Bukefalos 28 år!

Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Han fick Butta och andra svullnads och inflammationsdämpande. Dessutom stod han med kylslangar var tredje timme.
Kommer inte ihåg exakt men det var mest smärtstillande och inflammationshävande och dessutom e-vitamin och b-vitamin intramuskulärt har jag för mig
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Eftersom man inte kan vara helt säker ska detta kollas upp. Nu läste jag dock att det inte är säkert att det syns på röntgen :confused: Hur ska jag då kunna veta tillståndet för hästen? Kan en hovslagare avgöra om hästen är "oskadd"? Hur snart efter det akuta skedet tar man ut hovslagare?


I det akuta skedet (från 0-48 timmar) efter det utlösande traumat av fång så är det mkt ovanligt att man varesig på röntgen eller som hovslagare kan diagnistisera ev. lägesförändring av hovbenet eftersom det inte brukar ske inom 2 dygn. Den som först brukar kunna misstänka akut fång är den som dagligen har tillsynen på individen. Klassiska observationer är, ovillig eller stapplig rörelse,svettningar,digitalpuls, ofta ökad värme i hovarna, står ofta gärna framför sig med frambeneen och under sig med bakbenen, ovillig att röra sig, ovilligheten brukar tillta på hårdare underlag.

I samtliga ovan nämda iaktagelser är det ytterst viktigt att hästen behandlas som att den har ett fånganfall och snabbt ställa den på box med djup mjuk bädd,omgående tillkalla Veterinär för behandling. Så snart det akuta smärtstadiet avtagit tillkalla hovslagaren som tar av skorna eller om den är barfota i båda fallen verkar tillbaka tåväggen in till lamellranden och i sulans tådel frilägger sulhornet och med raspen rundar upp sulans tådel mot tåns vägghorn i 45 graders vinkel så att hoven på ett hårt underlag endast belastas på hovens tåsidodel,sidodel och hela trakdelen. Sulan i tåsidodel,sidodel och trakdel bör om möjlight redan i detta läge ta upp samma belastning och undersöd som vägghornet. Tådelen och främst sulan i tådelen framför strålspetsen får under inga omständigheter utsättas för tryck eller yttre belastning.

Har hästen fång när denna verkning utförs så kan hovslagaren observera två klassiska tecken på fång. Det ena är att kronranden är uppsvälld p.g.a. att hoven fått en ödembildning och det andra att lamellranden i främst tådelen när den verkas är blodfylld och illröd. I grava fall (ober 4-5) så kommer oxå det ödemet som finns i hoven att "sippra ut" i form av små vätskedroppar genom den nu frilaggda lamellläderhuden.

I detta stadium (om akuta åtgärde vidtagits av hästägare med omgående hjälp av Veterinär expertis och stikt vila) så har ingen hovbensrotation/hovbenssänkning skett och kommer heller inte att ske såvida man stikt fortsätter behandlingen under den mest kritiska tiden (2-3 veckor).

Om en häst får fång och av en eller annan orsak inte nödvändiga åtgärder sätts in akut så är risken mkt stor däremot att en hovbensrotation kommer att ske inom loppet av två veckor, hovbens sänkning kan oxå förekomma.

I båda dessa fall kommer det att uppvisas på röntgen, antingen i form av ett roterat hovben där hovbenens främre övre dels avstånd är mindre mot tåns skyddande vägghorn än hovbenets nedre tåspets mot motsvarande skyddande vägghorn eller ett hovben där avståndet mellan hovbenets läge och sulans skyddande tjocklek är mindre än 0,5 cm.

Som hovslagare så kan man ca 4 veckor efter att hovbensrotation har skett vid verkning se en klart breddad lamellrand i främst tådelen (normalt sett är en frisk lamellrand ca 1-1,5, mm bred, vid hovbensrotation kan lamellranden uppvisa en bredd upp till minst 1 cm) Vid hovbens sänkning så ser man som hovslagare det när man vid verkning renskär sula och hörnstöd från dött sulhorn, sulan som är mer eller mindre konvex börjar plösligt uppvisa en mer konkav form.

Vid hovbensrotation har man fått en sk klassisk kronisk fång, ofta beroende på rubbad tarmflora av en eller annan orsak. Vid hovbens sänkning däremot så är det (nästan) uteslutande att det beror på belastningsfång och har sitt ursprung av långvarig sulläderinflamation som trauma.

Som du förstår så är fång ett mkt allvarligt trauma som kan leda till långvarig rehabelitering och tyvärr i vissa fall inte ens går att återställa. Allt beror på hur observant hästägaren är och hur snabbt rätta åtgärder sätts in för att undvika att det går så långt som hovbensrotation/hovbens sänkning.

Vid akuta korrekta åtgärder från hästägare,Veterinär och hovslagare är det mkt ovanligt att hovbensrotation eller hovbenssänkning uppkommer secundärt, och för att säkerhetställa detta ska man alltid två månader och sex månader efter ett akut fånganfall röntga hovarna för att säkerhetställa att ingen rotation/sänkning har inträffat. Synns inget på båda röntgen,så har man ganska bra garanti för att hästen inte drabbats av kronisk fång. Hästen ska dock utifrån bruk,verkning skoning under ett års tid betraktas som att den fortfarande har förskörningar i hovens strukturer.
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Tack för ett väldigt utförligt svar :)

Om jag förstått dig rätt så ska hovslagare alltså tillkallas när hästen inte har ont längre.

Vet du varför man i flertalet fall låter bli att röntga hästen efter ett fånganfall? Beror det på okunskap eller pengar?
 
Sv: Hur upptäcka hovbensrotation/sänkning?

Om jag förstått dig rätt så ska hovslagare alltså tillkallas när hästen inte har ont längre.

Vet du varför man i flertalet fall låter bli att röntga hästen efter ett fånganfall? Beror det på okunskap eller pengar?


Du förstår mig rätt om du uppfattat att omgående vid ett aktut fånganfall ska Veterinär expertis kallas in för att sätta in antiinflamatoriskt och smärtstillande och hästägaren ska omgående redan Veterinär tillkallats behandla hästen som en fånghäst även om man är osäker på att diagnosticera traumat. Så snart hästägarens och Veterinärens åtgärder i det akuta läget har vidtagist så brukar hästen vara så bekväm att hovis kan göra sitt jobb efter 2 till 3 dygn då behandlingen från vet och ägaren fått individen mer bekväm. Hovis måste dock ha i tanke precis som hästägaren måste ha kännedom om, att hästen utifrån medicinering inte känner naturlig smärta från den smärta som fång medför innebär inte att hästen därmed är smärtfri och åter kan återgå till tidigare normalt levene.

Varför hästen senare inte röntgas kan bero på flera orsaker, bl.a. okunskap från hästägaren, brist på information om vikten av detta från Veterinär och eller hovis, brist på tid och ekonomi, tron om att bara för att hästen "synligt" ett par veckor efter ett fånganfall rör sig normalt så föreligger heller inga "dolda" sjukdomsbilder.

Det man inte ser har man heller ingen vetskap om, många vill heller inte se sanningen eller ta reda på hur det faktiska "dolda" förhållandet i traumat är.

Jag ser inte alltid hästens välbefinnade och därför tycker jag personligen att dagens moderna utrustning man så lätt kan ta hjälp av för att se det som för ögat är dolt bekräftar eller dementerar mitt synsett, bekräftar min kunskap för dagen eller helt enkelt dementerar min för dagen kända kunskap.

Jag vet att jag på detta forum uppfattas som ofelbar, däremot så hoppas jag att du ska ta del av mina brister och gärna se en kontroll för mkt som i alla fall inte en kontroll för lite.

Jag har härmed sagt mitt i denna tråd och önskar dig lycka till..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 654
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 554
Senast: Dopy
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
1 999
Senast: MaRomer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 856
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp