strawberrysylt
Trådstartare
Jag var hemma runt 10 månader på heltid, sen tog min partner över och var hemma runt 6 månader.
Det jag skulle gjort annorlunda är att ta ut fler dagar med framför allt första barnet. Alla pratade bara om att spara på dagar, så jag tog väl ut 3-4 per vecka, vilket gjorde ekonomin klart ansträngd. Sen fick vi ett barn till rätt snart och började ta av hans dagar så när storebror fyllde 4 år blev vi av med ett gäng dagar, som skulle ha gjort mycket större nytta under första året.
Så nu när nummer 3 är på gång är planen att se till att dagarna går åt, och att det inte ska vara riktigt så tufft ekonomiskt.
Åh, vad synd att dagarna försvann för er!
Jag kan också svara utifrån hur vi har planerat, bebis föds om ca två månader
Vi kommer vara hemma tillsammans första fyra månaderna. Jag tar då ut semester en månad och full föräldrapenning tre månader, min sambo ingenting.
Sen jobbar han heltid och jag är hemma heltid i ungefär sex månader, då tar jag inte ut någon FP utan vi hoppas klara oss på hans lön.
Sen tänkte vi köra 50/50 en månad eller två och även då hoppas vi klara oss på lön.
Efter det är han hemma på heltid ca sex månader och tar då ut fem dagar i veckan för att skydda SGI då bebisen hunnit fylla ett. Jag kommer nog inte jobba riktigt heltid då utan typ 75–80% men det bestämmer vi senareeventuellt tar jag ut någon dag då också för att skydda SGI.
Sen kommer vi använda resten av dagarna till att förlänga sommarsemestern, jul osv. Eventuellt om vi vill vara lediga tillsammans någonting mer också, att den ena tar semester och den andra FP. Satsar på att ha 96 dagar kvar vid fyra års-dagen.
Kom ihåg att ni bör få föräldralön/ föräldrapenningtillägg också
Förresten, det här med SGI (allmän fråga). Jag tjänar 310 400 om året (30' i lön, men jobbar 80%), hur mycket får jag då per dag i sjukpenning, ska jag kunna räkna ut det? Fattar inte? Hjälp en trög, tack.