Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

Det var ju intressant att livsmedel som odlas eller jagas/fiskas i liten skala skulle innehålla mer tungmetaller än de livsmedel som odlas i samma jord och under samma förorenade regn eller fiskas i samma hav. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle bli någon skillnad i värdena om två personer åt exakt samma mängder östersjöfisk t ex. om den ena fiskade sin fisk själv och den andra köpte fisken i affären.

Nu tror jag iofs att jag aldrig har ätit östersjöfisk i hela mitt liv.

Vilken är då din förklaring till den här avvikelsen som jag och en annan kvinna hade? Vi har båda ätit extremt mycket vilt, bär och svamp i hela sitt liv. Ingen av oss använde ens de aktuella laboratorierna som var orsaken till hälsokontrollerna, så det är helt omöjligt att det kom från jobbet.
 
Nja. För mig, just för mig, hänger allt ihop. Jag håller förråd hemma och slänger inte någon mat, av respekt. Jag handlar sällan, och nästan alltid bara när jag passerar en butik. Jag njuter av vällagad mat och försöker göra kloka val i butiken.

allt hänger ihop.

(För mig känns det dessutom märkligt att den mat jag odlar själv skulle vara mer behäftad med tungmetaller än den som odlas av en bonde i närheten?)

Ja, jag tar tacksamt emot altenativa förklaringar till mina avvikande värden. Jag tror iofs att det i högre grad handlar om mat från skogen och insjön än den egna jorden. Men nog hade jag tänkt mig att personer som odlar som sitt yrke och säljer till andra, har annan koll på sin jord än vad jag har?

För mig är det svårt att förstå hur den oerhört genomförda resurstanken när det gäller mat, samtidigt är så pass obekymrad om bilkörning.
 
Jo, men man kan ju inte komma och säga att "småbrukad mat" automatiskt innebär förhöjda halter tungmetaller, för det stämmer inte.

Det gjorde jag inte heller. Jag pratade om två personer - jag själv och en till - som visade avvikelser vid provtagning.

Själv varken odlar jag eller plockar svamp av hälsoskäl, utan för nöjes skull.
 
Ja, jag tar tacksamt emot altenativa förklaringar till mina avvikande värden. Jag tror iofs att det i högre grad handlar om mat från skogen och insjön än den egna jorden. Men nog hade jag tänkt mig att personer som odlar som sitt yrke och säljer till andra, har annan koll på sin jord än vad jag har?

För mig är det svårt att förstå hur den oerhört genomförda resurstanken när det gäller mat, samtidigt är så pass obekymrad om bilkörning.
Jag tror inte att den genomsnittlige bonden tar prover på sin jord där hen odlar vete, föder upp djur eller odlar potatis? men jag kanske har fel.

Vad gäller bilkörningen är jag inte obekymrad. Jag snålar in. Jag kör inte i onödan och jag har en bränslesnål bil. Men jag anpassar inte mitt boende efter möjligheten att transportera sig kommunalt. Då skulle jag få flytta till en annan landsända. Men när jag kör bil älskar jag det.
 
Nu tror jag iofs att jag aldrig har ätit östersjöfisk i hela mitt liv.

Vilken är då din förklaring till den här avvikelsen som jag och en annan kvinna hade? Vi har båda ätit extremt mycket vilt, bär och svamp i hela sitt liv. Ingen av oss använde ens de aktuella laboratorierna som var orsaken till hälsokontrollerna, så det är helt omöjligt att det kom från jobbet.
Jag är varken läkare eller kemist och har ingen aning om vilka tungmetaller som var aktuella i ert fall. jag hittade i alla fall en översiktlig artikel om tungmetaller där förhöjda värden i vissa livsmedel tas upp. Livsmedel som inte skiljer i småskalig form mot storskalig. När det gäller jordprover tas sådana normalt för att ta reda på hur gödselblandningen ska vara för att komplettera befintliga näringsämnen i åkern. Några prover för tungmetaller? Nej, det görs normalt inte..
http://www.lakartidningen.se/Klinik...04/Tungmetaller-fortjanar-fortsatt-vaksamhet/
 
Jag tror inte att den genomsnittlige bonden tar prover på sin jord där hen odlar vete, föder upp djur eller odlar potatis? men jag kanske har fel.

Vad gäller bilkörningen är jag inte obekymrad. Jag snålar in. Jag kör inte i onödan och jag har en bränslesnål bil. Men jag anpassar inte mitt boende efter möjligheten att transportera sig kommunalt. Då skulle jag få flytta till en annan landsända. Men när jag kör bil älskar jag det.

Jag har nog tänkt mig att lite kontroller av professionell odlingsjord ingår i livsmedelssäkerheten, men aldrig kollat upp det. (Med tanke på hur ett par bönder i min släkt hanterar en del avfallsfrågor blir jag lite oroad. De har åkrar där jag INTE skulle odla mat.)
 
Jag är varken läkare eller kemist och har ingen aning om vilka tungmetaller som var aktuella i ert fall. jag hittade i alla fall en översiktlig artikel om tungmetaller där förhöjda värden i vissa livsmedel tas upp. Livsmedel som inte skiljer i småskalig form mot storskalig. När det gäller jordprover tas sådana normalt för att ta reda på hur gödselblandningen ska vara för att komplettera befintliga näringsämnen i åkern. Några prover för tungmetaller? Nej, det görs normalt inte..
http://www.lakartidningen.se/Klinik...04/Tungmetaller-fortjanar-fortsatt-vaksamhet/
Känns otryggare nu än förut. Men fortfarande: vi två som hade extrema värden hade liknande bakgrund när det gäller mat. Ingen hade någon annan förklaring. Arbetsplatsen var en kärnteknisk anläggning med radioaktiva lab, så kontrollerna var rigorösa.

Jag har alltså diskuterat de här provsvaren mycket ingående med medicinare och kemister. Det är inte hittepå.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 984
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 543
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp