Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Och min egen frid är enormt mycket större av att sätta ner foten :D Kan också säga att i mitt fall är det inte en fråga om ekonomi utan andra resurser/hjälp.
Ja just pengar är enkelt.
Det stör inte så mycket.
Nyttjande av andra resurser är mer i vägen för det egna livet.
Då blir det en annan sak.
 
Exakt! Vi har alla våra egna referensramar när vi ställs för situationer.

Jag är generellt gästfri. Men min ekonomi skulle absolut inte klarat att bjuda på julmat åt släktingar i flera dagar. Då hade det kraschat.

Jag hade tagit upp ekonomin direkt. Men TS släkting kanske inte klarade att stå med skammen att ha usel ekonomi? Men insåg när julen var slut att det inte gick ihop?

Kanske det, det finns som sagt många olika scenarios. Tex skulle TS ekonomi kunna vara på gränsen efter att ha åkt ner (inkl transporterande av systerns far). Har en själv satt sig i skiten får en faktiskt reda upp det själv. Ett sätt att göra det är att vänligt medge att det blev väl dyrt och fråga om släkten skulle kunna tänka sig att bidra? Inte att skicka en räkning.
 
Vissa människor är helt enkelt snålare än andra. Och olika familjer gör olika. Men jag tycker att i det läget borde systern ha pratat med sin familj först och meddelat att så här gör vi i år. Och inte bara skickat räkningen i efterhand.
O ja :D

Jag körde en gång ett gäng kvinnor på en gemensam kulturutflykt. Jag ville bjuda på skjutsen men de envisades med att ge mig bensinpengar. En av kvinnorna gav mig en tiokrona :rofl: Resten gav femtilappar eller mer.
Samma kvinna gav mig en hundralapp efter att jag bett henne sälja min folkdräkt som inte längre passade. Resten av pengarna hade hon gett till hembygdsföreningen :mad:
 
Det är en trevlig inställning, om man har råd.
Ja det är ju definitivt en ekonomisk fråga.

Vi bjuder också på allt möjligt just för att vi har råd.
Så att den som annars inte skulle ha haft möjlighet att vara med kan vara med helt obesvärat.
Jag tycker att man gör så, bjuder på vad man har.
Någon kanske har ett bra hus att hålla fest i och någon annan gott om pengar för att köpa festmat medan en tredje är bra på att baka.
Och så slår man sig ihop och har kul helt enkelt.
 
Den tanken slog även mig - att hennes sambo kanske är drivande här och tvingar henne att skicka räkning till gästerna? Det behöver givetvis inte vara så, men jag hade definitivt tagit upp det på ett försiktigt och mycket vänligt sätt med henne. Inte frågat rakt ut men lirkat lite. NÅT är ju inte som det ska, har hon en kontrollerande sambo så tycker jag innerligt synd om henne som tvingats skicka räkningar till sin julfirande släkt. (Det behöver självklart inte vara så, men nåt märkligt är det ju. Ekonomi eller annat.)

Det måste ju inte vara så att hennes sambo har varit drivande, men det behöver ju inte vara samma sak som kontrollerande, utan helt enkelt att man gör olika på olika håll i släkten. Exempelvis så förväntas man i sambons familj att bidra oavsett om det är födelsedag, jul eller påsk. Någon gör sillen, en annan står för skinka, en tredje har bakat, osv. På min sida i familjen så bjuder man. Det kanske har uppstått en märklig situation där systerns sambos sida av släkten har betalat för sig och att det då förutsätts att det måste vara samma för systerns sida av släkten. Men visst, jag förstår tanken att ta höjd för att något kan vara galet.
 
Ja det är ju definitivt en ekonomisk fråga.

Vi bjuder också på allt möjligt just för att vi har råd.
Så att den som annars inte skulle ha haft möjlighet att vara med kan vara med helt obesvärat.
Jag tycker att man gör så, bjuder på vad man har.
Någon kanske har ett bra hus att hålla fest i och någon annan gott om pengar för att köpa festmat medan en tredje är bra på att baka.
Och så slår man sig ihop och har kul helt enkelt.
Det gör jag gärna nu för tiden eftersom jag har råd. Jag kör främst folk i olika sammanhang och vill inte ha bensinpengar. Om man däremot t ex betalar fika åt mig är det en uppskattad gest.
 
Fast det är ju verkligen individuellt. Som en person som oftast har utnyttjats av släkten och sedan inte är intressant när jag satt ner foten så skiter jag fullständigt i eventuell frid i släkten.
Precis så!

Medan andra grattade mig på födelsedagen så frågade hon om hon kunde låna pengar. Medan andra frågade om operationen gått bra så frågade hon om hon kunde låna pengar, medan sndra önskade mig god jul frågade hon om hon kunde låna pengar. Och nu dags igen. Varje månad.
Samtidigt berättar hon gärna för andra allt jag gör fel, att jag kommer bli sjuk, att jag är en dålig människa, gör sig rolig över min syn- och hörselnedsättning inför andra när jag inte är där osv. Allt för att själv framstå som bra.
Säger jag ifrån, om ens försiktigt, så blir hon ännu värre för då har jag haft mage att kritisera henne.

Så...jul är absolut en av frågorna som är en het potatis även här... och i år lär kontakten rinna ut i sanden för då blir svaret "nej"... och då är jag bara skit plötsligt.
 
Vet du vad min tanke är?
Jag hade frågat henne hur hon mår och om de behöver hjälp med något. Anledningen till att du frågar är att du blev förvånad över att de ville dela upp kostnaden för julmaten.

Och sen skickar du en sammanfattning av det du skrivit här. Antingen är hon ju supersnål, eller så har någonting hänt så att de faktiskt står på ruinens brant. Man vill ju som brydd släkting faktiskt veta, eftersom hur man hanterar det beror på orsaken.
Hon är snål, det vet jag sedan tidigare. Tror inte de står på ruinens brant då de dagen efter vi åkt hem var och tittade på en ny bil, en elbil för att bränslet har blivit så dyrt. Jo tack, vi vet att bränslet blivit dyrt, vi körde just 160 mil. Dom själva kör inte många mil om året då de har gång/cykelavstånd till allt och bor nära pendeltåg.
 
Om ni inte var överens om det i god tid innan eller gjort så förut så tycker jag det är orimligt att komma med det under eller efter.

Har du fått en förklaring till varför det skulle vara något att börja med just i år?

Jag tänker att jag nog skulle hänvisa till alla tidigare år och att det är mer än betalt sedan länge. Och sedan bett om att alltid komma överens om det tydligt i förväg, för att det är så onödigt att bråka om pengar. Sen ser jag nog inte att det blir mer umgänge på länge, om det inte går att nå fram med att det blev ”tokigt” att göra på det här sättet.
 
Jag tror nog att jag hade svara något i stil men vad andra har skrivit här, att alla tidigare aldrig har "tagit betalt" av gäster och att om de hade tänkt det, så hade det varit bra att säga det innan vår 160 mils resa.
Att komma med sådant i efterhand är inte snyggt och att vi kommer att fundera på om vi ska ta betalt nästa jul vi har besök och - om vi inte tar betalt - vilka vi ska bjuda då.

Sedan hade jag nog avvaktat svaret. Kanske de har tagit tillbaka fakturan, eller nedsatt beloppet. Eller kommit med en förklaring som gjort att jag valt att betala i alla fall.

Oavsett så bör alla deltagande familjer prata ihop och enas om hur nästa jul ska bli.

Jag hade nog behövt en bra förklaring för att inte känna mig irriterad över den kvinnan under lång tid.
 
Men vad säger sambon??

Jag hade nog sagt något i stil med "vi är nog kvitt för de jular och 40-års festen du firat med oss"
Han säger att han inte orkar tjafsa. När hon sa att hon skulle räkna ut kostnaden per person för maten där på morgonen när vi skulle åka hem så sa sambon ”Då skickar vi halva dieselräkningen”. Så jag trodde då att han skulle prata med henne om att vi inte tycker det är ok att betala. Men nu när hennes räkning kom så säger han att han inte orkar bråka om det och att det är klart att hon vill ha betalt när hon köpt den mesta av maten vi åt.
I deras relation är det systern som alltid har bestämt och han vill inte stöta sig med henne. Jag har överlag lite svårt för henne då hon i mina ögon är rätt självisk och mest ser till sina egna intressen samtidigt som hon vill framstå som väldigt duktig och bra.
 
Kan det vara så att systerns partner är den som ställer krav på betalning och systern inte kan/orkar gå emot partnern utan hellre tar betalt av sin familj för sin egen familjefreds skull? Kan det vara ett sätt av partnern att börja bygga upp murar mellan systern och hennes familj? Ja det är systern som har fört dialogen men vi vet inte hur samtalet har gått hemma hos henne. Bara en tanke innan man klipper några relationer.
Att det är systerns partner som ställer krav är inte troligt. Det är systern som bestämmer och partnern följer som en toffel, han har inget att säga till om 😏
 
Han säger att han inte orkar tjafsa. När hon sa att hon skulle räkna ut kostnaden per person för maten där på morgonen när vi skulle åka hem så sa sambon ”Då skickar vi halva dieselräkningen”. Så jag trodde då att han skulle prata med henne om att vi inte tycker det är ok att betala. Men nu när hennes räkning kom så säger han att han inte orkar bråka om det och att det är klart att hon vill ha betalt när hon köpt den mesta av maten vi åt.
I deras relation är det systern som alltid har bestämt och han vill inte stöta sig med henne. Jag har överlag lite svårt för henne då hon i mina ögon är rätt självisk och mest ser till sina egna intressen samtidigt som hon vill framstå som väldigt duktig och bra.

Då hade jag nog stått fast vid det, sagt typ att "Jag fick räkningen nu, så jag swishade 762 kr och drog av 2400 för dieseln" När det ändå är så han svarat från början!

Annars tycker jag du fått många bra svar, jag hade också irriterat mig på det och haft svårt att släppa, men nog ändå betalat pga orkar inte bråka. Vill de att ni ska åka fler gånger hade jag nog dock absolut sagt att "Tack, men nej tack, det blev tyvärr för dyrt för oss förra gången, i år lägger vi hellre de pengarna på julklappar till barnen/annat"
 
Då hade jag nog stått fast vid det, sagt typ att "Jag fick räkningen nu, så jag swishade 762 kr och drog av 2400 för dieseln" När det ändå är så han svarat från början!

Annars tycker jag du fått många bra svar, jag hade också irriterat mig på det och haft svårt att släppa, men nog ändå betalat pga orkar inte bråka. Vill de att ni ska åka fler gånger hade jag nog dock absolut sagt att "Tack, men nej tack, det blev tyvärr för dyrt för oss förra gången, i år lägger vi hellre de pengarna på julklappar till barnen/annat"

Ungefär så. Jag hade betalat utan att gnälla. Men i framtiden tackat nej till att åka dit på julen. Frågar hon hade jag som du hänvisat till att det blir för dyrt tyvärr.
 
Han säger att han inte orkar tjafsa. När hon sa att hon skulle räkna ut kostnaden per person för maten där på morgonen när vi skulle åka hem så sa sambon ”Då skickar vi halva dieselräkningen”. Så jag trodde då att han skulle prata med henne om att vi inte tycker det är ok att betala. Men nu när hennes räkning kom så säger han att han inte orkar bråka om det och att det är klart att hon vill ha betalt när hon köpt den mesta av maten vi åt.
I deras relation är det systern som alltid har bestämt och han vill inte stöta sig med henne. Jag har överlag lite svårt för henne då hon i mina ögon är rätt självisk och mest ser till sina egna intressen samtidigt som hon vill framstå som väldigt duktig och bra.
Att sambon inte orkar tjafsa, vad innebär det? Är hen ok med att du säger ifrån och tar "striden" den här gången eller är hen rädd att det påverkar relationen negativt och är den viktig för din sambo?

Om det vore ok för sambon skulle jag i det här läget då säga att jag faktiskt tycker vi kvittar den här kostnaden mot era kostnader tidigare år och årets dieselkostnad. Och att ni hädanefter vill kommunicera ekonomi innan kommande besök. Åt båda håll.
 
Tack för alla svar och ett stort engagemang kring den här frågan!
Det känns bra att se att jag inte är ensam om att tycka att det är lite märkligt att kräva betalning när vi aldrig gjort så tidigare.
Hade det bara gällt mig hade jag ifrågasatt varför vi ska börja betala nu när vi inte krävt betalning tidigare. Men nu ligger detta på min sambo och vill han inte ta den frågan utan väljer att betala i stället så får det bli så. Men då kommer jag att kräva betalning av henne i framtiden då det är jag som står för matkostnaderna i vårt hushåll.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 564
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp