Bukefalos 28 år!

Hur utmärker sig en senskada?

Zoya

Trådstartare
Eftersom jag aldrig haft en häst med senskada (som tur är!) så är jag helt grön.
Min häst, som i vanlig afall är en ängel att transportera, levde rövare i trailern i förrgår. Hon hade bl.a slagit upp ett sår vid ögat, trampat av sig höger baksko och fått av sig bootsen bak, dessutom var hon drypande av svett...
Hon haltade höger fram i trav men ej i skritt. Igår när jag kom till stallet var hon svullen i h.f mellan knät och kotan men bara på utsidan ej på insidan. Haltar f.f i trav men ej i skritt.
Kan detta vara ett tecken på senskada?
Hon har ett pyttelitet ytligt sår under knät där men hon har aldrig varit så känslig för sår innan så därför misstänker jag att det kanske inte beror på såret.
 
Sv: Hur utmärker sig en senskada?

Många som tittar men ingen som svarar?
Ingen som vet?
 
Sv: Hur utmärker sig en senskada?

En skada i ytliga böjsenan brukar ge en kontur på senan dvs en "bananform" i senan på baksidan av benet. Skada på djupa böjsenan ger också ofta konturförändringar. Skada på gaffelbandet ger svullnad men var kan variera, det beror på om skadan sitter högt i gaffelbandet eller i någon av grenarna. Ofta ingen konturförändring. En skada i en sträcksena kan ge svullnad på framsidan av benet. Skador i collateralligamenten till kotleden ger svullnad insida eller utsida om kotleden och ej så högt upp på benet. Skador i något av framknäts ligament ger svullnad i anslutning till skadeområdet. Rek att du lyfter upp det friska benet som om du skulle kratsa hovarna och känner på senorna och gaffelbandet (du kan "knipsa" runt dem" och jämför sedan med det andra benet). Om du då känner att svullnaden sitter i mjuk vävnad finns risk för att det är en senskada. Ställ hästen i boxvila, kontakta klinik och följ rekommendationerna. Känner du att senorna känns fina och fasta och att svullnaden sitter på skenbenet kan det helt enkelt handla om en smäll på skenbenet som kan ge lokal svullnad och ömhet. Om hästen fortfarande är halt kan det dock handla om en benspricka eller en griffelbensfraktur så du bör kontakta klinik i det fallet också.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Upptäckte för en stund sedan att min fyra åriga unghäst har fått ett sår vid senan/kotan, ca 3-4 kanske något mer långt. Svårt att...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Krans
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 874
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp