är oansvarig, inte hundmänniska

Men det går att säga nej, dina hundar är inte välkomna i mitt hem.
 
Varning för ett argt inlägg!
Ibland undrar jag hur hundägare tänker. Att de liksom blir kränkta när man säger till att de måste ha ordning på hunden. Jag har flera vänner och släktingar med jättetrevliga hundar, men det känns som att de inte tänker längre än näsan räcker. (Morr...)

Vi har katter, de bor här och den här gården är alltså deras hem. Igår kom en bekant och hälsade på. Släpper ut hunden som strosar omkring utan koppel. Hunden får syn på en katt och börjar jaga denna. Ägaren står bara och tittar och försöker inte ens kalla tillbaka hunden. När jag ropar gör hon det, men förklarar att hunden är såå lydig men om den börjat jaga är det svårt att kalla tillbaka. Men varför släpper man då hunden om den inte är tillräckligt lydig för att genast avbryta en jakt trots att den är nära att få tag i katten? Och att sedan bli kränkt när jag tycker att hunden ska vara kopplad, och att den kan dricka sitt vatten på verandan och inte på parkettgolvet i köket.

Jag har upplevt detta med flera hundägare i bekantskapskretsen. Det kommer bortförklaringar som att "en hund kommer inte ikapp en frisk katt" eller "om inte katten börjar springa så jagar han inte" och liknande, men det är ju bara bullshit. Det här är katternas hem, och där ska de vara fredade.

Suck!
Jag är hundägare och ställer mig den här frågan rätt ofta. Hundägare är generellt usla på att läsa av och ta ansvar för sina hundars beteenden.
 
Jag skulle säga att det är samma sorts hundägare som de kattägare som låter sina katter springa runt ute och använda våran köksträdgård som kattlåda... :meh:

Så det är ju, handlar om folk med noll hänsyn som har djur inte djurägare i sig.

F.ö anser jag det är grundläggande hyfs att inte låta sina djur terrorisera andras men det verkar tyvärr som vissa människor där ute inte håller med.
 
Hit är det förbjudet att ta med sina hundar, och jag tackar hellre nej till en träff än låter deras hundar jaga mina katter. Dessutom skulle det innebära att mina egna hundar skulle få vara i hundgården då de är betydligt större och tyngre än de hundar som finns i vår närhet.
Det är 2 personer som har svårt för mitt nej, och hävdar att deras hund är mindre än katterna. Kan så vara men mina katter bor här och ska få röra sig fritt.
 
Jag tror många (både hundägare och icke hundägare) öht inte tänker.

Ska jag åka till ett för mig nytt ställe så frågar jag alltid först om hunden/hundarna är välkomna om det skulle vara aktuellt att ta med dem. Är de inte det så får de sitta i bilen eller vara på annan lämplig plats (hos hundvakt eller hemma). När vi kommer fram till en ny plats så är de alltid kopplade eller kvar i bilen tills det står klart att något annan kan vara lämpligt och tillåtet. Jag är väldigt noga med att mina hundar ska orsaka så lite störning som möjligt för andra. Samtidigt är de familjemedlemmar så kan de vara med och det inte blir allt för jobbigt för dem, omgivningen eller mig så tar jag gärna med dem.

De flesta vi besöker som bor en bit bort skulle nog bli besvikna om vi kom helt utan hund. Ska vi besöka grannar eller någon i samma stad så kan ju hundarna lika gärna vara hemma.
 
Jag har gått så långt att banna min ena systers hund från min gård. Den får ICKE lämna bilen överhuvudtaget så länge den är på min fastighet. För syrrans sätt att se på det är ju att katterna kan klättra upp på något. Nån gång innan jag bannade hunden så hade hon kopplat honom men släppt kopplet- jo men jag kan få tag i kopplet då ju.. My ass att någon hinner kasta sig efter det om en hund sätter fart...
 
Kommer ihåg när jag gick på en hundkurs med gammeltanten och en kvinna tog med sin hund trots att den hade kennelhosta. Det var först efteråt som hon sade någon och då tyckte hon att "den har ju bara lite hosta och alla har väl ändå vaccinerat sina hundar".

Min gammeltant blev jättesjukt och det tog flera veckor innan jag vågade gå promenader med henne igen.
 
Tror ett stort problem är att folk ser sina hundar som barn och applicerar samma rättigheter på hundarna. Det märker man fort när dolk blir kränkta för att deras hund inte får följa med på middagar/besök/affärer/restauranger/kalas osv. Jag som har stor hund utgår automatiskt ifrån att han inte är välkommen, blir tvärt om överraskad om folk ber mig ta med hunden. Sen blir folk immuna mot den egna hundens dåliga beteende trots att de troligen inte skulle acceptera att någon annans hund gjorde samma sak om rollerna var ombytta.
 
Sen blir folk immuna mot den egna hundens dåliga beteende trots att de troligen inte skulle acceptera att någon annans hund gjorde samma sak om rollerna var ombytta.
Här tror jag verkligen att du slog huvudet på spiken. Det är så normaliserat att de inte ser hur galet det är längre.

Sen tror folk att andras djur liksom är miljöträning för deras egen hund, vilket fascinerar mig. Det märker man överallt, hunden ska få gå fram till änderna vid dammen i parken, hunden ska få sticka in huvudet under staketet in till tjurarna, hundarna ska få hälsa på grannens katt genom staketet etc. Säger man till att det inte är någon bra idé att släppa in hunden till mitt sto som nyss fått föl, för stoet kommer nog att sparka hunden, så får man till svar att hunden ju också vill se fölet. :confused:

Eller de som släpper fram sin hund till precis vilken annan hund som helst med argumentet att "Men min hund är snäll"......jovisst, men den du släpper fram till kanske inte är det?!

Sen har jag väldigt svårt att förstå varför folk ska dra med sig sina hundar precis överallt. Det är få hundar som uppskattar att gå på stan i flera timmar eller hänga med till någon kompis och dricka öl. Då har liksom hunden det trevligare och tryggare hemma.
 
Det finns hundmänniskor, sen finns det människor som råkar ha hund. Det är samma med de som har katt, barn, häst etc.

Jag har stött på många korkade hundägare. Nu senast i veckan när en tjej med två hundar kom över bron som leder till skogen. Jag och min kompis måste alltså över den bron. Hennes stora hund börjar spänna sig och smyga, vilket får kompisens rottisblandning att bli aslack. Vi stannar tio meter bort, matar med godis och väntar på att personen i fråga ska flytta på sig så vi kan passera.

Nä då, hon bara står där i T-korsningen med en hund som aktivt skäller, gör absolut ingenting för att lugna situationen. Det slutade med att vi var tvungna att gå den dubbelt så långa asfalterade vägen genom bostadsområdet för att komma ner till skogen.

Allt hon hade behövt göra var att gå någon meter ner i korsningen så vi kunde passera. Förstår verkligen inte varför hon bara stod där och lät hunden göra utfall :confused:
 
Hit är det förbjudet att ta med sina hundar, och jag tackar hellre nej till en träff än låter deras hundar jaga mina katter. Dessutom skulle det innebära att mina egna hundar skulle få vara i hundgården då de är betydligt större och tyngre än de hundar som finns i vår närhet.
Det är 2 personer som har svårt för mitt nej, och hävdar att deras hund är mindre än katterna. Kan så vara men mina katter bor här och ska få röra sig fritt.

Har man små hundar vill man inte heller att katterna ska skada dem kan jag tycka. :)

Min väninna har en stor hankatt och jag typ bär min hund när vi är där för han skulle lätt kunna attackera min hund för det är HANS revir. Speciellt om hunden är i samma storlek eller mindre.
Väldigt egen katt över lag :D

Tänkte det kunde vara ytterligare ett argument om de är påstridiga
 
Det finns hundmänniskor, sen finns det människor som råkar ha hund. Det är samma med de som har katt, barn, häst etc.

Jag har stött på många korkade hundägare. Nu senast i veckan när en tjej med två hundar kom över bron som leder till skogen. Jag och min kompis måste alltså över den bron. Hennes stora hund börjar spänna sig och smyga, vilket får kompisens rottisblandning att bli aslack. Vi stannar tio meter bort, matar med godis och väntar på att personen i fråga ska flytta på sig så vi kan passera.

Nä då, hon bara står där i T-korsningen med en hund som aktivt skäller, gör absolut ingenting för att lugna situationen. Det slutade med att vi var tvungna att gå den dubbelt så långa asfalterade vägen genom bostadsområdet för att komma ner till skogen.

Allt hon hade behövt göra var att gå någon meter ner i korsningen så vi kunde passera. Förstår verkligen inte varför hon bara stod där och lät hunden göra utfall :confused:
En klassiker.. Eller en hund som ligger over hela gångbanan och stirrar.. Folk..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 192
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp