Är du säker på det första här, "enligt lagen", vilken då? Har ni kollektivavtal på jobbet, vad säger det?Eftersom jag redan gått ner till 80% och min tjänst egentligen är 100% kan jag inte gå ner ner med hjälp av lagen (eller jo, 5%, men det är ju ingenting), så det hänger på om jag får för min chef.
[...]
Och det här med att man bara får ta en "3 perioder" på ett år egentligen, hur funkar det? Brukar man i praktiken få ta fler av chefen, eller...?
Avseende din andra fråga är det olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Min är helt chill, jag kan ta fler perioder och behöver inte ansöka 2 mån innan om det inte rör sig om en längre sammanhängande period. Kan spontant lägga en dag eller flera nästa vecka som FL utan problem till exempel, så länge det inte krockar med något viktigt. När vi planerar sommarsemester behöver jag inte uppge vilka veckor som ska vara FL resp semester förrän jag lägger in dem i systemet någon månad innan.
Min mans olika jobb har varit mycket striktare med perioder och ansöka i god tid.