Hur väljer man bil?

hastskotare

Trådstartare
Vilse i bildjungeln!

Har just nu en liten skruttig Saab 9000 som passar mig fint. Trogen och startar alltid och funkar fint att dra transporten med.
MEN!! Fastnade två gånger i uppförsbackar förra vintern och fick ena gången glid på hela ekipaget och känner mig helt enkelt inte säker i vinterväglag med min lilla skrutt längre.
Drar mig för att köra med transporten även när väglaget är bra på vintern och jag är beroende av att kunna köra.

Så ny bil ska införskaffas. BE- kortet snart klart och pengar fixade men hur vet man vad man ska köpa när man inte kan ett smack om bilar??

Googlar mig blå och försöker prata med folk men blir inte klok och får ingen rätsida på nått.

Jag söker:
* Runt 40000-50000 kr
* Fyrhjulsdrift
* Lätt att hitta reservdelar och laga
* Dra minst 1500
* Stadig och trygg på vägen

Sen är det klart att man vill ha bränslesnål och okej försäkringar osv.

På marknaden verkar det finnas många Hyundai Santa fe och Audi quattro, bra dåliga?
 
Vilse i bildjungeln!

Har just nu en liten skruttig Saab 9000 som passar mig fint. Trogen och startar alltid och funkar fint att dra transporten med.
MEN!! Fastnade två gånger i uppförsbackar förra vintern och fick ena gången glid på hela ekipaget och känner mig helt enkelt inte säker i vinterväglag med min lilla skrutt längre.
Drar mig för att köra med transporten även när väglaget är bra på vintern och jag är beroende av att kunna köra.

Så ny bil ska införskaffas. BE- kortet snart klart och pengar fixade men hur vet man vad man ska köpa när man inte kan ett smack om bilar??

Googlar mig blå och försöker prata med folk men blir inte klok och får ingen rätsida på nått.

Jag söker:
* Runt 40000-50000 kr
* Fyrhjulsdrift
* Lätt att hitta reservdelar och laga
* Dra minst 1500
* Stadig och trygg på vägen

Sen är det klart att man vill ha bränslesnål och okej försäkringar osv.

På marknaden verkar det finnas många Hyundai Santa fe och Audi quattro, bra dåliga?
Audi helt klart. Hyundai är Inte så bra kvalité. Audi, Volvo eller passat hade jag satsat på.
 
Audi helt klart. Hyundai är Inte så bra kvalité. Audi, Volvo eller passat hade jag satsat på.

Hört mycket bra om Audi faktiskt. Att de är bra drag bilar osv. Men det finns så många olika varianter, spelar olika modeller stor roll för en vanlig Svensson?
 
Hört mycket bra om Audi faktiskt. Att de är bra drag bilar osv. Men det finns så många olika varianter, spelar olika modeller stor roll för en vanlig Svensson?
Just det att det finns så många olika gör att du ska vara noga och kolla upp vad den får dra i vikt. Det kan skilja en hel del mellan olika modeller. Sedan är det inte heller fel att kolla upp vad skatten är på bilen. Lite äldre bilar kan idag ha riktigt hög bilskatt så pass att skatten blir största utgiften för bilägandet. Har själv en bensinbil som blivit höjd till 5900 om året. Tack för den miljöparitet!
 
Subaru har bra fyrhjulsdrift, nackdelen när de blir lite äldre att de kräver lite reparation. Riktigt bra dragbil, har en Subaru Legacy -05 och får alltid höra när jag är på verkstaden att jag har en bra bil. Själv vill jag byta upp mig om något år och då lutar det åt Volvos nyare XC70.

Det var mitt ex som köpte den bilen jag har nu (som jag senare köpte loss när han köpte en Subaru Forrester), minns fortfarande när vi tittade på bil så var vi och kollade på Audi, så jag tror inte att de är helt fel faktiskt. Borde vara lite billigare än Volvo, både i inköp och reparationer. :up:

Har du så att du kan åka till någon bilhall och provköra dom bilarna du är intresserade av, det kan vara smart att provköra en modell man är intresserad av. Det går trots allt att provköra utan att köpa. ;)
 
Hört mycket bra om Audi faktiskt. Att de är bra drag bilar osv. Men det finns så många olika varianter, spelar olika modeller stor roll för en vanlig Svensson?

Antar att du är ute efter en A6? Akta dig för 2.4 och 3.2 V6 säger min Audi frälsa man ;) dom har problem med kamkedjan. Kolla upp så bilen inte har servats för mkt på long-life service dvs typ var 3000 mil, det är inte bra för motorerna. Satsa på en som är servad varje år!

Bensinarna talar jag om nu. Vill du ha det eller diesel? Dieslarna kostar ju mer och har gått längre i samma prisklass.
 
Har precis köpt en Honda CR-V som jag tror uppfyller dina krav. Får dra 1500 kg. En 06a som har gått 15000 mil. Priset var strax över 50000 kr när jag köpte privat.
 
Just det att det finns så många olika gör att du ska vara noga och kolla upp vad den får dra i vikt. Det kan skilja en hel del mellan olika modeller. Sedan är det inte heller fel att kolla upp vad skatten är på bilen. Lite äldre bilar kan idag ha riktigt hög bilskatt så pass att skatten blir största utgiften för bilägandet. Har själv en bensinbil som blivit höjd till 5900 om året. Tack för den miljöparitet!


Oh shit!! Nä fy för sån skatt. Kollar man skatt genom nått register eller frågar man säljaren, de kan ju ljuga tänker jag.
 
Subaru har bra fyrhjulsdrift, nackdelen när de blir lite äldre att de kräver lite reparation. Riktigt bra dragbil, har en Subaru Legacy -05 och får alltid höra när jag är på verkstaden att jag har en bra bil. Själv vill jag byta upp mig om något år och då lutar det åt Volvos nyare XC70.

Det var mitt ex som köpte den bilen jag har nu (som jag senare köpte loss när han köpte en Subaru Forrester), minns fortfarande när vi tittade på bil så var vi och kollade på Audi, så jag tror inte att de är helt fel faktiskt. Borde vara lite billigare än Volvo, både i inköp och reparationer. :up:

Har du så att du kan åka till någon bilhall och provköra dom bilarna du är intresserade av, det kan vara smart att provköra en modell man är intresserad av. Det går trots allt att provköra utan att köpa. ;)

Tack för tipsen!
Subaru Legacy blev jag rekommenderad av en vän, hon sa dock att man ska passa sig för de rostar tydligen lätt på undersidan ( ?) Bilexperten
Volvos finns det ju också mängder av men pappa säger nej till de av okänd anledning.

Åka och prova fina bilar är ju aldrig fel! Kan man göra så? Känner mig elak.
 
Tack för tipsen!
Subaru Legacy blev jag rekommenderad av en vän, hon sa dock att man ska passa sig för de rostar tydligen lätt på undersidan ( ?) Bilexperten
Volvos finns det ju också mängder av men pappa säger nej till de av okänd anledning.

Åka och prova fina bilar är ju aldrig fel! Kan man göra så? Känner mig elak.
Jo, dom rostar lite, tror dom är som bäst när de är nya (kostar i och för sig därefter).
Fast du kan köpa en Volvo ändå även om din pappa inte tycker om dom.

Klart du kan åka och prova bilar, hos bilhallar har de ofta begagnade bilar också och hittar man en sådan bil man är intresserad av kan man provköra den. Sen att man ev köper den privat är en annan femma. :angel::devil:
 
Antar att du är ute efter en A6? Akta dig för 2.4 och 3.2 V6 säger min Audi frälsa man ;) dom har problem med kamkedjan. Kolla upp så bilen inte har servats för mkt på long-life service dvs typ var 3000 mil, det är inte bra för motorerna. Satsa på en som är servad varje år!

Bensinarna talar jag om nu. Vill du ha det eller diesel? Dieslarna kostar ju mer och har gått längre i samma prisklass.

Och nu ser jag ut som ett frågetecken. :confused: Haha, blir till att googla Audi modeller märker jag. En handbok för dummies som ska köpa bil behöver jag. :D
 
Ppm
Jo, dom rostar lite, tror dom är som bäst när de är nya (kostar i och för sig därefter).
Fast du kan köpa en Volvo ändå även om din pappa inte tycker om dom.

Klart du kan åka och prova bilar, hos bilhallar har de ofta begagnade bilar också och hittar man en sådan bil man är intresserad av kan man provköra den. Sen att man ev köper den privat är en annan femma. :angel::devil:

Jo men det är pappa som lagar bilarna :p Bäst att hålla sig sams med honom :D

Ojoj, då måste jag hålla mig lite kall. Är jag dålig på.
 
Ppm


Jo men det är pappa som lagar bilarna :p Bäst att hålla sig sams med honom :D

Ojoj, då måste jag hålla mig lite kall. Är jag dålig på.
Du får väl fråga honom vad det är med Volvo han inte gillar, så du vet. ;)

Jag vet att killen jag lämnar in min bil hos, tydligen gillar den för att det har varit lätt att byta bromsar och bromsok m.m.
Jag gillar bilar man kan hålla efter lite själv.
Du får väl öva på det då, tycker själv det är svårt men övar man inte så blir man inte heller bättre. ;)
 
Antar att du är ute efter en A6? Akta dig för 2.4 och 3.2 V6 säger min Audi frälsa man ;) dom har problem med kamkedjan. Kolla upp så bilen inte har servats för mkt på long-life service dvs typ var 3000 mil, det är inte bra för motorerna. Satsa på en som är servad varje år!

Bensinarna talar jag om nu. Vill du ha det eller diesel? Dieslarna kostar ju mer och har gått längre i samma prisklass.

Skulle vi serva våra bilar varje år (en gång) skulle det bli minst 5000 mil mellan varje service...
 
Att Subaru skulle rosta undertill [mer än andra] var nytt för mig. Subarus anses/har ansetts som driftsäkra - vilket tyvärr inte gällde det exemplaret vi hade, en Subaru Outback från -00 (avgassystem, motor, koppling, topplock...) Den var relativt dyr att laga också. Vi var annars väldigt nöjda med bilen och vi har bestämt oss för att vårt var ett måndagsexemplar :) Titta i alla fall på Subaru!
 
Vår Honda CR-V fick med berömd godkänt när den drog hästtransport med hästar i upp för en brant isig backe häromdagen. Backen kommer efter en tvär sväng så det finns ingen chans att ta fart innan. Men det klättrade upp utan att slira en endaste gång :) ! Däremot kan man ju muttra lite över den opraktiska placeringen av reservhjulskåpan, men det är ju bara en irriterande bagatell....
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 809
Senast: super
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 540
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Nu är det dags att byta bil och eftersom jag vill satsa på det här med tävling och eftersom vi vill byta till en lite större husvagn...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp