Bukefalos 28 år!

Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

E

Esperanza_1980

Som jag skrev i en annan tråd så har min ponny fått fång hos sin fodervärd. För att kunna bedöma hur ponnyn bör behandlas så vill jag veta om den fått sänkning eller rotationer. Fodervärden uppger att behandling sattes in tidigt och att det troligtvis inte ska vara nån fara. Eftersom man inte kan vara helt säker ska detta kollas upp. Nu läste jag dock att det inte är säkert att det syns på röntgen :confused: Hur ska jag då kunna veta tillståndet för hästen? Kan en hovslagare avgöra om hästen är "oskadd"? Hur snart efter det akuta skedet tar man ut hovslagare?

Är tacksam om detta bara leder till diskussion om frågorna och inget annat då trådar har en tendens att spåra ur emellanåt :bow::D
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Röntgen är nog det enda sättet att avgöra rotation/sänkning samt hur mycket det är. Strömsholm har bra erfarenhet av detta samt en mkt bra hovis som kan hjälpa hästen utifrån omständigheterna.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Det var det jag trodde oxå. Kan hovis eventuellt få ett hum om hur det är ställt? Om inte så bör man ju röntga tycker jag.

En annan fråga till alla; Bör man röntga trots ett lindrigt anfall, eller vad säger ni?
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Den enda gången jag har hört talas om att det varit osäkert med att se en rotation på hovbenet har varit om sulan har varit väldigt tunn av annan orsak.
Dvs. normalt sett så ser man rotationen, eller inte man, men en veterinär som är van att läsa plåtar.
Givetvis ska hästen röntgas även vid ett lindrigt anfall, det som vi uppfattar som ett lindrigt anfall kan ha varit betydligt allvarligare.
Hästar är ju olika precis som vi människor, endel visar inget alls och en del visar betydligt fortare.

Jag minns inte om jag skrev det i din andra tråd, men min gamla häst hade haft fång utan några som helst symptom, det fanns ingen andledning för förra ägaren att ljuga om ev. fånganfall och hos mej hade hon inte haft något synligt fånganfall.
Men när hovarna röntgades av annan andledning så syntes en liten rotation.

Där jag jobbade tidigare hade vi en häst som haft fång i omgångar, pga missförstånd släpptes han i gräshage och fick ju då givetvis fång igen.
Han var så dålig att vi fick dra upp honom för han kunde inte stå, vi var sex personer som stöttade honom upp till stallet och när han röntgades fanns ingen rotation alls.
En annan häst på samma ställe fick fång men det verkade vara lindrigt, innan han skulle sättas igång röntgades hovarna och beslut om avlivning gjordes omedelbart eftersom hans hovben var nära att penetrera sulan. Den här hästen var inte halt och var inte påverkad utan travade glatt runt i sin lilla sjuksandhage.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Givetvis ska hästen röntgas även vid ett lindrigt anfall, det som vi uppfattar som ett lindrigt anfall kan ha varit betydligt allvarligare.
Hästar är ju olika precis som vi människor, endel visar inget alls och en del visar betydligt fortare.

En annan häst på samma ställe fick fång men det verkade vara lindrigt, innan han skulle sättas igång röntgades hovarna och beslut om avlivning gjordes omedelbart eftersom hans hovben var nära att penetrera sulan. Den här hästen var inte halt och var inte påverkad utan travade glatt runt i sin lilla sjuksandhage.

Det är precis detta jag är rädd för. Jag vet inte hur jag ska försöka få fodervärden att inse att det kan vara på detta viset. Känner att jag skulle vilja att fodervärden och jag pratar med en veterinär som kan förklara hur viktigt det är med röntgen oavsett.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Men det är väl din häst fortfarande? Har du varit i kontakt med någon veterinär om detta själv ännu? Inte meningen att låta provocerande, men om fodervärden inte inser allvaret så måste du ta tag i det på egen hand.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Men det är väl din häst fortfarande? Har du varit i kontakt med någon veterinär om detta själv ännu? Inte meningen att låta provocerande, men om fodervärden inte inser allvaret så måste du ta tag i det på egen hand.

Håller med ovanstående. Se till att hästen kommer till röntgen omedelbart.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Om du har möjlighet, åk till Strömsholm. Vi har en fångponny och har varit där några gånger. Tror inte att det finns så många hovisar i Sverige som vet mer om fång än Strömsholms hovis!
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Håller med ovanstående. Se till att hästen kommer till röntgen omedelbart.

Varför ska hon se till att röntga omedelbart?
Hästen bör inte flyttas i onödan i det akuta läget, tänk själv att stå och parera i en transport när du har så ont att du helst vill ligga ner:crazy:

Vad hon ska göra nu är att se till att hästen står på mjukt fast underlag, gärna en blöt sandbädd eftersom den kyler och lindrar då smärtan.
Att hästen inte rör sig mer än nödvändigt och att den får smärtstillande.

Sedan när den akuta fasen är över och hästen inte har lika ont längre, det är då röntgen blir aktuellt. Vad jag har förstått förvärras en rotation av att hästen rör sig mycket och att då lasta och åka till klinik för röntgen kan var det som ger en dödsdom i onödan.

När man ska röntga diskuterar man fram ihop med en veterinär som har sett och behandlat hästen.
Jag hade röntgat innan hästen skos eftersom hovslagaren behöver veta hovbenets vinkel mer exakt för att avlasta hoven optimalt.
Många kliniker har duktiga hovslagare att tillgå.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Det är klart att det syns på röntgen. Rotationen syns ganska tydligt men när det gäller sänkningar så tror jag att det kan vara lite svårare för en veterinär som inte är så van vid att se röntgenbilder av fånghovar. Den första som röntgade min ponny såg bara rotationerna och inte sänkningarna. De är lite svårare att mäta.

Men jag är osäker på hur pass snabbt en fånghäst får förändringar som syns dvs hur pass tidigt man kan röntga den efter ett fånganfall.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Ring till vet. som behandlat hästen hos fodervärden och rådfråga hur du ska gå vidare. Då får du svar på dina frågor och slipper också lita på andrahandsinfo från fodervärden.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Varför ska hon se till att röntga omedelbart?
Hästen bör inte flyttas i onödan i det akuta läget, tänk själv att stå och parera i en transport när du har så ont att du helst vill ligga ner:crazy:

Läste väl slarvigt men jag trodde inte det var i det akuta läget utan att det gått en tid.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

När man ska röntga diskuterar man fram ihop med en veterinär som har sett och behandlat hästen.

Så man bör alltså röntga hästen även om anfallet tycks vara lindrigt, alltså alltid om hästen fått fång?
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Det är klart att det syns på röntgen. Rotationen syns ganska tydligt men när det gäller sänkningar så tror jag att det kan vara lite svårare för en veterinär som inte är så van vid att se röntgenbilder av fånghovar. Den första som röntgade min ponny såg bara rotationerna och inte sänkningarna. De är lite svårare att mäta.

Men jag är osäker på hur pass snabbt en fånghäst får förändringar som syns dvs hur pass tidigt man kan röntga den efter ett fånganfall.


Aha, okej. Blandade kanske ihop rotation och sänkning när jag läste då.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Ring till vet. som behandlat hästen hos fodervärden och rådfråga hur du ska gå vidare. Då får du svar på dina frågor och slipper också lita på andrahandsinfo från fodervärden.

Det var ingen dum idé, har jag inte tänkt på :bow: Ska be att få reda på vilken veterinär som satte in behandlingen.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Så man bör alltså röntga hästen även om anfallet tycks vara lindrigt, alltså alltid om hästen fått fång?

Jag hade inte satt igång en häst som jag inte visste hur det såg ut på så för mej är det måste.
Men det finns ju ingen lag som säger det, bara min erfarenhet av att till synes "lätta" fånganfall kan ge allvarliga sänkningar och rotationer.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Förändringarna kommer tyvärr snabbt utan direkta åtgärder i det akuta skedet, det hjälper dock inte alltid.
Jag had en häst som fick fång utan typiska fångsymptom t ex att inte kunna vända ordentligt.
Vid röntgen hade han sänkningar och rotationer i tre hovar och sänkning i den fjärde. Tyvärr inledde de behandling och det var fre em när jag fick svar på röntgen annars hade han slaktats direkt, nu kostade den helgen på Ultuna 8900 kr så vi fortsatte att behandla, men trots vår vana med fånghästar och alla försiktighetsåtgärder så reagerade han varje vår så två år senare avlivades han eftersom han inte kunde äta gräs och inte mådde bra av att gå i en hage o inte med de andra.
Det var det vi visste när vi insåg att det var allvarligt och vi vill eg inte utsätta honom för det men... JAg såg ju röntgenbilderna men jourvet opererade och kunde inte titta på dem förrän 3 tim senare men då hade jag redan konstaterat sänkning och rotation, jag har arbetat som vetassistent och läser både ultraljud och röntgenbilder, men vi fick inte ta hem honom då.
Så är det men jag anser att om anfallet är allvarligt är det inte mödan värt för hästen att utstå detta, hade det varit av lindrig art utan anmärkning på röntgen då hade det varit ett helt annat läge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 654
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 554
Senast: Dopy
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: MaRomer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 856
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp