Hur uttalar du ordet ’toa’?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare manda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 2 506

Bukefalos 30 år!

Hur uttalar eller betonar du ordet ’toa’, kortformen av ordet ’toaletten’

• Antal omröstningsdeltagare
    56

manda

Trådstartare
Alltså i ljudboken (talboken) jag lyssnar på just nu betonar uppläsaren ordet ’toan’ (och även i obestämd form) så himla konstigt, med akut ordaccent (som markområdet ’tomten’) och inte som jag tycker ordet ska uttalas/som jag alltid hört det uttalas, med grav ordaccent (som västenet eller julkaraktären ’tomten’)

Därför blir nu min fråga till det allsmäktiga buke:

Hur uttalar/betonar du ordet ’toan’?

Nämn gärna också vilken dialekt du pratar (om någon), särskilt om du uttalar ordet som uppläsaren i min bok. I övrigt låter hennes uppläsning hyfsat dialektneutral. Hittills har ordet förekommit tre gånger i boken, likadant betonar varje gång.

Jag börjar såklart undra om massor av folk betonar som uppläsaren gör, men att det tagit mig 45 år att upptäcka för att jag hör det uttal min hjärna anser är det enda, eller om det är så ovanligt som jag tror.

Alltså... jag måste vara korkad sitter här och försöker få till hur jag uttalar toa.. vilket blir t -o -a toa.

Fattar heller inte hur jag ska skriva det så andra förstår hur jag uttalar det. Finns den fler uttal på toa? Förvirrad :rofl: :nailbiting::rofl:

Vilken bok så kan jag lyssna? :D

Jag är född i Gällivare (norrbotten) men har bott största delen av mitt liv kring Skellefteå (norra Västerbotten).
Mina föräldrar och alla andra jag känner från Norrbotten säger som i din ljudbok.
Jag själv blandar inser jag nu när jag tänker på det. Pratar jag lite snabbt och med närmsta familjen blir det oftast med akut ordaccent men pratar jag lite mer ”ordentligt” eller är i ett sammanhang där det är mindre kända människor så blir det med grav ordaccent.

Jag är född i Gällivare (norrbotten) men har bott största delen av mitt liv kring Skellefteå (norra Västerbotten).
Mina föräldrar och alla andra jag känner från Norrbotten säger som i din ljudbok.
Jag själv blandar inser jag nu när jag tänker på det. Pratar jag lite snabbt och med närmsta familjen blir det oftast med akut ordaccent men pratar jag lite mer ”ordentligt” eller är i ett sammanhang där det är mindre kända människor så blir det med grav ordaccent.
Ja, det kan jag tänka mig, nu när du säger det, att ”norrbottnisk prosodi” (som säkert kan vara många olika, men jag tänker på min släkt från Luleå) kan ge sådan betoning.

Alltså... jag måste vara korkad sitter här och försöker få till hur jag uttalar toa.. vilket blir t -o -a toa.

Fattar heller inte hur jag ska skriva det så andra förstår hur jag uttalar det. Finns den fler uttal på toa? Förvirrad :rofl: :nailbiting::rofl:

Vilken bok så kan jag lyssna? :D
Det är i boken Min mammas hemlighet av Nikola Scott på Legimus (alltså sällan de vanliga ljudboksinläsningarna).

Och @Catsu @Bison i många dialekter finns ord som skrivs likadant men har olika betoning och att betoningen ändrar betydelsen. Som tomten på julafton och tomten kring huset. Skrivs likadant men betonas ofta olika typ t’Omten respektive t,Omt,En. På ordet toa är inte betoningen generellt betydelseskiljande, men jag undrar ändå hur vanlig den är, den här betoningen jag aldrig lagt märke till förr. Fattar om det inte går att förklara vettigt! Särskilt om skillnaden i betoning saknas i vissa dialekter.

Ja, det kan jag tänka mig, nu när du säger det, att ”norrbottnisk prosodi” (som säkert kan vara många olika, men jag tänker på min släkt från Luleå) kan ge sådan betoning.
Menar du som i att det inte är en annan accent, men att accenten i den varianten realiseras på ett sätt som får dig att inte känna igen den?

Hur är det med andra accentord?
Om jag minns rätt så realiseras accent rätt olika, och prosodi är ju en av de geografiskt utmärkande drag som kvarstår i ett hyfsat utslätat språk.
Det är alltså skillnaden mellan hur de realiseras som är betydelsebärnade. Ett enstaka uttalat exempel kan i vissa fall vara mer likt den andra accentens realsering om man jämför med ett enstaka uttalat exempel från annat ställe.

På skånska som jag pratar uttalas det på två olika sätt, jag har dock svårt att få vilket som är vilket med de exemplen som ges här 🙈

Jag fattar verkligen inte heller hur man ska kunna uttala detta ord på fler än ett sätt? I mitt jobb får jag dessutom väldigt mycket telefonsamtal från hela landet och just ordet toa är ett som oftast nämns. Jag har aldrig hört ett annat uttal på det ordet?

Så svårt att förklara uttal men när jag verkligen försöker dissekera frågan så skulle jag säga att betoningen är på o:et?

Liknande trådar

• Hur uttalar ni ordet midsommar?
  • hur uttalar du ordet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka