Hur tog/tar ni ut föräldraledigheten/föräldrapenningen?

Bukefalos 30 år!

Första föddes prematurt så första veckorna hade vi bägge vab, sen fick sambon jobba hemifrån sin sista månad innan han gick på sommarledigt. Han var på så vis hemma med mig de första 4 månaderna.
Jag var hemma på heltid 13 månader, gick på babymassage, babysim, öppen förskola mm och tyckte det var så mysig tid.
Jag började sen studera, varpå äldsta började hos dagmamma 3 dagar I veckan vid 14 månaders ålder.

Med andra var det covid, varpå sambon fick hemmakontor så vi var hemma tillsammans första 10 månaderna.
Hans jobb är/var inte så ansträngande då så vi kunde hjälpas åt mest hela tiden då. Var skönt stt bägge kunde få egentid med bägge också.
Jag började jobba några timmar 2 dagar I veckan från yngsta var 7 månader och hade börjat äta gröt/mat utöver amning (har helammat bägge).

Jag har ensam vårdnad och således alla dagar. Detta pga att pappan jobbar I grannland med andra regler för FL, så det funkade bäst för oss.

Har fortfarande dagar kvar att ta ut för bägge, så vi räknar med att ha 7-8 veckor ledigt tillsammans varje sommar några år till :).

Sjukpenning är väl 80 % av din sjukpenninggrundande inkomst, ungefär. Ob kan påverka lite negativt.

Tack!
Då ska jag räkna på ifall det blir värt eller inte att skydda min SGI ett tag.

Hela första året tog vi bara ut 2 föräldradagar/vecka. Efter första året tog vi ut 5 föräldradagar/vecka för att behålla SGI, fram till att hon började förskolan.

Vi hade ekonomisk möjlighet att göra såhär, och vi är jättenöjda med att ha haft så många föräldradagar sparade då jag ÄLSKAR att ha långledigt på sommaren. Så jag har varje sommar varit ledig totalt 7-9 veckor varje sommar och ofta 3 veckor varje vinter. Inga problem att heller ta föräldradagar för en resa på hösten t.ex.

Oj! Det låter som om ni hade jättemånga dagar?!
För oss kommer det också att bli 2 dagar/v första året om jag räknar rätt? Vi (min man) har tagit 93 nu och har inte tänkt ta fler innan han fyller 1. Det blir ju t om några färre än 2 dagar/v?
När du skriver sen att ni tog 5 dagar/v för att behålla SGI, menar du att ni gjorde så båda två då? När började hon förskola?
Det låter ju som en dröm. Har pappan också förlängt semestern eller har du fått några dagar av honom? Hur många semesterveckor har du vanligtvis?
Haha sorry tretusen frågor, men tråden är ju till för att få tips om hur man maxar fl. 😊👶😀

Vi tog inte ut någon föräldrapenning under barnets första år, båda fick föräldralön från jobben.
Åh, vilken dröm! ❤

Sen barnet börjat förskolan så jobbar båda 80 %. Jag tar inte ut fp, men mannen gör. Min 80%-lön är samma som annens 100%-lön, så vi siktade på att göra ekonomin jämlik.
Åh, vad roligt att se att båda gått ner i tid 😊. Låter klokt.

Vi har använt föräldradagarna till att förlänga ledigheten med 3 v var på sommaren och några veckor runt jul. I år fyller barnet 4 och det ser ut som att vi precis hinner göra av med det vi måste för att det inte ska brinna inne. Jag tycker upplägget har funkat bra och hade inte ändrat nåt om jag kunde göra om det.
Låter som ett jättebra upplägg.

Vi var hemma tillsammans den första månaden, sedan jag 8 månader och sedan min man ett år. Vi var ganska sparsamma med att ta ut föräldrapenning fram tills 1-årsdagen, sedan togs 5 dagar föräldrapenning/v. Sedan förskolestart tar maken ut 1 fp-dag/v (jobbar 80%) och jag jobbar 75% utan fp (har högre lön). Vi vill gärna ha extra dagar kvar till lov, studiedagar och förlängda semestrar de kommande åren.
Samma här, Kul o se att båda gått ner.

Vi har lagt en tydlig plan i excel, så det är ingen risk att dagar fryser inne vid 4-årsdagen. Det kan vara ett tips även för andra! Jag har hört både om de som önskade att de tog ut fler och färre dagar det första året.

Smart :). Vi gjorde också en plan, innan bäbisen ens var tillverkad. :) Sen under tidens gång tycker jag jag vill stämma av och se om det fortfarande känns bra, men det är väl bra :)

Gjorde samma misstag med första! :arghh: Snålade så enormt med dagarna första året för att kunna vara hemma lite längre, levde nästan enbart på makens lön och tog knappt ut några dagar alls. Riktigt tufft att inte få ut några "egna" pengar. Fick sedan nytt jobb och började jobba heltid när hon var 17 månader. Så de enda dagarna vi han ta ut var i princip mellan 12 och 17 månader och sedan tog vi ut så många vi kunde när lillasyster föddes för att kunna vara hemma tillsammans, men hon fyllde fyra tre månader senare så då brann det inne massor av dagar.

Med första var det jag som tog ut större delen av föräldraledigheten då jag blev arbetslös i och med att jag gick på föräldraledighet. Men hon är född i maj så vi var hemma över sommaren tillsammans i början!

Med andra var vi hemma båda två på 100% en månad och började sedan jobba halvtid båda två resten av föräldraledigheten. Delade dagarna rakt av och jobbade hemifrån mycket, vilket ändå innebar att vi många dagar han få vårt jobb gjort på förmiddagen båda två och kunde hitta på saker tillsammans på eftermiddagen vilket var väldigt mysigt! :heart Men jag kan också ångra lite att jag inte hade några dagar då jag var helt ledig och kunde planera in mer större saker att ta sig iväg på.

Så tråkigt att ni blev av med dagar 😫.

Andra skolade vi in vid 12 månader, men tog istället ut en dag i veckan hela första året. DET om något kan jag verkligen rekommendera att göra om man har möjlighet. Vi tog ut onsdagar, så veckorna blev aldrig mer än två dagar långa i sträck.
Ja, det här är något som tilltalar mig! Att jobba lite på halvfart längre än gå från helt ledig till pang på, både för min och barnets skull! Har absolut något sådant i tankarna.

Jag var hemma 10 månader, vi tänkte först 7-8, men sonen ammade fortfarande för ofta då, och kunde bara somna av att liggammas i sängen eller soffan, och var allmänt för mammig. Så det fick bli 10! :)

Det här funderar jag också över hur det kommer bli... Jag har både dag- och kvällsjobb och nu är det enbart jag som söver honom på kvällen gnm liggamning. Men han är ju också bara 6 månader nu :). Det ordnar sig nog, jag planerar att vara hemma åtminstone tills hans är 13 månader.

Nu gör vi så att vi jobbar 2 veckor, hemma 2. Vi jobbar i 2 veckors sprints (samma ställe) så det blir smidigt med planeringen. Så kommer vi köra tills det är dags för förskola, sonen kommer då vara 17 månader
Det där lät ju kanonskönt. Jag har svaga förhoppningar om nån liknande lösning. Men ska ni sluta med det sen för hans skull då för kontinuitet på fsk typ? Eller tror du det blivit bra för honom att fortsätta så? Som sagt det låter skönt jobbmässigt.

Det här funderar jag också över hur det kommer bli... Jag har både dag- och kvällsjobb och nu är det enbart jag som söver honom på kvällen gnm liggamning. Men han är ju också bara 6 månader nu :). Det ordnar sig nog, jag planerar att vara hemma åtminstone tills hans är 13 månader.

Det där lät ju kanonskönt. Jag har svaga förhoppningar om nån liknande lösning. Men ska ni sluta med det sen för hans skull då för kontinuitet på fsk typ? Eller tror du det blivit bra för honom att fortsätta så? Som sagt det låter skönt jobbmässigt.
Ja det löser sig säkert så det funkar för er 😃

Nej när han börjar förskola kommer vi jobba som vanligt igen, även om jag kommer gå ner till 6h/dag
Jag tycker det är rätt segt att vara föräldraledig just nu, så jag ser fram emot att börja jobba mer igen 😁
Jag hoppas sonen kommer tycka det är skoj på förskolan med. Jag tror det, han är rätt framåt på öppna förskolan, vill bli buren av främlingar på tåget, är alltid mer nöjd när vi är någon annanstans än hemma, osv. Raka motsatsen till hur han var innan när allt som dög var att jag bar runt på honom 😅
Men det kan säkert ändras igen... 😬

Oj! Det låter som om ni hade jättemånga dagar?!
För oss kommer det också att bli 2 dagar/v första året om jag räknar rätt? Vi (min man) har tagit 93 nu och har inte tänkt ta fler innan han fyller 1. Det blir ju t om några färre än 2 dagar/v?
När du skriver sen att ni tog 5 dagar/v för att behålla SGI, menar du att ni gjorde så båda två då? När började hon förskola?
Det låter ju som en dröm. Har pappan också förlängt semestern eller har du fått några dagar av honom? Hur många semesterveckor har du vanligtvis?
Haha sorry tretusen frågor, men tråden är ju till för att få tips om hur man maxar fl. 😊👶😀

Haha, vi har haft lika många dagar som alla andra förstås - men om man tar så få som vi och ni gör första året så får man många dagar över att använda till ledigheter sen.

Jag räknade lite fort och säg att vi hade omkring 230 dagar kvar när lillan började förskolan vid strax över 1,5 år gammal. Eftersom man bara får spara 96 dagar efter 4 års ålder behövde vi då ta ut ca 135 dagar på 2,5 år. Det är 54 dagar per år. Det är alltså 10,5 vecka per år (!) om man då tar ut 5 dagar/vecka för att behålla SGI. Det är MÅNGA veckor ledigt varje år - för du får tänka på att ni också har semester att ta ut från era jobb när ni börjar jobba. För oss där lillan började på förskolan på hösten, så innebar det dessutom att vi inte tog ut så många fler föräldradagar första halvåret efter det, så man kan snarare räkna på att vi behövde ta ut 67 dagar/år efterföljande två år, dvs typ 13,5 veckor/år. När man räknar såhär förstår man att många dagar brinner inne för många om man sparar för mycket - man behöver verkligen vilja och kunna vara ledig mycket för att nyttja dem i tid ☺️😉 Både jag och min partner har använt föräldradagarna för att förlänga våra ledigheter. Vi båda har haft 25 semesterdagar var via våra jobb (ibland några dagar färre efterosm vi utslaget på ett år är så mycket föräldralediga över ledigheterna, då minskar ibland semesterdagarna). Då har vi t.ex. gjort så att första 4 veckorna av sommaren tar jag föräldrapenning, då tar min partner sin semester. Sen växlar vi så jag tar min semester och då tar min partner föräldradagar. På så sätt har vi båda haft långa ledigheter. Nu har han eget företag så nu behöver han inte längre ta föräldrapenning utan kan oftast vara ledig ändå, så jag har fått de sista dagarna vi har kvar ☺️

Vår dotter började förskolan när hon var 19 månader. Bara den som var föräldraledig med henne efter att hon var 1 år gammal tog ut 5 dagar/vecka för att behålla SGI. Dvs hennes pappa. Jag jobbade ju så jag behövde inte ta ut några föräldradagar då.

Jag hade ingen fast anställning så jag tog alla dagar för bägge barnen födda 98 och 00. Började jobba när minsta var 11 månader. Maken jobbade en hel del kväll så det var aldrig så att jag var ensam med barnen en hel dag. Jag hade tid för mig själv. Hade också min pappa som kom förbi dagligen som tittade till barnen om jag var ute i stallet. Tyckte det var fungerade bra för oss. Efter det har vi delat lika med vab o dylikt, jobbat om varandra så barnen har aldrig varit mer än 25 h i veckan på förskola. Jag har lagt mer tid på barnens fritid, typ 98%, det är nog där jag hade haft mer krav om jag ändrat något idag.

Har tre barn. Med alla barnen så har vi snålat med föräldradagarna under första året, tagit ut 2-3 dagar i veckan.

Om jag minns detta rätt då... 😅

Med första barnet delade vi i princip rakt av, barnet började på förskolan när han var 21 månader. Jag önskade då att vi hade gjort så att vi överlappade varandra i bytet och var hemma några dagar i veckan var.

Med andra barnet var ambitionen att vi skulle överlappa så som jag hade önskat. Tanken var att i ungefär en månad på mitten så skulle båda jobba 50 %. Sen ändrades planerna då maken hade möjlighet att söka annan tjänst på jobbet, vilket inte var så kompatibelt med när han skulle vara föräldraledig. Så vi ändrade oss, gjorde ett "skarpt" byte igen och maken började istället jobba 50 % efter sin föräldralediget. Barnet började förskolan när hon var 19 månader men då halvtid första två månaderna, sen var det sommarlov och efter sommaren började hon heltid.

Med tredje barnet var jag verkligen bestämd med att nu skulle vi se till att få till den där överlappningen! Sagt och gjort så gjorde vi så som vi hade planerat med andra barnet, dvs båda jobbade 50 % under 1,5 månad. Det var den absolut sämsta lösningen någonsin :laugh: Passade inte oss alls. Så så kan det också gå ;) Men det berodde inte på att det var rätt eller fel utan på att det inte var särskilt kompatibelt med våra jobb (och kanske oss) att växla sådär.

Med facit i hand kan man konstatera att vi snålade för mycket i början, eftersom vi har fått kämpa med att göra av med dagarna och med de två yngsta har lite dagar (lägstanivå) brunnit inne vid 4-årsdagen. Men jag kan inte heller säga att jag ångrar hur vi gjorde. Jag har 35 semesterdagar nu vilket jag då inte visste att jag skulle ha exempelvis. Vi visste ju inte heller med första barnet att vi skulle få tre barn att vara föräldralediga med. Allt går inte att planera och förutspå :)

Skolade in vid 13 månader, men hade då sparat så vi var lediga tisdagar och torsdagar första halvåret. (Den här biten rekommenderar jag verkligen, att skola in "lite tidigare" men ha kortare dagar alt få dagar i veckan). Under första året var maken sjukskriven och jag tog ut så lite jag kunde, levde knapert men vi fick ett helt år ihop. Men som sagt, sen hade vi ett lugnt halvår, med två lediga dagar i veckan samt kortare fredagar, det var GULD.

Vår son är bara 7veckor så har inte varit föräldraledig så länge. Men jag och min sambo delar på ledigheten, 50% var, och jobbar då resten av tiden. Och vi delar på veckorna så han jobbar mån-tis och halva fredagen och jag ons-tors + halva fredagen. Tanken är att vi ska köra detta i 1,5 år tills barnet börjar förskolan. Vi tar ut 4dagar föräldraledigt per vecka totalt så då räcker dagarna bra, och vi får ganska många över.

Nu har vi ju inte gjort detta så länge men funkar så jäkla bra! Vi delar på matningen (flaska) så båda sover bra (jag är piggare än på flera år) och det är precis lagom att arbeta 2,5 dagar per vecka🤪. Man får både massa tid med bebisen när man är hemma och sen får vara social och tänka på annat på jobbet. Men bör tilläggas att vi bara åker in till jobbet en dag per vecka så är inte borta helt från bebisen så värst mkt😊 Skulle rekommendera andra att testa samma om man har möjlighet.

Vår son är bara 7veckor så har inte varit föräldraledig så länge. Men jag och min sambo delar på ledigheten, 50% var, och jobbar då resten av tiden. Och vi delar på veckorna så han jobbar mån-tis och halva fredagen och jag ons-tors + halva fredagen. Tanken är att vi ska köra detta i 1,5 år tills barnet börjar förskolan. Vi tar ut 4dagar föräldraledigt per vecka totalt så då räcker dagarna bra, och vi får ganska många över.

Nu har vi ju inte gjort detta så länge men funkar så jäkla bra! Vi delar på matningen (flaska) så båda sover bra (jag är piggare än på flera år) och det är precis lagom att arbeta 2,5 dagar per vecka🤪. Man får både massa tid med bebisen när man är hemma och sen får vara social och tänka på annat på jobbet. Men bör tilläggas att vi bara åker in till jobbet en dag per vecka så är inte borta helt från bebisen så värst mkt😊 Skulle rekommendera andra att testa samma om man har möjlighet.
Det låter som liknande upplägg som vi diskuterat. Kul att det känns bra ☺️

Med storebror:
Jag var hemma första fem månaderna (men hade tagit ut f-ledighet en månad innan han föddes). Sen var maken hemma i sex månader. Under detta första året tog vi ut 5 dagar i veckan. Storebror skolades in vid ett år. Andra året var vi föräldralediga på 20 % var (alltså tog vi en dag i veckan f-penning). Sen återgick vi till heltidsjobb och strax därefter blev jag deltidssjukskriven med lillebror och sen kom lillebror :). De resterande dagarna tog vi ut lite extra dagar under sommaren, jul och till någon semestervecka här och var. Dagarna tog slut strax innan storebror gick ut andra klass.

Med Lillebror:
Jag var hemma helt i nio månader, sen tog maken nästkommande nio månader. Under det året tog vi ut fem dagar i veckan. Lillebror skolades in vid 1,5 års ålder. Då började vi arbeta heltid båda två. Sen jobbade jag deltid lite till och från beroende på om det funkade med jobbet eller inte. Tog ut en föräldradag i veckan de perioderna. De dagar som var kvar har vi använt under sommaren, jul och till någon semestervecka här och var precis som med första. Nu har jag två dagar kvar att ta ut innan Lillebror fyller 12 i april :).

Vi är helnöjda och hade nog gjort en variant av ovanstående om det hade blivit en gång till.

Vi har idag 85 lågdagar och 320 högdagar kvar som vi inte riktigt vet var vi ska göra av 🙈 skulle slösat mer när vi väl var hemma

Oj!
Ja, det blir väl lite svårt att ta ut för de lite äldre barnen (nu vet jag inte hur gamla de är, sorry om du skrev det!) nu när de går i skolan kanske...? Men den minstas dagar kan ni väl ta ut 😊

Haha, vi har haft lika många dagar som alla andra förstås - men om man tar så få som vi och ni gör första året så får man många dagar över att använda till ledigheter sen.

Jag räknade lite fort och säg att vi hade omkring 230 dagar kvar när lillan började förskolan vid strax över 1,5 år gammal. Eftersom man bara får spara 96 dagar efter 4 års ålder behövde vi då ta ut ca 135 dagar på 2,5 år. Det är 54 dagar per år. Det är alltså 10,5 vecka per år (!) om man då tar ut 5 dagar/vecka för att behålla SGI. Det är MÅNGA veckor ledigt varje år - för du får tänka på att ni också har semester att ta ut från era jobb när ni börjar jobba. För oss där lillan började på förskolan på hösten, så innebar det dessutom att vi inte tog ut så många fler föräldradagar första halvåret efter det, så man kan snarare räkna på att vi behövde ta ut 67 dagar/år efterföljande två år, dvs typ 13,5 veckor/år. När man räknar såhär förstår man att många dagar brinner inne för många om man sparar för mycket - man behöver verkligen vilja och kunna vara ledig mycket för att nyttja dem i tid ☺️😉 Både jag och min partner har använt föräldradagarna för att förlänga våra ledigheter. Vi båda har haft 25 semesterdagar var via våra jobb (ibland några dagar färre efterosm vi utslaget på ett år är så mycket föräldralediga över ledigheterna, då minskar ibland semesterdagarna). Då har vi t.ex. gjort så att första 4 veckorna av sommaren tar jag föräldrapenning, då tar min partner sin semester. Sen växlar vi så jag tar min semester och då tar min partner föräldradagar. På så sätt har vi båda haft långa ledigheter. Nu har han eget företag så nu behöver han inte längre ta föräldrapenning utan kan oftast vara ledig ändå, så jag har fått de sista dagarna vi har kvar ☺️

Vår dotter började förskolan när hon var 19 månader. Bara den som var föräldraledig med henne efter att hon var 1 år gammal tog ut 5 dagar/vecka för att behålla SGI. Dvs hennes pappa. Jag jobbade ju så jag behövde inte ta ut några föräldradagar då.

Jo, det förstår jag 😆😀 men det låter så mycket när du lägger fram det såhär!

Jag känner jag/vi lär tänka ett par varv till hur vi vill göra med dagarna, finns så många möjligheter!
När man är priviligierad som vi också är, det förstår jag.
Hade jag varit själv och inte haft något sparat hade jag behövt ta fullt första året.

Skolade in vid 13 månader, men hade då sparat så vi var lediga tisdagar och torsdagar första halvåret. (Den här biten rekommenderar jag verkligen, att skola in "lite tidigare" men ha kortare dagar alt få dagar i veckan). Under första året var maken sjukskriven och jag tog ut så lite jag kunde, levde knapert men vi fick ett helt år ihop. Men som sagt, sen hade vi ett lugnt halvår, med två lediga dagar i veckan samt kortare fredagar, det var GULD.

Ja, som sagt det här tilltalar mig enormt. Känns som det är lite två sidor av myntet antingen jobbajobba-leeeedig eller jobba lagom en längre period. Tror det sista tilltalar mig mer, men vet inte hur länge jag vill vara helt ledig med liten.
Det finns väl för- och nackdelar med allt, men ska fnula på hur jag tror jag, bäbisen och min man vinner mest på att vara hemma. Det bästa hade ju varit att både få äta kakan (vara hemma länge med liten och ha den kvar (kunna mjukstarta på jobb och fsk, lååång mjukstart eller mjuka perioder.)

Vi har ju fnulat, men nu har vi ju ett halvårs föräldralivserfarenhet iaf.

Funderar på om jag ska vara hemma ett halvår till efter att han fyllt ett. Om jag räknar rätt blir min SGI bara 100 kr/dag mer om jag ökar från 50 till 80% sysselsättning, kan det stämma?
Så tänkte isf ta 50% fp för att öka på lägstanivån av SGI lite iaf.
Fördelen blir att jag och min man slipper pussla, vi hade tänkt jobba om varann i ett halvår.
Eller vågar man nolla SGIn? Jag ska ju jobba sen...
Och är det "mer värt" att spara fl tills bäbisen är större? Hmm.

Eller vågar man nolla SGIn? Jag ska ju jobba sen...
Och är det "mer värt" att spara fl tills bäbisen är större? Hmm.
Skulle inte rekommendera att nolla SGI om något inträffar som gör att man behöver sjukpenning. Man ska ju såklart inte måla upp värsta scenariot men vet en person som var föräldraledig utan ersättning så länge att SGI nollades. Sen blev personen diagnostiserad med en allvarlig sjukdom lagom tills hen skulle börja arbeta igen.

Hen kunde inte jobba på flera år och hade noll kronor i inkomst under hela den perioden. I teorin skulle något kunna hända som som gör att man inte kan jobba och då är det ingen bra sits att vara hänvusad till socialtjänsten, särskilt om man har barn.

Nu är det väldigt länge sedan (min dotter är 25!) men ändå... Jag (mamma) var hemma i 9 månader, sedan var pappan och jag hemma 50/50 (med vissa inhopp av dotterns farfar vilket var helt fantastiskt för både dotter och farfar :love: ) tills dottern var ca ett år då vi skolade in på förskola men med väldigt korta dagar till en början. Jag jobbade deltid (i ökande grad från 60% till 90%) fram tills hon var åtta år.

Skulle jag gjort om det hela idag hade jag för det första valt en annan man... :o Och jag hade "tvingat" pappan att vara hemma själv med barnet på heltid någon period, kanske också dragit ut på hela föräldraledigheten till 18 månader totalt. Och eftersom jag gillade perioden då båda jobbade deltid innan dottern började på förskolan så hade jag velat ha en längre sådan period! Det jag tyckte var riktigt, riktigt bra med vårt upplägg var dels inhoppen från farfar - guld värt att ha ytterligare en person som är nästan som en primärförälder för barnet och dessutom en helt ny och positiv erfarenhet för farfar själv som aldrig var föräldraledig med sina egna barn - och dels att jobba deltid under flera år. Det sistnämnda gav mig tid att andas, tid att ha häst, tid till ett "eget" liv och det gav dottern en paus från förskolan då och då (hon gillade att vara där, men ibland blir det ju bara rätt mycket för ett litet barn!).

Nu är det väldigt länge sedan (min dotter är 25!) men ändå... Jag (mamma) var hemma i 9 månader, sedan var pappan och jag hemma 50/50 (med vissa inhopp av dotterns farfar vilket var helt fantastiskt för både dotter och farfar :love: ) tills dottern var ca ett år då vi skolade in på förskola men med väldigt korta dagar till en början. Jag jobbade deltid (i ökande grad från 60% till 90%) fram tills hon var åtta år.

Skulle jag gjort om det hela idag hade jag för det första valt en annan man... :o Och jag hade "tvingat" pappan att vara hemma själv med barnet på heltid någon period, kanske också dragit ut på hela föräldraledigheten till 18 månader totalt. Och eftersom jag gillade perioden då båda jobbade deltid innan dottern började på förskolan så hade jag velat ha en längre sådan period! Det jag tyckte var riktigt, riktigt bra med vårt upplägg var dels inhoppen från farfar - guld värt att ha ytterligare en person som är nästan som en primärförälder för barnet och dessutom en helt ny och positiv erfarenhet för farfar själv som aldrig var föräldraledig med sina egna barn - och dels att jobba deltid under flera år. Det sistnämnda gav mig tid att andas, tid att ha häst, tid till ett "eget" liv och det gav dottern en paus från förskolan då och då (hon gillade att vara där, men ibland blir det ju bara rätt mycket för ett litet barn!).

Jamen som sagt det här tilltalar mig, att jobba deltid länge så dels jag får ta det lugnare och dels att barnet får kortare dagar på fsk.

Eftersom jag redan gått ner till 80% och min tjänst egentligen är 100% kan jag inte gå ner ner med hjälp av lagen (eller jo, 5%, men det är ju ingenting), så det hänger på om jag får för min chef.
Får jag, vill jag absolut börja på 50% när jag börjar jobba. Annars får jag väl jobba 80, men ta fl eller semester någon dag i veckan (fast sem kan hen väl neka, men inte fl va?).
Just nu lutar det åt att jag vill vara hemma 4 månader längre än jag tänkte från början, så ett år till from nu ungefär. Och då ta 50% fp.
Detta dels för att jag vill vara hemma och dels för att vi då inte behöver pussla med jobben jag och min man som vi tänkt försöka tidigare.
Och isf kan min man jobba 50% (eller mer om han vill) och ta 50% fp så hans sgi skyddas.
Skulle vi göra såhär skulle vi ändå ha ca 150 fl-dagar kvar när bäbisen är 18 månader även om vi vill spara 96 tills han fyller 4.
Då hade jag kunnat ta ut lite fl-dagar löpande sen när jag börjar jobba 80%...
Får kolla också hur mkt semester jag skulle få... om jag fortsätter vara fl får jag ju inga fler än jag har nu, typ 10 eller nåt som jag spara till nästa år tror jag. Det är ju lite lite.
Och det här med att man bara får ta en "3 perioder" på ett år egentligen, hur funkar det? Brukar man i praktiken få ta fler av chefen, eller...?

Jamen som sagt det här tilltalar mig, att jobba deltid länge så dels jag får ta det lugnare och dels att barnet får kortare dagar på fsk.

Eftersom jag redan gått ner till 80% och min tjänst egentligen är 100% kan jag inte gå ner ner med hjälp av lagen (eller jo, 5%, men det är ju ingenting), så det hänger på om jag får för min chef.
Får jag, vill jag absolut börja på 50% när jag börjar jobba. Annars får jag väl jobba 80, men ta fl eller semester någon dag i veckan (fast sem kan hen väl neka, men inte fl va?).
Just nu lutar det åt att jag vill vara hemma 4 månader längre än jag tänkte från början, så ett år till from nu ungefär. Och då ta 50% fp.
Detta dels för att jag vill vara hemma och dels för att vi då inte behöver pussla med jobben jag och min man som vi tänkt försöka tidigare.
Och isf kan min man jobba 50% (eller mer om han vill) och ta 50% fp så hans sgi skyddas.
Skulle vi göra såhär skulle vi ändå ha ca 150 fl-dagar kvar när bäbisen är 18 månader även om vi vill spara 96 tills han fyller 4.
Då hade jag kunnat ta ut lite fl-dagar löpande sen när jag börjar jobba 80%...
Får kolla också hur mkt semester jag skulle få... om jag fortsätter vara fl får jag ju inga fler än jag har nu, typ 10 eller nåt som jag spara till nästa år tror jag. Det är ju lite lite.
Och det här med att man bara får ta en "3 perioder" på ett år egentligen, hur funkar det? Brukar man i praktiken få ta fler av chefen, eller...?
Ja, för mig funkade det bra att jobba deltid och jag hade nog gärna börjat med det tidigare egentligen - jag var ju helt föräldraledig i 9 månader, för mig hade det räckt bra med 6 :)

När jag började jobba var det först på 50%, sedan 60% när dottern började på förskola och så successivt ökande fram tills jag bytte jobb när hon var 8 år och jag då började jobba 100%. Jag har fördelat deltidsjobbandet lite olika beroende på vad jag tyckt passat min dotter bäst - jag hade en lång period lediga onsdagar vilket var helt perfekt - aldrig mer än 2 dagar i rad på förskola, alltid en dotter som var pepp på att gå dit. Och för mig, som hade häst, var det perfekt att ha en ledig vardag och kunna lägga hovslagare, veterinärbesök mm på den dagen (dotterns vokabulär utökades tidigt med "hovslagen" och "nettivären" - kanske influerade det också hennes framtida yrkesval, idag jobbar hon som hovslagare :D).

Men som sagt - skulle jag göra om det hela idag så hade jag pushat mer för att pappan skulle ha en hel, sammanhängande föräldraledighet också. Det är så lätt att tycka när man är hemma att man vill fortsätta vara det, men det finns ett värde för barn och pappa att också få sammanhängande tid tillsammans. Nu har väl min dotter kanske tillbringat rätt mycket tid med sin pappa ändå - och med både sin farfar och sin morfar - men det där försprånget man som mamma får som primärförälder om man är den som tar huvuddelen av föräldraledigheten, det blir liksom kvar. För alltid. Jag är fortfarande, 25 år efter föräldraledigheten, min dotters förstahandsval när det gäller att be om hjälp, prata om svåra saker, bli serverad middag, ta hand om hunden - you name it! Inte för att jag har något emot det men jag ser ju att hennes pappa ständigt är "på efterkälken" (det KAN såklart bero på andra saker än som var mest föräldraledig, men något grundlades nog där, tror jag). Så det är värt att tänka på för er som fortfarande har möjligheten att bestämma hur ni ska göra!

Liknande trådar

• Sjuk - hur hade ni berättat?
  • Barnsäkra hemmet
  • Uppfostran (er vs era föräldrars mm)
  • Vilket sparande är “bäst” att behålla?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka