Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Jag tycker nog att det är drastiskt att förstöra/drastiskt försämra en familjerelation med någon man faktiskt umgåtts med för en klumpig 'räkning.' Pengarna för bensin, djurvakt osv är inte något som kan läggas henne till last. Vad jag skulle gör är att sambo får sondera terrängen med syster på ett sätt som inte får henne att gå i försvarsställning om hennes ekonomi. Det kan ju ibland vara väldigt känsligt att erkänna att man inte har pengar men trots det vill umgås över julen och inte vågar säga något innan.

Naturligtvis borde hon ha handskats med det på ett annat sätt, men att sluta umgås eller skicka räkningar och tala om hur mycket hon är skyldig TS med sambo förstår jag inte. Vad kommer skava mest till slut, att räkna av pengarna med hur mycket systern bjudits hem tidigare år, inte betala och sedan sluta umgås, dvs ingen syster på jul eller andra högtider, eller betala 'räkningen' och fortfarande umgås med sina nära släktingar? Dessutom förklara för sambos far varför man inte vill umgås med hans dotter längre? Och att sambo inte umgås med sin syster? Om det skaver kanske sambo kan stå för alla kostnader kring jul, inkl räkningen eftersom det är hans syster?
 
Men vad säger sambon??

Jag hade nog sagt något i stil med "vi är nog kvitt för de jular och 40-års festen du firat med oss"

Eller lite mildare "Jag trodde vi var kvitt efter alla jular och fester vi hållt hos oss".

Jag hade nog faktiskt sagt som det är. "Jag måste säga att jag är jätteförvånad över att få en räkning för julfirandet, så har vi ju inte kört innan. Har det hänt något? eftersom vi inte har som vanligt, den som håller julen står för räkningen".

Just med frågetecken och med förvåningen. För det känns som udda beteende med hänvisning till hur ni brukar sköta det.
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?
Kan det vara så att systerns partner är den som ställer krav på betalning och systern inte kan/orkar gå emot partnern utan hellre tar betalt av sin familj för sin egen familjefreds skull? Kan det vara ett sätt av partnern att börja bygga upp murar mellan systern och hennes familj? Ja det är systern som har fört dialogen men vi vet inte hur samtalet har gått hemma hos henne. Bara en tanke innan man klipper några relationer.
 
Eller lite mildare "Jag trodde vi var kvitt efter alla jular och fester vi hållt hos oss".

Jag hade nog faktiskt sagt som det är. "Jag måste säga att jag är jätteförvånad över att få en räkning för julfirandet, så har vi ju inte kört innan. Har det hänt något? eftersom vi inte har som vanligt, den som håller julen står för räkningen".

Just med frågetecken och med förvåningen.
För det känns som udda beteende med hänvisning till hur ni brukar sköta det.

Jag tror att jag själv hade gjort precis såhär. Jag hade nog blivit förvånad och rätt ordentligt irriterad, men hade till sambons syster sagt precis som det fetade.
 
Ja, det var dumt att vi inte avklarade det här före vi åkte ner. Men i min värld så fanns det liksom inte på kartan. Min sambo vill inte bråka med sin syster och tycker att vi ska betala och jag vill inte vara den som gör mig osams med henne. Men om inte annat så vet vi ju att det är något vi ska diskutera till kommande jular.

Jag tycker att det är skitskumt och snålt. Men jag brukar som regel låta min man sköta relationen med hans familj och hade gjort det den här gången också. Men jag hade hört mig för inför kommande jular så jag visste vad som gällde.
 
Jag hade sagt något liknande med det som @em-pirre föreslår.
Jag tycker att det låter som att de helt plötsligt kom till insikt om att det är ganska dyrt med julfirande, och att det med bebis i familjen spräckte ekonomin för dec/Jan. Många har ju det lite ansträngt i januari.

Jag hade betalat utan att knota, men föreslagit knytis till kommande jular oavsett vem man firar hos.
 
Jag hade skivit/sagt precis som @Lovisaleonora skrivit och hade systern fortsatt velat ha betalt skulle jag dra av för maten som ni hade med er.

Jättemärkligt beteende. Förstår din irritation.

Vi kommer alltid överens innan om vad man ska ha med sig till julbordet. Har vi långväga gäster så får de ta med sig det enklaste typ pepparkakor, glögg till jul resterande står vi för.

Sådana saker gör man ju upp om innan inte efter
 
Jag hade betalt. Även om det hade känts lite konstigt. Sen försökt släppa det.

Sen kanske frågat inför kommande julfirande, sammankomster hur man gör med betalning. Bara så man är överens innan.
Samma sak här. Hade bara betalat och lagt det på ”Udda saker som folk gör-kontot” och inte grävt i det mer. Vid nästa sammankomst hade jag frågat lite försynt i förväg hur vi gör denna gången.

Att bryta kontakten bara för en sådan här sak känns drastiskt. Ibland gör människor helt enkelt (enligt mig) konstiga saker, men det tycker säkert folk om mig också.
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?
Det är väl inte alls bara att "betala och vara glad". Jag hade blivit skitsur och sagt att "vet du, det jämnar ut sig mot alla jular ni ätit här" och inte betalat en spänn. Fruktansvärt drygt beteende från hennes sida. Framtida jular får ni ju helt klart fastställa i förväg hur det ekonomiska ska lösas.
 
Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation.

Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi alltid jul hos mina föräldrar. I år blev det annorlunda och vi firade jul hos min sambos syster som bor 80 mil från oss. Dom brukar komma upp och fira jul vartannat år med oss och vartannat år med hennes sambos familj. Innan hon skaffade sambo firade hon alltid jul med oss, även när vi var hos mina föräldrar då även min sambos och då så klart även hans systers föräldrar också firade jul hos mina föräldrar.

Denna jul ville systern med familj inte åka upp till oss pga nyfödd bäbis och hon blev glad när vi frågade om hon ville att vi skulle komma ner.
Vi tog även med hennes och min sambos pappa (mamman lever inte längre). När vi efter fyra dagar ska åka hem så säger hon att hon ska räkna ut en summa per person för julmaten och höra av sig vad vi ska betala. I dag kom ”räkningen”.

Jag måste erkänna att jag blev förvånad över detta. Under alla år som hon firat jul hos oss och även hos mina föräldrar har hon aldrig behövt betala ett öre, och aldrig erbjudit sig heller. Vi tänker som så att det kostar att åka upp/ner (80 mil enkel väg) och har bla därför aldrig tänkt tanken att de som kommer ska betala för maten. Mina föräldrar och min sambos föräldrar brukar ta med en del mat men det är ändå vi som stått för det mesta. Vi har det inte speciellt gott ställt och har under de flesta av dessa år antingen varit föräldralediga, sjukskrivna eller student.

Vi har nu lagt ut pengar för diesel för resan ner och upp, plus pengar för hästvaktens resor till och från oss varje dag, plus att vi hade med oss en del mat. Det tillsammans är mer än vad de köpte mat för.

Jag tänker inte bråka med henne om summan. Det är så klart bara att betala och vara glad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna mig lite utnyttjad med tanke på alla år som hon firat jul hos oss utan att betala något. Samt alla somrar de varit upp och hälsat på utan att ha behövt betala för sig. Vi har endast hälsat på henne två gånger under alla dessa år då vi har svårt att åka ifrån gården samt att det är dyrt att åka. Men de är ofta upp både sommar och vinter men inte alltid över jul.
Hon bidrog inte heller med något till min sambos 40-års fest utan där fick jag stå för allt, trots det så fick hon det att se ut som att hon varit med och ordnat den. Eller jo, hon köpte en förpackning silverfärgade plastskedar till efterrätten.
Nä, jag är inte bitter… 😅🙈

Behövde nog mest bara skriva av mig, är ju egentligen fåniga grejer men som ändå gnager och skapar irritation.

Hur tänker ni?
Lämna till din sambos familj att kommunicera och betala. Det finns nog ingen möjlighet för dig att till 100% veta hela deras tidigare historia med ekonomiska aspekter. Jag tycker du bara ska släppa oavsett. Jag tror man måste tänka att har man vilja, råd och tid så bjuder man oavsett skulder hit och dit annars bjuder man inte. Jag tycker julmaten specifikt är mycket billigt. Julbordet kan ju fokusera mer på sill och potatis än dyrare kött, men ni var ju där i fyra dagar då blir det mycket annan mat?

Missförstod jag längden på vistelsen ?
 
Vi har bara ena sidan av saken. Det kan finnas em mängd aspekter vi inte vet.

Det skulle kunna vara så att systern inte hade råd att köpa julmat åt så många men bjöd in ändå för att hon ville ses. Men när julen var över var kassan tom och då kom den där propån om betalning?

Jag hade nog ringt och frågat m de har ekonomiska bekymmer och bett om ursäkt ifall jag trängt mig på (svårt att säga nej om nån vill ses?)

Oftast är det bäst att prata istället för att bli arg.
 
Jag hade inte betalt ett öre utan istället frågat hur det kommer sig att vi nu plötsligt ska börja betala för julmaten när det aldrig varit uppe på tapeten något tidigare år när hon ätit gratis hos oss. Beroende på vilket svar man får på det så kan det tänkas att jag då är bussig och betalar ändå (tex om det visar sig att hon har ekonomiska problem), men det är inte givet. Som du säger så kostar det oerhörda pengar att resa, och det är ju inte närmare för er att köra till henne än det är för henne att köra till er. Om hon menar på att det blir mest rättvist om man delar på kostnaden för maten så hade jag bara svarat att fine, då kör vi så framöver också och då får du vackert betala din del av julmaten nästa år. Då får vi se om hon öht kommer när maten inte längre är gratis...

Jag tänker att man inte behöver klippa familjebanden, men om familjebanden inte tål diskussion och ifrågasättande så kan man undra vilken slags relation familjen egentligen har sinsemellan. Jag hade inte orkat umgås med folk som inte tål att man ifrågasätter och diskuterar. Om de anser att jag kraschar familjefriden genom att ifrågasätta en sån här situation så är det deras problem, inte mitt. Man behöver ju inte vara otrevlig, man kan fråga på ett civiliserat sätt.
 
Varför skulle att man inte är tillsammans på just jul, innebära att man stänger dörren och klipper av relationen helt och totalt?
För mig känns det som ett väldigt konfliktsökande angreppssätt att på stående fot meddela att man aldrig mer vill fira jul ihop.

I min värld och många andras tror jag så funkar det inte så att man kan meddela att julfirande aldrig mer är aktuellt men resten av relationen flyter på som vanligt med umgänge på sommaren, födelsedagsfester, middagar, etc.

Tillvägagångssättet ger ju vidare motparten noll möjligheter att rätta till situationen.

Sammantaget tror jag inte det bäddar för en fortsatt god relation helt enkelt.
 
Som situationen beskrivs hade jag först och främst velat veta varför tanken om betalning kommer upp, och att den görs på det sättet?
När det finns en sedan länge etablerad praxis inom familjen så tycker jag man kan vara ganska krävande i att få en förklaring innan man tar ställning ett önskemål som så tydligt avviker. Speciellt när det kommer i efterhand och när det inte bygger på att man delar allas utgifter (tänker framför allt resor, de kan ju vara väldigt kostsamma för en del personer).
 
Vilken klumpig och mer än lovligt naiv snåljåp! Ja, det är kanske dyrt att ha gäster... men som vuxen får en allt lov att tänka på sådant innan.

Personligen hade jag exploderat på alla cylindrar och sagt åt min sambo att han vill inte att jag hanterar det hela men att jag kommer att göra det om han inte gör det :angel: Men som sagt, det är väl inte det smidigaste sättet att sköta det hela :D När jag väl blåst mina cylindrar (i enrum) hade jag känt mig fruktansvärt utnyttjad med tanke på alla tidigare tillfällen. Dvs relationen hade fått en rejäl törn och helt klart omvärderats.

Men oavsett hur en väljer att ta upp det hade jag inte betalat ett öre. Aldrig i livet.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Ava22
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp