Hur tillgängliga är ni när barnen är på förskola?

Förlåt en okunnig barnfri men förväntas någon av föräldrarna faktiskt att alltid bara kunna släppa allt och hämta barnet inom en halvtimme? Eller alltid ha en alternativ barnvakt i bakfickan? Jag trodde att det var just för att man inte alltid kan göra så som det fanns barnomsorg.

Händer det någonting mer eller mindre allvarligt så är det klart föräldrarna ska ringas och ta sig dit så fort det finns möjlighet men är det superakut och barnet skadas allvarligt så har väl personalen möjlighet att ringa en ambulans?
Det är väl självklart att förskolan ringer en ambulans vid allvarlig skada/sjukdom, men jag misstänker att de flesta föräldrar VILL vara med sitt barn så fort som möjligt om något händer?

Sedan kan man ju tänka från barnets perspektiv. Det är inte särskilt roligt att bli magsjuk på förskolan, till exempel. Då är man rätt ynklig och vill bara hem till mamma eller pappa.
 
Det är väl självklart att förskolan ringer en ambulans vid allvarlig skada/sjukdom, men jag misstänker att de flesta föräldrar VILL vara med sitt barn så fort som möjligt om något händer?

Sedan kan man ju tänka från barnets perspektiv. Det är inte särskilt roligt att bli magsjuk på förskolan, till exempel. Då är man rätt ynklig och vill bara hem till mamma eller pappa.
Jo, det är klart man vill ta hand om sina barn och det inte är kul för barnet att vara sjuk men är det verkligen så traumatiserande att man förväntas ställa in viktiga saker på jobbet för att vid ett eventuell fall av magsjuka kunna ta sig dit någon timme tidigare? (Nu menar jag inte vad som känns bäst i magen som förälder utan om det är något som förväntas av en).
Då känns väl smittorisken för de andra barnen och personalen som ett större problem?
 
Jo, det är klart man vill ta hand om sina barn och det inte är kul för barnet att vara sjuk men är det verkligen så traumatiserande att man förväntas ställa in viktiga saker på jobbet för att vid ett eventuell fall av magsjuka kunna ta sig dit någon timme tidigare? (Nu menar jag inte vad som känns bäst i magen som förälder utan om det är något som förväntas av en).
Då känns väl smittorisken för de andra barnen och personalen som ett större problem?
Det är väl både och? Ja, smittorisken är absolut en viktig faktor och, ja, visst förväntas man ställa in viktiga saker på jobbet för att kunna hämta sitt magsjuka barn. Vad kan egentligen vara viktigare än barnet?
 
Det är väl både och? Ja, smittorisken är absolut en viktig faktor och, ja, visst förväntas man ställa in viktiga saker på jobbet för att kunna hämta sitt magsjuka barn. Vad kan egentligen vara viktigare än barnet?
Nu menade jag inte att man ställer in saker efter att barnet blivit sjukt utan i förebyggande syfte för att någon ska kunna hämta genast vid ett potentiellt sjukdomsfall hos det för tillfället friska barnet där man inte har anledning att förvänta sig att det blir sjukt.

Få saker är väl viktigare än barnet men det är väl inte riktigt samma sak som att säga att det viktigaste alltid är att barnet ögonblickligen kan få komma till mamma/pappa? Har man inte mer tilltro till personalens kompetens att ta han om barnet en timme eller två fast det inte mår helt hundra?
 
Senast ändrad:
Nu menade jag inte att man ställer in saker efter att barnet blivit sjukt utan i förebyggande syfte för att någon ska kunna hämta genast vid ett potentiellt sjukdomsfall hos det för tillfället friska barnet där man inte har anledning att förvänta sig att det blir sjukt.

Få saker är väl viktigare än barnet men det är väl inte riktigt samma sak som att säga att det viktigaste alltid är att barnet ögonblickligen kan få komma till mamma/pappa? Har man inte mer tilltro till personalens kompetens att ta han om barnet en timme eller två fast det inte mår helt hundra?
Helt krasst är barnomsorgen till för friska barn. Det är därför vi har VAB i Sverige. Sedan är det väl klart att man inte kan ställa in viktiga saker i förväg, då hade man aldrig kunnat planera något. Men som fd förskolepersonal kan jag säga att det knappast fanns något mer frustrerande än att börja ringa och försöka få tag i föräldrar när man stod där med ett sjukt barn. Du anar inte hur många föräldrar som inte ens går att nå. De svarar helt enkelt inte på sina mobiler, och oftast har vi inte något annat telefonnummer till deras arbetsplats heller.
En rimlig hämtningstid - om man jobbar på samma ort som förskolan - är inom en timme.
 
Helt krasst är barnomsorgen till för friska barn. Det är därför vi har VAB i Sverige. Sedan är det väl klart att man inte kan ställa in viktiga saker i förväg, då hade man aldrig kunnat planera något. Men som fd förskolepersonal kan jag säga att det knappast fanns något mer frustrerande än att börja ringa och försöka få tag i föräldrar när man stod där med ett sjukt barn. Du anar inte hur många föräldrar som inte ens går att nå. De svarar helt enkelt inte på sina mobiler, och oftast har vi inte något annat telefonnummer till deras arbetsplats heller.
En rimlig hämtningstid - om man jobbar på samma ort som förskolan - är inom en timme.
För verksamhetens skull har jag full förståelse att det bästa såklart är att det endast är friska barn där. Det är ingenting underligt inom en verksamhet med många barn per anställd att det underlättar om föräldrar anpassar sig. Men är det ett krav att barn kan hämtas inom en timme? Dvs egentligen förutsätts att folk kan släppa allt genast om man har en bit att åka. Eller är det ett önskemål att det kan ske och att man kanske informerar personalen i de fall det inte går?
 
För verksamhetens skull har jag full förståelse att det bästa såklart är att det endast är friska barn där. Det är ingenting underligt inom en verksamhet med många barn per anställd att det underlättar om föräldrar anpassar sig. Men är det ett krav att barn kan hämtas inom en timme? Dvs egentligen förutsätts att folk kan släppa allt genast om man har en bit att åka. Eller är det ett önskemål att det kan ske och att man kanske informerar personalen i de fall det inte går?
Tror inte det finns något ”krav”, inget som uttalats vid vår förskola iallafall men självklart åker man så snart det går. Och personalen vet ju var föräldrarna jobbar och hur det är, sånt pratar man om vid inskolning.
 
Förlåt en okunnig barnfri men förväntas någon av föräldrarna faktiskt att alltid bara kunna släppa allt och hämta barnet inom en halvtimme? Eller alltid ha en alternativ barnvakt i bakfickan? Jag trodde att det var just för att man inte alltid kan göra så som det fanns barnomsorg.

Händer det någonting mer eller mindre allvarligt så är det klart föräldrarna ska ringas och ta sig dit så fort det finns möjlighet men är det superakut och barnet skadas allvarligt så har väl personalen möjlighet att ringa en ambulans?

Händer det något allvarligt så förutsätter jag att personalen först ringer efter ambulans och sen efter föräldrarna.
Och nej, jag tror inte man förväntar sig att någon av föräldrarna alltid kan inställa sig på en halvtimme men 1-2 timmar tycker jag känns rimligt (någon förälder eller barnvakt då).
Att som i vårt fall resa bort båda två över dagen och vara flera timmar (3-4 minst) bort om det skulle hända nåt och utan någon annan som kan hämta känns inte ok för oss som föräldrar och jag tror inte förskolan skulle tycka det heller men har aldrig frågat.
 
Få saker är väl viktigare än barnet men det är väl inte riktigt samma sak som att säga att det viktigaste alltid är att barnet ögonblickligen kan få komma till mamma/pappa? Har man inte mer tilltro till personalens kompetens att ta han om barnet en timme eller två fast det inte mår helt hundra?

Beror på vad som menas med "ta hand om". Ett barn som mår dåligt vill vara med sina föräldrar/andra anknytningspersoner. Det är inte samma sak att bli omhändertagen av förskolepersonalen. Som dagens förskola ser ut är det inte säkert att personalen ens känner ens barn särskilt väl, det är mycket vikarier och hög personalomsättning.
 
Förlåt en okunnig barnfri men förväntas någon av föräldrarna faktiskt att alltid bara kunna släppa allt och hämta barnet inom en halvtimme? Eller alltid ha en alternativ barnvakt i bakfickan? Jag trodde att det var just för att man inte alltid kan göra så som det fanns barnomsorg.

Händer det någonting mer eller mindre allvarligt så är det klart föräldrarna ska ringas och ta sig dit så fort det finns möjlighet men är det superakut och barnet skadas allvarligt så har väl personalen möjlighet att ringa en ambulans?

Ett betydligt vanligare scenario än superakut sjukdom/skada som kräver sjukhus är ju att barnet helt enkelt får feber/kräks eller liknande och ja då förväntas man att hämta så snart som möjligt. Barnomsorgen är till för friska barn och det finns varken personal eller utrymme för att isolera små sjuklingar resten av dagen plus att det ju faktiskt inte riktigt är förskolepersonalens uppdrag.

Sen är det ju inte så att man har en exakt inställelsetid på x minuter, men att någon kommer snarast, ja. Det ansvaret får man ta med i beräkningen när man får barn. Nej, jag tror inte att förskolepersonalen går med på om man skulle säga att det inte går, att vara beredda på att ha sjuka barn kvar hela dagen för att föräldrarna har viktiga saker på jobbet faller liksom utanför verksamhetsområdet. Då får man nog lösa det på annat sätt med privat nanny typ.

I gengäld har vi ett generöst VAB-system i Sverige och rätt till att vara lediga från jobbet när vi måste vårda sjuka barn. Sen är ju vissa mer förskonade än andra från det där, men första året eller så (ibland längre) som barnet går i förskola kan vara riktigt hopplöst med mycket sjukdom. Också en grej man får ha med sig i bakhuvudet vid barnanskaffande, då har man liksom signat up för att barnets omsorgsbehov går först.
 
Men rent krasst sett kan man ju säga att det lika lite är kollegornas arbetsuppgifter att jobba över om folk springer akut från jobbet som det är dagisets att passa sjuka barn. I båda fallen är det ju arbetsgivarens ansvar att se till att det finns personal att täcka upp men det förekommer väl inte nuförtiden?

Åtminstone inte på någon arbetsplats jag har haft och det är oftast så att folk är såpass pressade att de inte kan gå ifrån utan att avsluta utan att sätta kollegorna i skiten.
Det är ju inte direkt så att systemet fungerar utan folk som kan täcka upp även om vi på pappret har ett generöst vab-system.
 
Men rent krasst sett kan man ju säga att det lika lite är kollegornas arbetsuppgifter att jobba över om folk springer akut från jobbet som det är dagisets att passa sjuka barn. I båda fallen är det ju arbetsgivarens ansvar att se till att det finns personal att täcka upp men det förekommer väl inte nuförtiden?

Åtminstone inte på någon arbetsplats jag har haft och det är oftast så att folk är såpass pressade att de inte kan gå ifrån utan att avsluta utan att sätta kollegorna i skiten.
Det är ju inte direkt så att systemet fungerar utan folk som kan täcka upp även om vi på pappret har ett generöst vab-system.

Genom att inte hämta snarast, och på så sätt begränsa smittspridning, blir ännu fler barn sjuka och på så sätt drabbas ännu fler kollegor på andra arbetsplatser. Det ligger i ALLAS intresse att sjuka barn inte är på förskolor. Det borde den där kollegan tänka på och ta upp det eventuella problemet med arbetsgivaren, inte lägga ansvaret på den förälder som snarast hämtat sitt sjuka barn från förskolan.

Vi har aldrig haft en magsjuka, inte heller något olycksfall. Men förskolan har ringt några gånger vid lindrig feber. De ringer så fort feber är bekräftad och vi förväntas hämta snarast. Till en början kan det ju vara svårt att veta om feber hänger samman med en enkel förkylning eller om det är vattkoppor, vinterkräksjuka eller annat på gång. Klart man hämtar snarast, för ALLAS skull.
 
Men rent krasst sett kan man ju säga att det lika lite är kollegornas arbetsuppgifter att jobba över om folk springer akut från jobbet som det är dagisets att passa sjuka barn. I båda fallen är det ju arbetsgivarens ansvar att se till att det finns personal att täcka upp men det förekommer väl inte nuförtiden?

Åtminstone inte på någon arbetsplats jag har haft och det är oftast så att folk är såpass pressade att de inte kan gå ifrån utan att avsluta utan att sätta kollegorna i skiten.
Det är ju inte direkt så att systemet fungerar utan folk som kan täcka upp även om vi på pappret har ett generöst vab-system.

Njäe, fel. Det är INTE förskolechefens/kommunens/styrelsens ansvar att ha bemanning på förskolorna för att täcka upp med personal så att det finns extra för att vårda barn som är sjuka. Det är inte deras arbetsuppgifter eller inom förskolans verksamhetsområde helt enkelt. Det faller helt under föräldraansvaret.

Det är klart att föräldrar som frånvarar från jobbet för att ta hand om sina sjuka barn kan ställa till det för verksamheten och kollegorna, men det är liksom så spelreglerna är, därför föräldrar har den rättigheten enligt lag.

Till syvende och sist är det ju för barnens skull, förskolan är ingen vårdinrättning. OCH för alla andra barn och deras föräldrars skull, sjuka barn på förskolan smittar och det påverkar alltså ett helt gäng andra familjer och de föräldrarnas arbeten. OCH för personalen på förskolan, det är ju deras arbetsmiljö, smittad personal drabbar både den enskilde i sjukfrånvaro och hela verksamheten - ligger personalstyrkan sjuka finns det liksom ingen förskola alls att lämna sina barn till. Så ja, det ligger ju i allas intresse liksom.
 
Självklart är det arbetsgivarens uppgift att se till att det finns personal nog för att täcka upp för oförutsedda händelser och resursbortfall på en samhällsviktig verksamhet. Men det är inte samma sak som att jag påstår att det ska vara en vårdinrättning.
 
För verksamhetens skull har jag full förståelse att det bästa såklart är att det endast är friska barn där. Det är ingenting underligt inom en verksamhet med många barn per anställd att det underlättar om föräldrar anpassar sig. Men är det ett krav att barn kan hämtas inom en timme? Dvs egentligen förutsätts att folk kan släppa allt genast om man har en bit att åka. Eller är det ett önskemål att det kan ske och att man kanske informerar personalen i de fall det inte går?

Krav inom en timme lär det väl inte vara några förskolor som har. Kravet skulle jag säga är att om barnet blir sjukt och personalen bedömer att det inte kan vara kvar så ska man åka från jobbet på en gång för att hämta barnet. I det ingår ju såklart att man kan behöva fixa saker för att kunna lämna sin arbetsplats, men knappast att till exempel ta de där två eftermiddagsmötena som blir jobbiga att boka om....
 
Helt krasst är barnomsorgen till för friska barn. Det är därför vi har VAB i Sverige. Sedan är det väl klart att man inte kan ställa in viktiga saker i förväg, då hade man aldrig kunnat planera något. Men som fd förskolepersonal kan jag säga att det knappast fanns något mer frustrerande än att börja ringa och försöka få tag i föräldrar när man stod där med ett sjukt barn. Du anar inte hur många föräldrar som inte ens går att nå. De svarar helt enkelt inte på sina mobiler, och oftast har vi inte något annat telefonnummer till deras arbetsplats heller.
En rimlig hämtningstid - om man jobbar på samma ort som förskolan - är inom en timme.

På min dotters förskola fick vi (jag och sambon) beröm av personalen. För när de messar att dottern är sjuk/behöver gå hem tidigare så svarar vi bara ”okej, är där om xx”. Vilket de tycker är såå skönt för de flesta andra ifrågasätter och svarar ”har hen feber?” Om svaret är nej så hämtar de inte tidigare. Och nästa dag är barnet där igen. Vi har alltid vår dotter hemma ett par dagar extra så hon verkligen får bli frisk vid tex förkylning.

Sen förstår jag att alla har inte de möjligheterna som vi har men man får väl prioritera sitt barn lite. Men alla tänker olika, vi gör såhär iaf.
 
Som Förälder så ser jag alltid till att ha en backup som kan hämta med kort varsel.
Jag skulle aldrig vilja att mitt barn skulle behöva ligga magsjuk ensam i ett rum på förskolan i flera timmar.
Eller värre om barnet skadar sig och behöver upsöka läkare.

Som förskollärare kräver vi mer eller mindre att det ska finnas någon som kan hämta barnet med kort varsel. Vad kort varsel är mer precist är väl diskutabelt men runt en halvtimme brukar väl vara den generella gränsen typ.

När det gäller antal gånger vi ringer hem barn så är det extremt olika från barn till barn. Vissa barn gör sig Alltid illa, andra blir jätte sjuk jätte snabbt utan att visa några tecken alls i förväg. Andra barn gör sig aldrig eller sällan sig illa och man ser redan på onsdagen att barnet börjar vara trött och hängig och på dåligt hunör fast att hen egentligen inte kan anses riktigt sjuk först tisdagen veckan därpå.
Sedan är det ju också vilken inställning man har som förälder vet man med sig att man har 1 timmes bilfärd för att hämta på dagis så kanske man inte chansar på att den där snoriga näsan stannar vid bara snorig näsa utan man väljer att stanna hemma medans man, om man har 5 min till förskola, kanske channar mer och faktist tänker att förskolan får ringa om barnet inte orkar.
 
Som Förälder så ser jag alltid till att ha en backup som kan hämta med kort varsel.
Jag skulle aldrig vilja att mitt barn skulle behöva ligga magsjuk ensam i ett rum på förskolan i flera timmar.
Eller värre om barnet skadar sig och behöver upsöka läkare.

Som förskollärare kräver vi mer eller mindre att det ska finnas någon som kan hämta barnet med kort varsel. Vad kort varsel är mer precist är väl diskutabelt men runt en halvtimme brukar väl vara den generella gränsen typ.

När det gäller antal gånger vi ringer hem barn så är det extremt olika från barn till barn. Vissa barn gör sig Alltid illa, andra blir jätte sjuk jätte snabbt utan att visa några tecken alls i förväg. Andra barn gör sig aldrig eller sällan sig illa och man ser redan på onsdagen att barnet börjar vara trött och hängig och på dåligt hunör fast att hen egentligen inte kan anses riktigt sjuk först tisdagen veckan därpå.
Sedan är det ju också vilken inställning man har som förälder vet man med sig att man har 1 timmes bilfärd för att hämta på dagis så kanske man inte chansar på att den där snoriga näsan stannar vid bara snorig näsa utan man väljer att stanna hemma medans man, om man har 5 min till förskola, kanske channar mer och faktist tänker att förskolan får ringa om barnet inte orkar.
En halvtimme till en timme skulle det stå som generell gräns
 
Sedan är det ju också vilken inställning man har som förälder vet man med sig att man har 1 timmes bilfärd för att hämta på dagis så kanske man inte chansar på att den där snoriga näsan stannar vid bara snorig näsa utan man väljer att stanna hemma medans man, om man har 5 min till förskola, kanske channar mer och faktist tänker att förskolan får ringa om barnet inte orkar.
Ja det kan jag relatera till, som pendlar och har ett jobb där det är smidigare att frånvara helt än att behöva släppa mitt i passet. Sen så känns det ju faktiskt trevligare för alla parter också tycker jag, att bestämma i förväg att man blir hemma med ett halvhängigt barn, än hela proceduren med att chansa och ev få hämta dem. Hittills har det hänt fyra gånger totalt fördelat på tre barn att vi fått hämta hem dem som jag kan minnas, då pga hastigt debuterande feber/huvudvärk samt ögoninflammation.
 
Det är väl både och? Ja, smittorisken är absolut en viktig faktor och, ja, visst förväntas man ställa in viktiga saker på jobbet för att kunna hämta sitt magsjuka barn. Vad kan egentligen vara viktigare än barnet?
Fast många människor har ju jobb där de reser eller pendlar, och i vissa jobb KAN du inte vara 100 procent tillgängligt hela tiden. En kirurg kan inte dra hals över huvud ifrån en operation (och inte svara i sin privata telefon heller), i vissa jobb ingår att man åker på tjänsteresor över dagen, om man själv jobbar som lärare eller på annat sätt har ansvar för barn eller andra människor inom t ex vård så är det omöjligt och rent oansvarigt att dra innan någon annan har kommit för att täcka upp.
Att man ställer in något för att hämta ett sjukt barn- absolut! Och att man vabbar är väl självklart! Men att man som förälder skulle vara oansvarig e d för att man inte alltid kan svara direkt i telefonen när man jobbar eller inte alltid kan infinna sig på fsk inom en timme, det kan jag verkligen inte tycka.

Själva bör vi för det mesta kunna hämta inom runt 1 h om det är akut, men jag planerar definitivt inte hela vardagen efter det och när jag har lektion har jag ljudlös telefon.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 610
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 783
Senast: Voeux
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 177
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp