Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

På vilket sätt är jag oförskämd och lägger ord i munnen på dig?

Du har uttryckt "...så du tycker att det är OK att..." och senare "...men du kanske tycker att..."

Det är mycket möjligt att du inte avsåg att lägga ord i munnen på mig, men när du uttrycker dig på det viset så insinuerar du att jag skulle ha vissa åsikter.
Du uttrycker att jag (nog) tycker att det är OK att barn går med bajsblöjor länge.
Det är att lägga ord i munnen på mig, och att göra det på ett sätt som bara kan vara avsett att misstänkliggöra/förminska.
I stället för att argumentera sakligt så smutskastar du.
 
Så du håller 5 barn i handen konstant? annars vandrar de ju runt på egen hand. De är på inhägnad gård. Jag har också bra koll på förskolan och har en kanonbra förskola utan tillbud.

Detta blir ju också rätt tramsigt.

Jag tycker inte förskolan och föräldrarnas tillsyn skiljer sig så väsentligt åt om man sätter det till miljö. Föräldrar har inte heller koll på sina ettåringar varje sekund. I synneherhet inte i inhängnad och barnanpassad miljö.

Du får tycka det låter naivt, jag undrar mest vilka de här paranoida föräldrarna är.
 
Du försöker bygga komplexa resonemang, men du verkar mest jobba med att bygga halmgubbar. Titta på hur du inleder inlägg. ”Så du menar...” och ”Så enligt dig...”. Rätt trist att försöka bygga in åsikter hos andra som de inte uttryckt. Acceptera istället att ni har olika perspektiv på problemet.

Alltså jag tror de flesta förstår komplexiteten i problemet, resursbrist på arbetsplatser och ansvar i arbetet. Du behöver inte dra det till dödsfall och avsaknad av mänsklighet.

Du är ju själv bra på ta ett ensidigt perspektiv då du väljer att fokusera på ansvar i förhållande till arbetsplatsen samtidigt som du skalar bort barnets behov och föräldraansvaret.

Jag ställer frågor, menar personen inte så som jag skriver kan den svara det, därför skriver jag ? sist. Jag tar upp reella exempel som absolut skulle kunna hända, troligen inte ofta men det kan hända. Det enda jag fått till svar är svar som jag tolkar som att man sätter sitt barn i kläm och tar inte sitt föräldraansvar om man prioriterar att avsluta en viktigt arbetsuppgift och inte kastar sig i väg och hämtar barnet på studs.

Men INGEN har ju sagt att en förälder inte har ansvar för sitt barn men vi är flera som har perspektivet att man bara för att man tar ett rimligt ansvar på sitt jobb vilket i praktiken kan leda till en lite längre väntetid för ett krassligt barn på förskolan INTE är en oansvarig eller för den delen olämplig förälder vilket vissa i den här tråden verkar tycka. Extremt få (ingen?) har sagt att de faktiskt lämna sina sjuka barn på förskolan mer än 4 timmar innan de hämtas men för vissa är det en verklighet att det kan ta två timmar innan barnen blir hämtade om de inte ska utsätta andra för fara på vägen.
 
Jag ställer frågor, menar personen inte så som jag skriver kan den svara det, därför skriver jag ? sist. Jag tar upp reella exempel som absolut skulle kunna hända, troligen inte ofta men det kan hända. Det enda jag fått till svar är svar som jag tolkar som att man sätter sitt barn i kläm och tar inte sitt föräldraansvar om man prioriterar att avsluta en viktigt arbetsuppgift och inte kastar sig i väg och hämtar barnet på studs.

Men INGEN har ju sagt att en förälder inte har ansvar för sitt barn men vi är flera som har perspektivet att man bara för att man tar ett rimligt ansvar på sitt jobb vilket i praktiken kan leda till en lite längre väntetid för ett krassligt barn på förskolan INTE är en oansvarig eller för den delen olämplig förälder vilket vissa i den här tråden verkar tycka. Extremt få (ingen?) har sagt att de faktiskt lämna sina sjuka barn på förskolan mer än 4 timmar innan de hämtas men för vissa är det en verklighet att det kan ta två timmar innan barnen blir hämtade om de inte ska utsätta andra för fara på vägen.

Det finns olika sätt att skriva frågor.

"så du menar att XXX" är att insinuera diskussionsmotståndarens åsikter.

"tycker du att YYY" eller "kan du utveckla" är öppnare frågor där du inte lägger ord i munnen på någon annan.

Att skriva "så du tycker att XXX" när XXX är något ganska negativt, ger inte så gott diskussionklimat. Det försätter din diskussionsmotståndare i onödig försvarsposition.

Jag håller för övrigt med dig om innehållet i ditt inlägg - och de flesta andra du skrivit i den här tråden.
 
Jag ställer frågor, menar personen inte så som jag skriver kan den svara det, därför skriver jag ? sist. Jag tar upp reella exempel som absolut skulle kunna hända, troligen inte ofta men det kan hända. Det enda jag fått till svar är svar som jag tolkar som att man sätter sitt barn i kläm och tar inte sitt föräldraansvar om man prioriterar att avsluta en viktigt arbetsuppgift och inte kastar sig i väg och hämtar barnet på studs.

Men INGEN har ju sagt att en förälder inte har ansvar för sitt barn men vi är flera som har perspektivet att man bara för att man tar ett rimligt ansvar på sitt jobb vilket i praktiken kan leda till en lite längre väntetid för ett krassligt barn på förskolan INTE är en oansvarig eller för den delen olämplig förälder vilket vissa i den här tråden verkar tycka. Extremt få (ingen?) har sagt att de faktiskt lämna sina sjuka barn på förskolan mer än 4 timmar innan de hämtas men för vissa är det en verklighet att det kan ta två timmar innan barnen blir hämtade om de inte ska utsätta andra för fara på vägen.

Ställ öppna frågor då, om du faktiskt är intesserad av vad motparten tycker. Nu lägger du ju ord i andras mun.

Det fetade ”verkar tycka” är ju något av huvudproblemet för tråden. Intresset för vad motparten faktiskt tycker är svalt, fokus ligger på vad andra verkar tycka (enligt fri och skruvad tolkning).
 
Detta blir ju också rätt tramsigt.

Jag tycker inte förskolan och föräldrarnas tillsyn skiljer sig så väsentligt åt om man sätter det till miljö. Föräldrar har inte heller koll på sina ettåringar varje sekund. I synneherhet inte i inhängnad och barnanpassad miljö.

Du får tycka det låter naivt, jag undrar mest vilka de här paranoida föräldrarna är.

Typ jag? och mina vänner. I den åldern när de stoppade allt i munnen hade man ju stenkoll. Vår son befann sig annars ståendes på en fot på köksbordet typ. På dagis är de mer toleranta, kanske för de har mer rutin.

det jag värjde mig emot var att ett sjukt barn behövde uppta en personals all tid. Som jag beskrev lät de tex barnet hos oss sova i vagnen på gården i väntan på föräldrarna. Lilleknodd började snacka om säkerhet, hur tror ni de löser det idag? Tror ni alla är där omgående eller annars så äventyras era barns säkerhet?
 
Typ jag? och mina vänner. I den åldern när de stoppade allt i munnen hade man ju stenkoll. Vår son befann sig annars ståendes på en fot på köksbordet typ. På dagis är de mer toleranta, kanske för de har mer rutin.

det jag värjde mig emot var att ett sjukt barn behövde uppta en personals all tid. Som jag beskrev lät de tex barnet hos oss sova i vagnen på gården i väntan på föräldrarna. Lilleknodd började snacka om säkerhet, hur tror ni de löser det idag? Tror ni alla är där omgående eller annars så äventyras era barns säkerhet?

Alltså jag förstår att det kan bli säkerhetsproblem med sjuka barn som inte hämtas. Vi har blivit uppringda av förskolan och fått frågan om vi kunnat hämta vårt friska barn. Häftig magsjuka hade brutit ut och flera barn och personal insjuknade under en och samma dag. Det var kaos och i det läget är det ju tacksamt om föräldrar med sjuka barn kan hämta snarast-knappast konstigt.

Mer vanligt förekommande scenario är väl att ett barn är lite hängigt och kanske ligger på soffan och vilar, då är förutsättningarna klart annorlunda än i första exemplet. Verksamheten står knappast och faller med det, då har man även andra problem.

Hur som, fullt rimligt att föräldrar har en tanke kring hur hastigt uppkommen vabb ska lösas. Inga orimliga krav, avsluta arbete och resetid till förskola är ju självklarheter. Sen kan man inte förutspå alla situationer. Just den dagen vabbsituationen uppstår kanske det är extra körigt på jobbet, man kanske får punktering på väg till förskolan eller så har barnvakten vinterkräksjukan. Sånt som händer, då löser man det då. Men man bör ju i alla fall ha en grundtanke för hur man löser vabb. Tycker även man bör meddela förskolan om man är väldigt låst på jobbet, så de vet det! Allt brukar bli lättare att hantera i dialog.
 
Nu börjar tråden handla lite mer om att förklara för andra vad dom skriver, så det vore fint om ni tänkte lite mer på hur ni uttrycker er :) /mod
 
Ställ öppna frågor då, om du faktiskt är intesserad av vad motparten tycker. Nu lägger du ju ord i andras mun.

Det fetade ”verkar tycka” är ju något av huvudproblemet för tråden. Intresset för vad motparten faktiskt tycker är svalt, fokus ligger på vad andra verkar tycka (enligt fri och skruvad tolkning).

Jag har ställt ett flertal öppna frågor om exakt samma sak utan att få svar men absolut att jag ska tänka på det. jag hade lite bråttom när jag skrev inlägget därför blev det kanske inte så genomtänkt i formuleringen.

En mer öppen fråga istället till dig (och andra som haft samma perspektiv/åsikt):

När en förälder som har ett jobb som direkt innefattar ett stort ansvar för andra levande varelsers hälsa/överlevnad. Ska de då lämna in sin uppgift på stört (innan avbyte som kan ta en timme eller två att få) för att hämta ett febrigt barn på förskolan?

Räkna med dessa förutsättningarna då:

Arbetsgivaren kan inte fram en avbytare på kortare tid än 60 minuter.
Det finns inte en andra förälder.
Inga mor- och farföräldrar, syskon eller vänner som kan stå på stand by eller hämta snabbare än föräldern själv.

Det är väl till och med så att en vän till föräldern inte alls har någon rätt att ta VAB för någon annans barn så jobbar det så är det en svår lösning om de inte har en mycket snäll arbetsgivare eller flextid?
 
Jag har ställt ett flertal öppna frågor om exakt samma sak utan att få svar men absolut att jag ska tänka på det. jag hade lite bråttom när jag skrev inlägget därför blev det kanske inte så genomtänkt i formuleringen.

En mer öppen fråga istället till dig (och andra som haft samma perspektiv/åsikt):

När en förälder som har ett jobb som direkt innefattar ett stort ansvar för andra levande varelsers hälsa/överlevnad. Ska de då lämna in sin uppgift på stört (innan avbyte som kan ta en timme eller två att få) för att hämta ett febrigt barn på förskolan?

Räkna med dessa förutsättningarna då:

Arbetsgivaren kan inte fram en avbytare på kortare tid än 60 minuter.
Det finns inte en andra förälder.
Inga mor- och farföräldrar, syskon eller vänner som kan stå på stand by eller hämta snabbare än föräldern själv.

Det är väl till och med så att en vän till föräldern inte alls har någon rätt att ta VAB för någon annans barn så jobbar det så är det en svår lösning om de inte har en mycket snäll arbetsgivare eller flextid?

Vi kan nog alla vara glada över att den här typen av situation inte är så vanlig.

Jag tycker att det vore onödigt att döma en förälder som hamnar i en sådan situation som "olämplig" eller "oansvarig".
Det är ju sådant som faktiskt kan hända.
Eller så kan den föredömligt ansvarsfulle föräldern som släpper allt omedelbart, hamna i en bilkö bakom en bilolycka (säg, en lastbil som vänt och lagt sig över vägen; det händer inte så ofta men det händer) och blir stående i en timme.
Och den föredömligt ansvarsfulle föräldern torde inte ens av @lilleknodd2 lastas för sin försening till barnets förskola i ett sådant läge, misstänker jag?
Trots att det torde bli precis lika farligt på förskolan med den trafikförsenade föräldern som på förskolan med den jobbförsenade/svårkontaktade föräldern.
 
Jag har ställt ett flertal öppna frågor om exakt samma sak utan att få svar men absolut att jag ska tänka på det. jag hade lite bråttom när jag skrev inlägget därför blev det kanske inte så genomtänkt i formuleringen.

En mer öppen fråga istället till dig (och andra som haft samma perspektiv/åsikt):

När en förälder som har ett jobb som direkt innefattar ett stort ansvar för andra levande varelsers hälsa/överlevnad. Ska de då lämna in sin uppgift på stört (innan avbyte som kan ta en timme eller två att få) för att hämta ett febrigt barn på förskolan?

Räkna med dessa förutsättningarna då:

Arbetsgivaren kan inte fram en avbytare på kortare tid än 60 minuter.
Det finns inte en andra förälder.
Inga mor- och farföräldrar, syskon eller vänner som kan stå på stand by eller hämta snabbare än föräldern själv.

Det är väl till och med så att en vän till föräldern inte alls har någon rätt att ta VAB för någon annans barn så jobbar det så är det en svår lösning om de inte har en mycket snäll arbetsgivare eller flextid?


Jag har varit väldigt tydlig med inga orimliga krav, inga fasta tidsgränser, ingen ska lämna sitt arbete på ett oansvarigt sätt. Gäller oavsett om man har ansvar för andra hälsa/överlevnad eller inte, det blir sådant väldigt fokus på en smal grupp av yrken.

Tycker det är rätt ointressant att värdera påhittade exempel, men 60 min är väl ingen tid för att hitta en avbytare. Förstår inte problemet alls faktiskt. Lite knepigare om den här påhittade föräldern var pilot och påväg till Singapore.;)

Man kan överlåta vab, för övrigt. Släkting eller kompis spelar ingen roll.
 
Jag har varit väldigt tydlig med inga orimliga krav, inga fasta tidsgränser, ingen ska lämna sitt arbete på ett oansvarigt sätt. Gäller oavsett om man har ansvar för andra hälsa/överlevnad eller inte, det blir sådant väldigt fokus på en smal grupp av yrken.

Tycker det är rätt ointressant att värdera påhittade exempel, men 60 min är väl ingen tid för att hitta en avbytare. Förstår inte problemet alls faktiskt. Lite knepigare om den här påhittade föräldern var pilot och påväg till Singapore.;)

Man kan överlåta vab, för övrigt. Släkting eller kompis spelar ingen roll.

Du var nog inte heller den med starkast åsikter kring detta heller :)

Då är vi nog rätt överens om att så länge man löser situationen på bästa möjliga sätt utifrån rådande förutsättningar så är det vad man kan rimligtvis kan begära av en förälder tror jag.

De som skiter i att lösa situationen utan överlåter det helt på förskolepersonalen utan att kommunicera med dem, de håller jag med om att de inte kan kallas ansvariga föräldrar :(

Får jag alltså lämna mitt jobb mot min chefs vilja för att vabba för en väns barn? Och få ersättning från FK för detta? Trodde bara nära anhöriga fick det. Toppen isf tycker jag för oss som bor långt från vår släkt.
 
Du var nog inte heller den med starkast åsikter kring detta heller :)

Då är vi nog rätt överens om att så länge man löser situationen på bästa möjliga sätt utifrån rådande förutsättningar så är det vad man kan rimligtvis kan begära av en förälder tror jag.

De som skiter i att lösa situationen utan överlåter det helt på förskolepersonalen utan att kommunicera med dem, de håller jag med om att de inte kan kallas ansvariga föräldrar :(

Får jag alltså lämna mitt jobb mot min chefs vilja för att vabba för en väns barn? Och få ersättning från FK för detta? Trodde bara nära anhöriga fick det. Toppen isf tycker jag för oss som bor långt från vår släkt.
Nja, du har inte rätt att vara ledig för att vabba någon annans barn, men om du får ledigt för det (vilket din arbetsledning bestämmer) kan du få ut ersättning från FK
 
Du var nog inte heller den med starkast åsikter kring detta heller :)

Då är vi nog rätt överens om att så länge man löser situationen på bästa möjliga sätt utifrån rådande förutsättningar så är det vad man kan rimligtvis kan begära av en förälder tror jag.

De som skiter i att lösa situationen utan överlåter det helt på förskolepersonalen utan att kommunicera med dem, de håller jag med om att de inte kan kallas ansvariga föräldrar :(

Får jag alltså lämna mitt jobb mot min chefs vilja för att vabba för en väns barn? Och få ersättning från FK för detta? Trodde bara nära anhöriga fick det. Toppen isf tycker jag för oss som bor långt från vår släkt.

Ja, men samtidigt har jag full förståelse för att förskolorna vill att barnet hämtas snarast, förstår att inom en timme är önskvärt. För vissa fungerar det, för andra inte. Det fattar garanterat förskolorna med.
 
Ja, men samtidigt har jag full förståelse för att förskolorna vill att barnet hämtas snarast, förstår att inom en timme är önskvärt. För vissa fungerar det, för andra inte. Det fattar garanterat förskolorna med.

Absolut det får förstår jag att det är önskvärt men jag förstår samtidigt att det är långt från genomförbart för alla föräldrar hur mycket de än vill.
 
Absolut det får förstår jag att det är önskvärt men jag förstår samtidigt att det är långt från genomförbart för alla föräldrar hur mycket de än vill.

Är man väldig låst har man säkert redan funderat kring det. Som förälder vill jag att mitt barn ska kunna hämtas snarast, även om jag är själv är väldigt låst.

Många yrken där man är låst utförs ju även på ob-tid. Har man ett sådant jobb har man även funderat på barnomsorg ur den aspekten. Det här är ju sådant föräldrar funderar kring utifrån sin situation. Vab är bara en aspekt.

Sedan vet jag inte om yrken som nämnts i tråden nödvändigtvis är mer låsta än andra. Jag har då blivit ombokad hos både barnmorska och läkare pga vabb. Lite surt med kort varsel, vid ett tillfälle satt jag redan i väntrummet, men inte så att mitt liv hängde på det. :p
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 001
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 571
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 781
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp