Hur tar du dig till stallet?

Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har ca 5 km till stallet, kör alltid bil :o
Okej om det är uuunderbart väder kanske jag cyklar en gång om året :rofl:


Det var duktigt av dig som orkar hålla på så, jag skulle inte orka det men framförallt jag skulle inte HINNA det. 4 h "resväg" till stallet varje dag är tid som jag helt enkelt inte har.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har 3 alternativ.

1 - gå över berget via en lång trappa, detta tar ca 20 min, det är ca 1,7 km det hållet. På sommaren kan man ställa en cykel ovanför trappan, då tar hela vägen ca 5-10 min.

2 - Gå långa vägen runt, vilket tyvärr är lättast när det är en massa snö och trappan i alternativ ett förvandlas till en kälkbacke. Det tar 35-45 min beroende på hur snabbt jag går. Det är knappt 3,5 km.

3 - åka buss 2,5 km, samma väg som alt. 2, gå sista 1 km, detta alt tar ca 15 min. Men är också dyrast och egentligen krångligast då det blir lite väntetider på bussar m.m. Och skulle man missa blir det långt att gå.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Har nyss bytt stall och jag tar fortfarande bilen, trots att jag nu bara har 2,6 km :o Men ofta har jag med min 5-årige son och 1.5 km är längs 90-väg. Så nu under vinterhalvåret får det bli bil. Till våren när ljuset är med mig så sambon hinner hem från jobbet och passa sonen kommer jag att damma av cykeln. Kommer nog att gå ibland också. Det ska visst finnas en genstig genom skogen. Ska bara hitta den först. Då kan jag rida hem i sommar och fika :d

Köra bil tar lite under 3 minuter. Det är nästan som att ha pållan hemma :)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag cyklar 7km på en bilväg. Uppförsbacke både dit och hem, hur sjutton det nu fungerar. :confused:

Det är toppen med denna motion innan ridpasset! Jag kommer till stallet uppvärmd och mjuk i kroppen - sitsen är helt plötsligt gratis. :bow:
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

när jag var liten hade vi hästarna hemma på gården ca 2 min gångtid dörr-dörr.

Efter det så hade jag häst 7-8 km hemifrån cyklade då.

Senaste åren har jag haft häst/arna allt från 6-7 km till 1,5 mil hemifrån och har då alltid kört bil.

Cyklade en gång till stallet där jag har dem nu, gör jag aldrig om är i stort sett enbart uppför i 6-7 km, jag var helt död när jag kom fram...

Så jag får väl erkänna att man blir bekvämare med åren...;)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Just nu på vintern åker jag bil till stallt, eller snarare får skjuts av mina föräldrar.

När det är snöfritt cyklar jag oftast dit efter skolan, vilket tar dryga halvtimmen. Hem får jag nästan alltid skjuts, då jag tycker det är obehagligt att cykla i mörkret, ute i skogen.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

*kl*

Till stallet:
går 0.5 km
åker buss ca 1 km
åker tåg ca 18 mil
åker bus ca 3 mil
åker bil ca 5 km

Tar från jobb till stall drygt 3 h (asbra tajmade byten!)

Hem från stallet:
åker bil ca 3 mil
åker tåg ca 18 mil
åker elbil ca 2 km/åker buss ca 1.5 mil + går ca 0.5 km/åker buss ca 2 km + går ca 50 m

Tar beroende på vart jag ska (hem med pojkvännen/hem till pojkvännen/hem själv) runt 3-4 h, ofta rätt dåliga byten.

Det slår ni inte va :D

(ja, jag veckopendlar och hästen bor i stallet 20 m från mina föräldrars hus ;))
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag är nog ganska bortskämd, har ca 40 min med tunnelbanan+5 min prommenad till ridskolan och 100 meter till stallet på landet och 30 meter till hagen från ytterdörren.

en loge till dig för engagemanget att gå så lågt :)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag hade i början 10 min med cykel till ridskolan och sköthästen. Sen flyttade sköthästen på sig och det blev en timmas resa med buss, t-bana och sen buss igen varav den sista bussen gick en gång i timman, om ens det. I nuläget så har jag två byten och sedan 20 minuters promenad till stallet. Sommartid kan jag ta cykeln en bit av vägen och slippa byta men det tar ändå minst 45 min.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag har sådan tur att Jag bor på egen gård med eget stall..:love:

Men förr när Jag var yngre och vi hade hästar installade på olika stall så fattar Jag inte hur Jag orkade, först skolan med läxor sedan hästar.. Buss eller cykel var det som gällde då.. Någon skjuts fick Jag aldrig..

Ett tag hade vi inackorderat våra hästar utspritt, så när man var klar med den ena fick man snällt åka/ta sig till nästa stall..
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

"Så hur tar du dig till stallet gör du lika tokiga saker som jag eller har du någon lyx variant?"

Jag åker buss, ett byte, och går sedan ca 2 km till privatstallet (funderar på att ställa en cykel vid hållplatsen är isen försvinner) - det är upplyst bilväg. Fortfarande buss, 1 byte, och ca 1 km att gå igenom skogen till klubben. Jag trivs så himla bra på min ridklubb att jag inte vill sluta där, men det finns inget stall i närheten som passar hästis - so that´s the deal...

Båda bussturerna tar dryga 40 minuter enkel väg, och lägger man på promenadtid samt väntan vid respektive byte tar det ganska så exakt en timme enkel resa till båda stallen. *host* Kanske dags att skaffa körkort?
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag kör bil, har 3,5 mil till stallet, tar ca 30 min sommarväglag, nu ca 1 tim.

Kan även ta tåg och buss men det känns inte som något alternativ då jag åker tåget hemifrån 10 min sen måste jag byta till annat tåg och väntetiden är alltid 1 tim, de tåget tar 20 min sen vänta på buss 40 min, alternativt gå de sista 7 km.
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

kl

Jag åker buss, spårvagn och går. Det tar ungefär en timme - en och en halv att ta sig dit. Jag har aldrig haft min häst närmre än att jag varittvungen att åka buss och gå minst två kilometer. Men det gör mig ingenting, så länge hon trivs där hon bor :)
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag åker tåg alternativt buss. Bussen tar ca 30 minuter och tåget tar ca 20 minuter. Från tåget är det 10 minuters promenad till stallet och från busshållplatsen är det 15 minuter. Bussarna går mer sällan. Allt som allt är det ungefär 40 minuter från min dörr till stalldörren och det kan jag helt klart leva med!
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Jag är lat och åker bil. Innan jag fick körkort så övningskörde jag jämt till stallet. Cyklade kanske 5 ggr/år.
Åkt bil jämt sen jag fick körkort. Har haft som minst 2 km och mest 1,5 mil till stallet. När jag hade 1,5 mil till stallet åkte jag jämt bil. Om jag inte hälsade på päronen för då kunde jag cykla därifrån.

Nu har jag 10-15 min slöpromenad till stallet om jag tar den korta vägen. På vintern har jag kanske max 20 min slöpromenad dit. Men vet ni. Jag är så lat och bekväm att jag tar oftast bilen! Det är pinsamt! Men det tar bara 5 min med bil! Jag tjänar max 20 min/dag på att ta bilen och det är egentligen inte mycket!
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Tar bilen, ca 2 mil och går på 15 minuter.

Busstiderna passar inte in och jag har inte tid att cykla eller gå till stallet, ännu mindre lust då det utan problem kryper ner till en -30. Sen finns det heller ingen cykel/gångbana och jag ger mig inte ut som oskyddad trafikant efter denna väg.

Saknar att ha eget stall på gården, ca 25 meter till stalldörren:love:
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

*KL*

Jag har alltid haft hästarna på gården. Öppnar dörren och går 50 m för att komma in i stallet.

Sen flyttade jag, hade hästarna kvar hos mamma och pappa, flyttade bara 150 m hemifrån så det blev inte så långt ändå :angel:

Sen flyttade jag igen, tog med mig hästarna och nu är det antingen 100 eller 50 m att gå till stallet. Bor vid en Herrgård, och hästarna bor i stallet vid Herrgården :)

Bortskämd...nej inte alls :angel:
 
Sv: Hur tar du dig till stallet?

Har 7 km och gillar bäst att cykla, tar ca 35-40 minuter om hunden springer brevid, snabbare annars. Nu under vintern har jag oftast åkt buss, men det tar längre tid än cykeln och jag tycker inte om att behöva anpassa mig efter bussens tider, utan vill kunna åka när jag är redo (nu går bussen minst var 30 minut så det är ju inte så jobbigt men ändå :p ). Dessutom gillar jag inte att åka fullproppad buss med hästkläder och lerig hund :)

Nu på det sistonde har jag ofta fått skjuts iaf den ena sträckan, vilket är hur lyxigt som helst. Jag är medryttare men rider rätt många dagar/vecka eftersom hästägaren hr en häst till, det är även därför jag ofta kan ka med henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 099
Senast: Mineur
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 642
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 161
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp