Hur trodde ni hur livet skulle bli när ni var 15 år?

Bukefalos 30 år!

Som 15-åring skulle jag bli ridlärare. Gick naturbruksgymnasium med hästinriktning, och började extraknäcka som ridlärare under åk 2. Jobbade sedan några år på ridskola innan kärleken drog mig till annan ort och universitetsstudier. Har därefter jobbat inom design framförallt inom IT, i chefsposition sedan drygt tre år.

Vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor :)

Jag har aldrig haft en plan för något 😅 När jag var liten skulle jag tydligen bli konstnär, gick på någon sådan sommarskola ett lov minns jag. Tror bara jag ville lära mig måla hästar egentligen 😁 Trivdes i skolan och läste därför vidare det som var kul och jag kom in på med mina hyfsade betyg (var sämst i klassen på LTH 😁). Ville inte jobba med det jag pluggade till och en kompis tvingade mig söka ett på hennes arbetsplats och där är jag kvar och trivs än. Hästlivet var alltid gör det bästa med ponnyn du har för vi hade aldrig råd att köpa någon utan hade foderponnys. Tills Tiger kom hem som övertalig en höst (när man var över 18 ville ju ingen låna ut ponny till en) och honom kunde vi ju inte lämna tillbaka 😍 Så de 20 åren från då tills nu har ju mitt liv kretsat kring hans liv.

Hade inte kunnat föreställa mig något av det och har fan varit svinnöjd med livet hela vägen! Så om någon läser och stressas av att sakna mål och riktning = det kan bli toppen ändå 😊 Kul att läsa alla er andras tankar som yngre om livet framåt dock 🤩

Jag har aldrig haft en plan för något 😅 När jag var liten skulle jag tydligen bli konstnär, gick på någon sådan sommarskola ett lov minns jag. Tror bara jag ville lära mig måla hästar egentligen 😁 Trivdes i skolan och läste därför vidare det som var kul och jag kom in på med mina hyfsade betyg (var sämst i klassen på LTH 😁). Ville inte jobba med det jag pluggade till och en kompis tvingade mig söka ett på hennes arbetsplats och där är jag kvar och trivs än. Hästlivet var alltid gör det bästa med ponnyn du har för vi hade aldrig råd att köpa någon utan hade foderponnys. Tills Tiger kom hem som övertalig en höst (när man var över 18 ville ju ingen låna ut ponny till en) och honom kunde vi ju inte lämna tillbaka 😍 Så de 20 åren från då tills nu har ju mitt liv kretsat kring hans liv.

Hade inte kunnat föreställa mig något av det och har fan varit svinnöjd med livet hela vägen! Så om någon läser och stressas av att sakna mål och riktning = det kan bli toppen ändå 😊 Kul att läsa alla er andras tankar som yngre om livet framåt dock 🤩

Samma här, den enda planen jag haft var att bli seminör... som inte blev av. Sedan har jag liksom bara glidit med :D Har aldrig varit intresserad av karriär heller men har ändå blir någon form av chef/projektledare :laugh:

Edit: Det verkar gå i arv också, min mamma hade ingen tanke på att bli lärare men råkade bli det eftersom det hon var intresserad av (matematik och språk) är ju rätt lämpligt för det yrket :rofl:

Mitt tonårsjag hade blivit väldigt överraskad av att jag fortfarande finns. Det var verkligen en fruktansvärd period i mitt liv.

Vuxenlivet har inte varit så snällt heller. Har försökt jobba med lite olika saker men det slutar alltid med att jag inte fixar alla krav och förväntningar och kraschar. Nu är jag sjukpensionär och har svårt att se att det skulle kunnat sluta på nåt annat sätt. Jag lever ett rätt isolerat liv och söker fortfarande efter saker som kan fylla det med mening.

Men jag lever, har ett hus jag trivs i och världens snällaste hund. Det tror jag att 15-åriga Irrbloss hade varit rätt nöjd med. :heart

Jag skulle bo på gård och ha hästar, typ köpa/sälja och träna och tävla. Men absolut inte jobba på kontor. Sen skulle jag vara gift och det innan 25. Var osäker i barnfrågan, men tänkte att om jag ska ha barn så blir det ett barn och jag skulle vara ung mamma så helst runt 25, men absolut senast runt 30.

Slutade med hästar runt 25, bor i lägenhet och har noll önskan om att bo på gård. Gifte mig och fick barn mer än 10 år senare än plan, men blir sannolikt bara ett barn så något rätt blev det ju 😅 jobbade inte heller på kontor tidigare, men har kapitulerat till det också.

Jag skulle bo på gård och ha hästar, typ köpa/sälja och träna och tävla. Men absolut inte jobba på kontor. Sen skulle jag vara gift och det innan 25. Var osäker i barnfrågan, men tänkte att om jag ska ha barn så blir det ett barn och jag skulle vara ung mamma så helst runt 25, men absolut senast runt 30.

Slutade med hästar runt 25, bor i lägenhet och har noll önskan om att bo på gård. Gifte mig och fick barn mer än 10 år senare än plan, men blir sannolikt bara ett barn så något rätt blev det ju 😅 jobbade inte heller på kontor tidigare, men har kapitulerat till det också.

Hehe, det där med "jag ska ABSOLUT inte" är kul... när jag pluggade geologi skulle jag absolut inte leta malm eller jobba norr om Dalälven. Jag har ENDAST jobbat med malmletning som geolog och norr om Dalälven den största delen av tiden (lägg sedan till särbo i Dorotea så...) :rofl:

Hehe, det där med "jag ska ABSOLUT inte" är kul... när jag pluggade geologi skulle jag absolut inte leta malm eller jobba norr om Dalälven. Jag har ENDAST jobbat med malmletning som geolog och norr om Dalälven den största delen av tiden (lägg sedan till särbo i Dorotea så...) :rofl:
Jag har också en sån, "jag ska absolut inte" och det är att jag absolut inte skulle bo i byn där jag växte upp. Den tanken var nog också definitivt starkast de åren runt nian och gymnasiet, eftersom min grundskoleklass var så hemsk och nian var en fruktansvärd tid som jag aldrig någonsin vill ha tillbaka. Men vart bor jag...?

Jag skulle ha ett bra betalt jobb så jag kunde ha häst. För mig skulle en bra lön vara över 35tkr i dagens värde.

En klasskompis sparade en lapp jag hade skrivit när jag var 15 år. Vi hade fått i uppgiften att sia in i framtiden, både nära och längre fram.
Hittade igen lappen ikväll..
Visa bifogad fil 189558

Såhär står det:
"Till hösten blir det gymnasiet för min del. Skall gå IT på John Bauer gymnasiet. Valde denna linje för att ingen annan intresserar mig. Vill dessutom studera vidare på systemvetarprogrammet på högskolan. Så det är förmodligen bara att vänta och se hur det blir att gå den linjen. Kan ju inte bli värre än min tidigare skolgång får man hoppas.

Om 20 år kommer jag att vara en väldigt berömd person. Jag kommer nämligen att ha samlat ihop ett stort antal arbetare och gjort en revolution emot det kapitalistiska landet USA.

Jag kommer även ha gjort ett operativsystem, med öppen källkod, som slagit ut Microsoft ifrån marknaden
Mitt liv kommer alltså se bra ut i framtiden, om jag lever då."

Jag var helt enkelt en nördig kommunist som var rätt negativ. 😅

Hur trodde ni att ert liv skulle se ut när ni var 15?
När jag var 15 ville jag framförallt inte missa möjligheten att välja senare, jag funderade på flera olika yrken men kom fram till att väljer jag 4-årig teknisk får jag ”allt” om jag läser extra engelska och biologi och kan skjuta upp beslutet.
Det har fortsatt lite på samma sätt😅 jag har en fil o tekn kand som ingenjör men jobbar som flygledare och har flera andra utbildningar och kurser i bagaget. Fortfarande undrar jag vad jag ska bli och över vad jag missat🤗🫣

Jag ville bli guldsmed, men det fanns bara i Lysekil (?) och mina föräldrar var skeptiska. Ville inte ha barn och ville leva själv, böngrytor och rödvin som kost.

När jag missade guldsmed bytte jag till landskapsarkitekt men tappade all styrfart under gymnasiet. Sen blev det två barn och ekonomjobb ihop med projektledning inom ekonomi av en slump. Sen skiljde jag mig, kom faktiskt in på landskapsarkitektutbildningen som jag spontansökte men valde att tacka nej och pluggade istället in socionomutbildning.
Mycket glad för mina barn och yrket passar mig bra. Jag kom på att jag absolut inte vill vara egenföretagare och att jag skulle ha svårt att få jobb där jag bor som landskapsarkitekt, plus logistikutmaningar av rang.

Har för mig att jag tänkte jobba med något utan högre utbildning, ville verkligen inte ha mycket med skolan att göra. Ha egen gård med hästar, tror inte jag hade mycket tankar på andra djur. Jag hade nog inga tydliga planer gällande partner och barns vara eller icke vara.

Nu är jag ju än så länge bara tjugo, så har haft begränsat med tid till att ändra min situation. Tror ändå att det går hyfsat enligt planen? Är påväg att köpa egen gård och jobba med något relativt simpelt. Nu finns det planer på högre utbildning också, men det är iallafall inte det som mitt liv kretsar kring. Hästar har jag, visserligen däribland ett russ vilket väl inte var planen. Men körponny har jag haft länge, så det är inte helt slumpmässigt heller. Nu har jag även får och det var väl inte riktigt med i planen, men inte emot den heller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka