Hur uttalar du ordet ’toa’?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare manda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 2 507

Bukefalos 30 år!

Hur uttalar eller betonar du ordet ’toa’, kortformen av ordet ’toaletten’

• Antal omröstningsdeltagare
    56
Det skulle jag säga är väldigt vanligt. Det är så vanligt så jag reagerar när en skåning INTE säger ändån. 😊
Lite nyfiken på vad det kommer ifrån, varför säger man så ?
Kände inte till att det var vanligt (bor inte i Skåne). Det ser ut som en assimilation; att första stavelsens karaktär ”smittar av sig” på sista. Inskott (dvs tillägg av ljud) kommer ofta av att uttal förenklas så eftersom konsonant-vokal liksom är språkets grundläggande stavelsestruktur (även om det såklart också finns andra sekvenser). Tex om efterföljande ord börjar på vokal, så kan munnen (/hjärnans styrning av munnen) tycka det är mer ekonomiskt att upprepa ett rörelseprogram än att variera det.

Assimilation är jättevanligt i barns språkutveckling och en vanlig drivkraft bakom att ords uttal förändras över tid.

Jag vet känslan... Många år sedan men jag minns fortfarande min veterinär - med tydlig Stockholmsdialekt - som frågade vad heter hästen och jag - på så klar nordvästskånska jag förmådde - svarade "Orvar". Vilket möttes av :confused::confused::confused: En gång till. "ORVAR" O_o:confused: "Han heter OR-VAR". "Jasså Orrrvarrr!" :idea:
Hamnade i samma bil som två skåningar med olika dialekt som diskuteras vart vi skulle. Borrgatan eller Borggatan?

Jag körde. Den ena visste var vi skulle och sen andre hanterade GPSen.

Vi hade en kanin som hette Berta när jag var liten. Jag har en vän från Helsingborg och när hon och hennes lillasyster var och hälsade på så fick jag veta av lillasyster att kaninen hette inte Bäääata utan hon hette minsann BäRRta 🤣

Vi hade en kanin som hette Berta när jag var liten. Jag har en vän från Helsingborg och när hon och hennes lillasyster var och hälsade på så fick jag veta av lillasyster att kaninen hette inte Bäääata utan hon hette minsann BäRRta 🤣

En kompis i Skåne hade en hund som kallades Mercan som bilen.
Jag uttalade det såklart som en sann ösgöte, Mäschan och fick bannor av dottern.
Hon heter Määääsan.

Jag uttalar både tomten och tomten med kort o. Toa uttalar jag med långt o, som i tokig.
Jag bor i Skåne men är uppvuxen i Värmland.
Jag uttalar också tomten och tomten likadant. Och samma som dig toa med långt o som i tokig.
Bor i stockholm men har lärt mig genom åren att jag utöver min vanliga rikssvenska har en del uttal och uttryck som är ett virrvarr.
Ofta när folk ska gissa var jag är från får jag typ tiotusen förslag som är fel och ingen gissar på stockholm 😅

Liknande trådar

• Hur uttalar ni ordet midsommar?
  • hur uttalar du ordet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka