Hur undviker man att slänga mat när man bor själv ?

Jag bor iofs inte själv men när resten av familjen åker på semester några veckor i taget så är jag ensam med hunden :p.
Så då blir det att man lagar t ex köttfärs en dag, delar upp och steker t ex taco på en 1/3, resten blir med lite kryddor och tomatsås. Dag 2 blir det kanske köttfärssås genom att modifiera lite med köttfärsen, dag 3 lasagne osv. Rester äter man till lunch :p.
Bakar ofta bröd och då fryser jag in dem i halvor. Så är bara att ta upp en halva, äta det färskt de första dagarna, rosta när det börjar bli torrt och göra vitlöksbröd när det är ngn skiva kvar :p.
Blir det gamla rester kvar i kylen ngn dag så får hunden eller hönsen det ^_^.
Handlar nästan bara t ex grädde och mjölk osv när jag behöver det så att det inte blir stående i kylen.
 
Jag hatar att handla, så försöker göra detta Max 1 gång i veckan, det innebär storhandling och storkok, en välanvänd frys och en hel del fantasi. Köper ofta storpack oxå då det är mest ekonomiskt och jag äter inte samma mat två dagar i rad om jag inte vill. Ex ett paket lövbiff blir rulader en dag, thaigryta en annan och en del ner i frysen. En blomkål blir lättkokt tillbrhör en dag, blomkålsgratäng en annan och blomkålspuré en tredje.

Storkok går till frysen och har man ett par olika rätter så behöver man inte äta samma hela tiden och kan varvas med med nylagade rätter. Det enda som inte gör sig bra i frys är potatis tycker jag. Jag äter mer varierat, nyttigare och med mindre spill som singel än jag gjorde som sambo faktiskt.
 
Jag läste nyss om att slänga mat. Tydligen slänger en svensk i genomsnitt 107 kg mat och dryck per person och år!:arghh: :eek:
Känns som sanslöst mycket!
Om man då kan dra sitt strå och minska sin del är det ju bra. :)
Jag har förstått det som att de räknar in det som slängs i butiken. För att det är för gammalt, kantstött osv. Så butikskastat är en avsevärd del.

Sen finns det ju datumfascister som kastar allt som har "gått ut", dvs om det har gått ut eller ej, de kollar inte på produkten...
 
Ja, det är tanken i alla fall. Hade nog käkat matlådor mitt på dagen om jag hade vetat att jag alltid har tillgång till micro, men livet som chaufför så vet man aldrig vart man hamnar när det är dags för mat. Förvisso kan man äta ute, men jag är för snål, tycker det är dyrt.
Händer att jag glömmer äta när jag kommer hem....
Ja jag förstår att det är lite komplicerat. Mackor är ju enkelt att ta med. Och man kan ju göra de matiga och nyttiga.
 
Inga bekymmer alls. Gör jag en kötträtt går det ofta att göra något annat av den dagen därpå. Paj, omelett, pytt eller helt andra tillbehör.
Fisk samma sak. Nya tillbehör blir ny rätt.

pålägg - beror på? Jag har alltid bröd i frysen, det finns alltid någon marmelad och skorptunnan är ständigt fylld.
Hyvlade morötter är gott på macka. Ett rostebröd kan snabbt toppas med en svampstuvning och ost. In i ugnen så har man varm macka.

Jag har sällan i livet slängt mat?
Vi fungerar nog likadant misstänker jag och allting går faktiskt att stycka i mindre bitar och styckfrysa fast det blev lite tradigt att skiva upp 30 kilo kassler och styckfrysa men jag penslade ena sidan av skivorna med olja och det funkade, dom frös inte ihop.

Smörgåspålägg kan man ta så mycket man behöver och frysa resten med antingen smörpapper emellan eller i mindre bitar. Mjölk går finfint att frysa, grädden likaså men blir grynig men ska man ha den till matlagning så löses den upp fint i värmen och den går att vispa trots grynigheten. Vill man ha bort grynigheten så hetta upp den, rör omkring lite, låt svalna och sen in med den i kylen igen.

Smör och margarin kan frysas, jag skivar upp den i 50-gramsskivor som jag lägger på smörpapper och så kör jag skiva-smörpapper-skiva osv. tills det är klart, klipper smörpapperstornet (det blir 3 staplar på bredden av rullen) och stoppar staplarna i en tom godisbytta med lock och så in i frysen. Färdigt att ta ut så mycket man behöver när man bakar eller lagar mat.

Jag har massor med såna knep för annars skulle jag inte kunna ta emot dom laddningar som flyter in här med tidvattnet ibland då det kan vara mycket av samma saker vissa veckor.
 
Ja jag förstår att det är lite komplicerat. Mackor är ju enkelt att ta med. Och man kan ju göra de matiga och nyttiga.
Jo, det kan man ju. Jag är nog extremt tråkig när jag gör mina mackor, har mest varit leverpastejmackor, smör och leverpastej.
Nu för tillfället är det, smör, ost och marmelad som gäller. Försöker variera mig trots att jag är tråkig. :p
 
Jag har förstått det som att de räknar in det som slängs i butiken. För att det är för gammalt, kantstött osv. Så butikskastat är en avsevärd del.

Sen finns det ju datumfascister som kastar allt som har "gått ut", dvs om det har gått ut eller ej, de kollar inte på produkten...
(Psssst, jag har inte handlat nåt annat än kaffebönor till kaffemaskinen och Oboy sen förra året,,,,,,,men säg det inte till nån va.) :angel::sneaky:
 
Nu ska jag visa mig okunnig och ställa två frågor:

Finns det någon mat man inte bör frysa?

om jag fryser ner något med sista förbrukningsdag idag.... Hur länge klarar sig det fryst? Dvs måste jag Tina det inom någon viss tid?

All mat som innehåller mycket vatten är svårt att frysa eller går inte alls som tex tomater och gurka.

Fryser jag något precis innan det går ut skriver jag det på förpackningen så att när jag tinar det lagar jag det på en gång. Som jag sa, är det vacuumförpackat håller det längre i frysen också. En vacuumpackare är väl investerade pengar om man vill minska matsvinnet.

Håller sig osten bättre som riven?

Nej men den är mycket enklare att använda :D
 
All mat som innehåller mycket vatten är svårt att frysa eller går inte alls som tex tomater och gurka.

Klart det går att frysa, frågan är bara hur det blir när man tinar det. ;) Nä, jag fattar vad du menar, men vad gäller t.ex tomater så fryser jag alltid in t.ex. körsbärstomater om jag inser att jag inte kommer hinna använda dem. Skulle inte tina dem och använda i en sallad men att slänga ner dem i en gryta eller någon pastarätt går hur bra som helst!
 
Är väldigt nojig med datum förresten. Så har så lite som möjligt i kylen och så mycket som möjligt i frysen och konserver.
Storpack kött fryses in i 200g, bröd i mindre bitar så att det inte blir dåligt. Pannbiffar och köttbullar är det alltid storkok av så att man har att ta av när man inte orkar annat.

Även hackad lök, ris, potatis osv går ju att frysa in så att man snabbt kan göra mat utan att sen ha en halv lök liggande i kylen eller bara koka upp 2 potatisar om gången.
Matlådor gör jag bara till jobb. Är jag hemma så äter jag mest mackor.
 
Ost är inga problem att frysa i bit. Har gjort det med olika sorter och hyvlat sen. En gräddost blev lite skörare men det gick att hyvla den fortfarande.
 
Är väldigt nojig med datum förresten.
Jag kör "ser det fräscht ut och luktar som det ska så är det helt okej" och hittills har jag inte drabbats av magsjuka eller matförgiftning under alla år trots att "bäst-före" passerats med råge. Det mesta är ju ärligt som mjölk och mejerivaror, kött bröd och grönsaker, det som är lurigt är skaldjur för där blev jag matförgiftad en gång i min ungdom av en räkmacka på en vägkrog och fick tillbringa en vecka på sjukan. Om jag äter skaldjur efter det,,,nää inte en chans. :yuck:

Skulle jag brytt mig om "bäst-före" och det skulle varit "livsfarligt efter" så hade jag dött varenda dag i hur många år som helst vid det här laget. :p
 
Blir falukorv god att frysa?
Har en jag inte hinner äta upp
Inga problem, all korv kan frysas utan kvalitetsförsämring och falukorv börjar mögla när den legat för länge liksom leverpastej, innan dess händer det inget med den som man blir dålig av och möglig mat är inte hälsosam så det ger sig själv liksom.

I en forntid när jag var ung och vi hade sommarställe så hände det att det blev en ask med dåvarande Lätt&Lagom kvar i källaren över vintern, den hände nåt med och blev hur god som helst efter övervintringen. :d
 
(Psssst, så statistiken stämmer inte riktigt där ;))
Nej inte riktigt, men skulle folk få en inblick i hur mycket fullt friska och dugliga matvaror som bara slängs bort pga. ett skönhetsfel eller ett ytte-pytte-läckage på en påse där 99% är kvar och som enkelt räddas med en tejpbit, för att inte tala om alla smörpaket som bara är stukade för att dom gått i golvet så skulle nog folk ändra uppfattning om bara priset sattes ner lite.
 
Nej inte riktigt, men skulle folk få en inblick i hur mycket fullt friska och dugliga matvaror som bara slängs bort pga. ett skönhetsfel eller ett ytte-pytte-läckage på en påse där 99% är kvar och som enkelt räddas med en tejpbit, för att inte tala om alla smörpaket som bara är stukade för att dom gått i golvet så skulle nog folk ändra uppfattning om bara priset sattes ner lite.
Det tror jag också. Önskar att fler butiker hade lådor med billigare mat pga sent datum, stukat paket osv, men det är väl enklare att bara kasta det, och så vill de förståss sälja det prima där de får bättre betalt...
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 295
Senast: Enya
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 883
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 924
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp