Alltså i ljudboken (talboken) jag lyssnar på just nu betonar uppläsaren ordet ’toan’ (och även i obestämd form) så himla konstigt, med akut ordaccent (som markområdet ’tomten’) och inte som jag tycker ordet ska uttalas/som jag alltid hört det uttalas, med grav ordaccent (som västenet eller julkaraktären ’tomten’)
Därför blir nu min fråga till det allsmäktiga buke:
Hur uttalar/betonar du ordet ’toan’?
Nämn gärna också vilken dialekt du pratar (om någon), särskilt om du uttalar ordet som uppläsaren i min bok. I övrigt låter hennes uppläsning hyfsat dialektneutral. Hittills har ordet förekommit tre gånger i boken, likadant betonar varje gång.
Jag börjar såklart undra om massor av folk betonar som uppläsaren gör, men att det tagit mig 45 år att upptäcka för att jag hör det uttal min hjärna anser är det enda, eller om det är så ovanligt som jag tror.
Därför blir nu min fråga till det allsmäktiga buke:
Hur uttalar/betonar du ordet ’toan’?
Nämn gärna också vilken dialekt du pratar (om någon), särskilt om du uttalar ordet som uppläsaren i min bok. I övrigt låter hennes uppläsning hyfsat dialektneutral. Hittills har ordet förekommit tre gånger i boken, likadant betonar varje gång.
Jag börjar såklart undra om massor av folk betonar som uppläsaren gör, men att det tagit mig 45 år att upptäcka för att jag hör det uttal min hjärna anser är det enda, eller om det är så ovanligt som jag tror.