Bukefalos 28 år!

Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Hon är snål, det vet jag sedan tidigare. Tror inte de står på ruinens brant då de dagen efter vi åkt hem var och tittade på en ny bil, en elbil för att bränslet har blivit så dyrt. Jo tack, vi vet att bränslet blivit dyrt, vi körde just 160 mil. Dom själva kör inte många mil om året då de har gång/cykelavstånd till allt och bor nära pendeltåg.

Snål egocentriker mao. Inte en suck i helvete att jag hade betalat.
 
Ta betalt av gäster!
helt främmande för mig,
förutom när min kusin ville ha betalt för att jag skulle få komma på deras bröllop!
har bara prata med honom 2 gåger efter det ca 20 år sedan.
Jag är bara lite, lite nyfiken baserad på mina erfarenheter. Hur ofta bjuder du gäster hem till dig fyra dagar i stöten?

Tack för alla svar och ett stort engagemang kring den här frågan!
Det känns bra att se att jag inte är ensam om att tycka att det är lite märkligt att kräva betalning när vi aldrig gjort så tidigare.
Hade det bara gällt mig hade jag ifrågasatt varför vi ska börja betala nu när vi inte krävt betalning tidigare. Men nu ligger detta på min sambo och vill han inte ta den frågan utan väljer att betala i stället så får det bli så. Men då kommer jag att kräva betalning av henne i framtiden då det är jag som står för matkostnaderna i vårt hushåll.
Framförallt är det trist, trist att hon inte har tillräckligt med pengar för att bjuda er. Oavsett hur mycket pengar hon har. Trist.
 
Att sambon inte orkar tjafsa, vad innebär det? Är hen ok med att du säger ifrån och tar "striden" den här gången eller är hen rädd att det påverkar relationen negativt och är den viktig för din sambo?

Om det vore ok för sambon skulle jag i det här läget då säga att jag faktiskt tycker vi kvittar den här kostnaden mot era kostnader tidigare år och årets dieselkostnad. Och att ni hädanefter vill kommunicera ekonomi innan kommande besök. Åt båda håll.
Att inte orka tjafsa innebär att han inte vill ifrågasätta betalningen utan bara betala och låtsas som ingenting. Han vill inte göra sig ovän med systern och hon är överlag väldigt dominant och han ifrågasätter henne aldrig även om han kan tycka att hon gör fel och vara irriterad över det.
 
Jag är bara lite, lite nyfiken baserad på mina erfarenheter. Hur ofta bjuder du gäster hem till dig fyra dagar i stöten?


Framförallt är det trist, trist att hon inte har tillräckligt med pengar för att bjuda er. Oavsett hur mycket pengar hon har. Trist.
Har inte bjudit hem någon på mycket länge,
men om jag bjuder hem någon över en tid så är de min gäst och de får vad huset har att erbjuda.
Så var det när jag bodde i villa med exfrun. sen om man i förväg komerens om något så är det en sak men annars är min regel bjuder jag så betalade jag. (skulle annars vara en konstigt sätt att bjuda)
 
Att inte orka tjafsa innebär att han inte vill ifrågasätta betalningen utan bara betala och låtsas som ingenting. Han vill inte göra sig ovän med systern och hon är överlag väldigt dominant och han ifrågasätter henne aldrig även om han kan tycka att hon gör fel och vara irriterad över det.
Jag ser mest framför mig den dagen det är omvänt att ni kommer att sitta i timtal och diskutera varenda post och vem som egentligen åt mest av det rökta lammköttet och oxfilén. Eftersom utgångsparameter om man har på sig skygglappen är att ni alltid bjudit förut.

Jag tänker att det inte alls är att tjafsa att uttrycka sin besvikelse över att det just nu skulle börja göras på det här viset, men att man är okej med att de vill ha det så, så då vet vi i framtiden. Det gör också att ni är tydliga med att det här med pengatransaktioner blir det roliga avslutet på allt större umgänge i framtiden mellan er, för jag skulle inte bli förvånad om din räkning tjafsas rejält om nästa gång. Det ligger ofta i dessa personers natur.

Alltså även om man väljer att betala denna gång som en sunk cost.
 
Jag hade betalat och gjort en mental notering att aldrig mer åka dit/på annat sätt beblanda mig med dem.

Jag hade en gång en person i min närhet som jag trodde var min vän. Jag ställde alltid upp för henne på alla sätt och vis, hon bodde i perioder hos mig, åt och drack och betalade aldrig ett öre. När hon vid ett tillfälle var barnvakt i två timmar bad hon genast om ersättningen för maten barnet hade ätit och timpeng. Jag tyckte det var märkligt men betalade och lät det bero. Jag tänkte att hon var ju min vän. Hon flyttade senare och när jag hälsade på hade hon aldrig någon mat hemma utan vi skulle gå och handla direkt och jag skulle betala hälften. Hälften av ett kilo ost, smör, bröd osv. men även hälften av köttet som jag inte åt alls men som hon tyckte att jag ändå skulle betala för om jag inte hade kommit dit så hade hon ätit något billigare?! Det vegetariska fick jag såklart betala själv. Jag tänkte då att hon var väldigt skör psykiskt av olika skäl så jag lät det bero även då och betalade bara. Detta fortsatte dock. Jag var väldigt mycket barnvakt åt hennes barn, hon var alltid hemma på alla högtider och även mycket däremellan men aldrig var det tal om att hon skulle betala något. Senare svek hon mig på ett sätt jag inte kunde leva med och slutade umgås och nu i efterhand ser jag ju att det var som ett destruktivt förhållande. Vissa människor tär på ett sätt som gör en illa. Nu eller på sikt och sådana ska man inte ha i sitt liv. Blodsband eller inte.
 
Nej, han vill inte att det ska bli en dålig relation och det vill så klart inte jag heller. Vi har väl inte världens bästa relation som det är men vi kan i alla fall umgås utan tjafs. Sedan är vi väldigt olika i mycket.
Jag tänker nog omvänt, att beskriva tydligt hur besviken man blev över det här är en chans att vårda relationen. Utan att man behöver tjafsa, göra stor sak av det eller låta bli att betala.

Att låta ångvälten köra på och lägga sig platt, brukar inte ge en bättre relation mellan parterna.
 
Tack för alla svar och ett stort engagemang kring den här frågan!
Det känns bra att se att jag inte är ensam om att tycka att det är lite märkligt att kräva betalning när vi aldrig gjort så tidigare.
Hade det bara gällt mig hade jag ifrågasatt varför vi ska börja betala nu när vi inte krävt betalning tidigare. Men nu ligger detta på min sambo och vill han inte ta den frågan utan väljer att betala i stället så får det bli så. Men då kommer jag att kräva betalning av henne i framtiden då det är jag som står för matkostnaderna i vårt hushåll.
Om min sambo inte velat ta i detta så hade jag nog gjort det själv faktiskt. Framförallt för att systerns sätt hade fått så stor påverkan på min relation till henne framöver. Jag hade haft svårt att släppa det. Men jag har generellt väldigt svårt att släppa saker.

Jag hade funderat och ältat inför varje gång vi skulle ses. Hur känns det t ex om vi fortsätter vara generösa och bjuda och hon fortsätter ta betalt? Förmodligen sämre och sämre för varje gång.

Alternativet då är ju att själv börja ta betalt men det hade inte känts bra för mig. Det blir ju också som att man då ställer upp på deras dåliga beteende och då är det svårt att komma med några synpunkter.

Och ska man ta betalt av alla gäster då eller bara av dem?

inget av alternativen hade känts bra.
 
jag skulle inte bli förvånad om din räkning tjafsas rejält om nästa gång. Det ligger ofta i dessa personers natur.

Alltså även om man väljer att betala denna gång som en sunk
Det är därför som man bara betalar litet diskret om ekonomin tillåter det.
Det ger minst tjafs.
Tjafs är så mycket värre än litet pengar.
 
Det är därför som man bara betalar litet diskret om ekonomin tillåter det.
Det ger minst tjafs.
Tjafs är så mycket värre än litet pengar.
Jag förstår inte detta. Tjafs är inte hela världen. Tjafs kan innebära att försvara sina principer, stå upp för sig själv, sätta gränser, osv osv osv. Att undvika tjafs till vilket pris som helst - det är för mig det allra värsta.
 
Jag förstår inte detta. Tjafs är inte hela världen. Tjafs kan innebära att försvara sina principer, stå upp för sig själv, sätta gränser, osv osv osv. Att undvika tjafs till vilket pris som helst - det är för mig det allra värsta.
Tjafs kostar för mycket tid och eneri för min del.
Jag har bättre saker för mig.
Mina principer hävdar jag på annat vis som kostar mig mindre ansträngning och ger bättre resultat.
 
Precis så!

Medan andra grattade mig på födelsedagen så frågade hon om hon kunde låna pengar. Medan andra frågade om operationen gått bra så frågade hon om hon kunde låna pengar, medan sndra önskade mig god jul frågade hon om hon kunde låna pengar. Och nu dags igen. Varje månad.
Samtidigt berättar hon gärna för andra allt jag gör fel, att jag kommer bli sjuk, att jag är en dålig människa, gör sig rolig över min syn- och hörselnedsättning inför andra när jag inte är där osv. Allt för att själv framstå som bra.
Säger jag ifrån, om ens försiktigt, så blir hon ännu värre för då har jag haft mage att kritisera henne.

Så...jul är absolut en av frågorna som är en het potatis även här... och i år lär kontakten rinna ut i sanden för då blir svaret "nej"... och då är jag bara skit plötsligt.

Men de här två situationerna är väl inte jämförbara. Det här är ju en människa som upprepade gånger beter sig riktigt illa (vem säger ens om någon att den är en "dålig människa"?? helt sjukt ju).

Och du HAR ju sagt ifrån och till slut har du fått nog, du mår inte bra av detta och låter kontakten rinna ut i sanden. Helt begripligt skulle nog de flesta tycka.

Situationen här är ju att en person 1 gång gjort något snålt och obegripligt. Bör man då för sin egen skull ordna upp det eller ska det vara tack och hej direkt.
 
Nej, han vill inte att det ska bli en dålig relation och det vill så klart inte jag heller. Vi har väl inte världens bästa relation som det är men vi kan i alla fall umgås utan tjafs. Sedan är vi väldigt olika i mycket.

Så trist.

Personligen hade jag nog haft svårt att umgås "utan tjafs" i framtiden. För mig hade det fortsatt att skava och min ekonomi hade inte hållit för att bjuda när hon är gäst och sedan betala när en själv är gäst där.
 
Jag förstår inte detta. Tjafs är inte hela världen. Tjafs kan innebära att försvara sina principer, stå upp för sig själv, sätta gränser, osv osv osv. Att undvika tjafs till vilket pris som helst - det är för mig det allra värsta.

Jag tycker heller inte att vägra låta någon trampa på en räknas som "tjafs". Tjafs för mig är stora bråk om bagateller.
 
Nej, han vill inte att det ska bli en dålig relation och det vill så klart inte jag heller. Vi har väl inte världens bästa relation som det är men vi kan i alla fall umgås utan tjafs. Sedan är vi väldigt olika i mycket.
Jag tycker faktiskt att det uppenbart redan ÄR en dålig relation?
Att den ena ska ha som den vill ha och den andra lägger sig platt är väl ingen relation att vara rädd om?

F ö ser jag lite rött när människor (som din sambo i det här fallet) kallar att stå upp för sig själv och sina åsikter för "tjafs".

Att helt lugnt säga nej och motivera varför är inte att tjafsa, väljer hans syster att tjafsa om det så kan man faktiskt strunta i att gå i svaromål.
Vad ska hon göra - skicka fogden efter er?
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp