Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Jag tycker faktiskt att det uppenbart redan ÄR en dålig relation?
Att den ena ska ha som den vill ha och den andra lägger sig platt är väl ingen relation att vara rädd om?

F ö ser jag lite rött när människor (som din sambo i det här fallet) kallar att stå upp för sig själv och sina åsikter för "tjafs".

Att helt lugnt säga nej och motivera varför är inte att tjafsa, väljer hans syster att tjafsa om det så kan man faktiskt strunta i att gå i svaromål.
Vad ska hon göra - skicka fogden efter er?
Ja, jag håller med dig. Men jag tror inte min sambo ser det så, tyvärr.
 
Ja, givetvis gör var och en det som funkar för en. Men alla har inte den ekonomin, plus att de flesta vill nog veta att det kommer en faktura i förväg, inte i efterskott...
Ja, vi har inte ekonomin att kunna betala oss ur tjafs eller jobbiga situationer så hur som helst. Nu har jag nog aldrig stått inför en sådan situation tidigare så det är inte ett återkommande problem.
 
Att helt lugnt säga nej och motivera varför är inte att tjafsa, väljer hans syster att tjafsa om det så kan man faktiskt strunta i att gå i svaromål.
Vad ska hon göra - skicka fogden efter er?
Om jag hade velat stå upp för mig själv i ett sådant fall, så hade jag lika diskret bara låtit bli att betala.
På så vis flyttas ansvaret för att behöva orsaka dålig stämning tillbaka dit därifrån räkningen kom ifrån.
Och jag hade haft det fridfullt tills vidare.
 
Hur gör ni framöver då?

ska ni fortsätta bjuda när ni ses hos er och fortsätta betala räkningar när ni hälsar på dem?
Det lär dröja innan vi ens överväger att åka ner till dom igen, av andra anledningar. Men jag kommer att säga åt sambon att väljer han att betala så kommer jag att kräva betalning nästa gång de kommer till oss. Då får han ta ställning till hur vi ska ha det.
 
Om jag hade velat stå upp för mig själv i ett sådant fall, så hade jag lika diskret bara låtit bli att betala.
På så vis flyttas ansvaret för att behöva orsaka dålig stämning tillbaka dit därifrån räkningen kom ifrån.
Och jag hade haft det fridfullt tills vidare.
Vet du, tanken har slagit mig också, det är ju att sänka sig till samma låga nivå som de lagt sig på redan från början och jag kan tilltalas av idén åtminstone i teorin. :)
 
Om jag hade velat stå upp för mig själv i ett sådant fall, så hade jag lika diskret bara låtit bli att betala.
På så vis flyttas ansvaret för att behöva orsaka dålig stämning tillbaka dit därifrån räkningen kom ifrån.
Och jag hade haft det fridfullt tills vidare.
Och om frågan skulle tas upp igen svarat: Vi kvittade kostnaden mot tidigare julars matkostnad, det blev lite dyrare för oss men det bjuder vi på :)
 
Det måste ju inte vara så att hennes sambo har varit drivande, men det behöver ju inte vara samma sak som kontrollerande, utan helt enkelt att man gör olika på olika håll i släkten. Exempelvis så förväntas man i sambons familj att bidra oavsett om det är födelsedag, jul eller påsk. Någon gör sillen, en annan står för skinka, en tredje har bakat, osv. På min sida i familjen så bjuder man. Det kanske har uppstått en märklig situation där systerns sambos sida av släkten har betalat för sig och att det då förutsätts att det måste vara samma för systerns sida av släkten. Men visst, jag förstår tanken att ta höjd för att något kan vara galet.

Fast nja. Det scenariot faller ju här eftersom de inte erbjudit sig att betala tidigare. Förväntar en sig att dela när en är värd så är det ju rätt självklart att en erbjuder sig att bidra om en är gäst.
 
Det är väl inte alls bara att "betala och vara glad". Jag hade blivit skitsur och sagt att "vet du, det jämnar ut sig mot alla jular ni ätit här" och inte betalat en spänn. Fruktansvärt drygt beteende från hennes sida. Framtida jular får ni ju helt klart fastställa i förväg hur det ekonomiska ska lösas.

Om det blir fler jular eller högtider tillsammans. Vilket för mig skulle väga betydligt tyngre.
 
Fast nja. Det scenariot faller ju här eftersom de inte erbjudit sig att betala tidigare. Förväntar en sig att dela när en är värd så är det ju rätt självklart att en erbjuder sig att bidra om en är gäst.

Inte nödvändigtvis skulle jag säga. De har kanske alltid betalat för sig när de har firat med systerns sambos familj. Ungefär så fungerar det hos min sambos respektive min familj. När vi är med sambons familj så bidrar vi (dock aldrig pengar, utan knytis) men inte när vi är hos min familj. När vi firar något hos oss där sambons familj närvarar så bidrar alltid sambons familj med något (även om jag tycker att det är högst överdrivet) men när min familj närvarar så betalar vi allt (för att jag anser att man bjuder om man är värd). Det har liksom bara blivit så med invanda traditioner och beteenden som följer med per automatik.

Men visst, jag håller principiellt med dig.
 
Det lär dröja innan vi ens överväger att åka ner till dom igen, av andra anledningar. Men jag kommer att säga åt sambon att väljer han att betala så kommer jag att kräva betalning nästa gång de kommer till oss. Då får han ta ställning till hur vi ska ha det.
Men skulle du kunna fråga henne? Att ni betalar men fråga hur det kommer sig att ni ska betala när ni haft flera jular gratis. Och iaf förbereda henne på att de också kommer få betala framöver då? För det ÄR ju dålig relation redan, Och rent krasst handlar det inte om att bibehålla en bra relation, utan det handlar om att hon har människor i sin omgivning hon kan utnyttja, efter som ingen verkar sätta ner foten mot henne.
 
Inte nödvändigtvis skulle jag säga. De har kanske alltid betalat för sig när de har firat med systerns sambos familj. Ungefär så fungerar det hos min sambos respektive min familj. När vi är med sambons familj så bidrar vi (dock aldrig pengar, utan knytis) men inte när vi är hos min familj. När vi firar något hos oss där sambons familj närvarar så bidrar alltid sambons familj med något (även om jag tycker att det är högst överdrivet) men när min familj närvarar så betalar vi allt (för att jag anser att man bjuder om man är värd). Det har liksom bara blivit så med invanda traditioner och beteenden som följer med per automatik.

Men visst, jag håller principiellt med dig.

Fast då utgår jag ifrån att det funnits någon form av dialog eller överenskommelse i förväg?
 
Men de här två situationerna är väl inte jämförbara. Det här är ju en människa som upprepade gånger beter sig riktigt illa (vem säger ens om någon att den är en "dålig människa"?? helt sjukt ju).

Och du HAR ju sagt ifrån och till slut har du fått nog, du mår inte bra av detta och låter kontakten rinna ut i sanden. Helt begripligt skulle nog de flesta tycka.

Situationen här är ju att en person 1 gång gjort något snålt och obegripligt. Bör man då för sin egen skull ordna upp det eller ska det vara tack och hej direkt.
Jag HAR sagt ifrån på typiskt fint, försynt och diplomatiskt vis.... som det förespråkas här. Ibland är vissa bara rövhål helt utan anledning. Faktiskt.

Istället för att säga ifrån ordentligt och bespara en massa efterföljande skit. Så min rekommendation är fortfarande att säga ifrån och markera att beteendet inte är ok och att det inte blir några sammankomster om det ska vara på det viset.
 
@Kristall10 vet du om det bara är du och din sambo som fick en räkning eller gällde det alla som kom till jul inklusive deras gemensamma pappa?
Hon frågade då när hon nämnde om att vi skulle betala för oss hur vi skulle göra med deras pappa. Hon sa ”jag vet inte om jag ska räkna ut något för honom också, han kanske har bidragit till bränslekostnaderna eller nått?” Jag svarade att ja det har han men det har ju vi också gjort.
Så jag vet faktiskt inte ännu om han behöver betala. Skulle tro att han inte behöver det.

Pratade just med sambon och han har nu betalat. Jag sa att jag är jätte besviken på henne men att vi nu vet hur vi ska ha det framöver. Han sa att han förstår mig men vet hur hon är, att hon räknar varenda krona. Jag sa att det kommer jag också att börja göra.
 
Hon frågade då när hon nämnde om att vi skulle betala för oss hur vi skulle göra med deras pappa. Hon sa ”jag vet inte om jag ska räkna ut något för honom också, han kanske har bidragit till bränslekostnaderna eller nått?” Jag svarade att ja det har han men det har ju vi också gjort.
Så jag vet faktiskt inte ännu om han behöver betala. Skulle tro att han inte behöver det.

Pratade just med sambon och han har nu betalat. Jag sa att jag är jätte besviken på henne men att vi nu vet hur vi ska ha det framöver. Han sa att han förstår mig men vet hur hon är, att hon räknar varenda krona. Jag sa att det kommer jag också att börja göra.
Vet du? Som du berättar att det är du som står för matkostnader i ert hem och har gjort, hade jag faktiskt inte tagit det svaret från din sambo. Han hade fan fått sagt på ett diplomatiskt sätt att du bör få tillbaka din del också efter alla föregående år.
 
Det känns lite som att hon är extremt ekonomisk - och antagligen tycker alla andra varit korkade som gjort allt gratis. Då tycker man iofs att hon kunde erbjudit sig att betala vid de andra tillfällena, men är hon snål så tänkte hon väl att om ingen säger nåt, så...
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp